2012-01-31, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Hade dessa (eventuella) assimilationer varit lika allmänna som em bil-typen skulle de också ha varit regelmässiga, vilket de inte är.
1) Vet vi det säkert, dvs. var de förekommer?
2) Alla assimilationer behöver väl inte ligga lika nära till hands, dvs. inträffa lika lätt som em bil-typen?

Dessutm är inte /i/-uttalet allenarådande i Mälardalen, vilket man kunde vänta sig om det verkligen var dialektalt.
Senast redigerad av In-Fredel 2012-01-31 kl. 19:14.
Citera
2012-01-31, 19:12
Medlem
Beror på vart man är ifrån, Stockholmarna med sin "Rikssvenska" talar också helt fel.
De säger ord som

Eta
Elg
endra
durr
ertta

Stockholmare kan inte säga Ä.
Citera
2012-01-31, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Beror på vart man är ifrån, Stockholmarna med sin "Rikssvenska" talar också helt fel.
De säger ord som

Eta
Elg
endra
durr
ertta

Stockholmare kan inte säga Ä.
Uppenbarligen har du inte läst hela tråden, frågan är egentligen inte om det är dialekt eller inte. Detta /i/-uttal har inte samma dignitet som /u/ i stället för /ö/ – det är tveklöst dialektakt.
Citera
2012-01-31, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hafsol
Har också märkt detta. Tror att de som uttalar orden så lider av talfel(?), eller brist på något annat i huvudet. Jobbigt som fan är det i alla fall att lyssna på dem. Får dem att framstå som mindre intelligenta.
Varför talfel eller mindre intelligenta? Hur tror du ditt påstående framstår i sammanhanget?
Citera
2012-01-31, 19:20
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
1) Vet vi det säkert, dvs. var de förekommer?
2) Alla assimilationer behöver väl inte ligga lika nära till hands, dvs. inträffa lika lätt som em bil-typen?

Dessutm är inte /i/-uttalet allenarådande i Mälardalen, vilket man kunde vänta sig om det verkligen var dialektalt.

1) Nej, men vi vet heller inte tillräckligt mycket för att utesluta det.
2) Nej, men ska man kalla det "allmänna assimilationstendenser" tycker jag att det bör vara vanligare.
Dessutom: Nej, varför det? Även variation hör hemma inom givna språkliga ramar, t.ex. dialekter.
Citera
2012-01-31, 19:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojski
Vem i hela helvetet säger "till ixempel"?

Tror inte att det bor så många i Helvetet på grund av värmen. I Sverige är det nog åtskilliga som uttalar exempel med inledande "i" vid vanlig vardagskonversation.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-01-31 kl. 20:00.
Citera
2012-01-31, 19:58
Medlem
blindguards avatar
Jag säger prEcis, Exempel (ixempel, vafan?), Ideologi förkommer även att E:et uttalas.
Citera
2012-01-31, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Dessutom: Nej, varför det? Även variation hör hemma inom givna språkliga ramar, t.ex. dialekter.
Självklart, men om du jämför med /ö/ > /u/ så är finns det nog få infödda stockholmare som inte har detta uttal. Så enhetligt är inte /e/ > /i/, vill jag hävda. Därmed inte sagt att alla dialektala drag måste vara lika vanliga; det är bara det att det i det här fallet snarare känns som ett idiolektalt drag som förekommer hos en större mängd talare (jfr det flitigt och nyligen diskuterade ejenkligen).

Ett skäl att se /e/ > /i/ som dialektalt skulle kunna vara om det inte förekommer i andra dialekter (även om ett fenomen naturligtvis kan finnas i flera dialekter oberoende av varandra.) Uppenbarligen förekommer det även i Västra Götaland och Norrland.* All språklig variation som förekommer är ju inte dialektal.

*) Innan HerrGickhan påpekar det: ja, jag är medveten om att Norrland är ett problematiskt begrepp.
Senast redigerad av In-Fredel 2012-01-31 kl. 20:10.
Citera
2012-01-31, 20:29
Medlem
Förstår precis vad du menar, men det har med dialekten och göra. Jag är inflyttad i Stockholm sen typ ett halvår sen och jag får från alla håll o kanter möta precis den kritiken du delar ut Tydligen så uttalar jag nästan alla mina E som I eller Ä, utan att jag tänker på det, kommer från Örebro så jag antar väl att det är oss du menar

Sen tror jag kontrasten blir extra tydlig här eftersom stockholmare uttalar E i orden precis som man läser upp bokstaven E i alfabetet... (För mig så låter det mycket märkligt att tala så, men som sagt, dialekter..)
Citera
2012-01-31, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thealleycat
Jag är inflyttad i Stockholm sen typ ett halvår sen och jag får från alla håll o kanter möta precis den kritiken du delar ut
Jag har förhållit mig ytterst deskriptivt till fenomenet i fråga.
Citera
2012-01-31, 20:40
Medlem
Hafsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Varför talfel eller mindre intelligenta? Hur tror du ditt påstående framstår i sammanhanget?

Jag sa aldrig att det berodde på att de var mindre intelligenta, utan att de framstår som det. Eftersom de lyckas att uttala simpla ord helt åt helvete fel. Vilket är ungefär på samma nivå som när småbarn säger sovde. Sen antog jag att det kunde bero på någon form av talfel eftersom de är rätt få som lyckas vrida och vända på ordens uttal på detta sätt. Och eftersom jag inte är insatt i detta ämne så får jag ursäkta mig ifall det var uppåt väggarna fel att anta det.

Tack och hej.
Citera
2012-01-31, 20:57
Medlem
ojskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tror inte att det bor så många i Helvetet på grund av värmen. I Sverige är det nog åtskilliga som uttalar exempel med inledande "i" vid vanlig vardagskonversation.
Jaså pga värmen? Inte pga att helvetet inte existerar? Harar att använda det... men lol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in