2012-01-23, 18:14
Medlem
lamashtas avatar
Och Härm ska ha sagt, enl. en kollega, att det "bara är prostituerade som blir offer för sådant här våld" (dvs. styckmord).
Citera
2012-01-23, 18:25
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systeremma
Bra förslag med förslag på ett tillägg.
Det vore intressant att lista vilka karlar som kunde vara rimligare gärningsmän än TH och TA.
Bra tillägg, det skadar absolut inte att "oskyldiga"-sidan gör en sådan lista.
Citera
2012-01-23, 18:26
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeaselPodowski
Mycket bra förslag, tråden har blivit rörig och många bra frågor och svar har försvunnit i mängden inlägg.
Jag skulle dessutom gärna se att punkterna rangordnades efter uppskattat bevisvärde så det går att få en bra uppfattning om vad som väger tyngst enligt L&L och vad som "bara" är allmänt suspekt, för jag tycker att det är lite väl tvära kast mellan smådetaljer som dockan och bärande delar som fotohandlarparets berättelse, så det är svårt att få en uppfattning om detta.
Utmärkt! En rangordning vore klart på sin plats.

Vad säger ni Lamashta och Lawnmoverman? Har ni inga kommentarer kring mitt förslag?
Citera
2012-01-23, 19:24
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Varför är prostituerade narkomaners vittnesmål inte trovärdiga för dig ?

Varför skulle dom ljuga om detta ?

Dom hade ingen som helst anledning att sätta dit en torsk som Härm.

Vem är mest trovärdig egentligen, en läkare som köper prostituerade nedgångna narkomaners sexuella tjänster eller en "hora" som säljer sex till en läkare ?

Inte enligt åklagaren heller får jag väl tillägga.

Om man pekar ut en person som man på förhand redan vet är den misstänkte så blir ens vittnesmål mindre trovärdigt.

Varför människor pekar ut fel personer varierar väl men en del tar fel, en del ljuger, en del vill så gärna hjälpa till att få fast den skyldige att de i sin iver pekar ut oskyldiga.

Vad vet du förresten om att de inte hade någon anledning att sätta dit honom?
Enligt dig var han väl rätt illa omtyckt av hororna?
Senast redigerad av Claude-M 2012-01-23 kl. 19:56.
Citera
2012-01-23, 19:28
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Marie Råden kom ihåg och kände igen Härm och Catrine just för att det var en speciell händelse, han var en läkare som hon kände igen från sin utbildning i sällskap med en prostituerad kvinna som hon kände igen från sitt yrke som polis.

Varför ska detta hela tiden ifrågasättas ?

Att den hemska fotorullen som lämnades in hos fotohandlarparet aldrig återfunnits beror nog till största delen på att den troligtvis förstördes av läkarna just för att bilderna bevisade deras medverkan i styckningen.

Därför att hon dessutom påstått att hon sett Catrine livs levande samma dag som hon bevisligen låg styckad i olika säckar, därför ska man ifrågasätta henne.

Har du något att opponera dig mot det?

Hon är icke trovärdig.
Citera
2012-01-23, 19:48
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96

Det finns nog många kandidater men eftersom de flesta som begår sitt första(?) styckmord inte behöver vara särskilt kända av polisen innan så är det ju rätt svårt att hitta dom.

Det finns en del i utredningen som är tänkbara alternativ och som bevisligen träffat Catrine.

De som finns som är kända är väl värda att ta upp.
Citera
2012-01-23, 19:51
Medlem
lamashtas avatar
Citat:

Bara göra det, då.
Citera
2012-01-23, 19:53
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Menar det. : Några (eller flera?) som arbetat på rättsläkarstationen i Solna har berättat om att Härm känt igen någon döing som prostituerad, när dom fått in en kropp för en undersökning och blivit förvånade över att han haft så god koll på prostituerade att han kan peka ut om någon är prostituerad eller inte.

Är det verifierat att de han påstod var prostituerade verkligen var det?
Citera
2012-01-23, 20:17
Medlem
Citat:

Fast jag förstår inte hur någon efter 27 år skall kunna göra en sån lista. Den skulle polisen ha gjort och utrett och inte bestämt sig för att läkarna var skyldiga. Sen är det ju ganska meningslöst att hålla på och älta en massa lösryckta och obekräftade rykten där framförallt Lawnmoverman2011 och lamashta dömer läkarna p g a detta. Må Gud förbjuda att dessa herrar/damer (om det nu inte är samma person) någonsin får tillfälle att vara domare vid en rättegång.

Notera att Helins gärningsbeskrivning och åtal byggde på att da Costa mördades och styckades under pingsthelgen och att herrarna gjorde det tillsammans. Att det var omöjligt borde såväl Lawnmoverman2011 som lamashta inse. Egentligen är det bara att läsa Leif GW Perssons artikel i DN den 19 februari 1999 (Brottet som aldrig inträffat) för att förstå det orimliga i den påstådda gärningen. Då säger Ni att läkarna kunde ha gjort det någon annan dag. Det håller inte heller för om det hade varit så kan Ni vara förvissade om att Helin hade försökt påstå detta.

Det är i och för sig en gåta att han väckte åtal. Helin borde vara den som åtalades. För obefogat åtal. Carl Anton Spaak borde egentligen också åtalas, men där hittar jag tyvärr ingen passande åtalspunkt. Däremot kan man konstatera att han var att likna vid en, som man i sportsammanhang kallar, "hemmadomare". Hemmaplanen bestod av i första hand massmedia (jag vet för jag jobbade inom den "industrin") och det var som att spela handboll mot Makedonien inför en fullsatt hemmapublik. Spaak klarade inte av den pressen (!!).

Har Ni inte läst eller glömt vad Leif GW skrev, gå in på www.mediemordet.com/lgwp.html

Jag inbjuder också alla som vill engagera sig på ett mer fruktsamt sätt i läkarnas kamp för återupprättelse till ett möte. Skicka gärna ett meddelande till mig personligen.
Citera
2012-01-23, 20:32
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarstaRegemente
Fast jag förstår inte hur någon efter 27 år skall kunna göra en sån lista. Den skulle polisen ha gjort och utrett och inte bestämt sig för att läkarna var skyldiga. Sen är det ju ganska meningslöst att hålla på och älta en massa lösryckta och obekräftade rykten där framförallt Lawnmoverman2011 och lamashta dömer läkarna p g a detta. Må Gud förbjuda att dessa herrar/damer (om det nu inte är samma person) någonsin får tillfälle att vara domare vid en rättegång.

Notera att Helins gärningsbeskrivning och åtal byggde på att da Costa mördades och styckades under pingsthelgen och att herrarna gjorde det tillsammans. Att det var omöjligt borde såväl Lawnmoverman2011 som lamashta inse. Egentligen är det bara att läsa Leif GW Perssons artikel i DN den 19 februari 1999 (Brottet som aldrig inträffat) för att förstå det orimliga i den påstådda gärningen. Då säger Ni att läkarna kunde ha gjort det någon annan dag. Det håller inte heller för om det hade varit så kan Ni vara förvissade om att Helin hade försökt påstå detta.

Det är i och för sig en gåta att han väckte åtal. Helin borde vara den som åtalades. För obefogat åtal. Carl Anton Spaak borde egentligen också åtalas, men där hittar jag tyvärr ingen passande åtalspunkt. Däremot kan man konstatera att han var att likna vid en, som man i sportsammanhang kallar, "hemmadomare". Hemmaplanen bestod av i första hand massmedia (jag vet för jag jobbade inom den "industrin") och det var som att spela handboll mot Makedonien inför en fullsatt hemmapublik. Spaak klarade inte av den pressen (!!).

Har Ni inte läst eller glömt vad Leif GW skrev, gå in på www.mediemordet.com/lgwp.html

Jag inbjuder också alla som vill engagera sig på ett mer fruktsamt sätt i läkarnas kamp för återupprättelse till ett möte. Skicka gärna ett meddelande till mig personligen.
Angående det fetade så kan det vara intressant eftersom den skulle kunna belysa att det finns fler personer som borde utretts närmare. Jag tror att många människor som inte är så insatta i detta fall behöver en "alternativhypotes" för att lättare ta till sig att läkarna faktiskt är oskyldiga. Annars är det lätt att "vem skulle det annars vara" samt "ingen rök utan eld"-argumenten kommer upp.

I övrigt är vi helt överens.
Citera
2012-01-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarstaRegemente
[...]
[...

GW: "Enligt åklagarens gärningsbeskrivning, de vittnen och den övriga bevisning som han presenterade skulle mordet på Catrine ha utförts på måndagen annandag pingst, den 11 juni 1984 mellan cirka kl 11 och cirka kl 13. Det är den enda tidsrymd då de fyra personer som skulle ha varit närvarande inte är sysselsatta med annat och befinner sig på andra och olika ställen. Så kallad alibiprövning och helt uppbyggd på åklagarens egen beskrivning och hans egen bevisning. Under cirka två timmar skulle de båda åtalade i vart fall ha genomfört gärningsmomenten 2) till och med 20) enligt nedan:

1) Fått tag i Catrine, som saknade bostad, telefon etc och levde ett väldigt stökigt liv vid den här tiden, och bestämt möte med henne ute vid rättsläkarstationen i Solna.

2) Själva begett sig från sina bostäder i Täby Kyrkby respektive på Kungsholmen. Allmänläkaren medförande bland annat sin 18 månader gamla dotter samt barnvagn.

3) Sammanträffat med varandra under vägen eller senast vid eller i närheten av rättsläkarstationen.

4) Efter sammanträffandet, och av okända skäl, valt att bege sig till rättsläkarstationen via en helt annan byggnad belägen cirka 125 meter från rättsläkarstationen.

5) Sammanträffat med Catrine vid eller i närheten av rättsläkarstationen varefter alla fyra gått in på stationen.

6) Genomfört någon form av sexuell aktivitet med Catrine inne på stationen.

7) Mördat Catrine genom någon form av våld mot hennes huvud och/eller hals.

8) Placerat Catrines döda kropp på ett obduktionsbord i en av stationens två obduktionssalar.

9) Styckat Catrines kropp på det ställe där hon placerats.

10) Försäkrat sig om att det 18 månader gamla barnet kunnat observera i vart fall moment 9). Eftersom barnet är betydligt kortare än höjden på obduktionsbordets skiva innebär detta att hon antingen placerats högt eller att någon hållit upp henne.

11) Fotograferat styckningen av Catrine varvid åtminstone allmänläkaren måste ha skiftat roller genom att han påstås vara inblandad i såväl styckningen som fotograferingen.

12) Någon gång under momenten 6) till och med 8) tagit på sig andra kläder, och då sannolikt obduktionskläder.

13) Någon gång under momenten före 6) till och med 7) tagit av Catrine hennes kläder och smycken eller fått henne att själv göra det.

14) Efter styckningen stoppat ner kroppsdelar, inre organ, kläder och övriga tillhörigheter i minst fem olika paket bestående av minst åtta plastsäckar.

15) Städat obduktionssalen, gjort rent obduktionsborden samt de instrument som använts.

16) Bytt om från obduktionskläder till vanliga kläder.

17) Gjort sig av med de använda obduktionskläderna.

18) Gjort sig av med plastsäckarna och deras innehåll på ett sådant sätt och ett sådant ställe att de inte omgående påträffas.

19) Gjort den sista avslutande kontrollen av att allt är "lugnt" och därefter lämnat rättsläkarstationen med barn, barnvagn och övrigt pick och pack.

20) Återvänt till sina respektive hem och anhöriga utan att framstå som känslomässigt påverkade av det som de just varit med om. Allmänläkaren till exempel åt middag med hustrun, barnet och sina föräldrar."

GW: "Vi inriktar oss helt på tidsaspekten. Hinner man med att genomföra gärningsmomenten 2) till och med 20) på cirka två timmar? Det gör man naturligtvis inte. Den utmätta tiden är helt otillräcklig. Enbart transporterna tar mer än en timme. Enbart det manuella genomförandet av den
styckning som Catrines kropp utsatts för tar närmare en timme för den som är van att göra sådant. Hur lång tid det tar om två skall turas om att stycka, samtidigt fotografera och försäkra sig om att ett litet barn kan iaktta det som sker undandrar sig min bedömning."

Jag: Är det någon som vet om polisen eller annan (Helin, Hanna Olsson, Christian Diesen, Bengt H Nilsson etc.) försökt göra en rekonstruktion av händelseförloppet för att mäta hur lång tid det i praktiken skulle ta att genomföra 1-20?
Citera
2012-01-23, 22:26
Medlem
I DN år 2005 gjorde 29 svenskar - professorer, advokater, docenter m.fl. - gällande att rättsläkaren och allmänläkaren var oskyldiga.

http://www.mediemordet.com/respekten-29-kanda-svenskar.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in