2012-01-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
......................Vi ser samma mönster från DC3 affären via Palmemordet till Estonias förlisning och det är alltid så att man lyckas mörklägga både det ena och det andra och att Militären finns med på ett hörn. Spionutrustning och en jänk på planet, Smuggling av krigsmateriel från Öst till väntande CIA-flyg på Estonia och kanske spaning mot en misstänkt landsförrädare som slutade i katastrof.Det känns inte som otroligt att en så hemlig grupp som Barbro hade relativt begränsade resurser men att de tog hjälp av t ex en sådan som Engström för diskret tillträde till hemliga utrymmen och telefonstationen i berget och att denne bladrat vidare til t ex VG mfl. Vem vet kanske utnyttjade man Åkes Gubbar" ovetande för spaningsuppdrag eller som diversion?

Förutom signaturen Durgedurg så har du kanske ngt att tillföra "Palme-span".... i motsats till dem som enbart vill ventilera sina vildaste fördomar /våta drömmar betr. "lämpliga mördarkonstellationer.

Och förmodligen så har du ingen möjlighet att ana hur rakt på huvudet på spiken du är, när du kopplar MOP-"utredningen" till andra samtida mörkläggningar.

Den dag festen är över och alla svenska Pappskallar är avklädda, så kommer Sverige tyvärr inte längre att framstå som någon ädlare form av Demokrati.... utan snarare som en ohemul variant av "Militär-Tyrannokrati".... vilken med rätten på sin sida ogenerat har ägnat sig åt att h-stämpla allehanda skitiga ogärningar - så snart man har insett att man (återigen) har ski---t i det blå skåpet:

1. behandlingen av de anhöriga till de åtta svenska män som man år 1952 "skickade i döden" när man kollaborerade med amerikanerna under det kalla kriget. Vilken civiliserad "rätts-stat" ger sig på att säkerhetsriskklassa änkorna efter försvunna militäranställda ?

2. behandlingen av de anhöriga till bl.a. de ca 500 svenskar som dog på Estonia. Där man "av omsorg om rikets säkerhet" (vilket utan Orwellsk omskrivning betyder: av omsorg om sina egna rövar) gav allehanda slemma kollaboratörer order att ljuga folk rätt upp i ansiket, betr. haveriorsak och allt annat.
Erik Rossander på MUST kanske inte ville, att det skulle läcka ut att man conveyat kritiska delar från sovjetiska kärnvapen, till väst ??? Eller?

Något är ruttet , i centrum av det skenheliga paradiset
Jallai är nog en av få som insett graden av ruttenhet, detta eftersom han råkat snubbla (dyka) rakt ned i dynghögen. Kanske vågar Aj gräva vidare
Citera
2012-01-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Man kan resonera som Kn Krok, och det finns nog många som vill att man gör det men som sagt, det mesta pekar på att det var tvärtom. Hade det funnits bevis mot Palme hade man lagt fram det för honom och sagt att man tänkte ta det till domstol och hans historia hade varit all. De som suttit på bevisen hade haft alla trumf på hand. Man hade kunnat välja på att få bort Palme tyst och snabbt eller med buller och bång men utan att några vapen avfyrats med de risker det innebär. Alla alternativ hade varit enklare än att mörda Palme.

Avsaknaden av graverande bevis mot Palme är sedan han mördats inget annat än bevis för att han inte var någon landsförrädare. Jag är varken skolad i filosofi eller någon avancerad logik men detta är enkelt att räkna ut. Hur många kontakter man än haft inom statsapparaten finns hela tiden risken att en eller flera åker dit på livstid. Varför riskera det när ett kort möte med Statsministern hade räckt?

När man blivit övertygad om att mordet är en konspiration återstår tre möjligheter som jag ser det:

1) Mördarna blev lurade att Palme tänkte förråda landet. Man säger att Palme "kommer att" förråda landet, därmed behöver man inte heller producera några bevis. Det kan räcka med att hänvisa till någon avhoppad spion som lever på att ljuga. Som exempel, CIA/NATO förklarar för sin svenska avdelning att en avhoppad spion har angett Palme som spion.

2) Palme hade affärer som inte gillades av attentatsgruppen men som omfattade långt fler än Palme själv. Att avslöja detta skulle dra undan mattan för en rad personer som man kanske sympatiserade med eller ansåg sig behöva. Som exempel, smuggling av uran till Indien.

3) Pratet om förräderi var en medveten lögn för att få med sig tillräckligt många som behövdes att genomföra mordet. Som exempel, anstiftarna anlitar piketpoliser och lönnmördare för att utföra mordet, de anger att Palme tänker förråda landet. Polisen riskerar åka fast, anstiftarna riskerar ingenting.

Det går säkert att kombinera alla alternativen. Vad som är lögn eller sanning spelar ingen roll när man väl bestämt sig för att inte gå till domstol. Kanske finns det fler alternativ? Vad som står klart är att om det funnits bevis hade det enklaste varit att hota Palme med att gå till domstol. Hade det funnits bevis hade säkert något också läckt ut vid det här laget. Slutsats: några bevis har aldrig funnits.

Fast å andra sidan. Om OP skulle ha varit en landsförrädare, internationalist som han var så är det förödande då denne faktiskt varit med och byggt upp militär underrättelsetjänst under socialdemokratiskt styre. Han blev väl aldrig något högre befäl men han var enligt uppgift en slipad strateg i sådana saker också med avsevärd insyn. I sådant fall var väl de som hade känt sig lurade och förråda sett det som personligt kanske och hittas i hans egna krets eventuellt. Dock är det mindre troligt att det förhöll sig så och mera troligt att sådana påståenden uppstått som en efterhandsförklaring av annorledes motiverade... men man vet aldrig helt säkert.
Senast redigerad av boboslacke 2012-01-08 kl. 23:42.
Citera
2012-01-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P

Och förmodligen så har du ingen möjlighet att ana hur rakt på huvudet på spiken du är, när du kopplar MOP-"utredningen" till andra samtida mörkläggningar.

Man vet aldrig vad jag vet. Mönstren är inte omöjliga att gissa och jag håller med om att Jallai och hans källor kan ha tillfört några avgörande ledtrådar samt att det nog inte är sista ordet sagt därifrån.

Vad vet du i sådant fall som får dig att vara så bestämd?
Citera
2012-01-08, 23:10
Medlem
Kn Kroks avatar
Bobo och Tinfoil,

Era resonemang är intressanta men håller inte med de argument ni framför.

Att en statsgerilla tar livet av statsministern är ju helt oerhört och är han dessutom vit som ett lamm är det ju etter värre!

Att ingen insatt skulle läcka om det är otroligt.

Varför Tiger Palmes familj?
Varför tiger partitoppen i SAP?

För att skydda vapensmugglare?
För att det är pinsamt att vi inte kan hålla skyddet på vår egen statsminister?

Det är en förklaring som jag anser tunnare än vatten.
Citera
2012-01-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Ett namn som förbinder WT-grupperna med IB-spåret är väl KAK. Vad säger trådens insiders om honom?

Tyvärr är ju få i IB gängen kända som IB agenter. Inga i aktionsgrupperna B och L är kända utom för extremt insatta som än så länge håller tand för tunga. Men visst är det intressant att höra vad de i de inre rummen har att berätta i den saken. Vi andra kan bara gissa mer eller mindre kvalificerat.
Citera
2012-01-08, 23:17
Medlem
Citat:
Man vet aldrig vad jag vet. Mönstren är inte omöjliga att gissa och jag håller med om att Jallai och hans källor kan ha tillfört några avgörande ledtrådar samt att det nog inte är sista ordet sagt därifrån.

Vad vet du i sådant fall som får dig att vara så bestämd?

Vissa ohemula saker: ex.vis att Erik R. hade/har väldigt många likasinnade, därav en på Aladdinsvägen i stockholm. Och en annan på talgoxvägen. Rent händelsevis i samma "fina kvarter"
Citera
2012-01-08, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Bobo och Tinfoil,

Era resonemang är intressanta men håller inte med de argument ni framför.

Att en statsgerilla tar livet av statsministern är ju helt oerhört och är han dessutom vit som ett lamm är det ju etter värre!

Det är en förklaring som jag anser tunnare än vatten.

Jo det har ju flera gånger ryktats att de som stod bakom mordet menar att det var så men varför skjuta när en kort rapport med bevisen hade kunnat eliminera OP från makten med hjälp av antagonister som Holmer och Ebbe samt folk inom både SSI och Säpo? Mycket i både mordet och mörkläggningen tyder ju på att man improviserade dessa saker. Tror som GW säger att det var en mindre grupp som improviserade med kort framförhållning för att en möjlighet yppade sig. Ändå tror jag det var ytterst nära att mördaren skulle ertappas och gripas just av det skälet. Denna grupp kan mycket väl ha varit övertygade om att de visste.

När det gäller orsakerna till mörkläggning så ser vi ju att i andra fall så fifflas det med betydligt mindre saker som tzunamiband och annat. Det verkar som en andra natur för vissa att förneka och dölja.

Att det mörkas fortfarande beror på att man trasslat in sig i lögner där man kanske själva var "medskyldiga" på ett eller annat sätt.

Varför mörkar man DC:3 an fortfarande? Varför mörkas SOSUS och spelet kring ubåtskränkningarna? Hur var det med Ströberg... skurk eller offer? Varför fastställdes att Algernon begick självmord trots att fler vittnen sett både knuffar och att han föll baklänges. Man skulle kunna nämna fler saker? Det saknar också synbart logik men gemensam nämnare är militär underrättelsetjänst i alla fall. Tillfällighet kapten?
Citera
2012-01-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Vissa ohemula saker: ex.vis att Erik R. hade/har väldigt många likasinnade, därav en på Aladdinsvägen i stockholm. Och en annan på talgoxvägen. Rent händelsevis i samma "fina kvarter"

Lite gåtor för mig... Erik R???
Citera
2012-01-09, 01:11
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok

Det är ju bra frågor du tar upp. Jag önskar jag hade svaret. Jag tror Palmes familj tiger för att de blivit hotade och att de upplever att inget skydd finns.

Jag tror vidare att anledningen till att staten och partiet mörklägger är att den grupp som låg bakom mordet inte får finnas men att den gjorde det med statens goda minne. Alltså sitter alla på pottan. Om gruppen skulle avslöjas är det i stort sett bara Lars Werner av alla politiker och beslutsfattare som ärligt skulle kunna säg att han inget visste.
Citera
2012-01-09, 04:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob

Jag tror vidare att anledningen till att staten och partiet mörklägger är att den grupp som låg bakom mordet inte får finnas men att den gjorde det med statens goda minne. Alltså sitter alla på pottan. Om gruppen skulle avslöjas är det i stort sett bara Lars Werner av alla politiker och beslutsfattare som ärligt skulle kunna säg att han inget visste.

Kanske en hemlighetsfull kraft i stil med "Sektionen" i Stieg Larssons Milleniumtrilogi?

"En ultrahemlig grupp som fanns på strategiska platser inom Firman, men som var osynlig
och inte dök upp i promemorier eller budgetanslag och som därmed inte kunde infiltreras.
Deras uppgift - att vaka över nationens säkerhet."

Ur "Luftslottet som Sprängdes"

Hur mycket visste egentligen Larsson om "det dolda Sverige"...?
Citera
2012-01-09, 04:09
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Lite gåtor för mig... Erik R???

Han syftar väl på Erik Rossander på MUST som nämns här ovan, antar jag.
Citera
2012-01-09, 07:04
Medlem
BrickTamlands avatar
Alla dessa affärer i "den andra verkligheten", så gott som alla intimt sammanflätade med decennier av socialdemokratisk hegemoni.

Undra just när tiden är mogen för att kunna prata om allt?
Mycket har ju kommit fram, men man får ändå känslan av att några inte tycker att folk är mogna att veta ännu. Eller så får vi aldrig veta. Trots att det på många sätt är en annan värld nuförtiden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in