Beträffande Ingrid Klering ..? Ärligt talat nej, det har jag ingen uppfattning om. l vilken kapacitet är hon intressant ?
Ja, Ingrid Klering umgicks med Palmehatare samtidigt som hon var tillsammans med Mårten Palme (https://www.flashback.org/sp36202615). Hon kände till och kunde påverka biobesöket. Hon gav Mårten en riktigt smaklös födelsedagspresent när hon ville dumpa honom efter mordet (https://www.flashback.org/sp36156165). Den man hon senare gifte sig med hade samröre med Palmehatare och politiska kuppmakare. ...
Senast redigerad av iesho 2012-03-15 kl. 18:15.
Har i dagarna haft en intressant dialog med en rysk kvinna.Provocerade henne lite och hon skrev självmant en intressant sak utan att vi berört ämnet.Tänk här att vi i Sverige hade ubåtskränkningar som i pressen enögt pekade mot öst hon skrev"Palme hade politiska kontakter med Sovjet.Han var känd i Sovjet och uppfattning om Sverige i Sovjet var att det är ett vänskaplig till Sovjetland"
Vår diskussion i grunden gällde att hon känt av att vi svenskar hade rysskräck.Jag förklarade det historiska för henne angående att ryssarna brände hela Upplandskusten på 1700-talet och att vi förlorade Finland+Baltikum till dem i början på 1800-talet.Hon kontrade med ovanstående uttalande.
I mitt sinne har aldrig funnits att vi var vänligt sinnade till Sovjet.
Frågan är då hur andra västländer tolkade detta .Jag kan säga att enligt Birgitta Almgren,hon som skrivit böcker om Stasi agenter,och intervjuat fd,Stasi officerare och VästTysklands morsvarighet säger att information från Stasi ,minns inte exakta formuleringen men det var också nåt om nån ÖstTysk ambassad,att information gick direkt till VästTyskland.
Frågeställning av Darker i spoiler;
Om det nu är en grupp som genomfört MOP, varför dölja det i utredningen?
Jag vet inte, antingen är det så pass högt upp inom respektive yrkesgrupp så att man inte vågar avslöja sanningen. Eller så har de inblandade lyckats blanda korten så bra att de inblandade utredarna vilseletts redan från början.Det blir sedan allt svårare att komma ut ur alla vindlingar och därmed blir det näst intill omöjligt att avslöja sanningen.
Svar till Bobboslacke och Darker;
Här tror jag det handlar om ,omsorg av den egna karriären,man kan inte ifrågasätta allt för vassa frågeställningar,man ses som obekväm,en sorts administrativ stridis.vem vill anställa en sanningssägare?
Att man använder revolver och inte pistol,beror väl på att revolver också anses säkrare,den klickar inte!
Senast redigerad av zorze 2012-03-15 kl. 18:11.
Ja, hon umgicks med Palmehatare samtidigt som hon var tillsammans med Mårten Palme. Hon kunde påverka biobesöket. Hon gav Mårten en riktigt smaklös födelsedagspresent när hon ville dumpa honom efter mordet. Den man hon senare gifte sig med hade samröre med Palmehatare och politiska kuppmakare. ...
Misstänker Palmehatare som Alf Enerström/Gio Petré m. fl. samt personer i Ingrid Klerings närmaste omgivning ? Hur träffades Mårten Palme och Ingrid Klering ? Vem hittade vem ? Anledning till frågan är om du misstänker att IK kan ha "gjort sig tillgänglig" för Mårten Palme i syfte att komma innanför familjen Palmes dörrar och därigenom kunna verka innifrån. Är det så du ser det ? Ingrid Klering Palmehatarnas trojanska häst ?
Senast redigerad av MBoudine 2012-03-15 kl. 18:20.
Jag själv är en idiot vad gäller vapen, men i det här klippet: http://www.youtube.com/watch?v=yfg6f9B0Mkc
säger HOLMER (7:41) "vi vet att gärningsmannen har haft en revolver utav kaliber 38"
Kan ju vara värt att notera.
Nu är det lite speciellt för mig, eftersom jag vet, inte tror utan vet, att det fanns en konspiration inom en grupp poliser i Stockholm. De hade beslutat sig för att mörda Palme, det vet jag. Men jag vet inte om de hann eller om någon annan hann före.
Någon som vet något om denna mannen , varför han skulle kunna ha denna informationen ?
Senast redigerad av sulfint 2012-03-15 kl. 18:36.
Jag var på mordplatsen morgonen därpå. (Jag var mycket ung då.) Polisen hade inte ens spärrat av, utan folk trampade runt i den fortfarande lite blodiga snön och lade blomkvastar mitt i blodpölen. En kula hittades några dagar senare intill t-banenedgången!!!! Snacka om taffligt polisarbete. Inte underligt att ingen blev dömd för mordet. Polisen hade ju inte säkrat spåren ens.
Nej alla var fumliga. Inte minst piketen men de var väl alltid sådana vad jag minns och då är det nästan "underhållande" ibland när det spekuleras om att de skulle ha varit organiserade och delaktiga. Man sökte dessutom med en metallsökare som man inte visste om den ens fungerade men båda kulorna hittades nära järnföremål så det var ju inte välbetänkt eller konstigt att de inte hittades med den metoden. Istället för att stänga av området kunde folk vandra runt och kontaminera och sedan stängde man av och sopade upp all snön med sopmaskin. Fast det var nog tyvärr inte så unikt. Kanske gjorde offrets identitet också att det blev extra rörigt.
Trots allt fick man ju dock tag på bevisen till slut så det hade nog inte så stor betydelse. Först när man började analysera tvivelaktigt blev det konstigt. Där kan man börja undra var mörkläggningen börjar. Tekniska omständigheter "analyseras" fördomsfullt och är det som gör att det spårar ur fullständigt. Förhör och vallningar sker oproffsigt och ibland illa dokumenterat. Rekonstruktioner med de faktiska vittnena genomförs ej utan i bästa fall individuellt vilket gör att t ex Fauzzis fullständigt felaktiga ursprungliga uppgifter får trovärdighet och leder till märkliga och ganska grundlösa spekulationer. En bild målas upp av GM som inte är korrekt.
Vittnen som intervjuas av pressen och därmed kan färga andras vittnesmål är också klantigt. Naturligtvis borde vittnen instrueras att man ej skall offentliggöra sina iakttagelser i detalj då det kan skada utredningen. Dessutom finns det vittnen (t ex en taxichaufför) som först talar med pressen och blir kallad till förhör med anledning av det polisen läst i kvällsblaskan.
Ah! Sant så klart.
Dock fick vi vår ammo från försvaret då vår skytteklubb var sponsrade (nästan att jag outar mig nu) under många år, men ja, det handlade så klart oftast om .38 eller 9 mm. Men som jag sa i mitt ursprungsinlägg så har jag faktiskt skjutit med de flesta kalibrar, både inom tävling men framför allt "för skojs skull" och som sagt, det går att hålla ner en rekylerande revolver bra mycket mer än man normalt sett gör och på så korta avstånd (under metern) så blir inte precisionen så mycket sämre än att det kan vara värt det för ett par snabba skott.
Fast hastigheten var nog inte det avgörande för GM utan att sätta "ett" dödande skott. Annars hade han nog pepprat på så mycket han hade.
Har i dagarna haft en intressant dialog med en rysk kvinna.Provocerade henne lite och hon skrev självmant en intressant sak utan att vi berört ämnet.Tänk här att vi i Sverige hade ubåtskränkningar som i pressen enögt pekade mot öst hon skrev"Palme hade politiska kontakter med Sovjet.Han var känd i Sovjet och uppfattning om Sverige i Sovjet var att det är ett vänskaplig till Sovjetland"
Vår diskussion i grunden gällde att hon känt av att vi svenskar hade rysskräck.Jag förklarade det historiska för henne angående att ryssarna brände hela Upplandskusten på 1700-talet och att vi förlorade Finland+Baltikum till dem i början på 1800-talet.Hon kontrade med ovanstående uttalande.
I mitt sinne har aldrig funnits att vi var vänligt sinnade till Sovjet.
Frågan är då hur andra västländer tolkade detta .Jag kan säga att enligt Birgitta Almgren,hon som skrivit böcker om Stasi agenter,och intervjuat fd,Stasi officerare och VästTysklands morsvarighet säger att information från Stasi ,minns inte exakta formuleringen men det var också nåt om nån ÖstTysk ambassad,att information gick direkt till VästTyskland.
Frågeställning av Darker i spoiler;
Om det nu är en grupp som genomfört MOP, varför dölja det i utredningen?
Jag vet inte, antingen är det så pass högt upp inom respektive yrkesgrupp så att man inte vågar avslöja sanningen. Eller så har de inblandade lyckats blanda korten så bra att de inblandade utredarna vilseletts redan från början.Det blir sedan allt svårare att komma ut ur alla vindlingar och därmed blir det näst intill omöjligt att avslöja sanningen.
Svar till Bobboslacke och Darker;
Här tror jag det handlar om ,omsorg av den egna karriären,man kan inte ifrågasätta allt för vassa frågeställningar,man ses som obekväm,en sorts administrativ stridis.vem vill anställa en sanningssägare?
Att man använder revolver och inte pistol,beror väl på att revolver också anses säkrare,den klickar inte!
Att en revolver inte klickar är fel, även en revolver kan klicka vilket jag erfarit på ett par olika tävlingar.
Faktum är att ett par pistoler, bland annat Sig Sauern, varit säkrare kamrater än S&W .38 vad gäller att inte klicka. En del av detta handlar om ammunitionen också.
Det mest enerverande är att teknikaliteter som skottvinklar, eldsflammor, rök, krutstänk och avskjutna trädgrenar ännu efter 26 år ges sånt förbluffande stort utrymme i diskussionen på tråden. 26 år har passerat och ingenting väsentligt eller genombrytande har konstaterats genom detta teoretiserande. Varför uppehåller man sig envist vid oväsentligheter i stället för att gallra ut det som skymmer sikten och koncentrerar tankeverksamheten på motivbilden och yttre faktorer som kan ha utlöst mordplanerna. ....
Det är precis tvärt om. Det var först efter många år som uddis lanserade det som numera många förstått att det kan ha gjorts avgörande misstag. Bara det att polisens antaganden om vapen inte gett något resultat kanske beror på det.
Nu är vi kanske dock så långt det går att komma med det och det räcker inte och då blir motivbilden mer intressant att studera för att komma vidare. Jag försöker men ingen verkar hänga på.
Citat:
Tjänstefel att inte ta in LP för förhör. Obegripligt.
Du har fel. Hon förhördes flera gånger både av polis och av Holmer själv och tog också kontakt för att göra tillägg självmant men knappast var det kompetent gjort som med så många andra vittnen. Snarast kan man väl se att LP:s vittnesmål styrts utanför protokollet på ett tvivelaktigt sätt mot de "spår" som för tillfället behagade Holmer och andra. Skulden ligger där. Att Holmer personligen gjorde utredningen av eventuella privata motiv och förhållanden var idiotiskt. Man borde satt sina bästa krafter på det och mera smidga utredare på att genomföra förhör på ett korrekt sätt. Det råder ju förundersökningssekretess så det är inte känsligare än för någon vanlig Svensson.
Hur var det - när väl PU kom till skott (ursäkta) med provskjutningarna -
tog man endast in revolvrar från Stockholms län då? Har ett svagt minne
av att det var så.
Det borde ha funnits minst lika många i resten av landet vid den tiden.
Man undantog många vapen på olika grunder av tvivelaktig karaktär.
Jag vill ge en gåta till konspiratörerna som belägrar hemsidorna med allehanda teorier om vad som ligger bakom Palmes död..Vad kan man få ut av följande?
Jag kommer från Fårösund där Victor Gunnarsson var skollärare en gåmg i tiden och inte nog med det,jag var i Stockholm samma kväll då Palme sköts.
Jag var den som bedrev sökandet efter ett eventuellt ikastat vapen i vattenområdet i Stockholm city.
Flera vittnen berättar i sina första polisförhör att de hörde en smäll, tittade åt det hållet och såg någon sekunden efteråt skjuta någon som sedan föll omkull. Flera vittnen berättar att de hörde två smällar med 2-3 sekunders mellanrum.
Antag att det var tre smällar, inte bara LPs första förhör tyder på det, då måste de två första ha varit med kort intervall för annars skulle OP hunnit reagera. Men vittnet Kerstin är säker på tre sekunder.
Sammanfattning: OP står upp efter första skottet men faller omedelbart efter det andra. LP ser OP falla, hör ytterligare en smäll och känner hur det svider till på ryggen. Tre skott, men bara två skador.
Var det första skottet lös ammunition? För att sprida vilseledande krutstänk och blyisotopsammansättning? Eller ville aktören påkalla vittnen som såg när landets statsminister dog?