2011-12-18, 03:11
Medlem
Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det rättfärdigar väl inte skolans pissiga standarder?
ingenting rättfärdigar tusentals friskolor i sverige deras pissiga standard.... it's just reality ödsla din tid på folk i nöd istället minst 12 miljoner människor lider just nu på Afrikas horn, asså vafan det finns hundratals gymnasieprogram alla som söker john bauer måste hört att det är "chill" man får en laptop osv
de seriösa söker ju andra program fattar inte varför detta är sån jävla big deal, hur fan påverkar det dig?
Citera
2011-12-18, 03:20
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsnacke
Fan, har du fastnat med pitten i gylfen eller?
Eleverna slipper plugga och kan spela datorspel, så dom blir nöjda, eleverna får bra betyg så föräldrarna blir nöjda, lärarna slipper undervisa så dom blir nöjda, skolan blir mer populär så dom tjänar mer pengar så att ägarna blir nöjda.

Jag tror inte att jag någonsin har hört talas om ett tydligare fall av fucking WINWINWINWINWIN situation.

Haha nä du lärarrummet var som en filial till gnällbältet.

Citat:
Ursprungligen postat av Road
ingenting rättfärdigar tusentals friskolor i sverige deras pissiga standard.... it's just reality ödsla din tid på folk i nöd istället minst 12 miljoner människor lider just nu på Afrikas horn, asså vafan det finns hundratals gymnasieprogram alla som söker john bauer måste hört att det är "chill" man får en laptop osv
de seriösa söker ju andra program fattar inte varför detta är sån jävla big deal, hur fan påverkar det dig?
Det är våra skattepengar så vi får fitta oss hur mycket vi vill.
Citera
2011-12-18, 03:31
Medlem
Chaplains avatar
Jag gick i ett helt okej gymnasium ett tag, sen blev det uppköpt av John Bauer och allt rasade. Skolan blev extremt mycket sämre, eleverna ville lära sig saker, vi klagade på allt såsom den totala avsaknaden av läroböcker, men skolledning tjänade på att inte köpa in dem. Det är lätt att tro att eleverna tycker det är bra med en slapp skola, men så var det verkligen inte. Varken lärarna eller eleverna tyckte om systemet, men det spelade ingen roll.
Citera
2011-12-18, 03:51
Medlem
fingrars avatar
Länk?
Citera
2011-12-18, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhbgvg
* Anledningen till att vi sitter vid datorn så länge är för att vi gör våra arbeten vid datorn, vi har alltså inga böcker
* Två lektioner om dagen, 1 lektion är tre timmar lång, för kort lektion? Skulle inte tro det. För få lärare? Nej, flera lärare i varje ämne räcker gott och väl på min skola
* Att halva skolan skiter i lektionerna är också bullshit.
* Om en lärare inte skulle bry sig om oss elever, klagar vi. Tur att det aldrig hänt
* Har inte märkt av något betygsfusk alls. Att en lärare blivit tvingad att sätta högre betyg betyder inte att alla lärare blir tvingade till de.
På lektionerna får man inte spela datorspel, inte sitta vid facebook osv. Allt de här har sagts om ett av JBs gymnasium, kommer inte ihåg vart det låg. Jag kan hålla med om att just den skolan i den staden är dålig, men inte alla. John Bauer är faktiskt en bra skola, kanske inte i den staden med i de andra städerna där JB finns

Källa: jag går på John Bauer

Själv gillar jag att läsa från en bok istället för att glo på en skärm vilket oftast slutar med att man går in på annat skit som facebook till exempel, men jag antar att det är individuellt.

Men att betygsfusk inte framkommer är skitsnack. Minns att jag gjorde ett arbete i samhäll där jag fick VG, veckan efter frågar min kompis (som går JB) om han får skicka in mitt redan gjorda arbete (det var en nästan exakt identisk uppgift) han fick MVG +..... Snacka om att jag lacka.
Detta hade givetvis sina konsekvenser då han endast klara kemi A när han börja basår på högskolan. Han valde till matte B och C i JB men ändå klara han inte samma kurser på högskolan? Tycker personligen skolverket borde granska detta noggrannare eftersom det inte bara är ett individuellt problem utan även ett problem för samhället i stort.

Är förövrigt glad att jag inte gick den skitskolan då jag nästan är klar med min högskoleutbildning
Citera
2011-12-18, 04:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forsnacke
Fan, har du fastnat med pitten i gylfen eller?
Eleverna slipper plugga och kan spela datorspel, så dom blir nöjda, eleverna får bra betyg så föräldrarna blir nöjda, lärarna slipper undervisa så dom blir nöjda, skolan blir mer populär så dom tjänar mer pengar så att ägarna blir nöjda.

Jag tror inte att jag någonsin har hört talas om ett tydligare fall av fucking WINWINWINWINWIN situation.
Du måste lida av en extra hård retardation...
Om du inte trollar så måste du fan ha gått på en skitskola/privatskola a la JB.

För en lat jävel till ungdom som får spela WOW kanske det är en winwin. Senare i livet när han/hon inte har kunskapen som krävs så drabbas både personen och kunskapen i samhället urvattnas. Eller du kanske tror att Sverige drivs framåt av illaluktande troll.
Betygsinflation leder till att sådana skitskolor blir populära och till slut består hela jävla samhället av retarderade troll som undrar varför alla whinar, när det är en WINWINWINWIN-situation.
Senast redigerad av Attraktiv 2011-12-18 kl. 04:22.
Citera
2011-12-18, 04:39
Medlem
Gick där nästan 1,5 år och ja hela rubbet stämmer där jag gick iaf. Fick inte speciellt fina betyg i grundskolan och i gymnasiet blev det ruggigt högre, pluggade som jag brukade dvs knappt alls. Spelade inte speciellt mycket eftersom allt var blockerat, men facebook och youtube blev det. En uppgift som tog kanske en kvart att göra sedan resten av lektionen till sömn.

Gjorde man klart uppgifterna på lektionstid så fick man inga hemuppgifter och trots mina dåliga betyg så var jag alltid mest effektiv, gick i en klass med flest tjejer i så blev ju en hel del liv.

Minns en uppgift jag mailade min lärare om, jag frågade hur jag skulle göra och hon skrev "jag ska ordna det, du behöver bara skriva dina tankar om ditt och datt" dvs jag behövde inte göra uppgiften eller redovisningen för klassen.

Kanske en tredjedel av klassen gick på alla lektioner under hela året, alltid samma sak på idrotten. Känner många som inte gick där under hela året, Jag menar första veckan och sedan aldrig syntes till. Sedan började jag andra året och de var plötsligt tillbaka i vår klass. Ja, jag hade tillräcklig närvaro för att se det.

Det värsta av allt och som var droppen till att jag bytte var när jag inte trivdes längre, inga vidare kamrater och ville byta till andra klassen. Hon lovade att prata med rektorn men hörde aldrig av sig, visst en lärare men så var det.

Är absolut ingen stjärnelev, mycket närvaro och G. Men blev väldigt intresserad när jag såg tråden och känns som två skolår slösades bort. Får skylla mig själv helt enkelt.
Citera
2011-12-18, 04:43
Medlem
FREDENNs avatar
Lika illa som andra friskolor, tex jensens gymnasium ( Göteborg i alla fall, antar att alla är samma ) tar 15% av skolpengen direkt i aktieutdelning från en säker källa.
Citera
2011-12-18, 08:45
Medlem
freXers avatar
https://www.flashback.org/t1678960
Citera
2011-12-18, 09:31
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qnektar
Vad har mina eventuella svårigheter med stavning att göra med att jag ska skriva källor, vilket jag förövrigt gjorde i de första inlägget?
Eftersom trovärdigheten är lägre om man gör ett oseriöst intryck. Ospecificerade och lösryckta fakta ger ingen trovärdig utgångspunkt för en diskussion. Detsamma gäller för att beteendet att skrika "utsugare" så fort ett företag är vinstdrivande (gäller inte bara dig).

Citat:
Ursprungligen postat av FREDENN
Lika illa som andra friskolor, tex jensens gymnasium ( Göteborg i alla fall, antar att alla är samma ) tar 15% av skolpengen direkt i aktieutdelning från en säker källa.
Snacket på stan?
Citera
2011-12-18, 09:35
Medlem
doffdavid2s avatar
Själv gick jag två år på Thoren Business School. Riktig skitskola med förbannat dålig ledning. Fanns däremot några riktigt bra lärare, men de hade helt enkelt inte optimala förutsättningar för att hålla en bra undervisning.

När jag av nån anledning sökte till skolan fick man höra många slagord likt, "Ett nära samarbete med näringslivet". Denna så kallade APU innebär att eleverna blev utsparkade fyra veckor varje år. Självklart fanns inget "samarbete med näringslivet", så många hamnade på ICA eller dylikt. Detta är alltså gymnasiet!

Skolan plockar ideligen ut vinst, samtidigt som undervisningen är undermålig. Gratis betyg är dessutom vardag.

Bytte i alla fall till en kommunal skola sista året. Avsevärt bättre, även om kommunal skola suger hästballe likaså.
Citera
2011-12-18, 10:14
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attraktiv
Nej, bort med alla dessa jävla flummskolor, och nej vi ska inte lyssna på eleverna som går där, klart som fan att de vill fortsätta sitta på facebook och få mvg.
Vänsterlogik i sin sanna form, att strunta fullständigt i alla andras åsikter och all fakta som man inte själv känner sig bekväm med.

Känns som att alla argument mot JB från dokumentären redan blivit krossade i den här tråden, men jag besvarar dom jag kan ändå:
Otroligt vinklad dokumentär, för att smutskasta friskolor. Programledaren Natanael Derwinger är även Maria Wetterstrands ex, och är inte svårt att lista ut vad hans politiska åsikter är, vänsterpack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in