Har inte läst hela tråden, men har själv gått på John Bauergymnasiet och känner igen det Ts beskriver. När jag började var vi den tredje omgången elever, samma år jag slutade 1:an slutade de första treorna. Vi var verkligen försökskaniner för skolan.
När jag slutade nian hade jag toppbetyg, men när jag började på JB skönk det som fan. Kan inte enbart skylla på skolan, men eftersom att lärarna inte brydde sig så speciellt mycket fick man aldrig någon direkt studiemotivation. Nu läser jag till lärare på universitetet, och inser hur mycket min utbildning försummades på JB. Fick inga djupa kunskaper inom något ämne, bara väldigt grundliga sådana.
Jag valde JB delvis för att man fick en dator, men också på grund av löften om att få fotografera och filma. Men det de lockade oss med var lögn. Jag fick inte röra en kamera förrän någon gång i tvåan, min flickvän däremot som började året efter mig fick både fota och spela in filmer i ettan.
Kommer så väl ihåg lektionerna i psykologi. Vår lärare var skolans rektor, och såvitt jag vet hade han inte någon pedagogisk utbildning, han var gammal militär. När jag och min polare gick och frågade honom om vad vi skulle plugga på till provet läste han upp frågorna och svaren på det kommande provet. Needless to say så fick vi båda MVG
När jag gick ut fick jag stipendium, både för bäst betyg inom årskursen och för bäst betyg inom programmet under mina tre år i skolan, detta trots att jag inte hade speciellt bra betyg. De hade säkert inte ens varit topp 100 på valfri kommunal skola.
Även de klasskamrater som hade IG i ett tiotal ämnen fick ta sin examen utan vidare tjafs och skolan gjorde allt för att pusha upp dessa betyg.
JB´s "smarta" lektionsupplägg med två lektioner på 3 timmar per dag är också värdelöst. Man jobbade aktivt i knappt en timme på lektionerna.
Lärarna var som jag förstod inte heller anställda som lärare, utan som något annat (kan inte minnas vad de kallade det). Skolan försöker komma undan genom att ge eleverna nästan fullt eget ansvar för sin utbildning, på så sätt behöver de inte lika många lärare och utbildningen blir så slapp som man själv gör den.