2011-12-18, 11:17
Medlem
Brewtalitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varner
Oj, att folk inte upptäckt detta tidigare?
Har got JB i snart 3 år D.V.S är inne på mitt sista. Och hela tvåan satt vi och spelade både CS och WoW en hel del. plus att vi fick byta mentor 4 gånger på ett år...
Lärarna ska vi inte prata om, det är ett rent skämt.
Dom visar oss betygskriterierna, men inget dom följer! Kan ju t.ex. nämn att min klasskompis har ett VG i rörligbild A trots att vi IT elever inte ens har den kursen.

Hade jag orkat börja om på nytt, hade jag aldrig valt JB! inte en chans!

Ni satt hela tvåan och spelade CS? Ursakta mitt ordval här, men fan vilka idioter ni är... Helt blåsta ju. Om du har någon som helst verklighetsförankring förstår du snabbt att något inte stämmer om ni kommer till skolan och sätter er ner, slår på datorn och startar igång CS. Du kunde ha bytat skola? Det har tagit dig 3 år att inse detta! Nej, det är inte JBs fel att du kastat bort din tid. Gissa vad? Det är DITT fel!
Senast redigerad av Brewtality 2011-12-18 kl. 11:21.
Citera
2011-12-18, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qnektar
Hur i helvete kan en sådan här skola får vara kvar?
Och varför har detta inte uppmärksammats mer i media och kanske framför allt på flashback?

Varför gör inte eleverna själva något? Det finns få, om några, som skulle ha mer legitima skäl att protestera än dagens ungdomar, och en del av problemet är ju just att man förlitar sig på att andra ska lösa problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Källor bör presenteras istället för dessa lösryckta påståenden.

Har du sett programmet? Du får väl skaffa dig din egen kunskap om du inte vill gå omkring oinformerad.

Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Eftersom trovärdigheten är lägre om man gör ett oseriöst intryck. Ospecificerade och lösryckta fakta ger ingen trovärdig utgångspunkt för en diskussion. Detsamma gäller för att beteendet att skrika "utsugare" så fort ett företag är vinstdrivande (gäller inte bara dig).

Du ser inte att det kan finnas samband mellan en dålig skola och människors förmåga att uttrycka sig?
Senast redigerad av carina.svendsen 2011-12-18 kl. 11:31.
Citera
2011-12-18, 11:42
Medlem
Är det såhär gymnasieskolor ska drivas idag? Ja, jag säger då det, till och med värre än när sossarna styrde landet. Men de är lika illa, alla riksdagspartier.
Citera
2011-12-18, 11:46
Medlem
Krumelurigs avatar
Verkar onekligen som att det är väldigt stor skillnad från skola till skola. Gick själv på John Bauer (inte i Sundsvall) och kände inte alls igen mig av bilden som man målade upp i programmet.

Jag tyckte att våra lärare över lag var riktigt skarpa, och det här med att "man satt och spelade WoW och facebookade dagarna i ända", va fan är det? Vi på vår skola blev tillsagda att detta inte var tillåtet under lektionstid, och flera (mindre begåvade, studietrötta elever) blev av med sina datorer över helgerna för att detta inte följdes.

Det enda negativa jag kan komma på så här på en gång är väl att det var aningen slappt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ziooon
Jag själv har gått på John Bauer skolan i linköping där jag läste IT, jag fick intrycket av att framförallt IT-linjerna höll riktigt låg klass medans de andra linjerna var mycket bättre...
Citat:
Ursprungligen postat av siag1101
Själv går jag tredje året på idrottsprogrammet på JB-Linköping. Det jag hört och sett är att IT-programmens elever inte är de mest studiemotvierade eleverna men lärarna där vet jag inget om. På idrottsprogrammen är det stor skillnad dock! Där är eleverna mycket mer motiverade och jag tycker att lärarna är riktigt bra och motiverar sina elever!
Har fått samma intryck.
Senast redigerad av Krumelurig 2011-12-18 kl. 11:48.
Citera
2011-12-18, 11:55
Medlem
Brewtalitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krumelurig[B
]Verkar onekligen som att det är väldigt stor skillnad från skola till skola[/b]. Gick själv på John Bauer (inte i Sundsvall) och kände inte alls igen mig av bilden som man målade upp i programmet.

Jag tyckte att våra lärare över lag var riktigt skarpa, och det här med att "man satt och spelade WoW och facebookade dagarna i ända", va fan är det? Vi på vår skola blev tillsagda att detta inte var tillåtet under lektionstid, och flera (mindre begåvade, studietrötta elever) blev av med sina datorer över helgerna för att detta inte följdes.

Det enda negativa jag kan komma på så här på en gång är väl att det var aningen slappt.

Har fått samma intryck.

Tveklöst, men de nämner självklart inte det i en sån här vidrig vänstervriden smörja. De intervjuar några på JB i Sundsvall och så tror alla per automatik att det är så på samtliga JB-skolor. Tycker det är lite pinsamt, känns på något sätt väldigt typiskt att vi ska hålla på så här i Sverige.
Citera
2011-12-18, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krumelurig
Verkar onekligen som att det är väldigt stor skillnad från skola till skola. Gick själv på John Bauer (inte i Sundsvall) och kände inte alls igen mig av bilden som man målade upp i programmet.

Vad gör du idag?

Det finns ju ett problem i det här, när det gäller alla "vittnesmål" här, att man troligtvis har svårt att bedöma sin egen utbildning, och vad den faktiskt "är värd", vi ser stigande ungdomsarbetslöshet, och alarmerande rapporter som talar om brister i utbildning, utan att peka på enskilda skolor.
Citera
2011-12-18, 12:16
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManUTD1878
Har själv gått på John Bauer i Malmö. Mycket av detta stämmer. Men dedära med högre lön beroende på vilka betyg man gav vet jag inte riktigt.
Det skulle ju inte synas för en elev heller. Det ser ut som så att löneutvecklingen tenderar att gå bättre för lärare som presterar bra (dvs som har elever med högt betyg) än om inte.
Citera
2011-12-18, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Det skulle ju inte synas för en elev heller. Det ser ut som så att löneutvecklingen tenderar att gå bättre för lärare som presterar bra (dvs som har elever med högt betyg) än om inte.

Precis, jag har svårt att ta den typen av inlägg på allvar. Vilken elev har koll på sin lärares lönenivå?
Citera
2011-12-18, 12:38
Medlem
Jag tror snarare att många av dessa punkter är ett allmänt problem i den svenska skolan än just hon John Bauergymnasiet, även om det är stora variationer mellan vissa skolor.

Att folk får högre betyg än vad de förtjänar i gymnasiet är vida spritt och allmänt känt. Inte ens i nationella provet är rättningen konsekvent: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.773677-nationella-prov-rattas-ofta-fel. Alla skolor behöver locka elever och att eleverna på en skola har ett högt snittbetyg är bra reklam, vare sig om det är en privat eller kommunal skola.

I Jönköping ger även de kommunala gymnasieskolorna datorer till alla elever nu för tiden, vilket gör det lättare att spela spel även där. På min tid på en kommunal skola spelade vi nästan hela lektionerna när skulle göra något arbete i datorsalarna, och tabbade ner när läraren kom in i salen eller närmade sig. Ofta var det mycket genomskinligt men inte brydde sig någon lärare sig om det.

De uppgifter vi fick kunde klaras av på max halva den utsatta tiden vilket gav möjlighet till allt datorspelande. Tempot i utbildningen överlag var inte precis mördande.

Om man kollar på de kurser som kunde väljas som individuellt val på min kommunala skola fanns det ett flertal struntkurser (bollsport A och B var ett populärt val) medan för min bror bara kan välja mellan kurser som historia, psykologi och de sista mattekurserna.

Kanske är det så att den kommunala skola jag gick på är ett skräckexempel men jag skulle tro att det finns många kommunala skolor som är liknande.

Att många privata skolor har skämtprogram (stylist m.m.) är ett problem, och man borde som någon tidigare skrev minska ner gymnasieprogrammen till några få teoretiska (Natur, teknik och samhäll) och vissa yrkesförberedande som ofta leder till jobb direkt (t.ex. omvårdnad, bygg, fordon).
Citera
2011-12-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Datorerna är ett gissel. Gymnasieelever varken behöver eller klarar av att använda datorer i skolarbetet. Bort med dem. 3-timmarslektionerna är ett skämt. Det funkar för humanorialärarna men för oss mattelärare fungerar det inte alls. Eleverna orkar aldrig jobba tre timmar i sträck.

Vad används datorerna till i undervisningen? Vad är det man gör på lektionerna som man behöver en dator till? Går alla lektioner ut på att man ska leta information på nätet och sen kopiera texten till ett "eget arbete" som man sen skickar in till läraren?

När jag gick i gymnasiet på 90-talet använde vi inte datorn i något ämne. I matte, fy, ke och bi satt vi mest och räknade i läroböcker eller hade laborationer, dvs praktiskt arbete.
I svenskan läste vi skönlitteratur, vi diskuterade författare och dramatiserade böckerna inför klassen. I samhällsämnena satt vi bland annat och diskuterade väpnade konflikter runt om i världen. Att ta med sig en laptop in i klassrummet hade varit lika främmande som att ta med sig en fiol.
Citera
2011-12-18, 12:41
Medlem
shaqims avatar
Har inte läst hela tråden, men har själv gått på John Bauergymnasiet och känner igen det Ts beskriver. När jag började var vi den tredje omgången elever, samma år jag slutade 1:an slutade de första treorna. Vi var verkligen försökskaniner för skolan.

När jag slutade nian hade jag toppbetyg, men när jag började på JB skönk det som fan. Kan inte enbart skylla på skolan, men eftersom att lärarna inte brydde sig så speciellt mycket fick man aldrig någon direkt studiemotivation. Nu läser jag till lärare på universitetet, och inser hur mycket min utbildning försummades på JB. Fick inga djupa kunskaper inom något ämne, bara väldigt grundliga sådana.

Jag valde JB delvis för att man fick en dator, men också på grund av löften om att få fotografera och filma. Men det de lockade oss med var lögn. Jag fick inte röra en kamera förrän någon gång i tvåan, min flickvän däremot som började året efter mig fick både fota och spela in filmer i ettan.

Kommer så väl ihåg lektionerna i psykologi. Vår lärare var skolans rektor, och såvitt jag vet hade han inte någon pedagogisk utbildning, han var gammal militär. När jag och min polare gick och frågade honom om vad vi skulle plugga på till provet läste han upp frågorna och svaren på det kommande provet. Needless to say så fick vi båda MVG

När jag gick ut fick jag stipendium, både för bäst betyg inom årskursen och för bäst betyg inom programmet under mina tre år i skolan, detta trots att jag inte hade speciellt bra betyg. De hade säkert inte ens varit topp 100 på valfri kommunal skola.

Även de klasskamrater som hade IG i ett tiotal ämnen fick ta sin examen utan vidare tjafs och skolan gjorde allt för att pusha upp dessa betyg.

JB´s "smarta" lektionsupplägg med två lektioner på 3 timmar per dag är också värdelöst. Man jobbade aktivt i knappt en timme på lektionerna.

Lärarna var som jag förstod inte heller anställda som lärare, utan som något annat (kan inte minnas vad de kallade det). Skolan försöker komma undan genom att ge eleverna nästan fullt eget ansvar för sin utbildning, på så sätt behöver de inte lika många lärare och utbildningen blir så slapp som man själv gör den.
Citera
2011-12-18, 12:42
Medlem
Har snart sett hela dokumentären "Världens bästa skitskola" på UR Play. Det här med friskolor är bara en av alla steg i att montera ner och totalförstöra Sverige. Precis som minerallagen, invandringen, EU, nedmonteringen av försvaret, försäljningen av allt statligt...

Jag ser främst tre allvarliga problem med dessa friskolor:
1. En elev som har gått på en hård kommunalskola och har behörighet för högskola kanske snittar 15 poäng, om denna jobbat hårt. Medan en elev som har gått en friskola som JohnBauer kommer gå ut med höga betyg även om denna bara spelat datorspel, "tagit sovmorgon" (skolkat morgon lektionerna), "tagit lov" (hoppat skolan ett par månader) och i största allmänhet bara varit slashasar genom sin skoltid.

2. Detta resulterar i att en massa elever som egentligen inte klarar av grunderna i svenskaspråket typ svåra saker... Som att inte särskriva eller skriva ihop ord... Eller att skilja de/dem. Kommer alltså då in på högskolan. Och de inom matematiken som tror att man kan stryka i en (a/(2b+2a)) ekvation, eller inte klarar av att rita en enkel graf över en exponentialfunktion. Dessa elever Kommer att kunna söka till Chalmers/KTH.

3. Om svenska ungdomar är duma i huvudet kommer det ju knappast att finnas något argument emot ungdomsarbetslösheten. Vad politiker säger om 10år: "Jag lärde mig mycket mer i skolan, det är elevernas eget fel att de inte väljer att lära sig något och blir arbetslösa".

Det här är heller inget nytt redan för 5år sedan talades det om hur JohnBauer och Jensen var totalt jävla urusla skolor.

Ännu ett briljerande inlägg av hejloltja... Vart är samhället påväg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in