2011-12-15, 16:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Inte så värst länge vad?
Intressant att någon här hävdar att det gått "bra" för Kevin-pojkarna. Bra i förhållande till vad, och varför har det gått bra?

Det är klart att aktuell pojkes beteende beror på en djup emotionell störning som inte bara hux flux försvinner. Man kan även gissa att han har någon typ av kognitiv störning. Visar det sig att han givit sig på BO efter att denne dött är det bara bra obehagligt.

Han kommer såklart erbjudas massivt stöd på alla sätt och vis, och det är bra för vad är alternativet (förutom dödsstraff som en del önskar)?
Den som säger att det gått bra för pojkarna är polisman Sandberg som utredde ärendet. Han var djupt engagerad i ärendet och jag betraktar honom som pålitlig.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14080423.ab
Citera
2011-12-15, 16:24
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den som säger att det gått bra för pojkarna är polisman Sandberg som utredde ärendet. Han var djupt engagerad i ärendet och jag betraktar honom som pålitlig.

En vardagshjälte som är ytterst noggrann
Citera
2011-12-15, 16:29
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Jag har också tagit del av uttalandet. Frågan var snarare tänkt som: Vad kan samhället lära av ex. Kevinfallet avseende åtgärder i Ljungbyfallet?
Citera
2011-12-15, 16:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag kan minnas fel, men det där om att pappan skulle komma från ett annat land postades väl av en medlem som ägnar sig mycket åt att gissa, men glömmer att skriva att det bara är gissningar?

Förstår mig inte på såna som skriver ut påhitt som att det är vedertagen fakta. Varför ljuga? Lögnaren har förmodligen en diagnos av något slag

Så då är GM helsvensk som det har pratats om sedan tidigare.
Citera
2011-12-15, 17:04
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Är vissa fortfarande övertygade om att det inte är något fel på ungen utan att allt bara är grupptryck?

Om ungar hade så lätt att döda efter grupptryck hade vi nog sett ett antal fler fall än fem under 20 års tid..

Lägg då till den påstått icke utvecklade konsekvensanalys dessa oskuldsfulla ynglingar lider av. Torde då inte en klar majoritet, eller åtminstone en större andel, av alla mördare vara barn om denna förklaringsmodellen ska vara tillfyllest?
Citera
2011-12-15, 17:24
Medlem
Har nu hört från flera oberoende håll att 10åringen haft agg mot 4åringen innan och även hotat med att döda 4åringen vid flera tillfällen innan. Motivet till detta är som nämnt tidigare i tråden att 10åringens mamma tagit till sig 4åringen och skyddat honom, varvid 10åringen med sin bokstavskombinationen förmodligen inte kunnat hantera detta.

Vidare berättar fler och fler om möten med 10åringen, bla stenkastning på äldre ungdommar och att ha attackerat vuxna med tillhyggen så som käppar och pinnar.

Nu till uppgifter som jag bara hört från ett håll men som låter rimliga. 10åringens mormor har givit honom alibi och sagt att han var hemma hos henne när mordet inträffade. Därav fördröjningen i utredningen. Notera att detta är mer teori än sanning eftersom jag bara har en källa på det.

Det låter dock som om det verkligen är ett mord där 10åringen önskat livet av 4åringen och sedan verkställt önskan. Stackars lilla rackare att bli strypt till döds, det gör mig extra ledsen att veta att det inte var en olycka.
Citera
2011-12-15, 17:25
Medlem
Citat:
En väldig massa andra saker än att fastställa personlighetsstörning. Trodde du att det var det enda barnpsykologer gjorde?
Det är väl dessutom psykiatriker som diagnostiserar störning/sjukdom - inte psykologer - de skall hjälpa till att hantera, bearbeta, identifiera problemområden/problembeteenden, orsak/påverkan/strategier/hantera, se hur barn påverkas, hur man kan påverka barnet - dvs deras uppgift är ju att på olika sätt hjälpa barnet.
Jo psykologen har diagnosrätt lika mycket som en psykiater. Oftast så kollar bara psykiatern det somatiska och sätter sin kråka på utredningen.
Citera
2011-12-15, 17:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av topproll
Har nu hört från flera oberoende håll att 10åringen haft agg mot 4åringen innan och även hotat med att döda 4åringen vid flera tillfällen innan. Motivet till detta är som nämnt tidigare i tråden att 10åringens mamma tagit till sig 4åringen och skyddat honom, varvid 10åringen med sin bokstavskombinationen förmodligen inte kunnat hantera detta.

Vidare berättar fler och fler om möten med 10åringen, bla stenkastning på äldre ungdommar och att ha attackerat vuxna med tillhyggen så som käppar och pinnar.

Nu till uppgifter som jag bara hört från ett håll men som låter rimliga. 10åringens mormor har givit honom alibi och sagt att han var hemma hos henne när mordet inträffade. Därav fördröjningen i utredningen. Notera att detta är mer teori än sanning eftersom jag bara har en källa på det.

Det låter dock som om det verkligen är ett mord där 10åringen önskat livet av 4åringen och sedan verkställt önskan. Stackars lilla rackare att bli strypt till döds, det gör mig extra ledsen att veta att det inte var en olycka.
Det låter som att de vuxna runt om honom inte förstått hans bästa. Han beskrivs som urtypen av ett barn som behöver extra mycket vägledning, på plats och i stunden (läs, lekledare). Problemet är att sådana barn ofta anses jobbiga, varför det är skönt om de sysselsätter sig med annat en stund...
Citera
2011-12-15, 17:32
Medlem
Aposterioris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Enligt de i tråden som känner honom ser han svensk ut. Mamman är svensk. Men tydligen kommer hans pappa från ett engelsktalande land. Eftersom pojken ser svensk ut är det väl någon med mer vitt utseende från England, USA, Australien etc. Jag vet inte om pappan bor eller har bott i Sverige. Men pappan är kriminell. Pojken har enligt de i tråden inte haft att göra med sin pappa annat än möjligtvis som nyfödd.

Hur kom det sig att Texas inte hittades direkt när han både blev dödad och sedan funnen i den dunge han senast sågs i?
Man kan ju i varje fall konstatera att mamman grovt har misslyckats med sitt föräldrarskap.
Citera
2011-12-15, 17:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodanbollekalle
Jo psykologen har diagnosrätt lika mycket som en psykiater. Oftast så kollar bara psykiatern det somatiska och sätter sin kråka på utredningen.
Det somatiska? I en psykiatrisk utredning? Är du inte lite ute och cyklar nu?

Och nej, så går utredningarna inte till, kan jag meddela.
Citera
2011-12-15, 17:47
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Aposteriori
Man kan ju i varje fall konstatera att mamman grovt har misslyckats med sitt föräldrarskap.
Det vet vi väl inte om mamman och pappan har? Man kan inte se kvittot på en uppfostran utifrån ett utfall. Jag vill inte komma med makabra exempel på ovissa utfall i denna tragiska händelse, så jag låter bli...
Citera
2011-12-15, 17:48
Medlem
Jessicaffss avatar
Vad innebär det rent generellt om han nu skulle göra flera brott senare i livet? Låt oss säga att han gör något brott efter att han fyllt 18år, får han extra påföljder då av det han gjort som 10åring?

Vore det inte annars värdefullt att tex inför en villkorlig dom i alla åldrar som man sen får ta konsekvenser för efter att man fyllt 18år och om man skulle "råka" göra ytterligare brott?

Tex nu i texas fall så skulle GM kunna få låt oss säga 10-20års villkorlig efter att han fyllt 18år. En sorts varningsmekanism om han skulle uppvisa kriminella och farliga tendenser.
Senast redigerad av Jessicaffs 2011-12-15 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in