2011-12-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Så liten stat som möjligt? Är du på riktigt?

Ja, jag är på riktigt. Hur så?

Citat:
Sverige har världens näst högst skattekvot efter Danmark. Att sänka skatten med någon procentenhet innebär inte att man vill minimera staten.
Källa på det?

Citat:
Att sänka skatten med någon procentenhet innebär inte att man vill minimera staten.
Nej, men att privatisera och minimera möjligheter till hjälp är det.

Citat:
Skatteintäkterna ökar faktiskt, man får in mer pengar på att sänka skatten, det är anledningen till att den sänks. Kallas för lafferkurvan.

Den funkar i teorin. Funkar den i praktiken? Har fler fått jobb?

Citat:
Hur många procent tror du går till "fattiga" i Sverige? Socialbidragen i Sverige motsvarar under en procent av det totala skatteuttaget. De som drabbas hårdast av höga skatter är just de "fattiga". Dom får inga jobb för skatten gör det för dyrt att anställa, vilket leder till social misär och kriminalitet. Dom kan omöjligt spara ihop pengar då skatten är för hög och dom likt de rikare inte vet hur eller har några möjligheter att undvika skatt. Det är en av anledningarna till att Sverige, mig veterligen, har ojämnast förmögenhetsfördelning i västvärlden.

"De som drabbas hårdast av höga skatter är fattiga." Är DU på riktigt? Skojar du med mig?! Det är väl självklart att om staten har mer pengar så finns det mer pengar att hjälpa de som inte själva kan försörja sig. Att tro att höga skatter slår fattiga mer än rika är väl bara ett räknefel?

Arbetslöshet leder inte nödvändigtvis till socialt misär och kriminalitet. Finns det olika sätt att hjälpa folk så behöver det inte bli så.

För en låginkomsttagare är några procent skatt ointressant. Då är det viktigare att vet att man klarar sig om man blir sjuk, förälder eller nåt annat.

Har sverige ojämnast förmögenhetsfördelning för att vi har höga skatter? Menar du att om man bara gav alla större möjligheter att tjäna pengar skulle alla ha jämnare inkomster och förmögenheter? Du verkar tro att alla har samma förutsättningar för att jobba och tjäna pengar. Vakna upp. Så är det inte.

Citat:
Du vill alltså bestämma över något som du inte har med att göra. Det är en snabb och effektiv väg att driva ett land i ruiner och anledningen till att Sverige gått från att vara världens tredje rikaste land till att bli omsprunget och placerat i medelklassen.

Nej, det vill jag inte. Jag var inte så allvarlig. Att Sverige blivit omsprunget kan lika gärna bero på att vi var först med den svenska modellen och att andra länder börja komma ikapp oss. En annan möjlighet är att det finns länder som har mycket bättre förutsättningar för att bli starka ekonomier (mycket arbetskraft och mycket råmaterial) men att de av olika skäl blivit stoppade tidigare. Men nu kommer de ikapp och springer om Sverige. De måste inte ha med att göra att Sverige blir sämre utan kan lika gärna vara att dom länderna helt enkelt är byggda för att vara större ekonomier och nu kommer dom ikapp.

----

ja, det va väl det hela. God afton och god jul.
2011-12-13, 23:58
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wheelie87
Ja, jag är på riktigt. Hur så?

Ville bara att du skulle konstatera din brist på verklighetsuppfattning.

Citat:
Källa på det?

Vill du ha källa på att 1+1 är 2 också?

Citat:
Nej, men att privatisera och minimera möjligheter till hjälp är det.

Nej, att ha världen näst högsta skattekvot (möjligtvis numer den åter högsta än en gång) innebär omöjligen att staten är minimerad.

Citat:
Den funkar i teorin. Funkar den i praktiken?

Ja, självklart.

Citat:
Har fler fått jobb?

Japp, jämfört med brinnande högkonjunktur i januari 2006 så är arbetslösheten lägre, fler har fått jobb, skatteintäkterna är högre än någonsin. Trots den lilla finanskrisen som du möjligen har hört talas om.

Citat:
"De som drabbas hårdast av höga skatter är fattiga." Är DU på riktigt? Skojar du med mig?!

Nej, självklart skojar jag inte. Vem tror du drabbas hårdast av hög skatt: mångmiljardären Kamprad som flyttar till Schweiz eller Elsa som sliter på som undersköterska och får skatta bort 65 % av sin inkomst? Eller än värre alla de som inte får jobb överhuvudtaget då skatten gör det för dyrt.

Citat:
Det är väl självklart att om staten har mer pengar så finns det mer pengar att hjälpa de som inte själva kan försörja sig.

Jaha, det är därför hela 10 miljarder läggs på socialbidrag.

Citat:
Att tro att höga skatter slår fattiga mer än rika är väl bara ett räknefel?

Kan du visa ett trovärdigt fall där hög skatt drabbar de som faktiskt är rika så visst. Visa mig.

Varför tror du Sverige har haft högst skatt i världen kombinerat med världens mest ojämlika förmögenhetsfördelning? För att dom rika drabbas av hög skatt eller för att dom fattiga gör det?

Citat:
Arbetslöshet leder inte nödvändigtvis till socialt misär och kriminalitet. Finns det olika sätt att hjälpa folk så behöver det inte bli så.

Det finns klara samband mellan just arbetslöshet och social misär.

Citat:
För en låginkomsttagare är några procent skatt ointressant.

Säg det till alla familjer som knappt går runt varje månad. Jag tror dom är av en annan åsikt.

Citat:
Då är det viktigare att vet att man klarar sig om man blir sjuk, förälder eller nåt annat.

Är det allt dom bryr sig om så kan vi drastiskt minska skatterna. Bra va?

Citat:
Har sverige ojämnast förmögenhetsfördelning för att vi har höga skatter? Menar du att om man bara gav alla större möjligheter att tjäna pengar skulle alla ha jämnare inkomster och förmögenheter?

Nej, förhoppningsvis skulle inkomsterna bli mindre jämna och förmögenheterna mer så.

Citat:
Du verkar tro att alla har samma förutsättningar för att jobba och tjäna pengar. Vakna upp. Så är det inte.

Det tror jag självklart inte. Vad har det med saken att göra?

Citat:
Nej, det vill jag inte. Jag var inte så allvarlig. Att Sverige blivit omsprunget kan lika gärna bero på att vi var först med den svenska modellen och att andra länder börja komma ikapp oss.

Precis, att Sverige blivit omsprunget beror på den "svenska modellen".

Citat:
En annan möjlighet är att det finns länder som har mycket bättre förutsättningar för att bli starka ekonomier (mycket arbetskraft och mycket råmaterial) men att de av olika skäl blivit stoppade tidigare.

Det är en annan teori. Den stämmer dock inte.

Citat:
Men nu kommer de ikapp och springer om Sverige. De måste inte ha med att göra att Sverige blir sämre utan kan lika gärna vara att dom länderna helt enkelt är byggda för att vara större ekonomier och nu kommer dom ikapp.

Att länder med mindre stater och lägre skatter är bättre "byggda" för större och mer konkurrenskraftiga ekonomier håller jag helt med om. Verkar som att du också gör det?
2011-12-15, 01:56
Medlem
bernankes avatar
Svag trådstart som dessutom spårat ur till någon liberal-mot-socialdemorat-debatt.

Tråd låst.

/mod
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in