2011-11-22, 22:23
Medlem
Tack för tröjans avatar
Jag har suttit och kollat igenom nätet, läst en hel den om aktier och kommit fram till - att det är väldigt svårt att tjäna pengar, om man inte spar långsiktigt.

Jag hade tänkt mig, att det skulle vara kul att köpa och sälja, lite varje eller varannan dag.
Detta verkade som en bra idé, tills att jag märkte alla avgifter.

15-20% på varje försäljning till företaget som förmedlar köpen.
30% ska till staten på varje försäljning, som ger vinst.

Det blir ju inte mycket pengar över där inte, ska man tjäna pengar på att köpa och sälja ofta, bör man ha en rejält tung portfölj, som man öppnar upp med.

Eller har jag helt fel?
Det går väl ändå knappast att tjäna pengar, där man köper och säljer ofta, om man lägger ett par köp á 10 000 kronor?
2011-11-22, 22:45
Medlem
15-20% till förmedlaren, vad är det du menar där ?

Menar du 2% courtage vid köp och sälj ?
2011-11-22, 22:48
Medlem
Tack för tröjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanista
15-20% till förmedlaren, vad är det du menar där ?

Menar du 2% courtage vid köp och sälj ?

15-20% i courtage vid sälj, och sedan ytterligare 30% till skatten på ev. vinst.

Om man kastar in 10 000 kronor, och tänkt köpa sig upp med dem, genom att köpa/sälja varje dag.
Då blir det knappt något vinst att prata om, vilket jag trodde, innan jag kollade upp avgifter etc.

Eller har någon, något trick, som gör att man kommer runt allt - det kan ju trots allt vara jag som missuppfattat allt.
2011-11-22, 22:52
Medlem
Du har läst fel.
Säg att du har ett Avanza minikonto där där kostar 9 kr att köpa/sälja.

Du köper aktier för 10000 kr, får en kostnad på 9 kr för köpet. Aktien stiger med 10% procent och du får 11000 kr för dom när du säljer, vilket kostar dig ytterligare 9 kr.

Din vinst är nu 1000kr - 18 kr i courtageavgifter=982kr. Staten vill ha ha 30% av den summan, dvs 295 kr. Själv får du 682 kr mer i plånboken
2011-11-22, 23:01
Medlem
Tack för tröjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbert
Du har läst fel.
Säg att du har ett Avanza minikonto där där kostar 9 kr att köpa/sälja.

Du köper aktier för 10000 kr, får en kostnad på 9 kr för köpet. Aktien stiger med 10% procent och du får 11000 kr för dom när du säljer, vilket kostar dig ytterligare 9 kr.

Din vinst är nu 1000kr - 18 kr i courtageavgifter=982kr. Staten vill ha ha 30% av den summan, dvs 295 kr. Själv får du 682 kr mer i plånboken

Men det är inte så vanligt att en aktie stiger med 10% på en dag, inte som jag sett i alla fall.
De vanligaste är väl 1-2% om man har tur?

Skulle inte staten komma in och roffa åt sig 30% vid varje försäljning, så skulle man väl kunna bygga upp en kapital, genom att försöka ligga på några få procents uppgång per dag - genom att köpa/sälja varje dag.

Hade iofs staten inte haft sin vinstskatt där, så hade nog väldigt många fler handlat.
Är skatten till för att förhindra spekulation, som skulle kunna medföra olika kriser?
2011-11-22, 23:03
Medlem
http://svt.se/svttext/web/pages/222.html

Dom kan stiga betydligt mer men tänk på att dom kan oxå sjunka lika mycket
2011-11-22, 23:08
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tack för tröjan
Men det är inte så vanligt att en aktie stiger med 10% på en dag, inte som jag sett i alla fall.
De vanligaste är väl 1-2% om man har tur?

Skulle inte staten komma in och roffa åt sig 30% vid varje försäljning, så skulle man väl kunna bygga upp en kapital, genom att försöka ligga på några få procents uppgång per dag - genom att köpa/sälja varje dag.

Får du "några få procents uppgång per dag" så kan du nog bygga upp ett rätt ordentligt kapital oavsett reavinstskatten.

Citat:
Hade iofs staten inte haft sin vinstskatt där, så hade nog väldigt många fler handlat.
Är skatten till för att förhindra spekulation, som skulle kunna medföra olika kriser?

Självfallet inte. Den är till för att ta dina pengar, som inte helt oofta används till att frambringa just kriser.
2011-11-22, 23:14
Medlem
Tack för tröjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Får du "några få procents uppgång per dag" så kan du nog bygga upp ett rätt ordentligt kapital oavsett reavinstskatten.

Nästan hälften försvinner i skatt, att börja med mindre än 10 000 kronor känns därför "utsiktslöst".

Ni i tråden.

Är det någon som köper och säljer varje dag?
Hur många procent + brukar ni ligga på?
Hur mycket kapital startade ni med?
Satsade i på en post eller flera olika?
2011-11-22, 23:19
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Nästan hälften försvinner i skatt, att börja med mindre än 10 000 kronor känns därför "utsiktslöst".

Kanske känns det mindre utsiktslöst om du googlar ränta på ränta effekten.

Citat:
Ni i tråden.

Är det någon som köper och säljer varje dag?
Hur många procent + brukar ni ligga på?
Hur mycket kapital startade ni med?
Satsade i på en post eller flera olika?

Be inte om bevis bara, det kommer du aldrig få. Berättelser om "kompisar" som minsann gör 2 % per dag är nog dock inte helt omöjligt.
2011-11-22, 23:42
Medlem
Tack för tröjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Kanske känns det mindre utsiktslöst om du googlar ränta på ränta effekten.

Googlade, och det ser ju bra ut, om man spar på lång sikt.
Fast om det handlar om, att en person ska handla varje dag - så är det ju värre.
2011-11-22, 23:45
Medlem
för daytrading rekas i alla fall att handla med minst några hundra i kapitalförsäkring.

lär dig swingtrada.
2011-11-22, 23:46
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Googlade, och det ser ju bra ut, om man spar på lång sikt.
Fast om det handlar om, att en person ska handla varje dag - så är det ju värre.

Varför?

För att du behöver pengar att leva av? Lösning: blankolån.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in