2011-11-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Varför skulle det behövas styrning i vad som skall handlas? Vet inte den med tillgångarna det bäst efter sina egna behov?

Uppenbarligen vet inte folk det. Tex så köper ju folk på tok för mkt alkohol för sitt eget bästa.

Citat:
En hel del skit som ingen vill ha finansieras ju också.

Som vadå?

Citat:
Ursprungligen postat av Lommi

För svenska statens del ligger 90-tals krisen nära till hand.

Den bostadsbubblan berodde väl på en bostadsmarknad som fick för fria tyglar och som därför ballade ur?
Eller är det nåt annat du tänker på? Tell me!

Citat:
O ja.
Skatten är till för att ta pengar från de som producerar och ge till dom som inte producerar.

Ja, och om alla som kan det producerar så är det väl rimligt att hjälpa de som inte kan?

Citat:
O ja.

Det är möjligt att du tycker det är skoj att slita för att finansiera godsherren Persson, hundratusentals bidragsinvandrare, invånare utanför Sverige, Hells Angels och så vidare.

Ja, jag tycker det är ganska skoj att bo i ett land där det finns billig och bra sjukvård, socialbidrag för den som inte kan försörja sig, brandkår för den som inte har råd att köpa en egen brandstation... Ja, listan på skattefinansierade saker som jag tycker är kul kan göras lång.

Citat:
Svenska staten är ju ansvariga för rusningen i bostadspriser på sistone med.

Hur då?
2011-11-24, 01:58
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wheelie87
Uppenbarligen vet inte folk det. Tex så köper ju folk på tok för mkt alkohol för sitt eget bästa.

Tur att staten kan avgöra vad som är för folks "eget bästa". Kanske vore lagstadgad motion och tvångsdiet något likaså.

Citat:
Den bostadsbubblan berodde väl på en bostadsmarknad som fick för fria tyglar och som därför ballade ur?
Eller är det nåt annat du tänker på? Tell me!

Korrekt, det berodde som sagt på att staten lade sig i från första början, lekandet med räntenivåer och ränteavdrag hjälpte också till att göra kraschen extra stor och härlig.

Citat:
Ja, och om alla som kan det producerar så är det väl rimligt att hjälpa de som inte kan?

Det står dig fritt att göra. Förstår inte varför du måste tvingas till, klarar du inte av att ge bort pengar själv?

Citat:
Ja, jag tycker det är ganska skoj att bo i ett land där det finns billig och bra sjukvård, socialbidrag för den som inte kan försörja sig, brandkår för den som inte har råd att köpa en egen brandstation... Ja, listan på skattefinansierade saker som jag tycker är kul kan göras lång.

Vad bra, det där står ju endast för en bråkdel av skatteutgifterna. Då kan vi alltså "chock"sänka skatterna.

Citat:
Hur då?

Hört talas om ränteavdrag och SBAB?
2011-11-26, 22:53
Medlem
Citat:
Tur att staten kan avgöra vad som är för folks "eget bästa". Kanske vore lagstadgad motion och tvångsdiet något likaså.

Ja, om man ska vara konsekvent och förbjuda allting som är farligt så ja, det borde man kanske.

Citat:
Korrekt, det berodde som sagt på att staten lade sig i från första början, lekandet med räntenivåer och ränteavdrag hjälpte också till att göra kraschen extra stor och härlig.

2008 hade vi blå regering va? För blåbären är ju hög ekonomiskt tillväxt det viktigaste och ett självändamål i sig självt. De är klart man sänker räntor då, sen får folk ta konsekvenser för en oansvarig regering. Blame it on mr Ponytail säger jag.

Citat:
Det står dig fritt att göra. Förstår inte varför du måste tvingas till, klarar du inte av att ge bort pengar själv?

Uppenbarligen så klarar inte folk det. I länder där man inte har en stor reglerad social omsorg så är de sociala problemen mycket större. När NGO's tar över statens roll att ta hand om de invånarna som inte klarar sig själv så blir det inte bra eftersom NGO's inte har samma resurser som en stat med vettiga skattenivåer har. Låga skatter slår ojämnt.

Citat:
Vad bra, det där står ju endast för en bråkdel av skatteutgifterna. Då kan vi alltså "chock"sänka skatterna.

Jag skrev bara några exempel av allt som skatter går till. Skatter går för det allra mesta till bra saker.
Tycker absolut inte att man ska chocksänka några skatter. Däremot så kan man chocksänka politiker-arvoden och chefslöner och lägga pengarna där dom behövs bätttre.

Citat:
Hört talas om ränteavdrag och SBAB?

Nej, dåligt insatt. Kan du påminna mig? Har säkert läst och hört nån gång men just nu kommer jag inte på det.
2011-11-27, 12:04
Medlem
Lommis avatar
Citat:

2008 hade vi blå regering va? För blåbären är ju hög ekonomiskt tillväxt det viktigaste och ett självändamål i sig självt. De är klart man sänker räntor då, sen får folk ta konsekvenser för en oansvarig regering. Blame it on mr Ponytail säger jag.

Ska man skylla bostadsbubblan i början av 90-talet på Borg, hur tänker du då?

Det känns även lite smått underligt att skylla den världsomspännande finanskrisen 2008 på honom, men även det kan du kanske utveckla?

Förövrigt förstår jag inte hur det skulle vara ett motargument. Försvinner staten när borgarna styr?

Citat:
Uppenbarligen så klarar inte folk det. I länder där man inte har en stor reglerad social omsorg så är de sociala problemen mycket större. När NGO's tar över statens roll att ta hand om de invånarna som inte klarar sig själv så blir det inte bra eftersom NGO's inte har samma resurser som en stat med vettiga skattenivåer har. Låga skatter slår ojämnt.

Du klarar alltså inte av det. Då vet jag det.

Om man kollar på länder såsom: Australien, Schweiz och Kanada där skattekvoten är drygt 40 % lägre än i Sverige, vad är det som är så hemskt i dessa länder?

Citat:
Jag skrev bara några exempel av allt som skatter går till. Skatter går för det allra mesta till bra saker.
Tycker absolut inte att man ska chocksänka några skatter. Däremot så kan man chocksänka politiker-arvoden och chefslöner och lägga pengarna där dom behövs bätttre.

Då kan ju du starta eller köpa bolag och sänka chefers löner.

Citat:
Nej, dåligt insatt. Kan du påminna mig? Har säkert läst och hört nån gång men just nu kommer jag inte på det.

Ränteavdrag= dra av 30 % av ränteutgifter gentemot annan inkomst. Realt innebär det att med en exempelränta på 5 % så lånar folk istället för 1 000 000= 50 000 i räntekostnad, istället 1 400 000 då räntekostnaden per månad blir densamma. Mer skuld, högre priser.

Detta samtidigt som sparande straffas med 30 % i kapitalskatt, vilket tillsammans med en årlig inflation på drygt 4 % (genomsnittlig ökning av M3 de senaste 20 åren) innebär att de allra flesta förlorar pengar när dom "sparar".

SBAB är såklart statens egen bolånebank som glatt tvingat de andra bankerna att avskaffa topplån, låna ut pengar till handpenning och så vidare.
2011-11-28, 17:00
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

riksbanken är fristående ditt jävla mongo.
2011-11-28, 19:33
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Jag gör några affärer i veckan oftast.

Köper på mig aktier i företag som har rasat mycket sista tiden. För att ta senaste, köpte lundin mining nu när den var nere på 21-22kr, sålde idag innan börsen stängde. Blev runt 9% vinst efter avgifterna.

Blir några tusenlappar extra i månaden

Handlar för mellan 10-50k

Finns kanske bättre sätt, men jag går + så jag är nöjd.
2011-12-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ska man skylla bostadsbubblan i början av 90-talet på Borg, hur tänker du då?

Nä, det menade jag inte. Då missförstog du mig.
---

Förövrigt förstår jag inte hur det skulle vara ett motargument. Försvinner staten när borgarna styr?
--- Ja, den regeringen vi har nu vill ha en så liten stat som möjligt. Det är ju därför de säljer ut och privatiserar en massa saker som varit offentligt förut.

...

Om man kollar på länder såsom: Australien, Schweiz och Kanada där skattekvoten är drygt 40 % lägre än i Sverige, vad är det som är så hemskt i dessa länder?
--- Jag är inte så insatt, så jag borde inte yttra mig egentligen. Men i teorin så for väl länder med låga skatter svårt att ta hand om de utsatta i landet?
...

Då kan ju du starta eller köpa bolag och sänka chefers löner.
--- Nej, det kan jag inte för jag har inte råd med det. Hade jag varit statsminister däremot hade jag försökt försvåra för folk/företag att ha extremt höga löner.

...

Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
riksbanken är fristående ditt jävla mongo.

Är inte riksbanken styrt av politiken? Okej, då tar jag tillbaka det jag skrev.
Mongo förresten, är det synonymt med 'okunnig människa'?
2011-12-02, 01:01
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

Är inte riksbanken styrt av politiken? Okej, då tar jag tillbaka det jag skrev.
Mongo förresten, är det synonymt med 'okunnig människa'?

Nej, hade bara en dålig dag. Och det blev lite för mycket. Ursäkta mig.
Men ja, riskbanken styrs inte av politikerna, tack och lov. Det är tänkt att de ska ha en längre horisont än bara se till så att de politiker som styr just nu ska se bra ut, riksbanken ska se till att landet fungerar om 20, 40 och 100 år.
2011-12-02, 06:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Men ja, riskbanken styrs inte av politikerna, tack och lov. Det är tänkt att de ska ha en längre horisont än bara se till så att de politiker som styr just nu ska se bra ut, riksbanken ska se till att landet fungerar om 20, 40 och 100 år.

Riksbanken är en statlig myndighet vars styrelse väljs av riksdagen. Ganska naivt att tro att de inte påverkas av politikerna, hur självständiga det än är "tänkt" att de skall vara.
2011-12-02, 09:58
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ja, den regeringen vi har nu vill ha en så liten stat som möjligt. Det är ju därför de säljer ut och privatiserar en massa saker som varit offentligt förut.

Så liten stat som möjligt? Är du på riktigt?

Sverige har världens näst högst skattekvot efter Danmark. Att sänka skatten med någon procentenhet innebär inte att man vill minimera staten.

Skatteintäkterna ökar faktiskt, man får in mer pengar på att sänka skatten, det är anledningen till att den sänks. Kallas för lafferkurvan.

Citat:

Jag är inte så insatt, så jag borde inte yttra mig egentligen. Men i teorin så for väl länder med låga skatter svårt att ta hand om de utsatta i landet?

Hur många procent tror du går till "fattiga" i Sverige? Socialbidragen i Sverige motsvarar under en procent av det totala skatteuttaget. De som drabbas hårdast av höga skatter är just de "fattiga". Dom får inga jobb för skatten gör det för dyrt att anställa, vilket leder till social misär och kriminalitet. Dom kan omöjligt spara ihop pengar då skatten är för hög och dom likt de rikare inte vet hur eller har några möjligheter att undvika skatt. Det är en av anledningarna till att Sverige, mig veterligen, har ojämnast förmögenhetsfördelning i västvärlden.

Citat:

--- Nej, det kan jag inte för jag har inte råd med det. Hade jag varit statsminister däremot hade jag försökt försvåra för folk/företag att ha extremt höga löner.

Du vill alltså bestämma över något som du inte har med att göra. Det är en snabb och effektiv väg att driva ett land i ruiner och anledningen till att Sverige gått från att vara världens tredje rikaste land till att bli omsprunget och placerat i medelklassen.
Senast redigerad av Lommi 2011-12-02 kl. 10:02.
2011-12-02, 10:48
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Sverige har världens näst högst skattekvot efter Danmark.

Enligt Skattebetalarna så har även Danmark sänkt skattetrycket, tillräckligt mycket för att vi åter skall ligga etta sedan ett år tillbaks eller så.

Hittar inget om det på nätet dock...
2011-12-02, 18:20
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Riksbanken är en statlig myndighet vars styrelse väljs av riksdagen. Ganska naivt att tro att de inte påverkas av politikerna, hur självständiga det än är "tänkt" att de skall vara.

bara de faktum att de väljs på sex istället för fyra år (åren mellan val) visar ju på att det finns någon typ av vilja att ha den fristående.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in