2011-12-02, 18:26
Medlem
Bylines avatar
Det här är ett gammalt klipp från SmålandsNytt i september, men jag vet inte om det postats tidigare då jag själv inte sett det förut... http://svtplay.se/v/2523004/terje_helleso_erkanner_montage
Lite intressant så här i backspegeln att höra frugan hans ta till värsta brösttonerna om hur nätmobben betett sig mot henne. Paret Hellesö tog visst på sig offerkoftan redan dagen efter att Terje erkänt bildfusket, det hade jag faktiskt glömt bort.
Citera
2011-12-03, 00:45
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnoden
TERJE VAKNA!
Är det inte på tiden Terje att du försöker skaffa dig ett jobb. Om du inte redan upptäckt det - att sitta och blogga hela dagarna ger inte en enda krona. Hallå! Du tjänar inga pengar på att sitta o lägga ut skitbilder!!! Vakna! Du tjänar inga pengar på att lägga ut fantastiskt bra bilder heller.
- Så ta nu och försök skaffa dig ett jobb som alla andra. Dra ditt strå till stacken!
Leka med kameran och bloggen kan du göra när du kommer hem från jobbet.
Detta skrivet i all välmening.

Nu är väl andras ohälsa inget man skall sitta på nätet och spekulera i, men det är väl fullt möjligt att han är sjukskriven efter allt stohej i höst...
Citera
2011-12-03, 12:46
Medlem
flyguy78s avatar
"The show must go on"

http://terjehelleso.wordpress.com/2011/12/03/dessa-sma-patetiska-anonyma-och-usla-mobbare/

Citera
2011-12-03, 12:56
Medlem
Den mannen är verkligen inte frisk...
Citera
2011-12-03, 13:07
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyguy78
"The show must go on"

http://terjehelleso.wordpress.com/2011/12/03/dessa-sma-patetiska-anonyma-och-usla-mobbare/

Först säger han:
Citat:
Jag är fullständigt övertygad om att jag efter detta blogginlägg fullkomligt kommer idiotförklaras på vissa internetforum, och att jag kommer få ett antal hjärndöda mejl och kommentarer. Kommentarer som jag givetvis inte kommer publicera. För är det något som ger mobbarna mer näring än något annat, så är det att få uppmärksamhet. Det värsta mobbare kan råka ut för är att bli ignorerade, att bli osynliga, att som små grå möss helt förlora möjligheten till inflytande.
Sen:
Citat:
Några ”fantastiska” kommentarer som jag fått till bloggen de senaste dagarna, givetvis från fega och okunniga anonyma mobbare:

Skojar han med oss?
Citera
2011-12-03, 13:17
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terje H
Jag har blivit rekommenderad att ta livet av mig, Malin har blivit rekommenderad att ta livet av sig, Malin har blivit kallad hora hundratals gånger. Jag har blivit kallad mytoman, sektledare, narcissist, psykopat, alkolist – det finns faktisk ett forum på Internet där man diskuterar mina olika diagnoser. Bara en sådan sak…
(...)
Både jag och Malin har fått rekommendationer att ge oss ut i skogen och skjuta varandra. Visst är det otroligt, inte sant? Därefter ska vi helst gräva ner oss själva, trampa hårt på marken – för att sedan försvinna från jordens yta.
Problemet med Terje är att han fortfarande verkar ha en faiblesse för att överdriva, vilket gör att inget han skriver går att ta på allvar. Att han kallats mytoman, sektledare, narcissist och att även folk har spekulerat i psykopatiska drag tror jag alldeles säkert stämmer. Att Malin däremot skulle ha blivit kallad för "hora hundratals gånger" har jag oerhört svårt att tänka mig. Var ska detta ha skett? Jag har inte sett någon kalla Malin för hora varken här, på Terjadefoton eller i Herje-bloggen. Några fotoforum lär inte tillåta den typen av kommentarer, och både Malin och Terjes bloggar har varit stängda för kommentarer. Menar han att det kommit SMS, eller mail? Är det även där Malin "rekommenderats att ta livet av sig"? Eller är det deras vänner på Facebook som skrivit elakheter?

I sin iver att få alla att förstå vilka offer han är, så drar han alltså på Malin offerkoftan i gammal invand Terje-stil. Visst har även Malin ifrågasatts emellanåt, men då främst hennes fotograferande samt hennes påstådda okunskap om terjandet. Att det är Terje själv som bär huvudansvaret för situationen de nu befinner sig i, det berör han som vanligt inte med en rad. Jag reserverar mig förstås för att jag kan ha missat någon hatsida, men då får nog fan Terje ta och länka till den.
Citat:
Ursprungligen postat av Terje H
Vår hemsida blev så nerlusad av elaka kommentarer att vi fick avpublicera den, mitt Facebookkonto blev hackat så jag fick avsluta det, andra har startat Facebookkonton i mitt namn, Malins blogg blev hackad, min blogg blev hackad, och Malin fick över 400 elaka kommentarer under ett dygn, innan hon fick avpublicera sin blogg tillfälligt den 4 september. Det har blivit startat upp bloggar med alla möjliga fantasifulla namn vars enda syfte är att häckla mig som fotograf och som människa.
Det här är intressant först när man i nästa stycke ser vad Terje ser som mobbning, där han publicerar några syrliga kommentarer som naturligtvis utifrån Terjes bakgrund ifrågasätter vissa av hans fotografier.

Citat:
- ”Jag tycker mig se ett lodjur också! Kan det vara snusen?” (Kommentar till inlägget ”Sömn”)
- ”Fin ekorre. Synd bara att den är uppstoppad.” (Kommentar till inlägget ”Kotte och blåbärsriset”)
- ”Du tog väl inte bara en bild på den uppstoppade ekorren? Lägg ut resten också är du bussig.” (Kommentar till inlägget ”Kotte och blåbärsriset”)
- ”Rigor Mortis-korre . . . . .” (Kommentar till inlägget ”Kotte och blåbärsriset”)
- ”Jag tycker dina bilder är skräp! Sorry,” (Kommentar till inlägget ”I lodjursskogen”)
- ”Fula Bilder. Jag förstår att du kände dig tvungen att fuska, du saknar ju allt av vad talang heter! Åk tillbaka till Norge din sjuka jävel.” (Kommentar till inlägget ”Hylströmmen”)
Ja, det är syrligt och det är elakt. Men ärligt talat Terje, vad hade du väntat dig efter att klippt, klistrat och suttit på höga hästar och aggressivt försvarat dig i så många år? De första fem kommentarerna har jag svårt att se något överdrivet elakt med, utan det är rimliga ifrågasättanden och personligt tyckande. Terje, en del människor måste få tycka att dina bilder suger, precis som att andra måste få tycka att de är briljanta. Har du öppet för kommentarer, så får du nog suga i dig det.

Den sista kommentaren är i mina ögon osmaklig, men knappast värre än vad som går att läsa som kommentar till vilken högprofilerad bloggare som helst. Det går förstås att moderera bort dem också, när man själv äger sin blogg. Sen går det med en mytoman som Terje Hellesö förstås heller inte bortse ifrån att han själv mycket väl kan vara författare till samtliga av ovanstående kommentarer - det enda som talar emot det är att de är lite för snälla.

Jag tycker emellanåt lite synd om Malin Hellesö, men varje gång jag läser någon av Terjes sjukligt självömkande texter så påminns jag om det i varje fall inte finns någon anledning att tycka synd om honom.
Citera
2011-12-03, 13:29
Medlem
Jisses.

I samband med det blogginlägget så tänkte jag dela med mig lite av Terjes visa ord som jag har fått ta del av i en kort mailkonversation i samband med att han tog bort en kommentar då jag visade min uppskattning för en av hans bilder.

Where to begin...

Gällande vargbilden, 2007-vargen, så har han sagt att han tänker återkomma längre fram om den bilden, och att sanningen däremot inte är såsom många tror.

Han har dessutom medgivit att de bilder som är manipulerade, är de som han uppgav i ett av sina första inlägg - det vill säga, 93 lodjursbilder, 2 grävlingsbilder samt 1 mårdhundsbild. Men inget annat. Förövrigt menar han att de flesta bilder som ligger uppe på bloggen nu har blivit ifrågasatta tidigare, och att de blir fortsatt ifrågasatta fastän de ligger på bloggen... host, host.

Året-vargen, den svartvita lodjursbilden från 2010, säger han är inte manipulerade. Och menar att det räcker, eftersom det är vad han säger. Tydligen inte fladdermusen mot månen, heller.

Vidare menar han att hans bilder i sina tre första inlägg, Duva och måne, Lavskrika och sol, och Vattenfladdermus och Jupiter har samtliga blivit bevisade som fuskbilder av Flashback-folket. De var tydligen även de tre bilder som Anneli Nivrén på NVV "mailbombades" med, och det var därför han lät de tre bilderna illustrera sina första inlägg. Dessutom påstår han att 'Duva och måne'-bilden har legat uppe på antingen Flashback eller Terjadefoton.

Det är ju såklart 100% skitsnack, då inga av de tre bilderna någonsin har varit uppe för granskning eller bevisning, förutom lavskrikebilden som ett fåtal individer var något skeptiska gentemot, men den släpptes rätt snabbt. De tre bilderna som skickades till Anneli N var som sagt 2007-vargen, bilden då fladdermusen flyger framför månen samt tranan framför månen... påpekade det för honom men enligt honom har jag fel då "han har sett vad som har skickats!!

Han återkommer ett par gånger till att ingen bestämmer över honom, det är han själv som bestämmer vad och när saker ska publiceras. Inte minst Flashback och terjadefoton, då nivån på dessa ställen tydligen är rätt undermåliga... (fastän han inte läser Flashback har han alltså stenkoll på nivån.)

Dessutom ska allting som har publicerats på Flashback och terjadefoton, vara nedsparat och skärmdumpat av "olika vänner". Allting ska vara arkiverat, även bortplockade kommentarer. Och de personer som har kommit med de elakaste påhoppen (nå, stackars) och spekulationerna, samt de som publicerar fakturor och rykten som blir "sanning" håller visst på att bli identifierade. Men inte av Terje själv, utan hans "vänner".

Angående kanske den viktigaste frågan, upphovsrättsfrågan, så menar han att samtliga lodjursbilder nu är avpublicerade från bloggen, så då är saken ur vägen. Antar jag att han menar. Inga av de bilder som har publicerats i diverse publikationer ska han inte ha fått något arvode för, tydligen. Vidare, menar han att ett flertal av fotograferna/upphovsmännen ska ha fått betalt, och att endast två stycken är kvar som inte har fått ersättning. "Allt görs upp, ingen lämnas utan arvode!"

I call bullshit. Tidigare i intervjuer har han dessutom sagt att han inte har haft något specifikt system för stölderna utan bara googlat/sökt lodjursbilder på måfå, för att sedan klippa in dem i sina egna, undermåliga bilder. Hur ska han då sedan helt plötsligt veta vilka samtliga upphovsmän är, och ge dem betalning...? Näe, det där stämmer inte alls.

Angående Medieormen så säger det honom egentligen ingenting. Sedan, påstår han i samma mening att det finns några från Sveriges Radio som är med i forumet och deltar i diskussionen... okej, Terje, hur du nu skulle veta det, och åsyftar väl att det är därför Medieormen gick till just denna tråd.

Har försökt upprätthålla en sober kontakt, men den mannen är som sagt fullständigt omöjlig. De flesta frågorna totalignorerar han hursomhelst, och vrider och vänder på saker och ting kontinuerligt.

Så.

EDIT: Fin edit Terje. Det är allt bra synd om dig. Jag tror det var min kommentar han förresten åsyftade, där jag bara påpekade det faktum att han skrev först att han inte skulle publicera kommentarer, något som han sedan gör några rader längre ner.
Senast redigerad av krukvaext 2011-12-03 kl. 13:34.
Citera
2011-12-03, 13:31
Medlem
Citat:
Sen går det med en mytoman som Terje Hellesö förstås heller inte bortse ifrån att han själv mycket väl kan vara författare till samtliga av ovanstående kommentarer

Jag kan meddela att det är jag som har skrivit kommentar 1, 2 och 6. Blev förvånad att så många av "mina" kom med, uppenbarligen är jag ganska ensam om min hobby att lämna ärliga (och därför elaka) kommentarer på Terjes blogg. Hursomhelst, eftersom jag personligen verkar stå för 50% av inkommande elaka kommentarer, så överdriver Terje kraftigt omfattningen av den påstådda mobbningen.
Citera
2011-12-03, 13:47
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter234
Jag kan meddela att det är jag som har skrivit kommentar 1, 2 och 6. Blev förvånad att så många av "mina" kom med, uppenbarligen är jag ganska ensam om min hobby att lämna ärliga (och därför elaka) kommentarer på Terjes blogg. Hursomhelst, eftersom jag personligen verkar stå för 50% av inkommande elaka kommentarer, så överdriver Terje kraftigt omfattningen av den påstådda mobbningen.
Synd att du bjuder honom på gratis ammunition.
Citera
2011-12-03, 14:50
Medlem
Trumpetfets avatar
"Jag har under de senaste månaderna fått uppåt 2000 stödjande mejl"

Hahaha! Konstigt att han inte får fler stödjande kommentarer på bloggen då. Vilken skojare. Det är flera saker i texten som känns som totala terjningar av verkligheten. När kommer han inse att enda vägen ut är total ärlighet och inte fler lögner.

Aldrig.
Citera
2011-12-03, 15:10
Medlem
Terje: " Jag har riktigt nog även förlorat några som jag trodde var vänner, men dessa hade jag förlorat förr eller senare – så jag ser inte det som en förlust. Riktigt goda vänner förlorar man inte, så är det ju bara"

Utesluten ur /N, Photonatura och bästa vännen han skulle ge ut boken Bauers skogar (eller liknande)med, denna vän han blåst på stora summor pengar, samma med Photonatura. Så här kan man skriva i evighet och så är karlsloken bitter över att de svikit honom.

I länken för något inlägg sen, berättar Malin för Sveriges radio hur sviken och lurad hon känner sig.

Ställ diagnos eller ge han tips om drogtråden...
Citera
2011-12-03, 16:07
Medlem
Bylines avatar
Så, när man trodde den här tråden och hela historien av på väg att dö, så kommer Terje och ruskar liv i den. Det är som jag sade tidigare i den här tråden som replik på ett annat av Terjes blogginlägg - ursäkta nu lommer jag citera mig själv viket jag i vanliga fall tycker är ett oskick, men jag gör det så jag kan säga, "Vad var det jag sa!"

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Terje har märkt att intresset för hans person har avtagit, och att diskussionerna om hans bedrägerier och fusk är på väg att avta. För en narcissist som Terje är ju det är öde jämförbart med döden - om folk inte talar om en, även om de snackar skit, så finns man inte.
Han försöker bara få igång diskussionerna igen.

Jag har noterat att besöksnumren på Terjes blogg har kraftigt stannat av, likaså får han ju nästan inga kommentarer till sina bilder. Räknar man bort de kommentarerna hans alter egos skrivit, så är det väl bara en par, tre äkta kommentarer han fått sedan han åter öppnade funktionen. Borta verkar den tidigare beundrarskaran vara, de som suckade och ojade sig över Terjes nästan övernaturliga förmåga som fotograf. Jag förstår att han nu saknar den typen av beundrare och kommentarer. Det skulle ju vem som helst i samma situation göra. Men, det här är ju helt fel väg att gå om han försöker vinna tillbaka lite forna beundrare och beundrarinnor. Han låter som en sådan där tragisk rättshaverist, och sådana får alltid alla normala människor att lägga benen på ryggen.

Sedan är det tragiskt hur han fortsätter att hela tiden dra in sin hustru Malin i den här sorgliga historien. Det är väl egentligen ingen som brytt sig om Malin om han inte gång på gång försökt slänga offermanteln även över hennes axlar. Det är tragiskt, och pga detta, men endast detta, så tycker jag lite synd om henne.
Senast redigerad av Byline 2011-12-03 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in