2005-12-22, 18:16
Medlem
jomenvisst84s avatar
Har alltid bälte nuförtiden. Hade dock _aldrig_ när jag var yngre, gjorde mig t.om. besväret att skruva ur bältet ur min första amazon så jag skulle slippa böter om jag blev stannad (gammal bil=bältesbefriad endast om inget bälte finns monterat).
Citera
2005-12-22, 19:11
Medlem
miklons avatar
Jag har alltid bälte, även om jag bara flyttar bilen en bit på gatan. Jag minns fortfarande hur det kändes att "krocka" i 7 km/h, som man fick testa vid halkkörningen när jag tog körkort.

Jag ser ingen som helst anledning att riskera att skada mig om jag kan undvika det genom att avsätta 5 sekunder till att ta på och av bältet.
Citera
2005-12-22, 19:43
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Nej, lagen gäller inte på parkeringsplatser eller p-hus. Som jag skrivit i en annan tråd, så är de flesta snutar dumma köttberg som inte är inlästa på trafiklagstiftningen, det gäller att stå på sig.

Igen blir jag slagen av häpnad när jag läser alla inläggen Jag trodde att Flashback var ett forum för fritänkande människor som vågar ifrågasätta Storebror farbror staten och alla hans påfund. Nej, användarna här verkar vara en samling indoktrinerade statligt programerade robotar utan hjärna som tillber förmyndarna på trafiksäkerhetsverket och allt vad de står för. Varför inte införa lite flexibilitet i trafiklagstiftningen? Låt folk ta ansvar för sina egna liv. Om jag som taxiförare innan 1/10 1999 var tillåten att köra utan bälte så betydde det inte att jag aldrig använde bältet. Jag tog oftast på mig det, men det var skönt att själv kunna få avgöra när det var läge.

Ta ansvar för sig själv gäller speciellt bältet, om jag krockar så är det min kropp som skadas. Däremot är jag för en restriktiv trafiknykterhetslagstiftning, för där drabbas inte bara den onyktre föraren utan också oskyldiga trafikanter som hamnat i vägen.

Ta ansvar för sitt eget liv? Fundera på följande:

2 bilar krockar på en 50 sträcka, båda bilarna är utrustade med
airbag. Förare 1 har bältet på och klarar sig med mindre skador
som bara kräver 2 dagars sjukhusvård och 10 dagars sjukskrivning.

Förare 2 kör utan bälte och flyger ur bilen med en ryggskada som följd.
Skadan kräver en lång rehabiliteringsperiod och slutresultatet blir
förtidspension= dyrt som satan för skattebetalarna

Förklara sedan varför vi ska betala för att en idiot inte fattar att
man ska ha bilbältet på sig.

Din kropp skadas förvisso, men vi betalar.........
Citera
2005-12-22, 20:01
Medlem
Idialistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Ja - om jag kör en bil där jag har ngn så där chans att klara mig

Nej - i en ford fiesta dör jag vilket som så då skiter jag i d.

Ni?
Har alltid bälte på mig och alla mina förare också skall använda bälte, för annars så kan blir det löneavdrag för varje kör mil utan bälte. (PS Fiesta är faktiskt en rikigt rolig bil att köra men som ni sade den är livsfarlig att krocka med)
Citera
2005-12-23, 18:54
Medlem
Skulle inte falla mej in att ha snöre det är ju ivägen hela tiden =/
Citera
2005-12-24, 01:19
Medlem
Fegsnöre?
Citera
2005-12-24, 02:05
Medlem
Jag har alltid bälte på och det är inget jag skäms för
Citera
2005-12-24, 02:12
Bannlyst
Jag borde ju ha pa mig balte hela tiden, speciellt med tanke pa att jag ibland aker med fulla och/eller cb-rokande forare.
Men, tyvarr sa tanker jag ofta inte pa det, och ibland bryr jag mig helt enkelt inte.
Om jag drar pa mig baltet eller inte beror ganska starkt pa vem jag aker med. Aker jag i en bil dar foraren drar pa sig baltet brukar jag se detta och bli pamind.
Men hoppas jag t.ex. in i baksatet och softar blir det latt jag jag glommer mig helt, samma sak om jag sitter i framsatet och foraren inte drar pa sig baltet. Har ju lixom inte nagot som paminner mig da.

Rent allmant skulle jag val saga att jag har pa mig baltet 70% av all tid jag sitter i en bil.
Citera
2005-12-24, 03:20
Medlem
Bjurras avatar
Jag använder alltid bälte.

Jag justerar alltid nackskyddet så att det sitter i rätt höjd.

Jag spänner alltid åt bältet.

Jag ser till att bältet ligger an mot kroppen. Är det kallt i bilen drar jag bältet under täckjackan.

Jag säger alltid åt mina passagerare att spänna fast sig.

Jag undviker att ha lösa prylar (som väger mer än 500g) i kupén.

Behöver jag tillägga att jag ogillar att åka taxi i de flesta länder?
Citera
2005-12-24, 06:06
Medlem
Xstars avatar
Jag har nog bälte 95% av tiden. Undantag är när jag flyttar bilen samt kör extremt korta stäckor... < 500 meter.
Citera
2005-12-24, 10:38
Medlem
manganmanges avatar
I min ford finns inget bälte så där är valet enkelt. men när jag inte åker den så brukar jag iaf alltid dra på mig bälte när jag åker utanför stan(och varje gång jag kör volvon så drar jag på mig bältet för att slippa idiotklickandet å blinkandet
Citera
2005-12-24, 11:48
Medlem
Brorheds avatar
Ja det är klart, hur svårt är det att bara knäppa på sig det egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in