2011-11-04, 10:18
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Luk 19:27
Men dessa mina fiender som inte ville ha mig till kung över sig, för hit dem och hugg ner dem inför mina ögon.

Så han sa att man inte ska ta människoliv?

Sannolikt inte då "kungen" i denna perikop är Jahve. Det är således Jahve som har ihjäl folk, inte människor. Men visst är den lite märklig i relation till andra pacifistiska/apatiska uppmaningar i evangelierna.
Citera
2011-11-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Sannolikt inte då "kungen" i denna perikop är Jahve. Det är således Jahve som har ihjäl folk, inte människor. Men visst är den lite märklig i relation till andra pacifistiska/apatiska uppmaningar i evangelierna.

Den är inte alls märklig eftersom det är Gud, genom Jesus som kommer att hämnas, inte kristna:

"Ta inte rätten i egna händer, mina kära, utan låt Guds vrede ha sin gång, ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren." (Rom 12:19 Bibel2000)
Citera
2011-11-04, 10:23
Medlem
Sittkissares avatar
I stort sett alla soldater är väl religiösa? Jag har svårt att se en ateist ta till vapen och gå ut och kriga för någon annans skull. Religiösa tror på ett liv efter döden och därför är det enklare att få dessa muppar att ta till vapen. Sen att religiösa är hycklare och endast tar till sig den del i sin religion de själva gillar är väl allmänt känt. De punkterna de själva inte gillar skiter de i.
Citera
2011-11-04, 10:24
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du läser inte ordentligt, han säger att "inte en bokstav i lagen ska förgå förrän allt har skett".

Lagen SKULLE alltså förgå när "allt har skett", och det som skedde var att Jesus fullbordade lagen.

Fast innebörden av "förrän allt har skett" är nog snarare i stil med slutet på historien. Kristna väntar ju t.ex. ännu på Jesus återkomst och alla de tecken som skall föregå detta.
Citera
2011-11-04, 10:27
Medlem
Citat:
Fast innebörden av "förrän allt har skett" är nog snarare i stil med slutet på historien. Kristna väntar ju t.ex. ännu på Jesus återkomst och alla de tecken som skall föregå detta.

Varför ska lagen "förgå" då?
Citera
2011-11-04, 10:34
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Varför ska lagen "förgå" då?

Det är sannolikt förknippat med en av profetiorna i Jeremia; att vid tidens slut skall lagen läggas i människornas hjärtan och ingen behöver därför undervisas om lagen. Men vi är inte där än:

37Så säger Her*ren:
När him*len däro*van kan mätas,
när jor*dens grund*va*lar kan ut*fors*kas,
först då skall jag förkas*ta Is*ra*els ätt
för allt de har gjort, säger Her*ren.

Jer 31:37
Citera
2011-11-04, 10:54
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
I stort sett alla soldater är väl religiösa? Jag har svårt att se en ateist ta till vapen och gå ut och kriga för någon annans skull. Religiösa tror på ett liv efter döden och därför är det enklare att få dessa muppar att ta till vapen. Sen att religiösa är hycklare och endast tar till sig den del i sin religion de själva gillar är väl allmänt känt. De punkterna de själva inte gillar skiter de i.

Tar inte alla till sig det de gillar, oavsett vilken inställning till religion man har?

Och hur har du kommit fram till att "ateister" är mindre lätta att manipulera?

Det borde vara ganska tydlgt idag att det är uttalat religiösa, generellt, som det är SVÅRAST att få att ta till vapen mot andra människor!
Citera
2011-11-04, 11:06
Medlem
Citat:
Det är sannolikt förknippat med en av profetiorna i Jeremia; att vid tidens slut skall lagen läggas i människornas hjärtan och ingen behöver därför undervisas om lagen. Men vi är inte där än:

37Så säger Her*ren:
När him*len däro*van kan mätas,
när jor*dens grund*va*lar kan ut*fors*kas,
först då skall jag förkas*ta Is*ra*els ätt
för allt de har gjort, säger Her*ren.

Jer 31:37

Nja, tanken med skriftstället är att himlen inte går att mäta och att jordens grundvalar inte kan utforskas. Tanken är att Gud inte kommer att bryta löftet han gett hans utvalda. Lite längre fram tas upp en liknande tanke:

"Så säger Herren: Först när ni har upphävt mitt förbund med dagen och mitt förbund med natten, så att dag och natt inte kommer som de skall, först då skall också mitt förbund med min tjänare David upphävas, så att det inte längre finns en ättling till honom på kungatronen, och likaså mitt förbund med levitprästerna som tjänar mig. Som stjärnorna på himlen som inte kan räknas, som sanden vid havet som inte kan mätas, så talrika skall jag göra min tjänare Davids ättlingar, och likaså leviterna som gör tjänst åt mig.

Herrens ord kom till Jeremia: Har du inte märkt vad folket säger: ”De två släkter som Herren utvalde, dem har han förkastat.” De föraktar mitt folk och räknar det inte längre som ett folk. Så säger Herren: Lika säkert som jag har skapat dag och natt och fastställt ordningen för himmel och jord, lika säkert kommer jag att hålla fast vid ättlingarna till Jakob och till min tjänare David. Jag kommer alltid att sätta någon av hans ättlingar till härskare över Abrahams, Isaks och Jakobs ätt. Ty jag skall vända deras öde och förbarma mig över dem.
" (Jeremia 33:20-26 Bibel2000)

Det är tydligt att Jeremia talar om det nya förbundet med Jesus, Paulus håller med mig när han citerar Jeremia 31:

"Men nu har Kristus fått ett prästämbete som är vida överlägset, eftersom han förmedlar ett bättre förbund, ett som är stadfäst med starkare löften. Om det första förbundet hade varit utan brist skulle det inte ha funnits behov av ett annat. Men nu förebrår Gud sitt folk dess brister:

Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund
med Israels hus och Juda hus, ej såsom det förbund jag slöt med deras fäder
den dag jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egyptens land.
Ty de förblev inte i mitt förbund, och jag frågade därför inte heller efter dem, säger Herren.
Detta är det förbund jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger Herren:
Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen och inrista dem i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk.
Ingen skall behöva undervisa sin landsman, ingen sin bror, och säga: Lär känna Herren.
Alla skall veta vem jag är, från den minste till den störste. Jag skall förlåta dem deras orättfärdighet, och deras synder skall jag aldrig mer komma ihåg.

Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat skall snart försvinna.
" (Hebreerna 8:6-13 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2011-11-04 kl. 11:08.
Citera
2011-11-04, 16:59
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen och inrista dem i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk.
Ingen skall behöva undervisa sin landsman, ingen sin bror, och säga: Lär känna Herren.
Alla skall veta vem jag är, från den minste till den störste.

Anser du att detta stämmer då? Har alla lagen i sina hjärtan idag? Behöver ingen undervisning? Ingen missionering nödvändig?

Paulus har fått ha överseende med mycket för att kunna krysta fram att detta nya förbund i GT, som sannolikt skulle få judarna att återvända till Israel/Juda efter den babyloniska fångenskapen, istället skulle tala om Jesus mission...
Citera
2011-11-04, 17:21
Medlem
nighwolf435s avatar
Citat:
Jag tror knappast att Jesus ville att någon skulle dö i krig.

I dagens krig blir det alltid civila offer, betyder det att det idag inte är tillåtet att kriga?

Så Katolska Kyrkans präster borde skaffa sig vapen och ta över Israel, är det vad du säger? Det låter tokigt i mina öron.

Om man nu tror att Gud finns, så litar en kristen på att Gud kommer att gå till rätta med ondskan:

"Löna inte ont med ont. Tänk på vad som är riktigt för alla människor. Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er. Ta inte rätten i egna händer, mina kära, utan låt Guds vrede ha sin gång, ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren. Men är din fiende hungrig, ge honom att äta; är han törstig, ge honom att dricka. Då samlar du glödande kol på hans huvud. Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda." (Rom 12:17-21 Bibel2000)

Hur menar du att judarna ska agera om Katolska Kyrkan invaderar Israel, ska judarna bara ge bort sitt land?

1. Självklart ville inte Jesus att någon skulle dö

2. Dom krigen som begås idag erkänner jag inte som moraliska i alla fall inte Palestina vs Israel

3.Verkligen inte ingen präst ska ta till sig vapen och kriga. var inte larvig just nu finns det inget jätte seriöst kristet land som skulle gå så långt. Och skulle påven gå i krig med Israel så menar du att Vatikanstaten skulle gå i krig det skulle sluta illa på tanke att dom inte har någon militär. Dom enda som skulle kunna slås är Vatikanstatens gendarmeri och Schweizargardet och tillsammans är dom nog runt 200 St Det skulle sluta illa.

4. Själv klart kommer dom onda att sona för sina synder men att bara ge bort sitt land utan att försvara det är larvigt. Som sagt så ska du försvara men inte ta död på civila

5.Det är upp till Judarna tänker inte svara på frågan för jag kan inte det är upp till judarna att bedöma
Citera
2011-11-05, 11:55
Medlem
Citat:
Anser du att detta stämmer då? Har alla lagen i sina hjärtan idag? Behöver ingen undervisning? Ingen missionering nödvändig?

Paulus har fått ha överseende med mycket för att kunna krysta fram att detta nya förbund i GT, som sannolikt skulle få judarna att återvända till Israel/Juda efter den babyloniska fångenskapen, istället skulle tala om Jesus mission...

Så du tror alltså inte att Paulus är inspirerad av Gud?

Ja det är en stor skillnad mellan förbundet som judarna hade med Gud, och det nya förbundet. Tidigare var dom tvungna att följa massor med lagar och regler som bestämde i detalj deras liv, och därför var dom tvungna att ständigt studera lagarna och bli undervisade. Med det nya förbundet är lagen skriven i hjärtat, man kan ha ett gott förhållande till Gud utan att kunna varje detalj i lagen, på det sättet kan "Alla veta vem Gud är, från den minste till den störste".

Alltså kan även barn veta vem Gud är, och ha ett gott förhållande till honom, trots att barn inte är helt insatta i lagarna. Och även hedniska människor som inte har lagen, kan ha ett gott förhållande till Gud:

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig." (Romarna 2:14-15 Bibel2000)

Guds lagar är egentligen något naturligt för människan, det föds man med, men sedan blir det naturliga påverkad av det onaturliga som världen lär ut. Det är därför Jesus säger att man måste bli som barn för att komma in i det himmelska kungariket:
"Sannerligen, om ni inte omvänder er och blir som barnen kommer ni aldrig in i himmelriket." (Matteus 18:3 Bibel2000)

Lagen är normalt skriven i hjärtat hos människan, det vittnar många hedningar, dom är goda av naturen och älskar sin nästa som sig själv. Men det goda förstörs av världens anda, därför måste man återigen lära sig det naturligt goda, så på det sättet måste man studera Guds ord och bli undervisade, men det är inte på det sättet Jeremia menade när han skrev: "De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: ”Lär känna Herren”, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren.". Självklart måste man studera bibeln för att kunna veta vad som är gott och ont enligt Gud, eftersom världen ser ut som den gör, men det är alltså stor skillnad på hur judarna var tvungna att undervisa och följa alla lagar dom fått.
Citera
2011-11-05, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighwolf435
Så du säger att Te.x Palestina ska inte slås eller Frankrike skulle inte skulle slås mot tyskarna eller att Finland inte skulle slås under finska vinter kriget dom skulle bara lägga ner sina vapen och ge bort sitt land? Nu är du överdrivet pacifistisk.
Citat:
Hur menar du att judarna ska agera om Katolska Kyrkan invaderar Israel, ska judarna bara ge bort sitt land?
Citat:
Ursprungligen postat av nighwolf435
Det är upp till Judarna tänker inte svara på frågan för jag kan inte det är upp till judarna att bedöma

I fallet med Finland så ska dom inte "lägga ner sina vapen och ge bort sitt land", för det är "överdrivet pacifistiskt" men i det andra fallet med Israel så är det "upp till judarna att bedöma".

Det är ett inkonsekvent resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in