2011-11-05, 23:07
Medlem
nighwolf435s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Just detta med självförsvar är ju något som jag tycker att man borde få göra - men hela min tro säger Nej även till det. Om självförsvar hade varit Okej så skulle inte Kyrkan haft några martyrer. Men dessa Kristna gick rakt i döden för sin tro - utan att försvara sig. Stefanos blev stenad och han bad för sina fiender precis som Kristus Jesus gjorde. Johannes blev halshuggen och dog martyrdöden även han.

Om det skulle vara okej med självförsvar då återstår frågan: Varför har Kyrkan Martyrer?

Först av allt kan vi tänka vad är en martyr. En martyr är en person som dör för sin religion Te.x om buddister,hindus eller någon annan religion skulle få för sig att börja döda katoliker. Då skulle jag slås För min religion och mina bröder och systrar (Kyrkan) och om jag dör då så blir jag martyr en martyr har inget med självförsvar en martyr är en man som dör för sin religion.
Citera
2011-11-05, 23:10
Medlem
nighwolf435s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Det finns ju alltid falska religioner, där dom tycker att mord är okej, i vissa tillfällen.

Vi Jehovas vittnen har aldrig gjort lumpen och vi deltar inte i krig.

Många rika gillar när soldater går i krig, för att det gör deras plånböcker fetare, därför säger Bibeln att kärlek till pengar är roten till all ondska. Det är roten bakom krig, brottslighet, svält osv.

Så ni överdrivet pacifistiska Jehovas vittnen tycker man bara ska lägga ner sin saker och bli slav om ett land anfaller. Vi ska skrota hela försvaret haha varför inte sen kan vi gå ut ur EU och ha skyltar där det står invadera oss.
Citera
2011-11-06, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nighwolf435
Så ni överdrivet pacifistiska Jehovas vittnen tycker man bara ska lägga ner sin saker och bli slav om ett land anfaller.
Nej, vi tycker att alla borde bli slavar -- för Gud. För att då skulle det inte finnas några krig, om alla följde Guds ord. Bara läs boken, där står lösningarna för alla problem, som krig, svält och brottslighet. Det finns i princip två saker som kan styra världen: Gud och pengar. Om vi avgudar pengar kommer vi ha problem (krig till exempel, eftersom det finns massa pengar att tjäna på vapentillverkning osv), om vi avgudar Gud kommer vi ha fred.

Citat:
Vi ska skrota hela försvaret haha varför inte sen kan vi gå ut ur EU och ha skyltar där det står invadera oss.
Ja, skrota alla försvar, för det finns inga riktiga fiender, människor bara tror att det finns fiender, men de krigar bara mot sina egna rädslor (djävulen).
Senast redigerad av ikosaedri 2011-11-06 kl. 00:31.
Citera
2011-11-06, 00:41
Medlem
nighwolf435s avatar
Citat:
Nej, vi tycker att alla borde bli slavar -- för Gud. För att då skulle det inte finnas några krig, om alla följde Guds ord. Bara läs boken, där står lösningarna för alla problem, som krig, svält och brottslighet. Det finns i princip två saker som kan styra världen: Gud och pengar. Om vi avgudar pengar kommer vi ha problem (krig till exempel, eftersom det finns massa pengar att tjäna på vapentillverkning osv), om vi avgudar Gud kommer vi ha fred.

Ja, skrota alla försvar, för det finns inga riktiga fiender, människor bara tror att det finns fiender, men de krigar bara mot sina egna rädslor (djävulen).

Sant om alla följde Bibeln skulle det vara fred men nu gör inte alla det och lösningen är inte att göra oss av med försvaret. Jesus sa aldrig lägg ner era svärd om ni blir invaderade och bli deras slavar låt dom plundra och ta över ert land. Nej våld är en sista lösning och i krig så finns det inga andra lösningar en våld du får strida så länge det är i självförsvar och att deras folk inte kommer till skada eller ditt.
Citera
2011-11-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej.

Finns det andra böcker i bibeln som du anser inte är inspirerade av Gud?

Vad har du för tro?

Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast det är inte det som Jeremias säger, den judiska lagen upphör inte att gälla men judarna kommer att följa den i sina hjärtan och utan undervisning.

När menar du att detta skedde/ kommer att ske?

Hur kommer kristna in i denna bilden?
Citera
2011-11-06, 11:40
Medlem
Citat:
Jag sa att det är upp till folket som är från det landet däremot så är jag finsk och hade släktingar i kriget därför kan jag svara. Men okej nu låtsas jag att jag är en judisk man som bor i Israel. Ja jag skulle då slås för Israel och min religion.

Så du anser att Katoliker (som du verkar tillhöra) ska anfalla Israel så fort ni får chansen, eftersom ni anser att det är ert land, men samtidigt tycker du inte det är fel att judarna försvarar sig i angreppet från er?
Citera
2011-11-06, 11:47
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Det finns ju alltid falska religioner, där dom tycker att mord är okej, i vissa tillfällen.

Vi Jehovas vittnen har aldrig gjort lumpen och vi deltar inte i krig.

Många rika gillar när soldater går i krig, för att det gör deras plånböcker fetare, därför säger Bibeln att kärlek till pengar är roten till all ondska. Det är roten bakom krig, brottslighet, svält osv.
Du är ju inget Jehovas vittne.
Citera
2011-11-06, 12:40
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Finns det andra böcker i bibeln som du anser inte är inspirerade av Gud?

I en verklig mening; alla. Att vissa författare säkert trodde sig vara inspirerade av Jahve är en annan femma.

Citat:
Vad har du för tro?

Praktisk ateist, teoretisk agnostiker.

Citat:
När menar du att detta skedde/ kommer att ske?

Högst sannolikt aldrig då det mesta tyder på att det är en fiktiv idé.

Citat:
Hur kommer kristna in i denna bilden?

Det gör de inte, GT kan knappast sägas stödja den kristna teologin. Däremot har man under århundraden desperat försökt hitta stöd i GT, men då blir det fråga om en efterkonstruktion.
Om man är insatt i den historiska judiska kontexten brukar dessa kristna konstruktioner raseras.
Citera
2011-11-06, 13:41
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Först av allt kan vi tänka vad är en martyr. En martyr är en person som dör för sin religion Te.x om buddister,hindus eller någon annan religion skulle få för sig att börja döda katoliker. Då skulle jag slås För min religion och mina bröder och systrar (Kyrkan) och om jag dör då så blir jag martyr en martyr har inget med självförsvar en martyr är en man som dör för sin religion.

Varför räddade ingen Stefanos eller Johannes då? Om det endast handlar om att dö i krig för sin religion?
Citera
2011-11-06, 14:35
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Varför räddade ingen Stefanos eller Johannes då? Om det endast handlar om att dö i krig för sin religion?

Nej det sa inte nightwolf, han sa att en martyr är någon som dör för sin religion.
Citera
2011-11-06, 14:47
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Nej det sa inte nightwolf, han sa att en martyr är någon som dör för sin religion.

Så du kallar inte detta att kriga:

"Te.x om buddister,hindus eller någon annan religion skulle få för sig att börja döda katoliker. Då skulle jag slås För min religion och mina bröder och systrar"
Citera
2011-11-06, 15:29
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Så du kallar inte detta att kriga:

"Te.x om buddister,hindus eller någon annan religion skulle få för sig att börja döda katoliker. Då skulle jag slås För min religion och mina bröder och systrar"

Jo det håller jag med om men han sa i sista meningen att:

Citat:
en martyr har inget med självförsvar en martyr är en man som dör för sin religion.

Jag tolkar det i alla fall som att det kan vara både i strid eller som fallet Stefanos. Det ena utesluter inte det andra, och har jag förstått det fel så får Nightwolf korrigera mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in