2011-10-24, 10:30
Medlem
JackCosmos avatar
Såg ett intressant program på TV angående koreansk medicin. Faktum är att västerländs medicin är rätt dåliga på inflammatoriska och värkrelaterade problem.
Är det nån här som har positiva erfarenheter från alternativ vård?
Själv kör jag Zonterapi 1 ggr/vecka, och det är det enda som hjälper.
Citera
2011-11-03, 03:41
Medlem
Jag har testat Lyrica i dag! jag fick 4st 75mg av min faster och jag har varit helt symtom fri hela dagen till och med den där irriterade känslan i röven är borta och den har jag haft dygnet runt i över två år även dom perioderna när jag annars varit smärt fri så har röv spänningarna varit där men inte med 300mg lyrica i systemet! i morgon kommer den ju givetvis tillbaka!!

Jag tror att detta preparat skulle vara lösningen för många på denna tråd!!

ps: jag blev ju lite bäng i huvudet av dom men min faster sa att första dagarna känner man sig påverkad men det försvinner snabbt om man äter dom regelbundet!! och det är ju pest eller kolera hur som helst för allt som lindrar bäst är beroende och narkotika klassad och äter man antibiotika och voltaren så går magen sönder!!
Senast redigerad av ante1982 2011-11-03 kl. 04:05.
Citera
2011-11-07, 11:24
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atari
Kolla upp blod i satsen på direkten med en urolog. Kräv Ultraljud och magnetröntgen. Det kan vara ett blodkärl som brustit eller eller cysta.

(Blood in urine (hematuria) is NOT A CPPS SYMPTOM. Occasionally we have men with some brownish-coloured semen (blood discoloration) or even a little bright red blood in semen, but blood in urine is another matter. Hematuria can be caused by minor things such as exercise like jogging. http://en.wikipedia.org/wiki/Hematuria.)

Tack, men har läst att det kan förekomma blod i samband med prostatit. Ska på återbesök idag och lär väl få veta mer. Kontentan so far är annars att Prostatiten blev bättre så länge jag körde upp antiinflammatoriska. Cipron pajade magen och ledde till (tror jag) viss schwamp på ollonet (torrt, missfärgat osv.) Tror heller inte att jag blivit botad så Cipron kunde jag ha varit utan mina 5 veckor.

Värre är att jag har fått klåda i analen, vid öppningen och upp i cracken. Har smort in med någon salva i tre veckor ungefär, men det blir inte bättre. Har aldrig haft det besväret tidigare så det kom i samband med den föreskrivna behandlingen.

Jävla soppa detta.
Citera
2011-11-07, 21:42
Medlem
guyf1570s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Värre är att jag har fått klåda i analen, vid öppningen och upp i cracken. Har smort in med någon salva i tre veckor ungefär, men det blir inte bättre. Har aldrig haft det besväret tidigare så det kom i samband med den föreskrivna behandlingen.

Kramp i Levator Ani påverkar ringmuskeln så den är spänd när du ska torka dig, en liten stund efter att du varit på muggen slappnar den av och du kommer hitta skit i ändan igen, även om du torkat dig duktigt rent. Verkar vara vanligt.
Konsten är våtservetter för baby som tål att man torkar upp ordentligt i ändan. Vira runt fingret och torka så långt upp du kan nå kan funka.
Citera
2011-11-09, 19:06
Medlem
Hej på er!

Tänkte dela med mig lite av min historia samt ställa en fråga.
Har lidit av detta i över 5 år nu och har liknande historia som er andra, besökt mängder med läkare och urologer genom åren, både privata och vanliga. Sjukdomen började som en solklar infektion med variga flytningar och trängningar ca 1 dygn efter fontänbad på fyllan:P Hade oxå haft oskyddat sex med en dåvarande KK som jag fick svamputslag av. Vet inte vilket av dessa som utlöste det men ciprofloxacin tog bort flytningarna och taggtrådskissandet. Dock så har trängningar, efterdropp och smärta blivit kvar genom åren. Alla läkare konstaterar att prostatan är degig och inflammerad.

Jag börjar nu mer och mer tro som en del av er att detta är ett slags spänningstillstånd i bäckenbotten även om prostatan är inflammerad så kanske det är grundorsaken till mitt tillstånd.
Förövrigt så var jag i mitt livs form när detta inträffade, stryketränade väldigt mkt och tungt samt konditionstränad och skötte kosten exemplariskt.

För nåt år sedan var jag hos en sjukgymnast då jag fått väldigt ont i ryggen. Han trodde då att jag hade bechterews sjukdom då jag är ganska stel samt att jag hade prostatit, för det var "mkt ovanligt att det drabbade unga män"...? Hursomhelst så tog dom ett blodprov på mig för att se om jag hade en gen som dom flesta med sjukdomen har. Det var negativt och eftersom smärtan försvunnit så la jag det bakom mig.

Nu har jag börjat få ont igen i ryggen och börjar ändå fundera i bechterew banan.. Vill då passa på att fråga er andra om ni också brukar uppleva värk i hela kroppen ibland, typ som influensa eller har ni bara kring dom vanliga ställena så att säga?:P

Kämpa på därute!
Citera
2011-11-09, 20:38
Medlem
guyf1570s avatar
Konditionstränade du något som innebar stötar? Alltså inte simning eller cykling?

Jag har en teori om att den muskel som skyddar inre organ från stötar i bäckenbotten, Levator Ani, blir överansträngd av idogt tränande av skridskor, löpning eller inlines eller annan aktivitet som ger stötar i kroppen och då särskilt om man snabbt ökar träningsdosen. Detta har sitt ursprung i att människan ganska nyligen evolutionsmässigt rest sig upp medans övriga apor klänger i träd etc vilket inte ger så stort krav på styrkan i denna muskel.

Summan av nervöst krampande av muskeln ("dra in svansen") och träning utlöser kramp i muskeln som sedan sprider sig i omkringliggande vävnader, inklusive prostatan, och detta utlöser prostatiten. Det är min teori i alla fall. I vissa fall behövs ingen träning utan nervositeten räcker.

Jag tror också infektioner kan utlösa prostatit även om bakterierna i sig är döda iom cipron, spänningar i underlivet kvarstår även efter att infektionen bekämpats.

Ovanstående ger ju ingen lindring direkt men det kan ju ge en viss avslappning då man förstår orsakssambandet bättre.
Citera
2011-11-11, 14:12
Medlem
Jag joggade/sprang/powerwalks samt innebandy och spinning förutom intensivt styrketränande. I mitt fall tror jag att tunga marklyft och djupa benböj kan vara en stark orsak som överbelastade bäckenbotten sedan blev jag extremt kall en kväll som var pricken över "I't" Önskar man hade kunnat tagit det lite lugnare såhär i efterhand. Enligt flera urologer jag har besökt så finns det ju mkt bakterier i prostatan naturligt. Dom har tidigare hittat bla stafylykocker i ett spermaprov på mig men vad jag förstår var det inte spec mkt men jag fick ändå behandling. Kan det inte vara så att bakterierna finns där "naturligt" från början utan att orsaka problem tills den dagen flera samverkande orsaker gör att dom växer till sig och infekterar prostatan? och sedan är karusellen igång med smärta som triggar spänningar som i sin tur triggar inflammation osv..

Då trycker ju antibiotikan tillbaka infektionen men om grundorsaken fortfarande är kvar iform av spänningar etc så kommer den tillbaka?

Inget påstående bara amatörteorier dock har jag blivit starkt påverkad av boken "a headache in the pelvis"
Citera
2011-11-30, 20:37
Medlem
Hej på er!
Har följt hela den här tråden och läst allt jag kommit över på nätet samt boken a headache in the pelvis. Min prostatit började för 10 månader sedan och liksom de flesta här fick jag en lång antibiotikakur som hjälpte bra, men sen kom skiten tillbaka. För egen del är jag nu helt övertygad om att detta bara beror på muskelspänningar och inget annat. De utlösande faktorerna var nog en del samverkande orsaker. Den senaste vinterns kyla, en hel del bus och brottning med mina små barn där man var tvungen att skydda juvelerna från sparkar, lite stress samt att jag började löpträna som pricken över i. Jag har egentligen aldrig ont längre, men ofta ett obehag som blir sämre av stress, kyla och mycket sittande. Bättre blir det av värme, avslappning samt faktiskt av socialt umgänge har jag märkt.
Jag har lärt mig känna att jag i princip konstant spänner bäckenbottenmuskulaturen, men kan också slappna av när jag tänker på det medvetet. Problemet är väl bara att man har en del annat att göra än att bara tänka på det hela dagarna. Avslappningen har också flera stadier har jag märkt, när man tror att man slappnar av medvetet finns det liksom ett par nivåer kvar.

Jag är övertygad att detta är problem som jag skapat själv och som måste lösa själv utan medikamenter, och jag är på god väg även om dr kommer ta tid. Så för er som känner igen er i min variant av prostatit så är det min övertygelse att avslappning är nyckeln. Jag har kommit en bit, men att lära muskler att vara i ett avslappnat tillstånd när jag troligen under flera år lärt dem motsatsen tar väl sin tid.
Citera
2011-12-01, 13:25
Medlem
Jag har också följt den här tråden mer eller mindre maniskt det senaste året.
Jag drog på mig prostatithelvetet när jag satt i en kall bil i högst en minut i januari. Natten som följde hade jag lätt frossa och mycket underliga känningar i den nedre regionen. Dum som jag var väntade jag i tre veckor innan jag uppsökte husläkaren som, efter en snabb undersökning, konstaterade att jag hade prostatit. Besvären har kommit och gått under året och jag har ätit 5-6 antibiotikakurer, Ciprofloxacin och Doxyferm. Doxyfermen har haft en viss lindrande effekt men bra har det inte blivit.
Under det här året har jag liksom du blivit mer och mer övertygad om att det (åtminstone delvis) handlar om att muskulaturen aldrig är riktigt avslappnad.
Flera gånger har jag legat på soffan och haft riktigt jävla ont och har tagit en kort tupplur och vaknat nästan symptomfri. Att besvären är mycket lindrigare på morgnarna är också ett tecken på att det finns något därnere som inte är avslappnat. Hur man ska lyckas med avspänningen i de här musklerna har jag dock ingen riktig koll på.
Jag har inte läst A headache in the pelvis men det kanske är läge att beställa den nu.
Citera
2011-12-01, 19:14
Medlem
A headache in the pelvis gav mig en allmän medvetenhet om musklernas roll i det hela, samt har en del bra stretchövningar. Jag har också haft minst besvär på morgonen när man är varm och avslappnad. För mig känns det som att ringmuskeln samt musklerna mellan pung och anus dras
uppåt/inåt, ungefär som när man håller sig när man är nödig. Medveten avslappning har funkat bäst för mig när jag står upp och inte har nåt tryck mot området som när man sitter eller ligger. Prova att tänka att du ska låta dessa muskler falla nedåt, men utan att trycka. Känn efter om det möjligen går att slappna av ännu mer efter att du tycker att musklerna slappnat av i ett första stadium. Lycka till och hoppas detta kan hjälpa någon!
Citera
2011-12-02, 16:16
Medlem
Jag känner exakt igen "sammandragningarna" som du beskriver och de blir alltid värre när man är stressad. Jag la precis en beställning på boken och hoppas på att få en del tips där också. Käkar du inga medikamenter överhuvudtaget mot prostatiten längre? Jag knaprar Cernitol och Voltaren i perioder men är högst tveksam om det hjälper.
Citera
2011-12-02, 19:54
Medlem
I början provade jag Cernitol, men märkte ingen skillnad. Då jag är övertygad om att det är min egen kropp som skapar dessa spänningar så tror jag inte på medicin. Då statistiken tydligen talar för att endast en liten del av alla drabbade har bakteriell prostatit, kan jag tycka att t ex den här tråden har handlat för mycket om medicin som lösning på problemet. Men kanske är det fler med bakteriell prostatit som skriver, vad vet jag? Kanske kan deras problem vara värre. Läkarvetenskapen verkar dock svänga mot att de flestas problem beror på omedvetna kroniska muskelspänningar. Ytterliggare en bidragande orsak till att min prostatit utlöstes som jag glömde nämna tidigare, är gissar jag en elak och ihållande hosta. Man riktigt känner hur dessa muskler håller emot vid en hostattack. konstigt är det dock att antibiotika verkar hjälpa till en början för de flesta. Kanske kan den kroniska muskelspänningen orsaka inflammation som bryts av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in