• 1
  • 2
2011-10-20, 00:05
Medlem
PitchBlease7846s avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Junko_Furuta

Blev förvånad när jag inte hittade någon tråd om det här fallet så bestämde mig för att göra en.

Det här kan mycket väl vara det allra sjukaste jag någonsin hört talas om. Mådde direkt illa efter att ha läst vad som hänt henne, hur fan kan människor vara så pass sjuka? Förutom det som framgår av wikipedia-länken så fann jag den här beskrivningen av tortyren på facebook, vet dock inte hur sant allt är då det inte fanns någon källa:

Fallet har varit extremt uppmärksammat i Japan men jag har då iaf aldrig hört talas om det förut. Mördarna ska tydligen vara på fri fot idag Så, vad vet vi om dem? Finns det någon mer information som jag missat? Hur fan kan det komma sig att förövarna fortfarande är i livet, hur kan ingen gett dem sitt rättmättiga straff ännu?
Citera
2011-10-20, 01:19
Medlem
Ninjors avatar
Finns någon tråd i Gore-delen av forumet där det snackats lite om denna historia. "Brännmärka med cigarett" eller något sånt heter tråden.
Förutom det vet jag inte riktigt vad det finns att säga. Det hade varit intressant att veta mer om gärningsmännen och vad dom gör nu men det är inte helt lätt att hitta information.
Citera
2011-10-20, 02:35
Medlem
almqvist89s avatar
Såg också detta på Facebook precis och vill veta mer!
Citera
2011-10-20, 19:48
Det här är ett extremt vedervärdigt och sjukt fall. Finns inte så mycket på nätet om det, mer än Wikipedia och det som står på FB. Jag snubblade över Junko Furuta i samband med att jag sökte information om ett snarlikt amerikanskt fall, mordet på Sylvia Likens. Sylvia blev också torterad till döds; dock blev hon inte fullt lika illa åtgången som Junko (om beskrivningarna nu verkligen stämmer - det är svårt att tro att en människa kan överleva sådana fruktansvärda övergrepp en längre tid).
Citera
2011-10-20, 20:11
Medlem
Utopia.s avatar
Läste också grejen på facebook. Det är ju helt sinnessjukt att de bara fick 20 års fängelse. Jag är generellt sett emot dödsstraff, men sådana här fall är ju helt störda.

(En separat diskussion, men varför görs det inte skillnad på mord och mord? Tjugo år är ju ungefär så mycket man får för ett "vanligt" mord, vilket ändå är något som många människor kan drivas till under rätt förhållanden. Sådana här fall bör inte behandlas som sådana, de spelar inte i samma liga)
Citera
2011-10-20, 23:04
Medlem
Slingersvanss avatar
Finns tydligen en film som iscensätter denna hemska tortyr http://en.wikipedia.org/wiki/Concrete_(film)
Senast redigerad av Slingersvans 2011-10-20 kl. 23:06.
Citera
2011-10-21, 03:23
Medlem
.

Beskrivningen av tortyren låter som en kondenserad version av American Psycho x 100, men den hade ännu inte publicerats. Kanske ett fall som Ellis tittade närmare på.

Skrev kvartetten dagbok över tortyren, eller hur kommer det sig att detaljerna är kända?

Ur spoilern, fel årtal.

"DAY 20: December10, 1989: Unable to walk properly due to severe leg burns
Beat with bamboo sticks"

Skumt att de fick så korta straff då de ju ändå betraktades som vuxna av rätten. Japan har dessutom fortfarande dödsstraff, konstigt.
Senast redigerad av persephone 2011-10-21 kl. 03:29. Anledning: .
Citera
2011-10-21, 17:33
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Skumt att de fick så korta straff då de ju ändå betraktades som vuxna av rätten. Japan har dessutom fortfarande dödsstraff, konstigt.
Hur kom de asen undan livstids fängelse?
Denna sjuka händelse påminner om filmen Hostel som bygger på liknande tortyr, stor varning för att se skiten.
Citera
2011-10-22, 16:59
Medlem
Alltså, fy fan. Efter att ha läst wikipedia artikeln om mordet. Japan har ju för fan dödsstraff. Borde ju varit fullständigt passande för gärningsmännen. Helt sjukt.
Citera
2015-05-29, 07:10
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Kan det vara så att männen har kontakter med yakuzan? Det förklarar varför männen fick löjligt låga straff och nu har sina identiteter skyddade. Läste något om att Japans rättsväsende är lika korrumperat som ett u-lands.

Föräldrarna till pojken vars hem dem förde flickan till var närvarande, visste om vad som föregick. Larmade ej polisen för att dem var rädda för sonen.

Antar att en obduktion gjordes när kroppen hittades. Därav vet man vad hon utsattes för.

Jäkligt ledsamt fall. Öga för öga bör gälla för vissa brott.
Citera
2019-10-27, 01:02
Medlem
CyberIngmars avatar
Finns det någon bra podcast eller dokumentär som tar upp fallet? Alla på youtube som talar om Junkos öde kopierar direkt från wikipedia. Svenska mördarpodden är alldeles för fnittrig vilket var en besvikelse. Jag söker något med mer information som domstolsärenden, medial uppmärksamhet och efterspelet. Våldtäkt är tillräckligt vidrigt vad Junko utsattes för är på en annan nivå. Forskarna hos unit 731 var mer humana än dessa inblandade. Rör det sig om rena psykopater? Varför reagerade ingen, kontaktade polisen.
Citera
2020-09-17, 09:50
Medlem
Pebbiss avatar
@CyberIngmar Seriemördarpodden har en mycket bra (men hemsk) pod om det här fallet i 2 delar. Som någon skrev så verkar åtminstone Jō Ogura ha haft kopplingar till yakuzan. Nu är det en stund sedan jag lyssnade på podden (och jag har nog ingen lust att göra det igen) men, något som bet sig fast är att hennes föräldrar (och bror) kände till att hon var kidnappad, blev misshandlad men, gjorde inget (!?). Kanske av rädsla för att förövarna skulle ge sig på dem och deras son. Jag kan har mints fel men, det var otroligt upprörande.
Senast redigerad av Pebbis 2020-09-17 kl. 09:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in