2011-09-29, 06:37
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guden123
Tack för svar så här långt!

Gamlestaden eller linnestaden verkar vara heta kandidater än så länge.
Prismässigt kan det gärna vara att lägenheterna går billigare än 2'' och att man kan ta en del av pengarna till renovering.

Det beror ju lite på vad för lägenhet du vill ha.
Du kan möjligtvis hitta en etta i Linné för det priset.
Mer får du inte som det ser ut i dag.

Linné är ju rätt hypat och bostadspriserna är ju inte nådiga i någon storstad längre.
Visst dom har fallit 3-4% sista tiden, men det är inte gratis direkt.

Det byggs en hel del på centrala Hisingen (Kvillestan, Vågmästareplatsen, Porslinsfabriken m. fl).
Det är centralt och har bra kommunikationer.
Du är i stan på 6-10 minuter.

Där kan du få en nybyggd tvåa för cirka 2 mille.
Flyttar du till nybyggt så behöver du inte renovera heller.

Vid Vågmästareplatsen planeras det tre kvarter med HSB-lägenheter närmsta åren så det finns möjligheter om du har pengar.
Citera
2011-09-29, 07:27
Medlem
Tratexs avatar
Eriksberg på Hisingen kanske kan vara något? Nära till vattnet och bra förbindelser såväl med stombussar som med färja över älven. Ligger nära stora trafikleder så lätt att ta sig med egen bil också. Har även ett eget köpcentrum.
Citera
2011-09-29, 10:00
Medlem
Dr0sters avatar
Kålltorp - Mycket trevligt område med närhet till Härlanda Tjärn och hyggligt nära Delsjön. Dessutom ligger Skatås inte långt bort heller. 3:an och 5:an kan man ta om man bor bortåt Torp delen av Kålltorp. Bor du mer bortåt Munkebäck så är det 1:an och 17 bussen som gäller. Är även nära till Renströmska som är väldigt fint gammalt sjukhus som numera är nedlagt. Rekomenderar Kålltorp starkt! Lugnt och tryggt är det också.

Björkekärr - Själv uppvuxen i Björkekärr. Runt Stabbetorget och Trätorget är det väldigt fint. Väldigt lätt att ta sig till Härlanda Tjärn dessutom. Apslätten där man kan pickenicka eller åka pulka ligger nära. Lugnare område får man leta efter. När jag växte upp sades det att det bodde endel suspekta typer på Studiegången, men e lika lugnt som Kålltorp. Dessutom består Studiegången numera mest av studenter och en liten klick invandrare som har bott där sedan jag var liten grabb.

Härlanda - Runt Härlanda Fängelse är det fint. Tryggt och lugnt. Dessutom går 17, 1:an och 3:an ifrån hållplatsen Härlanda. Även Härlanda är väldigt lugnt område. Inte riktigt lika lugnt som Kålltorp och Björkekärr, men trygg kan man känna sig.

Bagaregården - Ligger ungefär mellan Härlanda och Redbergsplatsen. Närhet till Redbergsplatsen där 17, 1:an, 3:an, 8:an, 6:an å nå udda bussar åker. Närhet till Redbergsparken.

Lunden - Tja...lugnt och fint det också. Tycker Väldigt nära Redbergsplatsen. Tycker dock Bagaregården har finare hus.

Majorna - Äldre stuk på husen där. Lugnt och trevligt. Lite beroende på var i Majorna du bor är det nära till Plaskis. Trevligt på sommaren.

Klippan - Jag gillar klippan. Ligger nära Rödasten (vilket iofs brukar ha klubbar på helgen) men är iövrigt väldigt lugnt område.

Undvik Gamlestaden om du vill känna dig trygg om natten. Det är inte något Hammarkullen, men jag skulle inte vilja springa runt där klockan 12 på natten. När jag varit där har jag varit nära att åka i på spö av bråka invandrare flertalet gånger (enbart p.g.a mitt utseende).

Linné har jag inte förstått grejjen med. Visst är det nära till Slottskogen, men det är det om man bor i Majorna också.
Speciellt mysigt område är det inte. Tryggt om natten? Mjo en vanlig kväll men i backen mellan Järntorget och Olivedalsgatan borde det florera endel fulla människor en Fredag/Lördags kväll med tanke på restaurangerna och så.
Sedan är det inte långt till Järntorget och Andra Lång där det florerar gott om fulla folk på natten. Nah har du inget behov av att bo väldigt centralt och tycker dom där 5 ev 10 min du sparar när det kommer till spårvagnsresa eller är väldigt tänd på Slottskogen och samtidigt väldigt anti Majorna så finns det egentligen ingen anledning att bo där. Skall man till absoluta centrum måste du fortfarande åka några hållplatser.

Med dina krav tror jag du hade passat bäst i Kålltorp alternativt Majorna.
Senast redigerad av Dr0ster 2011-09-29 kl. 10:09.
Citera
2011-09-29, 13:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr0ster
Med dina krav tror jag du hade passat bäst i Kålltorp alternativt Majorna.

Det finns gott om original i Kålltorp och framförallt vid systemet munkebäck, men de är ganska harmlösa och bättre än de flesta bidragstagare. De var betydligt fler förr och håller på och dör ut nu till förmån för barnfamiljer.

De sämre områdena i östra centrum är kanske smörslottsgatan och hagforsgatan. Kan vara värt att tänka på om man funderar på att köpa lägenhet i nybyggena däromkring.

Det är fullständigt dött på natten i Kålltorpsområdet så det är inga problem att promenera med hunden då, möjligtvis på våren när rådjuren i skatåsområdet väsnas och gör hunden skraj.
Citera
2011-09-29, 14:10
Medlem
lundagrens avatar
Citat:

Prismässigt kan det gärna vara att lägenheterna går billigare än 2'' och att man kan ta en del av pengarna till renovering.

Gamlestan och linne är 2 helt olika ställen men tycker inget passar dig. I linne får du inte mkt Lgh för 2 millar. En liten 2a med tur. I gamlestan är de sunkigt o blattig. Masthugget, Majorna eller lunden är ställen där man får en hel del för pengarna men ändå slipper sunket.
Citera
2011-09-29, 14:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Gamlestan och linne är 2 helt olika ställen men tycker inget passar dig. I linne får du inte mkt Lgh för 2 millar. En liten 2a med tur. I gamlestan är de sunkigt o blattig. Masthugget, Majorna eller lunden är ställen där man får en hel del för pengarna men ändå slipper sunket.

Priserna har pressats ganska mycket nu så man får en 3a i linne för 2 miljoner utan problem. Det handlar lite mer om vilken månadsavgift man vill ha.
Citera
2011-09-29, 15:04
Medlem
lundagrens avatar
Nja, kollade precis hemnet, ingen 3A ute för 2 mille, och dom strax över är i nordostpassagen, vilket jag iaf inte räknar till linne. Men visst har de blivit billigare.
Citera
2011-09-29, 15:45
Medlem
Hade satsat på Guldheden, Kålltorp, Bagaregården, Lunden eller Mölndal. Mölndal är förvisso lite utanför, men inte så jättestor skillnad i avstånd till Göteborgs Centrum, om man jämför med exempelvis Bagaregården. Tar runt en kvart både från Bagaregården och från Mölndals C.
Citera
2011-09-29, 16:30
Medlem
Citat:

Gamlestaden kan du glömma.

Stövel-Anders
Citera
2011-09-29, 20:19
Medlem
Tackar alla för er hjälpsamhet! I helgen bär det av på en tripp till Göteborg och alla rekommenderade områden! Ska bli spännande att leta nytt hem
Citera
2011-09-29, 23:33
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helle031
Hammarkullen ligger i Angered.

Linné är rätt bra men det hänger/bor en hel del dårar där kring Järntorget och Andra Lång.
Som någon sa är Kålltorp väldigt lugnt och fint och även Guldheden.
Masthugget är inte så dumt heller.

Sant.

GP gjorde en sammanställning på anmälda misshandelsfall, med Järntorget i topp, hela Göteborg inräknat.
Citera
2011-09-30, 02:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Nja, kollade precis hemnet, ingen 3A ute för 2 mille, och dom strax över är i nordostpassagen, vilket jag iaf inte räknar till linne. Men visst har de blivit billigare.

Nu vet jag inte vad du har för preferenser, men Nordostpassagen ligger mitt i Linne. Du kanske syftar på Olivedal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in