2011-09-29, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Som provet är taget så är det bara spekulationer kvar. Leverfunktionen är central för att få någon relevant vetenskaplig förklaring då dödssprutehypotesen nu är död. Intressant uppgift med leverstasen. Det visar att levern var ur funktion vid döden trots att flickan då inte längre var prematur.
En annan spekulation jag har haft är om hennes hjärnskada påverkade dosen given tiopental uppåt?

Om ett barn föds tre månader för tidigt, så är dess organfunktioner nog inte goda om/när det levt i tre månader. Fullgångna, friska spädbarn har betydligt lägre lever- och njurfunktion i början av sin levnad jmf ngn månad senare.
Be mig inte om referenser, jag är inte barnläkare.
Citera
2011-09-29, 09:34
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SundaSofia
Om ett barn föds tre månader för tidigt, så är dess organfunktioner nog inte goda om/när det levt i tre månader. Fullgångna, friska spädbarn har betydligt lägre lever- och njurfunktion i början av sin levnad jmf ngn månad senare.
Be mig inte om referenser, jag är inte barnläkare.

Ja slutsaten blir att merparten givet tiopental inte bara kan utan även bör finnas kvar. Det har inte eliminerats utan bundit sig i fetter. Detta gör att man snabbt och tidigt borde letat med ljus och lykta efter legal användning som inte fanns journalförd.

för journalmissar är vanligare än dråp i sjukvården.
Citera
2011-09-29, 10:31
Medlem
I morgon skall obducenten förhöras, om jag inte missuppfattat?
Kan man förvänta sig att det förhöret kan kasta något ljus över analysvärdena?
Till exempel genom en redogörelse för i vilket skick barnets olika organ var?
Citera
2011-09-29, 10:41
Medlem
johnjohns avatar
Förhöret imorn med rättsläkaren ska bli intressant och hennes åsikt om organstatus ska bli ännu intressantare. Den frågan som fortfarande inte är besvarad mig veterligen är: Hur påverkas tiopental i en död kropp som legat nedkyld i två veckor.
Citera
2011-09-29, 10:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Det är väl tämligen klart för de flesta att vittnesmålen från PRA och JM är viktiga i detta?

Det är ju en viss skillnad på om de skulle säga något i stil med "att i ljuset av vad som framkommit minskar sannolikheten att värdet pekar på en dödlig dos" eller om de med sakargument plockar ner invändningar som framförts hittills.

De är ju rättsväsendets tekniska experter i detta, och innan de har sagt sitt kan ju åklagaren heller knappast "lägga ner".
Citera
2011-09-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnjohn
Förhöret imorn med rättsläkaren ska bli intressant och hennes åsikt om organstatus ska bli ännu intressantare. Den frågan som fortfarande inte är besvarad mig veterligen är: Hur påverkas tiopental i en död kropp som legat nedkyld i två veckor.

Än mindre vet man hur Tiopental påverkas i en kropp som legat nedkyld tre veckor

Provet är i princip värdelöst: Metodiken vid provtagningen är ifrågasatt, referenser om hur Tiopental yttrar sig i delvis förruttnad vävnad saknas och flickebarnets förmåga att eliminera Tiopental är osäker.

Den enda säkra slutsatsen provet ger vid handen är att flickan fått Tiopental men inte när och hur mycket!
Citera
2011-09-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnjohn

Var det inte 3½ vecka till och med.
Citera
2011-09-29, 11:10
Medlem
Citat:

I vilket skick barnets organ var framgår från obduktionsberättelsen. Vad obduktionsfynden skulle kunna säga om i vilket skick organen var vid dödens inträdande och om vilken funktion organen hade då är mycket oklart. Jag menar nog, att en barnanestesiolog, som ju är van vid att vårda dessa barn och ordinera läkemedel till dem på barn-IVA, har betydligt mera kunskap på detta område.
Citera
2011-09-29, 11:25
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:

Det jag hoppas mest på är......Förlåt

Men det är väl att hoppas på för mycket.
Citera
2011-09-29, 11:26
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
De är ju rättsväsendets tekniska experter i detta, och innan de har sagt sitt kan ju åklagaren heller knappast "lägga ner".
Jo, så är det. Jag har svårt att se att allas vår "Ingvar Ericson" inte skulle infinna sig i rättegågngssalen imorgon också. PRA (och dennes spekulativa utsagor) tror jag Hurtig (ev. med stöd av Ingvar) - smular till smulor. Blott prestige räcker inte för PRA/RMV som motvapen... Vad det hela kommer handla om är istället vad Mørland säger. Evangelium Mørland, om man så vill. Jag inbillar mig att Hurtig et al kan "smula på ganska bra" mot Mørland... också. Vi får se.

I efterhand blir det oavsett utslag, synnerligen märkbart bistert att konstatera att avsaknaden av (kompletterande) vävnadsprover hade ställt saken i annat ljus. Det är inte till gagn vare sig för tilltalad, ev. brottsoffer eller rättsväsendet som helhet. ALLA hade haft nytta av åtminstone 2 prover, varav ett i vävnad. På RMV syns man lärt sig läxan av detta fall - frågan är om misstagen kan anses tillräckligt besvärande för att inte (enligt nuvarande förutsättningar) påla en tilltalad på sex år.
Citera
2011-09-29, 11:28
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Som provet är taget så är det bara spekulationer kvar. Leverfunktionen är central för att få någon relevant vetenskaplig förklaring då dödssprutehypotesen nu är död. Intressant uppgift med leverstasen. Det visar att levern var ur funktion vid döden trots att flickan då inte längre var prematur.
En annan spekulation jag har haft är om hennes hjärnskada påverkade dosen given tiopental uppåt?
Nu är det inte direkt riktat till dig men det verkar finnas en vulgäruppfattning i tråden om att fettet fungerar som en sparbössa där det går att stoppa i hur mycket tiopental som helst. Jämviktsfaktorn slår åt båda hållen. Den visar att tiopental kan söka sig mot fett från blod, men också att det till ett visst förhållande stannar kvar i blod.

Det är fortfarande tvistligt hur hög jämviktsfaktorn är. Mörland räknar med ca 10 och försvaret har prutat sin från 580 till 53. Även om läkarna tar varje tillfälle i akt att fylla på med tiopental i flickan så kan det inte gärna bli en högre koncentration i fettet än jämviktsfaktorn gånger en sövande blodkoncentration. Man får hoppas att flickan hann vakna mellan gångerna innan det skulle fyllas på med mer.
Citera
2011-09-29, 11:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SundaSofia
Till PCuri m.fl.

Postningar som fyller en hel sida och som innehåller citeringar av samma skribents tidigare postningar + citeringar av flera andra är helt oläsliga.
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

Jag vill gärna veta vad ni tycker, men ordmassorna döljer helt vad ni vill säga.
Den korta, men stringenta, sammanfattningen, är Jävla läkare!. Resten är bara intellektuellt undermålig tankegröt, vilande på en solid grund av överskattning av den egna kunskapsnivån.

Såväl PCuri som letsdoit har uppenbarligen negativa erfarenheter av sjukvården, som de skulle önska fungerade på ett annat sätt. Det är lätt att hålla med om sådant. Det finns åtskilligt i dagens svenska sjukvård som är helt åt helvete. Betraktandet av patienternas tid som en gratisresurs tror jag faktiskt inte bara missgynnar patienterna, utan också arbetsmiljön och arbetseffektiviteten som sådan. Ett annat uppenbart exempel är att det oftast bara finns en akutnivå - det som inte behöver göras inom de närmaste tolv timmarna antas vanligen kunna vänta i tre månader.

Men att det finns ett antal sätt som den svenska sjukvården fungerar illa på har ju inte ett skvatt i helsicke att göra med om den nu åtalade läkaren har gjort sig skyldig till att med berått mod ha tagit livet av flickan med en jättedos tiopental, och det finns ingen intellektuellt rimlig anledning till att personer som är kritiska till hur den svenska sjukvården fungerar mer generellt skulle tolka bevisningen i mer negativ riktning för den åtalade i just det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in