• 1
  • 2
2011-09-27, 13:44
Medlem
IPIMPs avatar
Hej!

Gick inte igenom besiktningen då jag är tvungen att byta alla bromsrören. Det jag undrar är hur omfattande det är att byta dessa, vad kan det tänkas kosta om jag lämnar in den till en verkstad. Jag är student och har inte lust att lägga ner flera tusen..

Kan ni rekommendera några bra verkstäder i Stockholm?

Tack!
Citera
2011-09-27, 14:09
Medlem
IPIMPs avatar
Handlar alltså om,

Bromsrör, fram vänster, rostskadat
Bromsrör, bak, yttre, båda sidor, rostskadat
bromsrör, längsgående, båda sidor, rostskadat

Bilen är en Hyundai Atos, 2001.
Citera
2011-09-27, 14:15
Medlem
Stora summor tyvärr, skärskillt om dom längsgående rören ska bytas, det är ofta jäkligt mycket jobb om man ska dra dom där dom satt tidigare, ofta dragna åvanför bensintank mm.
En duktig hemmamek drar rören där det är lättast att dra dom, eller skarvar dom, det är ju onödigt att byta ett helt rör på 3 meter för att 1 dm av det är rostigt.
Detta är dock inget en verkstad pysslar med.
Citera
2011-09-27, 14:20
Medlem
IPIMPs avatar
Snackade med en meck, som sa att det kan tänkas gå 1000 kr/rör, 5 rör i detta fall, 5 tusen alltså.
Citera
2011-09-27, 17:59
Medlem
toby79s avatar
Om du inte kan byta rören själv så känns det spontant som att det inte är värt den summan på den bilen.

Har du ingen bilkunnig kompis som kan peta dit nya rör? Det är inte speciellt svårt, men man bör ha pillat lite med bromsar förr så att man förstår vad det handlar om och vad som kan jävlas.

Men som sagt,, att lägga 5000 spänn på en atos som knappast kan tillhöra den populäraste bilen så känns det som att du lika gärna kan slänga pengarna i en gatubrunn eller något.
Citera
2011-09-27, 18:20
Medlem
coq_noirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPIMP
Hej!