• 1
  • 2
2011-09-27, 13:44
Medlem
IPIMPs avatar
Hej!

Gick inte igenom besiktningen då jag är tvungen att byta alla bromsrören. Det jag undrar är hur omfattande det är att byta dessa, vad kan det tänkas kosta om jag lämnar in den till en verkstad. Jag är student och har inte lust att lägga ner flera tusen..

Kan ni rekommendera några bra verkstäder i Stockholm?

Tack!
Citera
2011-09-27, 14:09
Medlem
IPIMPs avatar
Handlar alltså om,

Bromsrör, fram vänster, rostskadat
Bromsrör, bak, yttre, båda sidor, rostskadat
bromsrör, längsgående, båda sidor, rostskadat

Bilen är en Hyundai Atos, 2001.
Citera
2011-09-27, 14:15
Medlem
Stora summor tyvärr, skärskillt om dom längsgående rören ska bytas, det är ofta jäkligt mycket jobb om man ska dra dom där dom satt tidigare, ofta dragna åvanför bensintank mm.
En duktig hemmamek drar rören där det är lättast att dra dom, eller skarvar dom, det är ju onödigt att byta ett helt rör på 3 meter för att 1 dm av det är rostigt.
Detta är dock inget en verkstad pysslar med.
Citera
2011-09-27, 14:20
Medlem
IPIMPs avatar
Snackade med en meck, som sa att det kan tänkas gå 1000 kr/rör, 5 rör i detta fall, 5 tusen alltså.
Citera
2011-09-27, 17:59
Medlem
toby79s avatar
Om du inte kan byta rören själv så känns det spontant som att det inte är värt den summan på den bilen.

Har du ingen bilkunnig kompis som kan peta dit nya rör? Det är inte speciellt svårt, men man bör ha pillat lite med bromsar förr så att man förstår vad det handlar om och vad som kan jävlas.

Men som sagt,, att lägga 5000 spänn på en atos som knappast kan tillhöra den populäraste bilen så känns det som att du lika gärna kan slänga pengarna i en gatubrunn eller något.
Citera
2011-09-27, 18:20
Medlem
coq_noirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPIMP
Hej!

Gick inte igenom besiktningen då jag är tvungen att byta alla bromsrören. Det jag undrar är hur omfattande det är att byta dessa, vad kan det tänkas kosta om jag lämnar in den till en verkstad. Jag är student och har inte lust att lägga ner flera tusen..

Kan ni rekommendera några bra verkstäder i Stockholm?

Tack!

Att byta bromsrör är inte svårt, bara tråkigt och tidsödande då de ofta är fastrostade. Men med lite tålamod och vilja klarar du det säkert själv.
Citera
2011-09-27, 20:03
Medlem
På vissa bilar där tank o.s.v. måste tas ner för att byta längsgående rör brukar kostnaden bli ungefär 4000kr-5000kr beroende på bil.

På en atos kan jag inte tänka mig att de längsgående inte är direkt långa samt att tank måste rivas bort. Om så är fallet är det bara dra rören vid sidan om och fästa de ordentligt. De andra rören är inte direkt svåra att byta. Men om du inte köper rör och nipplar själv och konar så kostar ju såklart rören lite mer.

Sedan kan ju nya hjulcylindrar bak t.ex. bli ett måste om luftnipplarna ser ut som de kommer från 1:a världskriget och vägrar lossna/går av.

Att lägga ut 5000kr är väl absolut värt att lägga på den där bilen, den ligger väl runt 15000kr-20000kr på beg.marknaden. Ska du sälja bilen utan att fixa till den så lär den 1. blir svårsåld samt 2. du lär inte få mycket för den.

Som någon annan skrev, hör runt i bekantskapskretsen om det inte är någon som har kunskap till att byta rör. Ett snabbtips är att istället för att försöka lossa nipplarna med blocknyckel/bromsrörsnyckel så kapar du av röret precis bakom nippeln och sätter på en 6-kantshylsa så lossnar det på en gång. (eller så går nippeln av som på vissa v70 och du åker på att byta bromsslang t.ex.)

Lycka till.
Citera
2011-09-28, 09:40
Medlem
ormbitens avatar
Ja 4-5000 kr totalt är nog vad man får räkna med.
Det är faktiskt inte så många månader sedan som jag gjorde byte av alla bromsrör på just en sån där Atos, Och rören sitter faktiskt ganska okej till, Inga större bekymmer. Hade ca 3 timmar att göra med bytet.

En förutseende verkstad använder dessutom sin induktionsvärmare och värmer luftnipplar innan man drar sönder (funkar 9 gånger av 10).

Men som alltid, Ringer du tio verkstäder så lär du få tio olika prisuppgifter...

.
Citera
2011-09-28, 12:09
Medlem
IPIMPs avatar
Eftersom jag är helt färsk på bilar, så kommer jag antagligen lämna in den till en verkstad. Får ta den ekonomiska smällen. Tack för era synpunkter!

Förresten en sak till, skyltlyktan är ur funktion, om jag ber mekanikern att fixa detta, tror ni att han kommer ta ut överpris för detta? Jag tänker mig att det bara är att själv köpa nya lampor och sätta in fast skulle vara praktiskt att fixa det på samma gång.
Citera
2011-10-05, 00:05
Medlem
NLSNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPIMP
Eftersom jag är helt färsk på bilar, så kommer jag antagligen lämna in den till en verkstad. Får ta den ekonomiska smällen. Tack för era synpunkter!

Förresten en sak till, skyltlyktan är ur funktion, om jag ber mekanikern att fixa detta, tror ni att han kommer ta ut överpris för detta? Jag tänker mig att det bara är att själv köpa nya lampor och sätta in fast skulle vara praktiskt att fixa det på samma gång.

Fick precis samma diagnos på besiktningen idag. tre bromsrör, och två bromsslangar. har aldrig bytt förr men utgår ifrån att det inte kan vara så svårt, slangarna blir ett lätt jobb dock förmodar jag. men man vet aldrig hur saker och ting kan jävlas. själva rören färdigkapade kostade runt 600:- på mekonomen och slangarna några hundra till.

Kan tillägga att det inte var allt. fick även anmärkningar på handbromsen ur funktion, ett hjullager, batteripolsklämman samt en damask över ena drivknuten...

SUCK! hela kalaset gick på en bit över 2 papp och ändlösa timmar jobb....
Citera
2020-03-16, 23:48
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja 4-5000 kr totalt är nog vad man får räkna med.
Det är faktiskt inte så många månader sedan som jag gjorde byte av alla bromsrör på just en sån där Atos, Och rören sitter faktiskt ganska okej till, Inga större bekymmer. Hade ca 3 timmar att göra med bytet.

En förutseende verkstad använder dessutom sin induktionsvärmare och värmer luftnipplar innan man drar sönder (funkar 9 gånger av 10).

Men som alltid, Ringer du tio verkstäder så lär du få tio olika prisuppgifter...

.

Vad skulle du ta på ett ungefär för att byta bromsrören på en Toyota Avensis -98? (som jämförelse alltså)

Var på nån förbesiktning och de tyckte de såg rostiga ut (tyckte jag skulle besiktiga den och se om den gick igenom eller ej) De trodde det kunde kosta som bilens värde typ... men det är ju inget jag skulle göra på en märkesverkstad på en så gammal bil...

Har nån mindre verkstad som hjälpte mig med trummorna bak för ett par år sedan, så tänkte höra med dem om det blir nödvändigt...

Kan jag hanka mig fram ett par år med att reparera för typ 5000 per år så vore det ok för mig...
Senast redigerad av Enydrion 2020-03-16 kl. 23:54.
Citera
2020-03-17, 07:26
Medlem
PeterNosters avatar
Vad är det för harakiriföretag som har bromsrör som rostar?
Jag har kört franskt och de har bromsledningar av koppar.
Äldsta bilen var en 62:a. Bromsrören kvar långt efter att övriga bilen har rostat bort.

Biidrar med videor om hur man gör bromsrör:

Tillverkar bromsrör med Biltemas dubbelkoningsverktyg!
https://www.youtube.com/watch?v=LchxYO6Dfm4&t=289s

Gör bromsrör som ett proffs!
https://www.youtube.com/watch?v=hmkBAK4ZjSM
Senast redigerad av PeterNoster 2020-03-17 kl. 07:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in