2011-09-22, 20:26
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om Sten kan du lägga till att han hjälpte norska motståndsrörelsen som kurir under andra världskriget samt att han var SAP:s partisekreterare 1963-82. Som sådan var han en av dem som hade bäst insyn i IB-affären.

Jo, Holmström nämner att han var kurir. "Palmes pojke" hade en framträdande roll inom Krigs-IB.

Citat:
Ursprungligen postat av Det grå brödraskapet Del 3 s. 470
Sten Andersson kom, enligt uppgifter han i förhör lämnat till SÄKO, tidigt i kontakt med någon form av motståndsverksamhet i IB:s regi. Han upplevde sig ha blivit krigsplacerad av IB i ett stabskompani och som partisekreterare fick han ett uppdrag som kom från IB och Birger Elmér.

Intressant också om repövningen 1975 i Göteborg. Sen har SA mage att säga:

Citat:
Ursprungligen postat av s. 484
Jag har inte haft något med IB att göra. Ni får diskutera detta med IB eller de som har utrett IB. Man gör gällande att IB skulle vara något slags socialdemokratisk spionorganisation. Det är rena fantasifoster.
Senast redigerad av hweyl 2011-09-22 kl. 20:30.
Citera
2011-09-23, 00:35
Medlem
BrickTamlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
det är samma film som har "droppet" som vi diskuterat innan i tråden.

Det är två Svennebananer som virrat sig förbi avspärrningen eller liknande...
Citera
2011-09-23, 01:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Jo, Holmström nämner att han var kurir. "Palmes pojke" hade en framträdande roll inom Krigs-IB.:

Beteckningen Palmes pojke stämmer inte in på Sten Andersson. Tvärtom finns ett antal vittnesmål om att det rådde en viss spänning mellan Sten A och Palme. Dom samarbetade okay yrkesmässigt men var för olika för att bli förtrogna.

Sten A var en av dom som kunde, och vågade, kritisera Palme internt vilket den senare inte alltid uppskattade. Dieter Strand nämner deras meningsskiljaktigheter under valrörelsen 1979 i sin bok "Palme igen".
Citera
2011-09-23, 10:53
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Beteckningen Palmes pojke stämmer inte in på Sten Andersson. Tvärtom finns ett antal vittnesmål om att det rådde en viss spänning mellan Sten A och Palme. Dom samarbetade okay yrkesmässigt men var för olika för att bli förtrogna.

Sten A var en av dom som kunde, och vågade, kritisera Palme internt vilket den senare inte alltid uppskattade. Dieter Strand nämner deras meningsskiljaktigheter under valrörelsen 1979 i sin bok "Palme igen".

Okej, jag tar tillbaka det Det intressanta här är att både Sten Andersson och Olof Frånstedt pratar om en grupp (4-7 personer) som periodvis övervakade Palme p.g.a. han betraktades som en säkerhetsrisk. Det är såklart intressant mot bakgrund av att gruppen hade motiv och kapacitet att utföra ett mord samt förekomsten av män med walkietalkies kring Sveavägen och Palmes bostad. Enligt SA:s källa var den här gruppen inte förankrad av Säpos ledning, men några av personerna hade framskjutna positioner på Säpo. Enligt OF var gruppen underställd "nånting i gamla IB:s sfär", men OF utförde säkerhetskontroller på dessa personer. SA hade en prominent ställning inom Krigs IB så han borde väl ha känt till om spaningen mot s.k. landsförrädare var sanktionerade därifrån? SA:s källa kan ha varit Melker Berntler. Om honom har OF följande att säga:
Citat:
[7:47] Vid den tiden ville jag inte lägga in för mycket uppgifter [i Palmes akt på Säpo] för jag visste att vi hade en svår förrädare inne i [ohörbart]. Det var Melker Berntler som… Han hade kontakter med socialdemokraterna? Han gick upp till Palme. Alla påståenden som Berntler gjorde mot mig och Calle Persson dom kom via Palme till oss.
Melker Berntler gav senare till Holmér en lista med namn på Säpochefer som uttalat att Palme borde mördas.
Citera
2011-09-23, 11:41
Medlem
Finns några användare som jag skulle vilja höra lite mer ifrån , så om "styckjunkaren" och "Erektum" skulle kunna fylla på med lite mer detaljer. Kanske efter fredagsgroggen ? då brukar det kunna lossna lite...

Sen funderar jag på det som Wenander/Hermansson tar upp angående WACL. Att kunskapen inom SÄPO var så dålig om högergrupper att de inte ens visste vem WACL var. Det tycker jag låter ytterst märkligt eftersom WACL även de höll till på Wallingatan där polisman B ordnade nazimöten. Känns mer som att de på SÄPO låtsas att de inte vet vad WACL var för något.
Senast redigerad av sulfint 2011-09-23 kl. 11:49.
Citera
2011-09-23, 12:17
Medlem
Efter läsning av Borgnäs ”Nationens intresse” och intervjun med Ingvar Carlsson kanske det kan vara av intresse att läsa P G Vinges PS i sin bok ”P.G. Vinge Säpochef 1962-70” utgiven 1988.

””Just i slutfasen av arbetet med denna bok slår Ebbe Carlsson till igen.

Finns det då bäringar framåt i tiden för det jag beskrivit i den här boken? Mitt svar på den frågan är ett obetingat ja.

Jag anser att händelserna kring justitieminister Anna Greta Leijons avgång och hela den så kallade "Ebbe Carlsson affären" visar att det finns en i dubbel bemärkelse röd tråd. Den löper från Birger Elmérs IB ända fram till våra dagar.

I samband med justitieminister Leijons avgång i början av juni 1988 skrev Anna Lindh, ordförande i SSU (Socialdemokratiska ungdomsförbundet), så här i Göteborgs Posten:

"Vi ser samma mönster som när det gällde IB och sjukhusaffären i Göteborg - stora svarta fläckar på rättsväsendets och socialdemokratins historia.

Det går en röd tråd genom historiens väv, misstänksamhet mellan statsmakten och dess säkerhetspolis. Det finns skäl. Säpo har lyckats dåligt med sina uppdrag."

Och Lindh fortsätter:

"En av de viktigaste frågorna är att ta en ordentlig debatt om säkerhetspolisen. "

Liknande tongångar hördes från andra socialdemokrater, exempelvis LO basen Stig Malm.

Man kan se det som ett sätt för den politiska makten att försöka flytta över debatten från sakfrågan; Leijons olika misstag och omdömeslöshet till en debatt om Säpo.

Men det ligger nog djupare än så. Socialdemokratins ledning har genomgående sett med misstänksamhet på organisationer som de inte kunde styra. Det handlar om, som hela grundidén bakom IB, en förlitan på enbart trogna.

Det är därför inte alls så konstigt att Anna Lindh talar om misstänksamheten mellan "statsmakten och Säpo". Hon och andra partikamrater sätter likhetstecken mellan socialdemokratins irritation över att inte kunna styra Säpo och statsmaktens intressen.

Att sätta in Hans Holmér som chef för Säpo var ett sätt för socialdemokratin att få Säpo inlemmat i den egna maktsfären. Man litar helt enkelt inte på oberoende och självständiga myndigheter.

När Säpo inte följde "kamratkretsens" bedömningar i alla avseenden när det gällde spaningarna kring Olof Palmes mördare tillsattes en spaningsgrupp under ledning av Ebbe Carlsson.

Jag ser inte heller det som något olyckligt undantag - det finns också här en röd tråd genom historien: från Birger Elmérs IB via sjukhusaffären till Ebbe Calsson-gruppen.

Det som skrämmer i Ebbe Carlsson-affären är inte i första hand metoderna: smugglingen av avlyssningsutrustning eller att Anna-Greta Leijon undertecknade ett rekommendationsbrev där Ebbe Carlsson gavs i uppdrag att bedriva egna under sökningar.

Det riktigt oroande är att en sådan person som Ebbe Carlsson kunde åtnjuta ett sådant förtroende hos landets styrande som Anna Greta Leijon, rikspolischefen Nils Erik Åhmansson och den grå eminensen Carl Lidbom.

Hur var detta möjligt? De har alla mångårig erfarenhet av Ebbe Carlssons verksamhet under dennes år i kanslihuset. Jag vet att dåvarande informationssekreteraren i justitiedepartementet under mitten av 70-talet for omkring och ”blomkvistade" på Säpo:s sektioner runt om i landet.

I vems intresse skedde detta? Och på vems uppdrag?

Frågeställningen är närmast retorisk.

Trots hans bakgrund gav de styrande så sent som våren 1988 Ebbe Carlsson långtgående befogenheter och värderade honom som viktig och trovärdig i en av rikets mest känsliga och för landets säkerhet angelägna frågor som spaningarna efter Palmes mördare är.

Det finns ett drag av naturlig misstänksamhet mot Säpo:s verksamhet som bottnar i det faktum att väldigt mycket inte kan redovisas offentligt. Det kan också finnas anledning att se över Säpo:s verksamhet precis som allting annat i samhället. Det måste finnas en parlamentarisk insyn och kontroll av säkerhetspolisens arbete. Men en säkerhetspolis som har en politisk styrning, som blir ett redskap för den politiska makten, utgör en allvarlig fara för rättsstaten. Juni 88/PGV ””

Hmmm, så Holmér och Ebbe var inga misstag?! Men Ingvar Carlsson föredrar att vara tyst.
Citera
2011-09-23, 12:48
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Hmmm, så Holmér och Ebbe var inga misstag?! Men Ingvar Carlsson föredrar att vara tyst.

Är detta ytterligare ett prov på Vinges s.k. ämbetsmannaheder? Ingvar Carlsson och Sten Andersson framstår nog i mångas ögon som hyvens män, men när de hamnar i blåsväder spelar de gång efter annan ovetande om faktiska omständigheter. Det är märkligt.
Citera
2011-09-23, 13:02
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Det som skulle förklara Walkie Talkie männen, kan ju vara den kuppförsvarsövning som det tidigare talats om här.

Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Finns några användare som jag skulle vilja höra lite mer ifrån , så om "styckjunkaren" och "Erektum" skulle kunna fylla på med lite mer detaljer.

Ja, det skulle kunna bli en intressant diskussion.
Citera
2011-09-23, 14:54
Medlem
tinytinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Ja, det skulle kunna bli en intressant diskussion.

WT männen var en löst sammansatt grupp av fd. poliser och aktiva poliser som kartlade Palme och socialdemokratiska riksdagsmän sen många år tillbaka. De hade kopplingar till både WACL och SÄPO och grupper inom SSI/Säpo som kanske hade egna agendor som nu har framkommit i boken landsförrädaren.
Citera
2011-09-23, 15:12
Medlem
Ja men var de inblandade i mordet eller var de bara på plats för att bevaka ?
tinytiny ser att du tidigare skrivit att WT männen inte var inblandade. Men på något sett måste de ju ha vetskap om vem som utförde mordet åtminstone ? det finns ju ett nät av trådar från personerna i de olika organisationerna. Tacksam om du kunde utveckla din åsikt ?
Senast redigerad av sulfint 2011-09-23 kl. 15:29.
Citera
2011-09-23, 15:45
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinytiny
WT männen var en löst sammansatt grupp av fd. poliser och aktiva poliser som kartlade Palme och socialdemokratiska riksdagsmän sen många år tillbaka. De hade kopplingar till både WACL och SÄPO och grupper inom SSI/Säpo som kanske hade egna agendor som nu har framkommit i boken landsförrädaren.

Citat:
Brukar läsa den här tråden ibland, väcker gamla minnen till liv :-)
Vi brukade sitta i Baltiska Institutets lokal och skratta åt Åkes pensionärsklubb som spionerade med walkie talkies.

Citat:
Vill du därmed säga att du a, hörde till kretsen på Wallinsgatan b, att det var känt i visa kretsar vad dessa som du anklagar höll på med?

a, och Målargatan och Arsenalsgatan.

b, Ingen anklagelse, bara en förklaring till varför det förekom walkietalkie personer på Sveavägen som troligtvis inte hade något med mordet att göra.

Var på den tiden god vän med Anders Larsson ;-) och aktiv i DA.

Du menar alltså att "Åkes gubbar" befann sig på Sveavägen för att övervaka Palme? Enligt Jallai hade Palmes mördare en "skyddsgrupp" som hade walkietalkie samband. Är det en sådan roll du vill ge "Åkes gubbar"?
Citera
2011-09-23, 15:47
Medlem
tinytinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Ja men var de inblandade i mordet eller var de bara på plats för att bevaka ?
tinytiny ser att du tidigare skrivit att WT männen inte var inblandade. Men på något sett måste de ju ha vetskap om vem som utförde mordet åtminstone ? det finns ju ett nät av trådar från personerna i de olika organisationerna. Tacksam om du kunde utveckla din åsikt ?

Tyvärr, ingen aning om de var inblandade.

Däremot kan jag besvara dina funderingar:

"Sen funderar jag på det som Wenander/Hermansson tar upp angående WACL. Att kunskapen inom SÄPO var så dålig om högergrupper att de inte ens visste vem WACL var. Det tycker jag låter ytterst märkligt eftersom WACL även de höll till på Wallingatan där polisman B ordnade nazimöten. Känns mer som att de på SÄPO låtsas att de inte vet vad WACL var för något."

Säpo/SSI eller någon grupp inom underrättelseorganisationerna hade mycket god kunskap om högergrupperna eftersom de var infiltrerade av deras egen personal, speciellt WACL, DA och EAP.

Det finns trådar som leder till SÄPO/SSI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in