2011-09-16, 10:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Där har du iofs en poäng...

Poängen är väl främst att det egentligen inte alls har med engelska att göra hur man väljer att beskriva och uttala ett varumärke.
Citera
2011-09-16, 11:06
Medlem
Vanliga fel?

Mer eller mindre ALLTING.

Låt oss som exempel anta att Retardo McRetard, som bor i ett slumpmässigt Engelskspråkigt land, har ett ansiktsbokkonto. På sin profilsida skriver han följande om sig själv:

"Hello. My name is Retardo McRetard. My hobbies include playing counter strike, and being a retard. I don't have many friends, so if you want to be my friend, please write something on my wall and add me."

Det visar sig också att dagens datum är Retardos födelsedag.

Svenne Banansson, som av en slump har flyttat från Sverige och nu bor i samma land som Retardo, snubblar över Retardos profil och bestämmer sig för att han vill bli Retardos vän då han saknar vänner i sitt nya land. Han kontaktar Retardo. Det visar sig att de bor i exakt samma lägenhetsbyggnad. Han bestämmer sig för att gå och besöka Retardo samma dag.

Han knackar på Retardos dörr. Retardo öppnar. Svenne kliver in.

Svenne: "Itts så najs tou miit ju Rii-tardo. Maj hobbii iss ålso tou plejjing kauntör strajk batt nått bii-ing a rii-tard. aj ålso rååt samm messejes ånn jåår fejsbükk vål. baj de väj, happii börf dej, rii-tardo!!!"

Finns det ens något mer att tillägga? Svenskar är bara ruskigt pinsamma när det kommer till Engelskan. Jag riktigt ryser varje gång jag ser nåt tv-program där de har någon Engelskspråkig gäst, eller när någon efterbliven medelsvensson som knappt klarade av sin kandidat i journalism skall intervjua någon Engelskspråkig kändis och verkligen slaktar det Engelska språket så att gästen verkligen måste hålla sig för skratt, samtidigt som vi som tittar framför burken bara vill dö av skam.
Citera
2011-09-16, 11:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liparen
Finns det ens något mer att tillägga? Svenskar är bara ruskigt pinsamma när det kommer till Engelskan.

Tack för din självbiografi.
Citera
2011-09-16, 11:14
Medlem
Snarare din biografi, ditt enfaldiga slödder.
Senast redigerad av Liparen 2011-09-16 kl. 11:18.
Citera
2011-09-16, 11:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Snarare din biografi, ditt enfaldiga slödder.

Det är väl ganska typiskt för enfalden att man pekar på andra. Om jag inte förstått saken fel så är du svensk. På vilket sätt kan du peka på att "svenskar" är pinsamma, men ändå undanta dig själv?

Tack för omdömet, jag förstår att du talar utifrån dig själv även där.
Citera
2011-09-16, 11:25
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Finns det ens något mer att tillägga? Svenskar är bara ruskigt pinsamma när det kommer till Engelskan. Jag riktigt ryser varje gång jag ser nåt tv-program där de har någon Engelskspråkig gäst, eller när någon efterbliven medelsvensson som knappt klarade av sin kandidat i journalism skall intervjua någon Engelskspråkig kändis och verkligen slaktar det Engelska språket så att gästen verkligen måste hålla sig för skratt, samtidigt som vi som tittar framför burken bara vill dö av skam.

De engelskspråkiga gästerna håller nog inte med dig. De skulle nog tycka det var ännu mer pinsamt om programledaren var helt tyst för att han inte vågade säga något av rädsla att göra bort sig.

Har du nånsin funderat över varför du tycker det är mer pinsamt att höra en svensk tala engelska än att höra en engelsman tala svenska?
Citera
2011-09-16, 11:37
Medlem
Directorys avatar
Många säger aswell iställed för and och det är stört irriternade.

I had a pizza aswell a cola bla bla...ush
Citera
2011-09-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl ganska typiskt för enfalden att man pekar på andra. Om jag inte förstått saken fel så är du svensk. På vilket sätt kan du peka på att "svenskar" är pinsamma, men ändå undanta dig själv?

Tack för omdömet, jag förstår att du talar utifrån dig själv även där.

När jag säger svenskar menar jag givetvis svenskar i allmänhet. Eller försöker du påstå att svenskar i allmänhet är bra på Engelska? Alla som någonsin sett en svensk programledare/journalist intervjua en Engelsktalande person måste ha insett hur jävla värdelösa och pinsamma de är, såvida man inte själv är lika värdelös på det Engelska språket, och därför i sin enfald helt missar hur dålig personen på TV är. Vad beträffar hur jag kan undantaga mig själv från epitetet "pinsam" så kan jag göra det av den enkla anledningen att jag inte suger på Engelska.
Citera
2011-09-16, 12:00
Medlem
pung-kulas avatar
Stör mig på att folk pratar med ett T som börjar långt bak i munnen, lite tje-ljud över det.
Ungefär som i ordet "future", där det är korrekt, men inte i ordet som fight eller mighty.

U i ord som Rumble eller Punk uttalas alltför ofta som amerikanskt A.
Hörde Adam Alsing prata om "Ramble in the Yangle" (Rumble in the Jungle) för några år sen, lät otroligt vidrigt.

Bokstaven J
Läste du ekonomi på Yale eller på kåken (Jail)

Ot:
Varför uttalar vi Viking på svenskt sätt men Line på engelskt sätt i ordet Viking Line?
Vajking line ftw
Citera
2011-09-16, 14:30
Medlem
Har lagt märke till att många uppåt landet (stockholmstrakterna) drar med sig sin dialekt in i engelskan. Inte lika vanligt hos skåningar, eftersom skånska inte har samma klang-mönster utan är mer neutralt i tonen.
Man hör det ofta i utlandsreportage och dylikt. Kan inte låta bli att reta mig på det.
Citera
2011-09-16, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marginal
Har lagt märke till att många uppåt landet (stockholmstrakterna) drar med sig sin dialekt in i engelskan. Inte lika vanligt hos skåningar, eftersom skånska inte har samma klang-mönster utan är mer neutralt i tonen.
Man hör det ofta i utlandsreportage och dylikt. Kan inte låta bli att reta mig på det.
Det kan inte vara så att ditt eget tal är färgat av detta så kallade "klangmönster" och att du därför inte lägger märke till det? (Eftersom du kallar Stockholm för "uppåt landet".)
Citera
2011-09-16, 15:14
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marginal

Jag tycker att skånsk och engelsk satsmelodi låter riktigt lika varandra. Satt en kväll och hörde tvn igenom dörren. Kunde inte avgöra vad det var för program (det var nån engelsk deckarserie), men jag kom fram till att det måste vara antingen engelska eller skånska. Om ni inte tror mig kan ni alltid prova själva. Sätt er så att ni hör ljudet från tvn, men inte vilka ord som sägs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in