2011-09-11, 15:58
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
@clayaiken
Alltså, du gör massor av fel. Man smäller inte med tuggummi åt en skotträdd hund. Man smäller inte med något. Hur i helvete har du tänkt bygga upp tilliten till hunden på det viset? Att vakta liggplatsen är exakt samma beteende som att vakta maten. Det kallas "resursförsvar" och vissa hundar ägnar sig åt det. Min gör det. Jag har också en BC-korsning. Det finns två lösningar. 1. Istället för att vara otrevlig som fan och smälla med tuggummi plockar du fram en godbit och lägger på golvet. Hunden hoppar ner (om godiset är bra nog, ex en korvskiva) och sängen är din. Den får inte hoppa upp igen. Det får inte bli en situation där ni börjar hävda rätt. Håll det positivt, närkontakten ska inte innebära slagsmål och rädsla utan hunden ska förknippa förvisningen med att den får nåt attraktivt i utbyte. 2. Hunden får inte alls vistas i sängen mer. Ni stänger dörren till sovrummet eller blockerar tillträdet på annat vis. Det går att lösa på ett eller annat sätt. Ni använder konsekvent metoden med godismutor under alt. 1 för att få ner hunden från liggplatsen till en början. Jag röstar på alternativ 2.
Sedan - man slår inte sin hund. Ni har inte alls ett bra förhållande. Inte på långa vägar. Hela relationen som du beskriver skriker haveri. Men jag förstår att det är smärtsamt att hunden inte behandlar dig lika bra som den behandlar din sambo. Brukar hon smälla med tuggummi och slå hunden? Vet hon förresten om att DU gör det? Vore du min sambo hade du åkt ut med huvet före...
Hunden har inte en mental störning för att den inte funkar med dig. Läste just om det du skrev om "OM hon ligger i soffan och jag kommer in i vardagsrummet blir hon helt rabiat ibland och fuckar ur totalt." Det är också resursförsvar. Soffan = sängen = liggplats. Hon vet att när du visar dig är du ett hot mot hennes liggplats och du är den otäcka jäkel som man inte kan lita på. Googla gärna på ordet resursförsvar. Ni kan även söka hjälp hos en instruktör.
Men försök att förstå en sak: DU tar illa vid dig åt att hunden behandlar dig annorlunda än den behandlar din sambo. Det är en del i varför du ser detta som ett problem. En del som inte har med hundens beteende i sig att göra.
Alltså, du gör massor av fel. Man smäller inte med tuggummi åt en skotträdd hund. Man smäller inte med något. Hur i helvete har du tänkt bygga upp tilliten till hunden på det viset? Att vakta liggplatsen är exakt samma beteende som att vakta maten. Det kallas "resursförsvar" och vissa hundar ägnar sig åt det. Min gör det. Jag har också en BC-korsning. Det finns två lösningar. 1. Istället för att vara otrevlig som fan och smälla med tuggummi plockar du fram en godbit och lägger på golvet. Hunden hoppar ner (om godiset är bra nog, ex en korvskiva) och sängen är din. Den får inte hoppa upp igen. Det får inte bli en situation där ni börjar hävda rätt. Håll det positivt, närkontakten ska inte innebära slagsmål och rädsla utan hunden ska förknippa förvisningen med att den får nåt attraktivt i utbyte. 2. Hunden får inte alls vistas i sängen mer. Ni stänger dörren till sovrummet eller blockerar tillträdet på annat vis. Det går att lösa på ett eller annat sätt. Ni använder konsekvent metoden med godismutor under alt. 1 för att få ner hunden från liggplatsen till en början. Jag röstar på alternativ 2.
Sedan - man slår inte sin hund. Ni har inte alls ett bra förhållande. Inte på långa vägar. Hela relationen som du beskriver skriker haveri. Men jag förstår att det är smärtsamt att hunden inte behandlar dig lika bra som den behandlar din sambo. Brukar hon smälla med tuggummi och slå hunden? Vet hon förresten om att DU gör det? Vore du min sambo hade du åkt ut med huvet före...
Hunden har inte en mental störning för att den inte funkar med dig. Läste just om det du skrev om "OM hon ligger i soffan och jag kommer in i vardagsrummet blir hon helt rabiat ibland och fuckar ur totalt." Det är också resursförsvar. Soffan = sängen = liggplats. Hon vet att när du visar dig är du ett hot mot hennes liggplats och du är den otäcka jäkel som man inte kan lita på. Googla gärna på ordet resursförsvar. Ni kan även söka hjälp hos en instruktör.
Men försök att förstå en sak: DU tar illa vid dig åt att hunden behandlar dig annorlunda än den behandlar din sambo. Det är en del i varför du ser detta som ett problem. En del som inte har med hundens beteende i sig att göra.
Jag tog mig som ett exempel. Hon kan göra så mot vem som helst. Hon har bitit släktingar rejält flera gånger, min morbror har hon huggit i foten, min sambos far har slagits med henne för hon fick spel, hon har bitit mig utan anledning, hon morrar åt främlingar, gamla tanter, ja i princip allt och alla. Hon morrar och kan flyga på våra andra hundar. Det spelar liksom ingen roll.
Och om du har läst igenom det jag skrev, så borde du ha noterat att jag har försökt i ett års tid, med en bra disciplin och mycket aktiviteter samt kärlek för att vinna hennes tillit. Det funkade bra, vi hade en jättefin relation och hon var lugn. Sen en dag, helt utan anledning, så slog det slint i huvudet på henne och hon anfall mig, siktade på halsen och hoppade 8-9 gånger med avsikt att hugga mig svårt. UTAN ANLEDNING, utan provokation. Efter det rämnade våran relation helt och hållet.
Ja, min sambo vet att jag har gett henne en fet höger då och då, det är något hon själv har sagt är nödvändigt. ditt problem med din BC är relativt milt, om man jämför. Det spelar ingen roll om jag tar en godbit och lägger på golvet. Hon vet att jag försöker lura ner henne. Om jag går fram till sängen och ger henne den så hugger hon mig i handen. Hon är extremt smart och ingen vanlig dum hund som går på det tricket. det är så med allt. leksaker, grisöron, mat, you name it.
Hon har ett extremt behov av att kontrollera sin omgivning, och det är knappast jag som har format den hunden, det är min sambo. Jag har inget som helst att göra med att hon är på detta vis, då hon var så långt innan jag och min sambo träffades.
Och om du tycker jag är dum i huvudet som ger henne en fet smäll när hon i rent raseri, helt oproverat attackerar mig, så tycker jag synd om dig. Det är inte MITT beslut när det gäller hunden, utan min sambos. Jag har varit stressad av detta en längre tid nu, även fast dem senaste veckorna har varit extremt bra utan några incidenter.
Just nu har vi sängen i vardagsrummet, då vi snart är klara med övervåningen ska vi flytta upp dit. Det är dock ett stort rum utan dörr, så hon kommer och lägger sig i sängen på nätterna ändå.
Så, jag ber om ursäkt. det kan vara folk som kommer på besök, folk hon känner, hon kan göra exakt samma sak mot dom som mot mig, därav vet vi att det är en psykiskt störning och inget emot mig personligen,
Och jo, man smäller visst med tuggummi åt sin skotträdda hund, hon blir inte livrädd och flyttar bara på sig och lägger sig nånannastans. Hade hon blivit livrädd hade jag självklart inte gjort det.
Och angående din sista rad i inlägget, så har du helt rätt. jag tar hennes beteende och aggression mot mig personligt, och det går ju såklart inte att göra, det är helt fel av mig och det är något jag jobbar jättehårt på att åtgärda. Det är så jävla jobbigt, när man har 3 hundar och det är livat och bus här hemma jämt, och att det är alltid är henne man har problem med. Ibland känns det som att hon bara muckar bråk och då kan det smälla mellan oss.
det är en mixx av instabilt psyke samt att hon är alfahona här hemma. Min mjuka hand det senaste året som vunnit hennes kärlek har samtidigt gjort mig mindre värd i hennes ögon, hon har sett mig smo hennes bitch. Cesar, mannen som talar med hundar säger att man aldrig ska gulligulla med en hund som har besvär med att vara alfa hela tiden. Man ska vara lugn och stabil och klappa, men inte gulligulla som t.e.x min sambo gör, då hon då får bekräftat att vi är hennes slynor.
Sen går vi tillbaka till läget att jag slår henne ibland. Ja , det är FEL att slå en hund jag villv erkligen inte, det kan gå så långt att jag blir ledsen i flera dagar och mår dåligt för att det är det som krävs för att hon inte SKA BITA AV MIG HUVUDET.
Hur hade du tänkt att jag ska agera när en hund gör ett utfall emot dig och inte släpper blicken och anfaller? ska jag låta henne tugga på mig?
det känns som att ditt problem med din BC är ett skämt i jämförelse.