2011-09-10, 04:39
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veyloon
Underbart!!!

Har varit borta i några dagar och ej kunnat följa tråden.
Jag kan inte beskriva hur det känns, att komma hem efter en lång naturvandring, öppna dörren och se det nya numret av "CameraNatura" framför sig, slå upp den första sidan och se SNUSEN!!!!

http://oi53.tinypic.com/15ph34p.jpg

Jag som trodde jag hem en naturtidning och inte en fantasynovell..

Ha ha underbar känsla kan jag tänka mig!
Citera
2011-09-10, 05:20
Medlem
Bylines avatar
Snyggt jobbat. jag satt tidigare ikväll och försökte hjälpa till att leta efter bilden han använt sig av, men mina ögon är för gamla och trötta för att orka nån längre stund.

Nu undrar man ju, har Terje överhuvudtaget någonsin lyckats fota en vild lokatt? Svaret är förmodligen ett rungande nej!
Citera
2011-09-10, 06:12
Medlem
Utan att överdriva undrar jag vilka bilder som TH tagit och publicerat, som faktiskt föreställer vilda djur i sin naturliga miljö och inte är terjade eller fotade på safari i järvzoo eller Kolmården.

Har han ens fotat alla naturbilder som han i nästa steg klistrat in djuren i eller är de också stulna?

Jag funderar nästan på om det inte ligger någon sjukdom till grund för hans förehavanden. Han driver ju verkligen på med sådana otroliga lögner att han måste ha fått migrän av att försöka hålla eller tänka ut allt i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nu undrar man ju, har Terje överhuvudtaget någonsin lyckats fota en vild lokatt? Svaret är förmodligen ett rungande nej!
Citera
2011-09-10, 06:18
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Utan att överdriva undrar jag vilka bilder som TH tagit och publicerat, som faktiskt föreställer vilda djur i sin naturliga miljö och inte är terjade eller fotade på safari i järvzoo eller Kolmården.

Har han ens fotat alla naturbilder som han i nästa steg klistrat in djuren i eller är de också stulna?

Jag funderar nästan på om det inte ligger någon sjukdom till grund för hans förehavanden. Han driver ju verkligen på med sådana otroliga lögner att han måste ha fått migrän av att försöka hålla eller tänka ut allt i huvudet.

Ja, det är ju ett sjukligt beteende, det har du helt rätt. Sedan om han lider av någon form av personlighetsstörning, mytomani eller vad det är lär bli osagt. Något större fel är det på människan. Det vore en sak om han nu redigerat bilderna och kört på det. Men historierna är ju nästan bättre än bara bilderna. Där ser man verkligen en sjuk människa...
Citera
2011-09-10, 06:30
Medlem
Plics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linuspolinjen
Den här då, om man klipper ut ungen som sitter närmast kameran?

http://www.superstock.com/preview.asp?image=1848-222830&imagex=3&id=13140973&productType=3&pageStar t=0&pageEnd=100&pixperpage=100&hitCount=14&filterF orCat=&filterForFotog=

(Till den här http://data.fuskbugg.se/skalman02/2fbc34b7_bild.JPG terjebilden alltså som om jag minns rätt skulle föreställa lodjuret Malins unge )

Blogginlägget där bilden publicerades: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:dIfC1EkA_-0J:terjehelleso.wordpress.com/2011/06/19/den-heliga-platsen-har-fatt-nya-invanare/+%22Den+heliga+platsen%22+helles%C3%B6&cd=2&hl=sv& ct=clnk&gl=se

Terjes "berättelse":
Äntligen…
Mullsjöskogarna har nu fått flera lodjur; de fem lodjuren har blivit sex, eller kanske flera… Var idag tillbaka till den heliga platsen där jag fick ett lodjur med i bild igår. Det blev ännu ett lodjur idag. Ett litet lodjur, inte mer än 3-4 veckor gammalt. En svag rörelse och ett försiktigt klick från kameran. Avståndet var runt 20-25 meter. Kanske fanns det ett eller två syskon inne i skogen, jag vet inte… Vi får se vad närmaste tiden kommer visa.

Grattis! Jag trodde jag tittat på varenda lodjursbild på superstock!
Citera
2011-09-10, 06:34
Medlem
Plics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea

Jag börjar mer och mer misstänka att det är många bilder under senare år som terjats. Det har nog börjat med enstaka bilder för att sedan eskalera utom kontroll.
Citera
2011-09-10, 06:54
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plic
Jag börjar mer och mer misstänka att det är många bilder under senare år som terjats. Det har nog börjat med enstaka bilder för att sedan eskalera utom kontroll.

Låter faktiskt troligt.
Citera
2011-09-10, 06:54
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plic

Kan tänka mig att har man väl gjort det en gång blir det nog svårt att ta någon riktig bild. Det är som en helt annan planet att behöva ge sig ut i flera timmar och bara vänta, oftast på ingenting.

Kommer man då hem, kör lite bildbanker och sen klipper in valfritt objekt är det ju ganska bekvämt. Speciellt om man blir årets fotograf på köpet..

Tror som du, detta är antagligen toppen på isberget.
Citera
2011-09-10, 06:58
Medlem
Plics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Kan tänka mig att har man väl gjort det en gång blir det nog svårt att ta någon riktig bild. Det är som en helt annan planet att behöva ge sig ut i flera timmar och bara vänta, oftast på ingenting.

Kommer man då hem, kör lite bildbanker och sen klipper in valfritt objekt är det ju ganska bekvämt. Speciellt om man blir årets fotograf på köpet..

Tror som du, detta är antagligen toppen på isberget.

Min känsla är nog att det började med bokprojektet "Året", det måste varit väldigt pressande för honom att prestera minst en toppenbild varje dag samtidigt som han ska hålla föredrag, kurser mm.
Citera
2011-09-10, 07:04
Medlem
kvistlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linuspolinjen

(Till den här http://data.fuskbugg.se/skalman02/2fbc34b7_bild.JPG terjebilden alltså som om jag minns rätt skulle föreställa lodjuret Malins unge )

Nu får ni faktiskt SLUTA och lägga ner, jag mår både fysiskt och mentalt illa! Delvis för hur utbrett det är, han verkar ju inte ha tagit ett enda foto med djur på där djuret verkligen funnits där när han tryckte av, men än mer över hur djävla dåligt allt är gjort. Ärligt talat, hur kan alla Sveriges naturfotografer gått på det här och slaviskt höjt Terje till skyarna? Varenda bild suger ju våt strumpa, min 7-åriga dotter hade gjort dem bättre. Historien spiller ju inte bara över på alla andra naturfotografer på så sätt att man ifrågasätter allas bilder och arbetsmetoder, men man undrar ju hur det står till med bildkunnandet över huvud taget bland dem.
Citera
2011-09-10, 07:24
Medlem
Plics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvistlack
Nu får ni faktiskt SLUTA och lägga ner, jag mår både fysiskt och mentalt illa! Delvis för hur utbrett det är, han verkar ju inte ha tagit ett enda foto med djur på där djuret verkligen funnits där när han tryckte av, men än mer över hur djävla dåligt allt är gjort. Ärligt talat, hur kan alla Sveriges naturfotografer gått på det här och slaviskt höjt Terje till skyarna? Varenda bild suger ju våt strumpa, min 7-åriga dotter hade gjort dem bättre. Historien spiller ju inte bara över på alla andra naturfotografer på så sätt att man ifrågasätter allas bilder och arbetsmetoder, men man undrar ju hur det står till med bildkunnandet över huvud taget bland dem.

Det är nog lite som med kejsarens nya kläder, alla ser men ingen vågar tänka tanken att det är som de befarar.
Citera
2011-09-10, 07:25
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matforsbon
Han är totalfökt för dom bilder som han fuskat, ja

Om det är värt någonting får ju en domstol ta ställning till om terje anmäler folk här för att ha blivit anklagad för fusk på dom bilder som inte är manipulerade.

Förstår du nu då

Nej, jag förstår inte och jag är övertygad att ingen rättsvårdande myndighet förstår dig heller...

Om vi jämför med en person som blivit påkommen/överbevisad med bedrägerier av något slag, så kommer denne någon att bli utred för andra liknande, ouppklarade, bedrägerier.
Tror du då utredarna, polis, försäkringsbolag eller bidragsmyndighet, riskerar något rättsligt efterspel?
Nej, det är deras förbannade plikt/skyldighet att utreda vidare naturligtvis, Sen om det inte leder till något, ja då är det bra med det.

Med din "Kalle Anka" juridik skulle det ju aldrig gå att misstänka någon för någonting, någonsin...

Terje har blivit överbevisad som "bildtrollare" då ar det bara att "stå ut med" att hela hans liv och produktion granskas.
Hittar man inget mera, bra, men inget Terje kan "stämma" någon/några för...
Senast redigerad av Fettsprutan 2011-09-10 kl. 08:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in