Citat:
Ursprungligen postat av phZs
Jo, det förstår jag ju. Men varje liten kvadratkilometer i det här landet ägs väl inte av privatpersoner?
Angående tjuvjakt, om en älg t.ex skulle dödas av en björn eller varg, skulle man då sätta björnen i fängelse? Det var lite det min poäng var. Jag har inte några associationer till samhället. Jag vill vara en del av ekosystemet, alltså borde jag klassas som ett rovdjur eller något, om du förstår hur jag menar. Kanske låter lite konstigt men det är så jag tänker.
Varje svensk medborgare har så kallad rättskapacitet, dvs diverse rättigheter och skyldigheter. Djur omfattas givetvis inte av rättskapaciteten och kan således inte lagföras för brott. Du kan inte avsäga dig din rättskapacitet.
All mark i Sverige har en ägare, vanligtvis äger vi den gemensamt genom staten eller så är marken privat (genom privatpersoner, företag eller organisationer). Det viss alltså ingen "laglös" del av landet där du kan röra dig utanför lagens regler - all mark inom rikets gränser omfattas av samma regelverk (i alla fall när det gäller bruket av cannabis som verkar vara drivkraften i din filosofi).
Skulle man se realistiskt på din önskan så tror jag sannolikheten för att leva på så sätt att lagen inte riktigt når dig är att du är ekonomisk oberoende och således inte behöver beblanda dig med exempelvis sociala myndigheter. Innehar du även stora markområden med kraftiga murar runt din bebyggelse är risken för att staten kommer på dig i rökmolnet ganska begränsad.