2011-09-03, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazid21
Googla "lodjur" och titta efter bilder på lodjur som han klippt ut, spegelvänt och klistrat in.

För att citera mig själv sida 9.

Tack Flashback! Ni som har lagt ner hästjobbet i natt är grymma.
Citera
2011-09-03, 08:52
Medlem
Varulvs avatar
Och så var det liggande lodjuret också fake. Jag hoppas rubrikerna kommer snart, för detta är ganska så stort.
Citera
2011-09-03, 08:55
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conter1
Vi letar efter den här, men det finns ca 30 sidor med 50 st bilder var. Du får gärna hjälpa till och leta, gå in på:

http://www.superstock.com/

Och skriv "lynx" i sökfältet.

Det kan också vara så att han har tagit fotot på någon djurpark.

Jag hörde nog till den tveksamma gruppen när jag först läste om detta. I början på 90-talet såg jag många av Terjes bilder men fastnade aldrig för honom som naturfotograf. Fanns betydligt bättre fotografer, både bättre och sådana som passade min bildsmak.

Men gällande att ta bilder i djurparker så minns jag att jag i amerikanska fototidningar såg annonser om att man kunde få komma och fotografera vargar, björnar och andra rovdjur i deras hägn. Fan om jag inte minns fel så tror jag det var någon världskänd naturfotograf som åkte dit på detta. Men vem var det?

De "bevis" som visats här i denna tråden övertygar mig att vi nu har en till som fastnat med skägget i brevlådan. En sak är att ta bilder i djurparker eller hägn, men att sno andras bilder, det måste ligga långt ner på status-skalan.

Kommer också ihåg att det i någon svensk porrblaska, aktuell rapport tror jag, var ett naturreportage med i varje nummer och att det var Terje som var den som stog för den delen. Om jag minns rätt alltså...man kan ju ha fel. Men som naturfotograf, är en porrtidning rätta kanalen för att få ut sina fågelbilder? Var det så tufft på 90-talet att man fick ta alla jobb som dök upp?

Hoppas nu att sanningen kommer fram och att den gör det utan dåliga ursäkter om konstnärlig frihet.
Citera
2011-09-03, 08:59
Medlem
Plics avatar
För det första vill jag berömma alla de blodhundar som sniffade upp originalbilderna och som tillsammans gjort det möjligt att avslöja fusk-Terje.
Det här är Flashback när det är som bäst!

Mitt bidrag är att jag tipsat VG och Aftenposten om denna tråd!

Bra jobbat allihop!

Jag tycker även lite synd om Terje som fallit för frestelsen att ta den enkla vägen men som nu ertappats byxorna nere och med hela armen i syltburken.
Citera
2011-09-03, 09:01
Medlem
kurtspurts avatar
Är det någon som tagit sig an fågelbilderna som var med som vinstbidrag hos Naturvårdsverket, eller är den allmänna uppfattningen att bilderna är ok?

http://www.naturvardsverket.se/sv/Toppmeny/Press/Pressbilder/Arets-naturfotograf-2010/

Vet att det fanns funderingar tidigt i tråden då Terje kör manuellt med kameran och ändå har fått en så skarp bild på tornseglaren i rörelse.
Citera
2011-09-03, 09:05
Medlem
Fickludds avatar
Än så länge låter de stora tidningarna denna präktiga skandal passera med tystnad. Jag kan inte hitta en enda artikel.

Hade det varit lättare för dem om det inte hade varit Flashbacks detektiver som stått för grävandet?
Citera
2011-09-03, 09:09
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurtspurt
Är det någon som tagit sig an fågelbilderna som var med som vinstbidrag hos Naturvårdsverket, eller är den allmänna uppfattningen att bilderna är ok?

http://www.naturvardsverket.se/sv/Toppmeny/Press/Pressbilder/Arets-naturfotograf-2010/

Vet att det fanns funderingar tidigt i tråden då Terje kör manuellt med kameran och ändå har fått en så skarp bild på tornseglaren i rörelse.

Att köra manuellt med kameran är inga problem när man ska ta skarpa bilder. Det gör de flesta fotografer. Man har antingen bländarautomatik eller tidsautomatik. Manuell ljusmätning med extern ljusmätare kan man använda i vissa landskapssammanheng.

Om du menar att han med de bilderna körde manuell fokusering så är inte det heller några problem. Ett teleobjektiv har på avstånd ganska stort skärpedjup, speciellt nedbländat till 5,6 eller 8. Så skulle jag ta en bild på avstånd så hade jag sett till att inte ha autofokus på och en så snabb slutartid som möjligt till en bländare som ger tillräckligt skärpdjup. Då äör det bara att titta och trycka. Ser inget konstigt i det.
Citera
2011-09-03, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Att köra manuellt med kameran är inga problem när man ska ta skarpa bilder. Det gör de flesta fotografer. Man har antingen bländarautomatik eller tidsautomatik. Manuell ljusmätning med extern ljusmätare kan man använda i vissa landskapssammanheng.

Om du menar att han med de bilderna körde manuell fokusering så är inte det heller några problem. Ett teleobjektiv har på avstånd ganska stort skärpedjup, speciellt nedbländat till 5,6 eller 8. Så skulle jag ta en bild på avstånd så hade jag sett till att inte ha autofokus på och en så snabb slutartid som möjligt till en bländare som ger tillräckligt skärpdjup. Då äör det bara att titta och trycka. Ser inget konstigt i det.
dessutom lär han ha tagit den bilden med seriebildstagning - jag har fortfarande hoppet uppe och att den bilden inte är fake. Den är möjlig att ta så.

edit
anmärkning till inlägg under mig: OLD! Läs tråden innan du kommenterar
Citera
2011-09-03, 09:20
Medlem
Saxat från http://www.fotograf-tomas-eriksson.se/archives/terje-helleso-%E2%80%93-en-av-varldens-basta-naturfotografer

TE: Tomas Eriksson TH: Terje
-----

TE: Beskriv din efterkommande bildprocess. Jag har hört att du är en hejare på Photoshop (OBS! viss ironi i denna fråga eftersom Terje enbart använder sin kamera och inga bildbehandlingsprogram).

TH: Jag kan så pass mycket om Photoshop att jag vet hur lätt det är att förbättra, så att jag inte ser någon utmaning i det! Jag är FOTOGRAF, inte programmerare. Bilden sitter redan i kameran! Jag trycker på delete, framför att jobba med bilden i Photoshop!

TE: Vad tycker du om Photoshopprocessade bilder? Finns det några rätt eller fel?

TH: Andra fotografer får givetvis göra vad de vill. Jag gör mina val och hoppas jag respekteras för det. Jag respekterar andra för vad de gör! Men det viktigaste är att man alltid kan stå för det man gjort. Det finns många fotografer som jobbar häcken av sig i Photoshop för att därefter bagatellisera det de gjort, eller i värsta fall förneka det!
Citera
2011-09-03, 09:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Än så länge låter de stora tidningarna denna präktiga skandal passera med tystnad. Jag kan inte hitta en enda artikel.
Har nån tipsat dem? Det finns journalister som rutinbevakar brotts- och skvallerforumen på Flashback, men jag tror inte att det finns någon som regelmässigt trålar fotoforumen efter smaskiga scoop. Det har ju fram till nu varit ganska futil verksamhet.

Citat:
Hade det varit lättare för dem om det inte hade varit Flashbacks detektiver som stått för grävandet?
Lite. Då hade de haft en konkret whistlerblower av kött och blod att intervjua och hänvisa till.Tycker inte att vi behöver bli paranoida och ta detta som ett tecken på att gammelmedia inte vill ge Flashback något erkännande.
Citera
2011-09-03, 09:33
Medlem
kukflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
Saxat från http://www.fotograf-tomas-eriksson.se/archives/terje-helleso-%E2%80%93-en-av-varldens-basta-naturfotografer

TE: Tomas Eriksson TH: Terje
-----

TE: Beskriv din efterkommande bildprocess. Jag har hört att du är en hejare på Photoshop (OBS! viss ironi i denna fråga eftersom Terje enbart använder sin kamera och inga bildbehandlingsprogram).

TH: Jag kan så pass mycket om Photoshop att jag vet hur lätt det är att förbättra, så att jag inte ser någon utmaning i det! Jag är FOTOGRAF, inte programmerare. Bilden sitter redan i kameran! Jag trycker på delete, framför att jobba med bilden i Photoshop!

TE: Vad tycker du om Photoshopprocessade bilder? Finns det några rätt eller fel?

TH: Andra fotografer får givetvis göra vad de vill. Jag gör mina val och hoppas jag respekteras för det. Jag respekterar andra för vad de gör! Men det viktigaste är att man alltid kan stå för det man gjort. Det finns många fotografer som jobbar häcken av sig i Photoshop för att därefter bagatellisera det de gjort, eller i värsta fall förneka det!

Men sen så kom han på hur kul det är att fixa och trixa med photoshop
Och det blev lite av ett beroende
Citera
2011-09-03, 09:35
Medlem
Ableachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conter1
Här är en annan naturfotograf:

https://www.flashback.org/t1645430

Otroliga bilder ändoså, och ovanliga arter. :/

Min bättre tråd som jag startade två dagar tidigare, är i rätt underavdelning och med det mycket passande namnet
Här postar vi våra egna fejkade Terje Hellesø-bilder https://www.flashback.org/t1643666

Till de som hittade originalbilderna först - särskilt mickepickepö - ett stort tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in