2011-07-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
Fortfarande en imponerande tid. Men håller med om det du skrev, 4min tempo borde man nog klara av om man springer och tränar lite men att komma ner mot 3 lär nog ta en stund
Vart hittade du rankinglistorna?
Citera
2011-07-15, 17:42
Medlem
Turist i tidens avatar
Men va f*n? Pratar vi om en kuperad stig eller bana med spikskor? Som jag ser det är det en stooor skillnad mellan dom båda och vad som vet handlade om från början var hur fort det går att att springa på en slinga som först är en stig och sedan ett elljusspår.

Själv sprang jag 3 km i ett elljusspår tidigare i sommar, två dagar senare sprang jag 4,2 km. Skillnaden? Två dagar senare var det slätlöpning och tävling

Jag sprang 30 s/km fortare när det var tävling och slätbana.
Citera
2011-07-18, 08:56
Medlem
CuliusJeasars avatar
Under 30 minuter anser jag definitivt som bra, om det är kuperad terräng. Det kommer antagligen krävas en hel del träning för att gå ner på 25.

Citat:
Ursprungligen postat av Anna-bola
Det är väl egentligen relativt, 3minuter per kilometer får anses extremt bra, jag själv gör på ca 3minuter/km medans en hyffsad vältränad bör göra på 4min/km och en medelsvensson gör väl på 6-7min

Jag tror att man får räknas som mer än "hyffsat vältränad" om man håller 4-minuters tempo i kuperad terräng. Några 3 minuter finns det inte så många som håller i kuperat. Jag tvivlar på att du är en av dom. Och kom nu inte med resultat från någon bana, visst, det är fortfarande mycket imponerande att kunna springa 6 km på 18 minuter på bana, men det är en helt annan sak när det blir kuperat.
Citera
2011-07-18, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuliusJeasar
Under 30 minuter anser jag definitivt som bra, om det är kuperad terräng. Det kommer antagligen krävas en hel del träning för att gå ner på 25.

Jag tror att man får räknas som mer än "hyffsat vältränad" om man håller 4-minuters tempo i kuperad terräng. Några 3 minuter finns det inte så många som håller i kuperat. Jag tvivlar på att du är en av dom. Och kom nu inte med resultat från någon bana, visst, det är fortfarande mycket imponerande att kunna springa 6 km på 18 minuter på bana, men det är en helt annan sak när det blir kuperat.

Beror såklart på hur kuperad terrängen är men jag höll 4:30 tempo utan problem på en 6,2km terrängbana senaste passet och då hade jag sprungit 25km under hela 2011. Är ju en bit till 4:00 tempo men med lite träning är det ju inte omöjligt. Tränar iofs annat än löpning så konditionen är ok men tycker att om man nu satsar lite på sin löpning så borde man nog komma ner mot 4min tempo hyfsat snabbt.
Citera
2011-07-18, 20:28
Medlem
Mitt rekord är 18.37 på 5.8 km ( terräng ) är det bra ?
Citera
2011-07-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeykillen
Mitt rekord är 18.37 på 5.8 km ( terräng ) är det bra ?

Med samma tempo skulle du springa 5km på typ 16min, tar vi då i beaktande att du sprang 800m längre så kan vi väl säga just under 16min på 5km då. Med tanke på att 10 personer i Sverige i M22 klassen sprungit under 16min på 5000m i år på bana så får man väl nog klassa endera din tid som superb eller bullshit.
Citera
2011-07-18, 23:08
Medlem
BF_Swedens avatar
Snart har hela löparlandslaget varit inne i den här tråden

Själv springer jag 5.3 km på 28.05. Men för tre månader sen sprang jag på 34 ungefär så det går ju framåt.
Citera
2011-07-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuliusJeasar

Instämmer helt! Bana och kuperad mark är två olika saker.
Citera
2011-07-28, 16:25
Medlem
Citat:
Med samma tempo skulle du springa 5km på typ 16min, tar vi då i beaktande att du sprang 800m längre så kan vi väl säga just under 16min på 5km då. Med tanke på att 10 personer i Sverige i M22 klassen sprungit under 16min på 5000m i år på bana så får man väl nog klassa endera din tid som superb eller bullshit.

Innan sommarfysen sprang jag 3 km på tid, hade inte tränat kondisen på ett år mer eller mindre, sprang då på 12.22 och sen efter att jag sprungit cirka 2 mil i veckan i 2 månader hade min kondis förbättrats väldigt mkt! Men jag fick muskel inflamation 3 dagar innan 3 km testet. Så kunde knappt gå.. Har helt glömt vad poängen med detta inlägg var..
Citera
2011-07-29, 15:30
Bannlyst
På internet är alla så jävla snabba men sen springer jag ändå om folk hela tiden i spåret och då har jag en tid på 26.30 på 5km okuperat som bäst och ofta går det mycket långsammare än så eftersom jag oftast joggar i kuperad terräng!
Hur kan det komma sej ?

Jag skiter i om jag är offtopic i den här gamla tråden..
Citera
2011-07-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittslamsan
På internet är alla så jävla snabba men sen springer jag ändå om folk hela tiden i spåret och då har jag en tid på 26.30 på 5km okuperat som bäst och ofta går det mycket långsammare än så eftersom jag oftast joggar i kuperad terräng!
Hur kan det komma sej ?

Jag skiter i om jag är offtopic i den här gamla tråden..

5:18 per km i 5km är ju inte så dåligt om man jämför med motionärer. De flesta som jag iaf ser när jag tränar är just motionärer och de håller inte så högt tempo utan springer väl runt 5:30/km om de är snabba och upp emot 7min/km om de är lite långsammare. Lite samma sak när jag skidar på vintern också, under mina 1200km föregående vinter blev jag passerad 1 gång och passerade många andra. Men det betyder ju inte att jag på något sätt är en snabb skidåkare utan att jag tränar med andra motionärer, hade jag skidat med de som tävlar hade jag kanske skidat om en person och blivit passerad istället hela vintern
Citera
2011-07-30, 11:14
Medlem
CuliusJeasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
Beror såklart på hur kuperad terrängen är men jag höll 4:30 tempo utan problem på en 6,2km terrängbana senaste passet och då hade jag sprungit 25km under hela 2011. Är ju en bit till 4:00 tempo men med lite träning är det ju inte omöjligt. Tränar iofs annat än löpning så konditionen är ok men tycker att om man nu satsar lite på sin löpning så borde man nog komma ner mot 4min tempo hyfsat snabbt.

Jag säger inte att du har fel på något vis, men jag står fast vid att man ändå måste betrakta någon som håller 4-min tempo i kuperad terräng som mer än "hyffsat vältränad", man är ju definitivt långt bättre än medelmotionären. Man är bättre än väldigt många om man klarar det tempot. Nu blev det kanske lite hårklyveri, men jag tror att du förstår vad jag menar.

Eftersom alla nu har klämt fram sina egna tider så tänker jag inte vara sämre. Jag ska dock hålla mig till sanningen. 6 km tar runt 24 minuter för min del, om jag får springa på bana. I kuperat bör det ta betydligt längre tid, har dock aldrig provat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in