Den normale svensken klarar nog inte av att springa 6 km, sorligt nog.
Med lite träning så känns 30-35 minuter som en fullt rimlig tid. För en vältränad (sett till helheten, en byggare som flåsande intar framåtstupasidoläge efter 1 km är inte vältränad i just detta avseendet) person känns runt 25-30 min lämpligt och för de som är seriösa med löpningen kan den tiden givetvis pressas ännu mer.
Kuperad bana, mest skogsstig...då är 30 minuter bra, ska du springa fort blir det till att nöta asfalt eller springa bana. Det är möjligt att du kan komma ner till 25 minuter i spåret men du borde nog springa lite andra banor för att få variation.
som frågan lyder, hur lång/kort tid kan man räkna som normalt, snabbt ?
motionspåret är ganska kuperat ca 4km skogsstigar och 2 km elljuspår.
hur snabbt springer en elitidrottare en sån slinga tro ?
Springer en elljusspårslinga med en hel del branta backar som är 6.4 km på 27~ minuter. Så du borde kunna pressa dig till något liknande.
Det är väl egentligen relativt, 3minuter per kilometer får anses extremt bra, jag själv gör på ca 3minuter/km medans en hyffsad vältränad bör göra på 4min/km och en medelsvensson gör väl på 6-7min
Det är väl egentligen relativt, 3minuter per kilometer får anses extremt bra, jag själv gör på ca 3minuter/km medans en hyffsad vältränad bör göra på 4min/km och en medelsvensson gör väl på 6-7min
Du är ju topp 15 i sverige då i år på 5000m, inte dåligt sprunget. Bland 10 bästa om du är 19
Du är ju topp 15 i sverige då i år på 5000m, inte dåligt sprunget. Bland 10 bästa om du är 19
Dock så finns det fortfarande kvinnor som springer fortare på 5000m än vad jag gör.. PB ligger på 15:13:04 så det var en liten överdrift med 3min/km på 6km
Dock så finns det fortfarande kvinnor som springer fortare på 5000m än vad jag gör.. PB ligger på 15:13:04 så det var en liten överdrift med 3min/km på 6km
Fortfarande en imponerande tid. Men håller med om det du skrev, 4min tempo borde man nog klara av om man springer och tränar lite men att komma ner mot 3 lär nog ta en stund
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!