2011-01-27, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Vet du hur uranet säljs till England? Säljs det i form av använda pellets (urandioxid) eller säljs det i renad form? Om det säljs i renad form, vilka är det som säljer det? Man kan ju kontakta dem och fråga. Tidigare har jag kontaktat ett par kärnkraftverk i Sverige, men jag blev i princip ignorerad. Då var jag dock yngre och sämre påatt skriva mail, tror jag.
Nä, alltså det där är bara nått jag noterat nån gång, om det var till England eller så vet jag inte, men det var ett sånt koncept iaf. Så jag har ingen aning om det är renat eller ej. Men jag tror det är renat, för vi ska ju inte exportera något kärnavfall. Nån gång (för inte så länge sen) så skickade vi 5 000 kg av nått svårhanterligt avfall till Sellafield, men vi fick tillbaka lika mycket, fast inte så svårhanterligt.
Citera
2011-07-21, 16:49
Avslutad
Igår blev jag gripen av polisen och placerades i arresten, medan polisen och strålsäkerhetsmyndigheten gjorde husransakan hos mig. Släpptes efter förhör, men är fortfarande misstänkt för brott mot strålskyddslagen. De tog alla mina radioaktiva ämnen. Så var försiktiga!
Citera
2011-07-21, 18:12
Medlem
trobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Igår blev jag gripen av polisen och placerades i arresten, medan polisen och strålsäkerhetsmyndigheten gjorde husransakan hos mig. Släpptes efter förhör, men är fortfarande misstänkt för brott mot strålskyddslagen. De tog alla mina radioaktiva ämnen. Så var försiktiga!
Fan va surt Fina papper att rama in iaf, inget dussinbrott det där precis
Citera
2011-07-25, 14:09
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Oj, nu får du berätta mer! :S Blir rädd själv, de kanske kommer och knackar på min dörr Varför blev du misstänkt, och vad blev du misstänkt för? Exakt vilket brott begick du? Som privatperson har man rätt att äga upp till en viss mängd av samtliga radioaktiva ämnen, tom 15 gram plutonium (239).
Citera
2011-07-26, 13:29
Avslutad
Nä, det var mitt eget fel att det kom till allmän kännedom. Jag hade en diskussion på ett annat forum om huruvida det hela var lagligt eller ej. Jag mailade då Strålsäkerhetsmyndigheten, med bl.a länk till min blogg:
http://richardsreactor.blogspot.com

Svar kom att det var absolut olagligt att bygga en kärnreaktor utan tillstånd. Sedan ringde de mig från SSM, o ville komma o mäta strålningen i min lägenhet. Ok, sa jag.

Men sen ringer det från polisen o säger att jag ska komma ut sakta med händerna över huvudet. Då kommer två män o söker av mig med geiger-mätare. Sedan får jag sitta i en polisbuss i 3-4 timmar, medans SSM o polisen gör husransakan, tills en polis säger att jag är gripen för brott mot strålskyddslagen.

Sen blev jag körd till Helsingborg o fick sitta i en cell i ca 2 timmar. Sen blev det förhör, o jag erkände, men att jag var omedveten om att det var så allvarligt. Sen blev jag släppt o fick tom. skjuts hem till Ängelholm av polisen. Men jag är fortfarande misstänkt.

EDIT:
De tog följande:
Alla radioaktiva substanser
Några polisuniformer
Kaliumcyanid, Svsvelsyra, Salpetersyra och Isopropanol(?)
Mina handgranatsreplikor
Båda mina datorer

Men de tog inte:
Mina lasrar (bl.a en på 1 000 mW)
Min ASP-batong
Pistolreplika
Stiletter
Tallium o Arsenik
Senast redigerad av Psychopatic 2011-07-26 kl. 13:43.
Citera
2011-07-26, 16:00
Medlem
bjornebarns avatar
Du får uppdatera när du får höra något nytt, hoppas du får tillbaka dina saker. Hur som helst så har man enligt lag rätt att äga tom upp till 15 gram plutonium som privatperson, så jag antar att de inte har någon laglig rätt att behålla det de tog från dig, längre än utredningen.
Citera
2011-07-29, 16:53
Avslutad
Hej bjornebarn, kan du länka till nån källa där det du säger, att man får inneha 15 g U-233, U-235 eller Pu-239?

Jag har nu läst på strålskyddslagen, o enligt den är det förbjudet:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880220.htm

Att överhuvudtaget inneha radioaktiva ämnen. O som han från SSM sa, att det är förbjudet att pilla isär brandvarnare.
Citera
2011-08-01, 15:36
Medlem
paul.allens avatar
Citat:
Hej bjornebarn, kan du länka till nån källa där det du säger, att man får inneha 15 g U-233, U-235 eller Pu-239?

Jag har nu läst på strålskyddslagen, o enligt den är det förbjudet:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880220.htm

Att överhuvudtaget inneha radioaktiva ämnen. O som han från SSM sa, att det är förbjudet att pilla isär brandvarnare.
Antar att artikeln i en utav nordvästra skånes dagstidningar som förmodligen kommer att komma i morgondagens tidning handlar om dig då! Tråkigt att projektet avslutades. Har följt dina inlägg på din blogg ett tag utav rent amatörmässigt intresse. Har tyvärr själv inte jättestora kunskaper inom ämnet men är intresserad utav att vidga mina kunskaper. Har du några tips på vettigt litteratur? Är självklart medveten om att det inte finns nån kärnreaktor 101 direkt, men ja..
Tack på förhand.
Citera
2011-08-01, 16:01
Avslutad
Ja, just det. Jag såg den nyss:
http://hd.se/angelholm/2011/08/01/forsokte-bygga-karnreaktor-i/

Det har ringt flera journalister idag.
Citera
2011-08-01, 17:10
Medlem
BiggusDs avatar
Citat:
Ja, just det. Jag såg den nyss:
http://hd.se/angelholm/2011/08/01/forsokte-bygga-karnreaktor-i/

Det har ringt flera journalister idag.

Trodde nästan jag skulle hitta dej här...

Hur långt hade du kommit med sin reaktor?
Och den gamla sportklyschan: Hur käns det?
Citera
2011-08-01, 17:22
Moderator
rancors avatar
Du blev även omnämnd i Göteborgsposten

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.688578-tankte-bygga-karnreaktor-i-koket

Det mest sjuka är att jag inte har följt denna tråd och således inte hade en aning om att det var du artikeln gällde men så fort jag läst den så tänkte jag: "Haha, lätt något Psychopatic skulle kunna ha gjort" och så gick jag direkt hit och fick det bekräftat =)

// rancor
Citera
2011-08-01, 18:07
Medlem
..FAN..s avatar
Haha.. Skön grej att göra

Men vad skulle du göra med reaktorn (om du hade lyckats färdigställa den)?

Datorerna kommer du nog aldrig se igen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in