2010-03-13, 15:48
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bostad
Hr ska vi inte lta oss luras av Nickeps patetiskt dliga bevandran inom Islamisk teologi. Ett klassiskt argument fr komplexfyllda islamofober som Nickep r att han genom studera olika basala fundament inom Islam kommit fram till det ena eller det andra.

Som vi kan frst strcker sig inte Nickeps kunskap lngre n de citat och formuleringar som finns framtagna p islamofobsidor som Jihadwatch etc. Vldigt bekvmt men det blir tjatigt i lngden eftersom tillgngen till kritiskt material inte r outtmligt utan begrnsat. Vilket gr att vi likt en skiva som hakat upp sig fr hra samma argument om och om igen.

Hans pstende om att hans sikts motstndare brukar anklaga honom fr brist p kunskap stmmer men argumentet r inte urvattnat. Vi mste se NickePs kunskap fr vad det verkligen r.

1. Vi vet att Nickep inte har lst Koranen och definitivt inte tafsir, mer n ngra lsryckta verser publicerade p ntet. Detta kommer han frmodligen inte erknna men vi vet att det r lgn eftersom koran studier tar flera r och det r sllan ngon islamofob orkar plja genom sig det stora materialet. Samt att han sjlv erknnt att han inte har studerat koranen.

2. Han har ingen kunskap om hadith och nd pstr han kunna dma ut Muhammad som psykiskt sjuk baserat p just dessa lrdomar han dragit drifrn. Hur mnga av de ca 300.000 hadiths tillgngliga kan NickeP eller bara har lst? El hur mnga av de ca 12000 som finns med i de strsta hadith samlingarna har han lst och frsttt i vilken kontext de kom till? Varje hadith har en historia bakom sig s man kan frst i vilket sammanband ngot sades eller gjordes. Detta framgr inte ur hadithen i sig utan mste lsas separat i hadith kunskap. Hur mycket av det kan Nickep som dmer Muhammeds psyke utifrn detta?

Kontentan r att NickeP vill f det att framst som att han besitter bra kunskap inom Islam, sjlvklart eftersom han r dess huvudmotstndare Nr1 och d mste han utt sett verka plst. Vi ser dock att han vljer selektivt, tar till sig det som klingar bra i hans ron, omformulerar vissa strofer och lgger p en egen tafflig sjlvgjord analys fr att sedan skriva ner det med vlvalda ord. Allt utifrn hans agenda.

Tyvrr finns det en hel del forumdeltagare med tveksam frmga att se igenom detta, mnga med ett intellekt som r ngot under genomsnittet och gillar att lta andra tnka t dem som attraheras av det tveksamma innehllet utan att kritiskt granska eller ifrgastta dess stndpunkt.

Du r medveten om att du tog en ganska stor del av forumarealen bara fr att diskutera Nickep. Du mtte inga direkta argument och du skrev absolut inget som relaterar till varken Islam eller vetenskap, och att inlggen som skrivs i denna trd ska behandla ngot av ovanstende tycker jag man har rtt att krva d trdens namn r Islam och vetenskap. Imponerande dock. Inte s mnga som kan skriva ett personangrepp p ett sdant bastant antal rader och f det att lta s pass sakligt.
Bara fr att sjlv inte gra om samma misstag, kan jag sga att korrelationen mellan Islam och vetenskap r strikt enligt vaticinum ex eventu, som jag tror bloodsucker skrev tidigare.
Senast redigerad av wooten 2010-03-13 kl. 15:51.
Citera
2010-03-13, 17:29
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
...
S r du igng igen! Forumets icke-muslimer har hittills fortfarande inte sett ngot enda sakligt inlgg frn din sida p detta forum.

De forummedlemmar som hndelsevis inte blivit medvetna om hur du bostad anser dig bst frmja Islams sak, kan kika p sammanstllningen:

https://www.flashback.org/showpost.p...1&postcount=47

som visar din personliga form av muslimsk retorik.

P.S.
Vi frstr dina problem att hitta sakliga belgg i ditt idoga frsvar av Islam. Det spelar mindre roll om du i varje inlgg omyndigfrklarar andra debattrer - medlemmarna p detta forum vet vad Islam str fr. Samtidigt r frsteligt att du som muslim gr allt fr att frklara, hur du kan hlla dig fast vid tanken p Islam som ofelbar ideologi. Man sgar inte grna av den gren man sitter p.
Citera
2010-03-13, 18:25
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
En lng harang ordbajs och phopp

Grattis. Om du skulle ta och argumentera fr din sak nu? Vill minnas du hade lite svrt nr det gllde mig ocks, du fredrog att ge dig p lite halvkassa angrepp dr ocks. r du bara dligt plst? Det gr ju att gra ngot t. Ett mentalt handikapp vore besvrligare.
Citera
2011-07-19, 06:00
Medlem
Men r det nu s att koranen kommer genom Mohammed frn herren i molnen och detta kan bevisas genom att det finns vetenskap i koranen som man inte visste om fre den, s betyder det att allting i koranen mste vara vattenttt? (det r ju nd guds ord) S om det inte finns ngon hr som kan pst att allting som str i koranen (som beskriver ngot inom vetenskap) r sant och inte en MNNISKAS teori, s r det ju helt ondigt att frska bevisa att Mohammed lyckades i ett fall gissa rtt!
Citera
2011-07-19, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anttu
Men r det nu s att koranen kommer genom Mohammed frn herren i molnen och detta kan bevisas genom att det finns vetenskap i koranen som man inte visste om fre den, s betyder det att allting i koranen mste vara vattenttt? (det r ju nd guds ord) S om det inte finns ngon hr som kan pst att allting som str i koranen (som beskriver ngot inom vetenskap) r sant och inte en MNNISKAS teori, s r det ju helt ondigt att frska bevisa att Mohammed lyckades i ett fall gissa rtt!

Det finns ingen "herre i molnen".
Det finns ingen "vetenskap" i Koranen.
Citera
2011-07-19, 09:55
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZachNukeEm
Det finns ingen "herre i molnen".
Det finns ingen "vetenskap" i Koranen.
Det frsta du har skrivit r rtt. Islam tror inte p en herre i molnen.

http://www.islamguiden.com/vetenskap.shtml
Citera
2011-07-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daimai
Jag hade aldrig hrt att Koranen innehll vetenskap.

Jag frstr att vetenskapen han ha hamnat dit p andra stt, kanske arabiska forskare. Det r allmnt knt att arabvrlden var mycket fre oss nr det gllde vetenskap p den tiden (ironiskt nog).

Det verkar vara ganska vanligt att muslimer tycker sig se vetenskap i Koranen, Zakir Naik har jag sett tala om det ngra gnger. En som hamnade i en diskussion, om vetenskap i Koranen, under World Atheist Convension i Dublin i r var PZ Meyers.

Han och AronRa hamnade i diskussion med Hamza Andreas Tzortzis och Adnan Rashid. Hr r iera's (Hamza och gnget) film frn mtet. Klippet r ca 37 minuter.

I klippet s diskuterar man embryologi en del och jag har sett lite om det i trden hr ocks. En som sg PZ's diskussion med Hamza Andreas Tzortzis och Adnan Rashid var Klingschor. Han har gjort en video dr han tittar lite nrmare p embryologi i Koranen och vad som sgs dr. Den videon kan man hitta hr.

Det finns ven en kanal p YouTube, TheIslammiracle, som riktat in sig p att titta nrmare p den vetenskap som man pstr skall finnas i Koranen. Den som r intresserad kan hitta den hr.

Om jag inte minns fel s kom PZ och Hamza ven in p berg och ifall de har rtter eller inte. Det finns en liten video om det hr, vet inte om det r den bsta jag sett det finns en par olika.

Min min uppfattning efter att ha sett de hr videosnuttarna r nog att den vetenskap man kan hitta i Koranen r p den niv man kan frvnta sig utifrn den kunskap som fanns vid den tiden den skrevs.

Jag har inte lst hela den hr trden s om de hr filmerna redan har lnkats s ber jag om urskt fr det.
Citera
2011-07-20, 19:46
Medlem
Som jag sade i mitt tidigare inlgg s upplever jag det som att det finns en hel del muslimer som letar efter vetenskap i Koranen och grna lyfter fram det de hittar. Richard Dawkins har ganska nyligen gjort en dokumentr om religisa friskolor i England. Hr r ett klipp frn en muslimsk friskola han beskte dr det talar om vetenskap i Koranen.

Men det verkar tyvrr inte glla all vetenskap (i klippet innan kan man hra Dawkins nmna evolutionsteorin) eller i alla fall inte alla muslimer. Den hr videon visar hur det gick fr Imamen Usama Hasan nr han frskte presentera sin syn p evolutionen och att Koranen inte strider mot evolutionsteorin.

Ngonstans knns det lite som att man i alla fall i vissa grupper "plockar russinen ur kakan" och frkastar det man inte vill ha.
Citera
2011-07-20, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Det frsta du har skrivit r rtt. Islam tror inte p en herre i molnen.

http://www.islamguiden.com/vetenskap.shtml

Du blir mer och mer patetisk fr varje dag som gr! Du vet inte vad vetenskap r!
Citera
2016-08-02, 22:56
Medlem
Islam Och Vetenskap!

Hej

Detta r mitt frsta inlgg, skriver frn mobilen.

Mod fr grna flytta trden om den ligger fel. Hittade en liknande trd men den var vldigt gammal.

Jag frbehller mig rtten att korrigera uppenbara fel i efterhand, som f felskrivningar etc.

Jag blir frundrad hur Koranen beskriver himlen,fosterutvecklingen och s vidare.

Lt oss ta en titt p detta.

Genom himlen som returnerar . Koranen 86:11 )

[ Han ] som gjort fr dig jorden en sng [ utspridda ] och himlen tak ... ( Koranen 2:22 )

I den frsta versen Gud svr vid himlen och dess funktion " tervndande " utan att ange vad det avkastning . " I islamisk doktrin , innebr en gudomlig ed storleken p betydelsen av en speciell relation till Skaparen , och manifesterar Hans majestt och den hgsta sanningen p ett speciellt stt .

Den andra versen beskriver den gudomliga lagen som gjorde himlen ett "tak" fr invnarna i jorden.
Lt oss se vad modern atmosfrisk vetenskapen har att sga om den roll och funktion himlen har
Atmosfren r ett ord som betecknar all den luft som omger jorden, frn marken nda upp till kanten , frn vilken utrymmet startar. Atmosfren r sammansatt av flera skikt, vardera definierad p grund av de olika fenomen som upptrder inom skiktet

Den hr bilden visar den genomsnittliga temperaturprofil genom jordens atmosfr . Temperaturer i thermospheren r mycket knsliga fr solens aktivitet och kan variera frn 500 C till 1500 C. Klla : Windows till universum , ( http://www.windows.ucar.edu ) , University Corporation for Atmospheric Research

Regn, fr en, r "tillbaka" till jorden genom molnen i atmosfren. Frklarar hydrologiska cykeln, Encyclopedia Britannica skriver:
"Vatten avdunstar frn bde vatten- och landmiljer som vrms upp av solens energi. Satserna av avdunstning och nederbrd beror p solenergi, liksom mnstren fr cirkulation av fukt i luften och strmmarna i havet. Avdunstning verstiger nederbrd ver haven, och denna vattennga transporteras med vinden ver land, dr det tergr till marken genom nederbrden.

Inte bara stmningen tillbaka vad som var p ytan tillbaka till ytan, men det reflekterar tillbaka ut i rymden det som kan skada flora (vxtlivet) och fauna (djurlivet) jorden upprtt, ssom verdriven strlningsvrme.

Frutom "tervndande" regn, vrme och radiovgor, skyddar atmosfren oss som ett tak ver vra huvuden genom att filtrera bort ddliga kosmiska strlar, kraftfull ultraviolett strlning frn solen, och ven meteoriter p kollisionskurs med jorden.

Koranen finns det mnga verser om mnniskans skapelse och mnga verser som uppmanar oss att skda och reflektera ver det som skapats och de komplexa processerna involverade. Allah(SWT) sger:

G ut i vrlden och se [dessa spr som visar] hur Han har inlett skapandet! (Koranen 29:20)

och ven

LT mnniskan betrakta det som hon r skapad av! (Koranen, 86:5)

och i en annan vers:

Vi skall visa dem Vra tecken vid horisonten och inom dem sjlva, nda till dess [uppenbarelsens] sanning str klar fr dem! (Koranen 41:53)

Koranen stannar inte dr, utan har beskrivit mnga intrikata detaljer om mnniskans skapelse och mnsklig fosterutveckling.

Fostret r inte en miniatyr kopia av en vuxen, utan utvecklas stegvis.

Det r Han som har skapat er steg fr steg! (Koranen, 71:14)

VI HAR skapat mnniskan av finaste lera; drefter lmnar Vi henne som en droppe sd i [sktets] fasta frvar. Drefter skapar Vi av droppen en grodd som stter sig fast och av grodden en klump och i klumpen skapar Vi ben och dessa ben klr Vi med ktt; drefter lter Vi henne stiga fram som en ny skapelse. Vlsignad vare Gud, den bste Formgivaren! (Koranen, 23:12-14)
MNNISKOR! Om ni tvivlar p uppstndelsen, [tnk d p att] Vi har skapat er av jord och sedan av en droppe sd, drefter av en grodd som stter sig fast, drefter av en klump, dels formad, dels nnu formls. S klargr Vi fr er [Vr makt]. Och det Vi vill [skall fdas] lgger Vi i moderlivets trygga frvar till en faststlld tid och Vi lter er fdas som spda barn och drefter [vxa till] och n [full kroppslig och andlig] mognad. Ngra av er fr d [unga] och ngra av er blir med tilltagande lder s skrpliga att de glmmer allt vad de en gng har vetat. Och [om ni nnu tvivlar], se p den torra dda jorden och hur den, nr Vi lter regnet falla ver den, sklver till och brjar svlla och lter alla slag av vxter spira, ljuvliga att se. (Koranen, 22:5)

LT mnniskan betrakta det som hon r skapad av! Hon r skapad av flden, som uttrder mellan ryggraden och revbenen. (Koranen, 86:5-7)

INSER mnniskan inte att det r Vi som skapar henne av en droppe sd? Och se, dr str hon, en tnkande varelse, frdig att tvista och argumentera. Hon tillmpar en liknelse p Oss och glmmer att hon [sjlv] r skapad och frgar: Vem kan ge liv t frmultnade ben? Sg: Han som frst skapade dem skall ge dem [nytt] liv, eftersom Han har kunskapen om allt skapande (Koranen, 36:77-79)

Hur skulle det vara mjligt fr en fjortonde rhundradet ken dweller att beskriva himlen p ett stt s exakt att endast de senaste vetenskapliga upptckter har bekrftat det ? Det enda sttet r om han ftt en uppenbarelse frn Skaparen av himlen .

Hur skulle det vara mjligt fr en fjortonde rhundradet ken invnare att beskriva himlen,fosterutvecklingen p ett stt s exakt att endast de senaste vetenskapliga upptckter har bekrftat det ?

https://m.youtube.com/watch?v=azAOtB65Td0

Hlsning

93 Minsson
Senast redigerad av mullat93 2016-08-02 kl. 23:01.
Citera
2016-08-02, 23:07
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullat93
Hur skulle det vara mjligt fr en fjortonde rhundradet ken invnare att beskriva himlen,fosterutvecklingen p ett stt s exakt att endast de senaste vetenskapliga upptckter har bekrftat det ?

Hlsning

93 Minsson

Hur skulle det vara mjligt att beskriva solens uppgng och nedgng fr 150 tusen r sedan? nr vi nu kan beskriva den med de senaste vetenskapliga upptckter vi bekrftat?
r inte det lite knepigt? det r ju typ 148 tusen r innan? ens koranen...

Ja lite ironi...

Men tnk att gravitationen fungerade alldeles utmrkt innan Newton fick ner det p papper "vetenskapligt" ocks... och det var skerligen rtt mnga innan som fick bde uppleva den och prata om den...

Du p ngot stt vnder p steken... du utgr ifrn ngot och frsker beskriva utifrn det... din religisa uppfattning som det verkar...
Citera
2016-08-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullat93
Hej

Detta r mitt frsta inlgg, skriver frn mobilen.

Mod fr grna flytta trden om den ligger fel. Hittade en liknande trd men den var vldigt gammal.

Jag frbehller mig rtten att korrigera uppenbara fel i efterhand, som f felskrivningar etc.

Jag blir frundrad hur Koranen beskriver himlen,fosterutvecklingen och s vidare.

Lt oss ta en titt p detta.

Genom himlen som returnerar . Koranen 86:11 )

[ Han ] som gjort fr dig jorden en sng [ utspridda ] och himlen tak ... ( Koranen 2:22 )

I den frsta versen Gud svr vid himlen och dess funktion " tervndande " utan att ange vad det avkastning . " I islamisk doktrin , innebr en gudomlig ed storleken p betydelsen av en speciell relation till Skaparen , och manifesterar Hans majestt och den hgsta sanningen p ett speciellt stt .

Den andra versen beskriver den gudomliga lagen som gjorde himlen ett "tak" fr invnarna i jorden.
Lt oss se vad modern atmosfrisk vetenskapen har att sga om den roll och funktion himlen har
Atmosfren r ett ord som betecknar all den luft som omger jorden, frn marken nda upp till kanten , frn vilken utrymmet startar. Atmosfren r sammansatt av flera skikt, vardera definierad p grund av de olika fenomen som upptrder inom skiktet

Den hr bilden visar den genomsnittliga temperaturprofil genom jordens atmosfr . Temperaturer i thermospheren r mycket knsliga fr solens aktivitet och kan variera frn 500 C till 1500 C. Klla : Windows till universum , ( http://www.windows.ucar.edu ) , University Corporation for Atmospheric Research

Regn, fr en, r "tillbaka" till jorden genom molnen i atmosfren. Frklarar hydrologiska cykeln, Encyclopedia Britannica skriver:
"Vatten avdunstar frn bde vatten- och landmiljer som vrms upp av solens energi. Satserna av avdunstning och nederbrd beror p solenergi, liksom mnstren fr cirkulation av fukt i luften och strmmarna i havet. Avdunstning verstiger nederbrd ver haven, och denna vattennga transporteras med vinden ver land, dr det tergr till marken genom nederbrden.

Inte bara stmningen tillbaka vad som var p ytan tillbaka till ytan, men det reflekterar tillbaka ut i rymden det som kan skada flora (vxtlivet) och fauna (djurlivet) jorden upprtt, ssom verdriven strlningsvrme.

Frutom "tervndande" regn, vrme och radiovgor, skyddar atmosfren oss som ett tak ver vra huvuden genom att filtrera bort ddliga kosmiska strlar, kraftfull ultraviolett strlning frn solen, och ven meteoriter p kollisionskurs med jorden.

Koranen finns det mnga verser om mnniskans skapelse och mnga verser som uppmanar oss att skda och reflektera ver det som skapats och de komplexa processerna involverade. Allah(SWT) sger:

G ut i vrlden och se [dessa spr som visar] hur Han har inlett skapandet! (Koranen 29:20)

och ven

LT mnniskan betrakta det som hon r skapad av! (Koranen, 86:5)

och i en annan vers:

Vi skall visa dem Vra tecken vid horisonten och inom dem sjlva, nda till dess [uppenbarelsens] sanning str klar fr dem! (Koranen 41:53)

Koranen stannar inte dr, utan har beskrivit mnga intrikata detaljer om mnniskans skapelse och mnsklig fosterutveckling.

Fostret r inte en miniatyr kopia av en vuxen, utan utvecklas stegvis.

Det r Han som har skapat er steg fr steg! (Koranen, 71:14)

VI HAR skapat mnniskan av finaste lera; drefter lmnar Vi henne som en droppe sd i [sktets] fasta frvar. Drefter skapar Vi av droppen en grodd som stter sig fast och av grodden en klump och i klumpen skapar Vi ben och dessa ben klr Vi med ktt; drefter lter Vi henne stiga fram som en ny skapelse. Vlsignad vare Gud, den bste Formgivaren! (Koranen, 23:12-14)
MNNISKOR! Om ni tvivlar p uppstndelsen, [tnk d p att] Vi har skapat er av jord och sedan av en droppe sd, drefter av en grodd som stter sig fast, drefter av en klump, dels formad, dels nnu formls. S klargr Vi fr er [Vr makt]. Och det Vi vill [skall fdas] lgger Vi i moderlivets trygga frvar till en faststlld tid och Vi lter er fdas som spda barn och drefter [vxa till] och n [full kroppslig och andlig] mognad. Ngra av er fr d [unga] och ngra av er blir med tilltagande lder s skrpliga att de glmmer allt vad de en gng har vetat. Och [om ni nnu tvivlar], se p den torra dda jorden och hur den, nr Vi lter regnet falla ver den, sklver till och brjar svlla och lter alla slag av vxter spira, ljuvliga att se. (Koranen, 22:5)

LT mnniskan betrakta det som hon r skapad av! Hon r skapad av flden, som uttrder mellan ryggraden och revbenen. (Koranen, 86:5-7)

INSER mnniskan inte att det r Vi som skapar henne av en droppe sd? Och se, dr str hon, en tnkande varelse, frdig att tvista och argumentera. Hon tillmpar en liknelse p Oss och glmmer att hon [sjlv] r skapad och frgar: Vem kan ge liv t frmultnade ben? Sg: Han som frst skapade dem skall ge dem [nytt] liv, eftersom Han har kunskapen om allt skapande (Koranen, 36:77-79)

Hur skulle det vara mjligt fr en fjortonde rhundradet ken dweller att beskriva himlen p ett stt s exakt att endast de senaste vetenskapliga upptckter har bekrftat det ? Det enda sttet r om han ftt en uppenbarelse frn Skaparen av himlen .

Hlsning

93 Minsson

Koranen r guds sanna ord!!
Det som vi finner i koranen hittade vetenskapsmn bevis fr ca hundra r sen.

Mnga i dagens samhlle r frlskade i det jordiska livet och reflekterar inte ens ver skapelsen. Men kom ihg gud vgleder den han vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in