2011-06-25, 20:07
Medlem
Vill höra om de mest fasansfulla anrättningar ni komponerat, även vad ni haft oturen att få inmundiga hos vänner!
Startar med att beskriva mitt värsta matmisslyckande.

Skulle laga gubbröra för flera år sen. Mamma hade en burk inläggningssill i kylen som jag glatt hackade ner i cm-stora kuber, hårdkokt ägg, tärnad gullök och tärnad rå potatis blandades ner i en majonnäs- historia som sen fick ett snabbt uppvärmande i ugnen...Vi höll på att spy allihop. Jag var väl 12-13 år och hade sett en tv-kock laga till gubbröra men missbedömde tillvägagångssättet kan man säga...
Citera
2011-06-25, 20:15
Medlem
gorgonzolas avatar
Värsta är nog att ha glömt kastruller på spisen när jag kokat upp vatten så jag sabbat kastrull och nästan spis.
Citera
2011-06-25, 20:27
Medlem
Värsta är nog faktiskt de olika kombinationerna man har gjort när man var student...

Gravad lax och falukorv
Fiskpinnar och potatissallad
Falukorv och pyttipanna
Mjölk och vodka

Men, vad gjorde man inte när man mynten var slut och det var några dagar kvar till utbetalningsdagen?
Dock provas inget sådant mer, det var en hemsk tid!
Citera
2011-06-25, 20:29
Medlem
Gjorde chokladpudding i mikrovågsugnen och läste nog lite fel på instruktionerna för det blev en liten miniexplosion där inne och jag tvingades till att torka rent minsta lilla vrå där sen.

Gjorde också knäck i samma mikrovågsugn, men läste fel på instruktionerna. Istället för en skål av glas fick jag det till plast (Tyckte först att det lät konstigt, men eftersom jag läste det från receptet så tänkte jag att det måste vara rätt). Plastbehållaren smälte och knäcken rann ur. Var inte kul att städa rent där sen.. Den mikron har varit med om mycket :')
Citera
2011-06-25, 20:31
Medlem
Beethovanias avatar
Kul initiativ!

Många av mina misslyckande i form av matlagning har varit på hemkunskapen i skolan, fast då handlade det nog snarare om att alla i gruppen som lagade mat tramsade. Mitt största misslyckande där jag egentligen försökte göra ätbar mat var nog när jag misslyckades med köttbullar. Att lyckas göra fel på vanliga färdigköttbullar kan låta som en bedrift, men detta var när jag var väldigt ung och inte hade någon direkt erfarenhet av att laga mat. Det var till och med innan hemkunskapstiden.

När jag skulle steka köttbullarna fick jag av någon anledning för mig att detta gjordes bäst med olivolja, otålig som jag var så körde jag på med högsta temperaturen på spisen direkt. Det hela fick två följder, dels en spis helt nersmetad med olivolja från när köttbullarna lades ner i pannan, och dels stenhårda köttbullar som till närmsta blivit friterade och därför var helt oätbara.

Ett annat misslyckande vid samma period i livet var då jag skulle göra en currygryta med grön currypasta. Att currypastan från den lilla burken var extremt koncentrerad var inte en tanke som slog mig, vilket innebar att jag helt enkelt hällde i hela burken. Grytan blev oerhört salt, det påminde till det närmsta om en kallsup från döda havet. Äckligt stark blev den också, även denna rätten var så klart helt oätbar.

Tack och lov har jag blivit mycket bättre på matlagning sen dess, med intresse, öppet sinne och en viss mognad kommer man långt.
Citera
2011-06-25, 20:35
Medlem
dePauls avatar
https://www.flashback.org/t502432

~Paul~
Citera
2011-06-25, 20:37
Medlem
svinpäls7s avatar
dePaul hann visst före
Citera
2011-06-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~
förlåt om jag "stulit" en gammal tråd... är rätt ny här på fb...
Citera
2011-06-25, 22:14
Medlem
svinpäls7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
förlåt om jag "stulit" en gammal tråd... är rätt ny här på fb...
Handlar inte om du "stulit" nåt.
Utan om att använda befintliga trådar för att vi inte ska få 10 trådar med exakt samma topic
Citera
2011-06-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Handlar inte om du "stulit" nåt.
Utan om att använda befintliga trådar för att vi inte ska få 10 trådar med exakt samma topic
ok, då fattar jag! tack
Citera
2011-06-26, 00:26
Medlem
NEXUS100s avatar
En kompis lurade mig för många år sedan att det gick att koka ägg i micron.
Dum som jag var beslutade jag mig för att testa detta.

POFF!!! Sedan fick jag spendera nästkommande två timmar åt att göra ren microugnen efter äggsplosionen.
Citera
2011-06-30, 01:51
Medlem
lagat middag i två timmar och precis innan jag skulle lägga det på bordet så slant ja med grytan för att den var väldigt varm i handtagen som var fäst runt om kastrullen så att all maten hamnade på golvet och det var inte bara jag som skulle äta då med för min flickvän var också på besök blev tillslut falukorv o makaroner i slutändan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in