Kul initiativ!
Många av mina misslyckande i form av matlagning har varit på hemkunskapen i skolan, fast då handlade det nog snarare om att alla i gruppen som lagade mat tramsade. Mitt största misslyckande där jag egentligen försökte göra ätbar mat var nog när jag misslyckades med köttbullar. Att lyckas göra fel på vanliga färdigköttbullar kan låta som en bedrift, men detta var när jag var väldigt ung och inte hade någon direkt erfarenhet av att laga mat. Det var till och med innan hemkunskapstiden.
När jag skulle steka köttbullarna fick jag av någon anledning för mig att detta gjordes bäst med olivolja, otålig som jag var så körde jag på med högsta temperaturen på spisen direkt. Det hela fick två följder, dels en spis helt nersmetad med olivolja från när köttbullarna lades ner i pannan, och dels stenhårda köttbullar som till närmsta blivit friterade och därför var helt oätbara.
Ett annat misslyckande vid samma period i livet var då jag skulle göra en currygryta med grön currypasta. Att currypastan från den lilla burken var extremt koncentrerad var inte en tanke som slog mig, vilket innebar att jag helt enkelt hällde i hela burken. Grytan blev oerhört salt, det påminde till det närmsta om en kallsup från döda havet. Äckligt stark blev den också, även denna rätten var så klart helt oätbar.
Tack och lov har jag blivit mycket bättre på matlagning sen dess, med intresse, öppet sinne och en viss mognad kommer man långt.