2011-06-21, 01:25
Medlem
litteraturfantasts avatar
Bör en medelintelligent läsare överhuvudtaget ge sig på denna? Vad påminner den om i litteraturväg och vad är det exakt som gör den svår? Tack

Läser mestadels enkel litteratur annars, som tex. Steinbeck, Moberg, T.Lindgren osv. Men jag gillar även Proust och många anser ju han väldigt svår också. Ska jag ge Joyce en chans? Vilken svensk utgåva rekommenderas? Man vill ju helst ha en oavkortad ialla fall.

Det jag är rädd för, är att det ska vara en massa metaforer som man inte hänger med på. Läste exempelvis "Solange" av Kyrklund ifjol och fann andra halvan av boken mycket svår. Så nånstans där går gränsen för mig, om det nu säger någonting.
Citera
2011-06-21, 01:30
Medlem
Jag har ialla fall läst att den ska vara humoristisk, och att man kanske inte behöver läsa den ifrån pärm till pärm med en gång?

Tillagt. Om nån har lust, så får ni gärna lägga in ett kortare spoiler avsnitt av boken. Då kanske man kan se om man fattar nåt.
Senast redigerad av litteraturfantast 2011-06-21 kl. 01:47.
Citera
2011-06-21, 04:47
Medlem
Eremitens avatar
https://www.flashback.org/sp1103210

https://www.flashback.org/t345835
Citera
2011-06-21, 16:24
Medlem
Intressant att få läsa den texten som följde av din länk. Det var inte alls abstrakt som jag trodde, utifrån detta utdrag alltså. Däremot så krävs det nog att man är uppmärksam. Jag ska nog ge boken en chans här så småningom.
Citera
2011-06-21, 18:27
Medlem
etkanoukias avatar
Det kanske kan vara värt att ta sig an en guide till Odysseus först? Det kan ju göra läsningen mer givande sedan. Läs exempelvis Introducing Joyce av David Norris, (finns även på svenska från Bakhåll). Eller Olof Lagercrantz, Om James Joyces Odysseus.
Citera
2011-06-21, 18:32
Medlem
Aizels avatar
Nu läste jag den förvisso på engelska (Och vilken läsupplevelse! Men aldrig i livet att jag läser den igen.), men jag kan tänka mig att även den svenska versionen kräver en hel del uthållighet av läsaren. Det är vidare kanske ingenting man läser 50+ sidor åt gången av, utan snarare lite som en god whisky.
Citera
2011-06-22, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
Det kanske kan vara värt att ta sig an en guide till Odysseus först? Det kan ju göra läsningen mer givande sedan. Läs exempelvis Introducing Joyce av David Norris, (finns även på svenska från Bakhåll). Eller Olof Lagercrantz, Om James Joyces Odysseus.

Bra förslag.
Citera
2011-06-22, 00:13
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Bör en medelintelligent läsare överhuvudtaget ge sig på denna? Vad påminner den om i litteraturväg och vad är det exakt som gör den svår? Tack

Läser mestadels enkel litteratur annars, som tex. Steinbeck, Moberg, T.Lindgren osv. Men jag gillar även Proust och många anser ju han väldigt svår också. Ska jag ge Joyce en chans? Vilken svensk utgåva rekommenderas? Man vill ju helst ha en oavkortad ialla fall.

Det jag är rädd för, är att det ska vara en massa metaforer som man inte hänger med på. Läste exempelvis "Solange" av Kyrklund ifjol och fann andra halvan av boken mycket svår. Så nånstans där går gränsen för mig, om det nu säger någonting.

Har börjat och börjat om många gånger kommer alltid till någonstans efter Bloom har varit på begravningen, sen tar det stop, dvs, jag klarar inte av att hålla dialogen, tappar tråden, det blir för osammanhängande. Men det jag läst glömmer jag inte, så skam den som ger sig.
Citera
2011-06-22, 05:51
Medlem
Läste den på engelska i vintras och tappade därvid livslusten (läste ut den på en helg vilket inte är att rekommendera). Har även läst lite litteratur om boken, bl.a. Nabokovs nedtecknade föreläsning om romanen och Anthony Burgess' bok om Joyce (där dennes andra verk också analyseras). Har under senvåren och framåt börjat läsa lite på den svenska översättningen, och faktumet att jag nu läser den på svenska och tar min tid med läsningen, kombinerat med att jag den här gången har mer förkunskap om boken, har gjort läsupplevelsen lite mer behaglig, och jag planerar att läsa ut även översättningen. Men fortfarande: min personliga åsikt är att all ansträngning inte är värt det: boken är inte särskilt intressant. Jag har precis som trådstartaren läst Kyrklund och upplevt att denne är "lagom" svårläst, så vi kanske är lite lika läsartyper. Men nä, Odysseus är jag inte en beundrare av, med undantag för följande:

Kapitlet som består av frågor och svar ("Ithaca") är helt underbart, något av det roligaste och mest välskrivna jag läst.

"Nausicaa" och "Oxen of the sun"-kapitlena är också helt fantastiska, man blir sjukt imponerad av Joyce.

Och sen så är hela idén bakom romanen fantastisk: att en dag i helt vanliga människors (Dedalus kanske inte är så vanlig, dock) liv gestaltas genom kapitel som alla är så olika när det kommer till stil och framställning, och hela denna grej med att man tar något så banalt som en vanlig ganska händelselös dag där det bajsas och onaneras och gör det hela till något episkt (bl.a. genom hela anspelningen till Odysséen) är jävligt coolt. Men allt som allt är det inte så jättekul att läsa, däri ligger problemet för mig. Tycker exempelvis att kapitlet som är skrivet som ett pjäsmanus är väldigt fyndigt, men jag tyckte inte det var så roligt att läsa det, helt enkelt. Sen så är jag inte ett så stort fan av medvetendeströmtekniken heller. Jag har aldrig tänkt i ord, jag tänker endast i bilder, så för mig blir det oundvikligen så att jag upplever denna teknik som krystad, och därför ogillade jag i synnerhet det sista kapitlet i boken.
Senast redigerad av nissesmoppe 2011-06-22 kl. 05:53.
Citera
2011-06-29, 23:36
Medlem
Barnflods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nissesmoppe
(läste ut den på en helg)

... sanslöst.
Citera
2011-10-18, 12:41
Medlem
GabeRoths avatar
Ulysses av James Joyce

Jag hittade ingen tråd som enbart behandlade boken Ulysses så jag testar att starta en här.

Är den värd att köpa? Är det omöjlig att ta sig igenom? Jag har hört både lovord och förakt gentemot den här boken nämligen. Är den verkligen så bra som det sägs eller försöker pretentiösa kultursnobbar bara plocka poäng genom att hylla den?

Vad är det för skillnad på dessa versioner?:

Inbunden, 1136 sidor för 192 kronor; http://www.bokus.com/bok/9780679455134/ulysses/

Medan den här; Häftad, 736 sidor för 37kronor;

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1840226358

Jag menar, det skiljer ju nästan 400 sidor på dessa två utgåvor.

Tankar?
Senast redigerad av GabeRoth 2011-10-18 kl. 12:45.
Citera
2011-10-18, 13:27
Medlem
saftad_burks avatar
Har varken läst eller planerat att läsa den, men kan dela med mig av ett par länkar.

https://www.flashback.org/t1579106 - Om boken specifikt

https://www.flashback.org/t452893 - Allmänt om Joyce

https://www.flashback.org/t345835 - Allmänt om Joyce
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in