Citat:
Ursprungligen postat av ElinAndersson
Hur fungerar det att gå en utbildning via komvux\komlär?
det är ju utan tvekan billigare än att köpa en utbildning på trafikskola.
men frågan är, är det gratis eller är det någon typ av terminsavgift?
CE och C på Komvux eller Arbetsförmedlingen.
På komvux kan du ta CE eller D kortet med studiebidrag. Du söker in till kursen precis som på en vanlig komvuxkurs. När du blivit antagen söker du bidrag på CSN. Om du bara har en tvåårig gymnasieutbildning i grunden kan du söka det högre bidraget som ligger på ca 7000kr/4 veckor men annars får du det vanliga stidiebidraget på 2696kr/4 veckor. Lånet du kan ta beror på lite olika sifror vad du tjänat innan. Man får tillägg för om man har barn.
se
http://allastudier.se/studiefakta/36...FVOMzAodr3TdhA
CE och D kan också tas via arbetsförmedlingen.
Jag tog CE på arbetsförmedlingen med aktivitetsstöd och jag tog sedan D kortet på komvux med studiebidrag och lån.
Arbersförmedlingens kurs ser lika ut som på komvux fast där jag tog buss så var det dåligt med lärare. Så vi fick göra alla studier helt själva, blev ju sur men det hjälpte inte så vi tog det som en distanskurs och gjorde jobbet själva. Körkortet fick vi av att vi själva tog helt ansvar för att lära oss ur böckerna. YKB fick vi ingen kurs i men dom skrev under att vi hade haft kursen så det gav oss tillåtelse att göra provet - provet är svårt då böckerna inte beskriver allt - många kuggade det flera gånger. Jag hade tur och klarade det på första försöket. ( Jag hade skrivit YKB på lastbil året innan men inte heller arbetsförmedlingens kurs hade lektioner i det ämnet då, och inga böcker fanns den gången heller då det var helt nytt att man måste ha det. Så du klarar det utan lärare)
Ett CE kort med YKB är värt ca 40.000 - 60.000kr beroende på hur många lektioner du behöver (ca 1500kr per körlektion även när du nöter backningen med släp som kan ta tid) då ingår också ADR och YKB (värt 15.000 kr) och andra kurser som arbete på väg och miljö på väg mm tex så får man läkarundersökningen, körkortstillståndet och alla uppkörningar (värt 1500kr st) plus körkortstillverkningen gratis.
För att komma in på arbetsförmedlingens kurs behöver du vara arbetssökande och i många fall redan vara lovad ett jobb med lastbil innan dom bekostar dig utbildningen. Men en stark vilja att köra lastbil väger också tungt då det kommer att finnas jobb nu när alla pensionärsavgångar blir.
D kortet kostar mindre att ta då man inte behöver nöta backning med bussen ca 10 lektioner körde vi (15.000 kr) och vi fick YKB (värt 15.000kr) på komvux. Man får uppkörningsavgiften (700kr för buss) betald, men man betalar läkarundersökningen, körkortstillståndet och skrivningarna själv. (kostnad ca 1500kr)
Komvux var enormt dålig där jag gick så kursen blev förlängd för väldigt många och då blev kursen dyrare i studielån. Så om du inte klarar Buss kursen på tre månader ( CE kursen på 6 månader) eller går på ett dåligt komvux så kan det kosta lika mycket att ta D kortet på en körskola på mindre tid än 3 månader. Flera bussblag kostar på dig ett YKB för dom behöver chafförer. Kolla med det bolag du tänkt köra för.