2011-06-12, 16:22
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Jag har kört Taxi och där snackar vi dåliga löner. 120 kr/timmen allt som allt med alla tillägg inräknat om jag körde dagtid där jag började tidigt på morgonen (typ samtidigt som tidningsbudet) och körde 10 timmar. Natt var 130 kr/timmen och Lördagar 150 kr/timmen.

Så för mig är en lastbilslön skit bra oavsätt vad ni säger här.

Hehe, jo, jag vet att taxilønerna ær piss hær också, till och med så dåliga att taxinæringen bett Transportarbeiderforbundet om hjælp før att reglera konkurrensen, vilket sæger en hel del.

Men om vi ska dra lite paralleller så ær 120/h i Sverige inte så værst mycket sæmre æn 150/h i Norge. En halvliter øl i butiken hær ær ca 20-25 NOK, i Sverige ca 15-17 SEK. En dosa snus hær ca 78-88 NOK, i Sverige runt 50 SEK(?). Før att inte tala om junk food som hær kostar 100-150 NOK och i Sverige 60-80 SEK.
Nu ær detta førvisso "lyxartiklar" och det går alltid att hitta billigare alternativ eller låta bli att køpa, men det ger fortfarande en fingervisning om hur nivåerna ligger...
Citera
2011-06-12, 18:20
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Hehe, jo, jag vet att taxilønerna ær piss hær också, till och med så dåliga att taxinæringen bett Transportarbeiderforbundet om hjælp før att reglera konkurrensen, vilket sæger en hel del.

Men om vi ska dra lite paralleller så ær 120/h i Sverige inte så værst mycket sæmre æn 150/h i Norge. En halvliter øl i butiken hær ær ca 20-25 NOK, i Sverige ca 15-17 SEK. En dosa snus hær ca 78-88 NOK, i Sverige runt 50 SEK(?). Før att inte tala om junk food som hær kostar 100-150 NOK och i Sverige 60-80 SEK.
Nu ær detta førvisso "lyxartiklar" och det går alltid att hitta billigare alternativ eller låta bli att køpa, men det ger fortfarande en fingervisning om hur nivåerna ligger...

Generellt sätt är allt i Norge 20% dyrare. Och då måste man tjäna 20% mer än en svensk lön för att gå +-0. Det bästa vore ju om man bodde vid Norska gränsen och kan bo i Sverige, köpa all mat där och sen jobba i Norge. Storlien ligger ju väldigt nära Trondheim, men sen är det inte så kul att bo där så att.. eh

Men apropå Norge. Jag pratade med en kille som kör lastbil där men bor i Sverige 30 mil från gränsen, han Jobbar Måndag - Torsdag och får ta hem lastbilen till Sverige på helgen. Men han har tydligen provisionslön och han sa att det ibland kunde vara värdelöst då han kan åka till Norge med sin privata bil, sätta sig i lastbilen och åka 100 mil norut för att hämta gods och efter vägen upp går lastbilen sönder vilket leder till att han blir sittande utan lön.

Ja jo och sen att minimilönen i Norge inte får understiga 118 NOK per timme?
Citera
2011-06-13, 22:43
Bannlyst
Har börjat störa mig riktigt mycket på stress-kukar till lastbilschaufförer ute i trafiken. Sist idag var det en lastbil med släp som låg i fel fil och ville byta. Visst man ska hjälpas åt i trafiken men i och med att jag var i släp-ändan och det är enklare för mig att köra förbi, gjorde jag det. Då började chaffis kuka-up sig och pressade sig lite in i mitt körfält.
Inte mitt problem att han ligger i fel fil och har bråttom , men jag är 100% säker på att om aset repat min bil. Så skulle han påstå att han har CE och att det var jag som gjorde fel. Tur att jag har CE själv då

Den här vidriga attityden med "störst går först" , "jag är viktigast" "jag har bråttom" bör stoppas i arslet.
Ni är inte viktigare Agda 80 som är på väg att fika. Och det är från den attityden allt diarre kommer ifrån som förpestar branschen.
Senast redigerad av Magicworld 2011-06-13 kl. 22:52.
Citera
2011-06-17, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElinAndersson
Hur fungerar det att gå en utbildning via komvux\komlär?
det är ju utan tvekan billigare än att köpa en utbildning på trafikskola.
men frågan är, är det gratis eller är det någon typ av terminsavgift?

CE och C på Komvux eller Arbetsförmedlingen.
På komvux kan du ta CE eller D kortet med studiebidrag. Du söker in till kursen precis som på en vanlig komvuxkurs. När du blivit antagen söker du bidrag på CSN. Om du bara har en tvåårig gymnasieutbildning i grunden kan du söka det högre bidraget som ligger på ca 7000kr/4 veckor men annars får du det vanliga stidiebidraget på 2696kr/4 veckor. Lånet du kan ta beror på lite olika sifror vad du tjänat innan. Man får tillägg för om man har barn.
se http://allastudier.se/studiefakta/36...FVOMzAodr3TdhA

CE och D kan också tas via arbetsförmedlingen.

Jag tog CE på arbetsförmedlingen med aktivitetsstöd och jag tog sedan D kortet på komvux med studiebidrag och lån.
Arbersförmedlingens kurs ser lika ut som på komvux fast där jag tog buss så var det dåligt med lärare. Så vi fick göra alla studier helt själva, blev ju sur men det hjälpte inte så vi tog det som en distanskurs och gjorde jobbet själva. Körkortet fick vi av att vi själva tog helt ansvar för att lära oss ur böckerna. YKB fick vi ingen kurs i men dom skrev under att vi hade haft kursen så det gav oss tillåtelse att göra provet - provet är svårt då böckerna inte beskriver allt - många kuggade det flera gånger. Jag hade tur och klarade det på första försöket. ( Jag hade skrivit YKB på lastbil året innan men inte heller arbetsförmedlingens kurs hade lektioner i det ämnet då, och inga böcker fanns den gången heller då det var helt nytt att man måste ha det. Så du klarar det utan lärare)

Ett CE kort med YKB är värt ca 40.000 - 60.000kr beroende på hur många lektioner du behöver (ca 1500kr per körlektion även när du nöter backningen med släp som kan ta tid) då ingår också ADR och YKB (värt 15.000 kr) och andra kurser som arbete på väg och miljö på väg mm tex så får man läkarundersökningen, körkortstillståndet och alla uppkörningar (värt 1500kr st) plus körkortstillverkningen gratis.
För att komma in på arbetsförmedlingens kurs behöver du vara arbetssökande och i många fall redan vara lovad ett jobb med lastbil innan dom bekostar dig utbildningen. Men en stark vilja att köra lastbil väger också tungt då det kommer att finnas jobb nu när alla pensionärsavgångar blir.

D kortet kostar mindre att ta då man inte behöver nöta backning med bussen ca 10 lektioner körde vi (15.000 kr) och vi fick YKB (värt 15.000kr) på komvux. Man får uppkörningsavgiften (700kr för buss) betald, men man betalar läkarundersökningen, körkortstillståndet och skrivningarna själv. (kostnad ca 1500kr)

Komvux var enormt dålig där jag gick så kursen blev förlängd för väldigt många och då blev kursen dyrare i studielån. Så om du inte klarar Buss kursen på tre månader ( CE kursen på 6 månader) eller går på ett dåligt komvux så kan det kosta lika mycket att ta D kortet på en körskola på mindre tid än 3 månader. Flera bussblag kostar på dig ett YKB för dom behöver chafförer. Kolla med det bolag du tänkt köra för.
Citera
2011-06-17, 13:48
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magicworld
Har börjat störa mig riktigt mycket på stress-kukar till lastbilschaufförer ute i trafiken. Sist idag var det en lastbil med släp som låg i fel fil och ville byta. Visst man ska hjälpas åt i trafiken men i och med att jag var i släp-ändan och det är enklare för mig att köra förbi, gjorde jag det. Då började chaffis kuka-up sig och pressade sig lite in i mitt körfält.
Inte mitt problem att han ligger i fel fil och har bråttom , men jag är 100% säker på att om aset repat min bil. Så skulle han påstå att han har CE och att det var jag som gjorde fel. Tur att jag har CE själv då

Den här vidriga attityden med "störst går först" , "jag är viktigast" "jag har bråttom" bör stoppas i arslet.
Ni är inte viktigare Agda 80 som är på väg att fika. Och det är från den attityden allt diarre kommer ifrån som förpestar branschen.

Hur menar du, hade du släppt av i fall du hade varit i höjd med bilen?

Ska man byta fil på Essingeleden i köerna så är det bara att bestämma sig för att nu ska det ske.

Finns alltid bilister som tänker som du, jag åker före nästa släpper.

Nu var jag ju inte med i din situation så den var nog dum på något vis.
Att säga att man inte ska hjälpa till bara för att man är i släpändan kan vara vilseledande.
Citera
2011-06-17, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Hur menar du, hade du släppt av i fall du hade varit i höjd med bilen?

Ska man byta fil på Essingeleden i köerna så är det bara att bestämma sig för att nu ska det ske.

Finns alltid bilister som tänker som du, jag åker före nästa släpper.

Nu var jag ju inte med i din situation så den var nog dum på något vis.
Att säga att man inte ska hjälpa till bara för att man är i släpändan kan vara vilseledande.

Det är jo hans skyldighet att försäkra sig att ingen bil kommer i samband med filbyte. Sen att han får stå halva dagen är inte mitt problem.
Citera
2011-06-17, 18:20
Medlem
sephines avatar
Citat:
Det är jo hans skyldighet att försäkra sig att ingen bil kommer i samband med filbyte. Sen att han får stå halva dagen är inte mitt problem.

Men var du verkligen vid släpändan? Varför inte bara släppa in då?
Var det trafik med flyt eller rusningstrafik?
Citera
2011-06-17, 18:33
Bannlyst
Citat:
Men var du verkligen vid släpändan? Varför inte bara släppa in då?
Var det trafik med flyt eller rusningstrafik?

Jag har nämligen aldrig sett i tungboken (som jag utstuderat väldigt noggrant) att lastbilar har företräde vid körfältsbyte, utryckningsfordon har det, men inte lastbilar (såvida det inte är utrycknings lastbilar med blåljus på)
Citera
2011-06-17, 18:40
Medlem
sephines avatar
Citat:
Jag har nämligen aldrig sett i tungboken (som jag utstuderat väldigt noggrant) att lastbilar har företräde vid körfältsbyte, utryckningsfordon har det, men inte lastbilar (såvida det inte är utrycknings lastbilar med blåljus på)

Du framstår ju lite som en paragrafryttare. Vad var det för slags trafik för andra gången?
I böckerna står det även att man ska underlätta för varandra.
Citera
2011-06-17, 18:51
Bannlyst
Citat:
Du framstår ju lite som en paragrafryttare. Vad var det för slags trafik för andra gången?
I böckerna står det även att man ska underlätta för varandra.

Ja man ska underlätta för varandra och det gäller även lastbilen som försöker tränga sig. I fall av olycka så är det han som trängde sig, som får bära huvudansvaret. Då regel är mycket tydlig på vad som gäller vid körfältsbyte.Sen har jag svårt att se relevens i trafikintensitet, en regel blir inte mindre viktig för det.
Citera
2011-06-17, 23:35
Medlem
jag har ykb prov nästa vecka och undrar om det finns prov på internet eller program som man gör och kan rätta?
Citera
2011-06-23, 15:30
Medlem
fick 43p utan att plugga, ganska enkelt prov faktiskt, inte så svårt som alla snackar om...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in