2005-10-28, 22:27
Medlem
Hawns avatar
Familjen har just sett klart Sagan om konungens återkomst. Jag har inte läst boken så jag har frågor, jag måste ha svar på.

Vart åker alverna, Gandalf, Frodo samt Bilbo i slutet?

Varför måste Frodo åka, vad lockar dom alla dit?

Gimli? Ensam dvärg bosatt i Minas Thirit?

Prins av alvriket, pratar vi om samma Legolas?

Du som kan svara, skriv gärna en egen fråga du funderat över som du också kan svaret på.

Som slutord vill jag bara säga att jag får tankar om ett annorlunda liv, att jag vore död men fortfarande ser saker som jag vore levande. Känner, smakar, luktar, tänker som en levande, men jag är död. Fängslad, tills jag dör på nytt i mina tankar.

Tack för kommande svar.
Citera
2005-10-30, 20:52
Medlem
Åtminstone en del av din nyfikenhet borde kunna stillas genom att du läser Silmarillion. Var bara beredd på att det inte direkt är något actionäventyr.
Citera
2005-10-30, 22:15
Medlem
P.Gs avatar
Nu kommer jag inte ihå namnet på platsen men Gandalf, Frodo, Bilbo och alverna seglade över havet för att nå ett land som endast förunnas alverna och där skönhet alltid råder.
Ringbärarna seglade över därför att såren Ringen hade skapat hos dem bara kan läkas där.
Legolas var prins i alvriket i Mirkwood (Mörkmården på svenska?). Han och Gimli seglade också över havet, fast lie senare. Gimli var aldrig fast bosatt i Minas Tirith vad jag vet, han och andra dvärgar hjälpte Aragorn att bygga upp staden i alla fall.

Det här är mycket kortfattat, och jag är inte säker på att allt detta stämmer. En god vän om du vill veta mer är The Encyclopeia of Arda: http://www.glyphweb.com/arda/
Citera
2005-10-31, 21:32
Medlem
Tjacktorskens avatar
1. Landet heter Valinor. Platsen där alla sår helas och där allt är odödligt.
2. Frodo blev ju som bekant stucken av häxmästaren från Angmar och senare utav honmonstret och skadorna som ringen gav honom blev aldrig riktigt läkta. Så han reste med det sista skeppet till Valinor för att slippa plågorna.
3. Gimli bodde väl bara under en kort tid i Minas Tirith, han flyttade senare till glittergrottorna vid Helms klyfta och blev där kung över en stor skara dvärgar. Senare byggde Gimli och Legolas en båt med vilken dem försökte ta sig över till västern. (Valinor)
4: Legolas var prins över skogsalverna i mörkmården.
Citera
2005-12-11, 03:29
Medlem
times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
1. Landet heter Valinor. Platsen där alla sår helas och där allt är odödligt.
2. Frodo blev ju som bekant stucken av häxmästaren från Angmar och senare utav honmonstret och skadorna som ringen gav honom blev aldrig riktigt läkta. Så han reste med det sista skeppet till Valinor för att slippa plågorna.
3. Gimli bodde väl bara under en kort tid i Minas Tirith, han flyttade senare till glittergrottorna vid Helms klyfta och blev där kung över en stor skara dvärgar. Senare byggde Gimli och Legolas en båt med vilken dem försökte ta sig över till västern. (Valinor)
4: Legolas var prins över skogsalverna i mörkmården.

Hm. Står det inte i någon av böcker i trilogin att Gimli dör i ett krig?
Citera
2009-10-17, 22:35
Medlem
Exitludes avatar
Sagan om Ringen+Midgård frågor

Såg precis första filmen och läste böckerna för inte många månader sen, det är alltid en dålig idé att läsa böckerna tätt inpå filmen då man ser så mycket orätt de gjort även om Jacksons tolkning är genial. Nu till mina frågor, blandade från filmer och böcker. Jag vet inte om alla är besvarbara men hoppas att några ska ha svar.

1) Hur lyckades Gollum(enligt Jackson?) följa efter dem in i Moria? Porten och hela valvet rasade in och de övervakade hela proceduren. Jag har alltid tänkt; han låg väl där inne på lur, men Gandalf säger sedan att han följt efter dem i tre dagar. Sedan blir de jagade av Baldrogen & co och Gandalf förstör bron och på andra sidan flockas det av orcher som till slut lyckas ta sig över och följa efter dem. Hur lyckades Gollum överleva hela turen?

2) Hur många av Dunedains ättlingar lever kvar? Är det endast de trettio som undsätter Aragorn?

3) Varför gör alverna ingen kraftansträngning(våldsam) i slutskedet av kriget?

4) Vilka är/var medlemmarna i vita rådet? Gandalf, Elrond, Saurman, Galadriel+?

5) Hur många alver levde i Lorien vid Frodos genomresa, bara ett tusental eller fler?

6) Hur gamla blir dvärgar?

Det var väl det jag kom på så här på rak arm, jag hoppas få fylla på med fler frågor i efterhand och ni andra är självklart välkommna att fråga om era funderingar också. Mvh
Citera
2009-10-17, 22:41
Medlem
Pallevantes avatar
Varför tog dom keffa hoberna inte bara flyget ner till berget och kastade i ringen? Dom kunde ju flyga tillbaka, dom borde rimligen ha kunnat flyga dit. Att Gandalf blev polare med flygfäna när han låg uppe på tornet medan Frodo redan hade dragit håller inte- flygdjur finns överallt.

Svar på fråga ett iaf: Dom kommer från olika håll. Gollum gick in genom den öppning som brödraskapet är på väg mot när dom passerar genom Moria
Senast redigerad av Pallevante 2009-10-17 kl. 22:44.
Citera
2009-10-17, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Varför tog dom keffa hoberna inte bara flyget ner till berget och kastade i ringen? Dom kunde ju flyga tillbaka, dom borde rimligen ha kunnat flyga dit. Att Gandalf blev polare med flygfäna när han låg uppe på tornet medan Frodo redan hade dragit håller inte- flygdjur finns överallt.

Uppenbart, givetvis är det inte enbart hoberna som kan använda sig av flygande saker, kommer inte ihåg vad dem heter, men dem 9 ryttarna som följer efter frodo och ska ta tillbaka ringen kan ju flyga på sina drakar också.

Så då hade dem varit otroligt lätta targets, sen finns ju katapulter och bågar att skjuta med också. Därför var deras ända hopp att smyga in.
Citera
2009-10-17, 22:59
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante

Hur spännande hade den boken varit?
Citera
2009-10-17, 23:11
Medlem
Exitludes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petta99
Uppenbart, givetvis är det inte enbart hoberna som kan använda sig av flygande saker, kommer inte ihåg vad dem heter, men dem 9 ryttarna som följer efter frodo och ska ta tillbaka ringen kan ju flyga på sina drakar också.

Så då hade dem varit otroligt lätta targets, sen finns ju katapulter och bågar att skjuta med också. Därför var deras ända hopp att smyga in.

Ja precis, var Sauron inte helt koncentrerad på slaget/det blivande slaget utanför hans portar som han var skulle han snabbt upptäckt dem.
Citera
2009-10-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exitlude
Vilka är/var medlemmarna i vita rådet? Gandalf, Elrond, Saurman, Galadriel+?

Första rådet kan jag knappt något om, men jag har för mig att det, i någon av böckerna som handlar om de äldre tidsåldrarna, står att Gil-galad var ledaren. Exakt vilka som var med i det andra vita rådet tvistar de lärde om, men att Saruman ledde rådet och att Gandalf, Galadriel, Elrond och Círdan var med vet man med säkerhet. Glorfindel och Galadriels make Celeborn torde också ha varit invigda, kan man tycka.
Citera
2009-10-17, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Exitlude
6) Hur gamla blir dvärgar?

typ 250 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto