• 1
  • 2
2011-06-12, 22:12
Medlem
Denna kanske passar bättre i geologi men samtidigt har det med historia göra och stor betydelse historiskt. När man byggde pyramiderna fanns det gott om vatten i området och det var en stor savann (istället för öken) där lejon och elefanter levde. Men sedan hände någonting.. vattnet försvann och det blev ett torrare område och pyramidernas era var därmed över.

1. Varför blev det en öken?
2. Skulle det gå att återställa området till savann idag?
3. Hur hade det påverkat vår historia om det fortfarande varit savann i norra afrika idag?
Citera
2011-06-12, 22:17
Medlem
Manboiiis avatar
För solen ändrar kurs hela tiden, om du medveten om det så har det varit en istid i norr förr,

Och som svar på din fråga så har väl solen kommit närmre därefter så klarar sig ingenting i värmen som är 24/7,
Senast redigerad av Manboiii 2011-06-12 kl. 22:22.
Citera
2011-06-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
För solen ändrar kurs hela tiden, om du medveten om det så har det varit en istid i norr förr,

Och som svar på din fråga så har väl solen kommit närmre därefter så klarar sig ingenting i värmen som är 24/7,
Solen flyttar inte på sig nämnvärt.

Klimatet är oerhört komplext och vad som ledde till Nordafrikas uttorkning kan jag inte minnas att jag hört någon bra hypotes för.
Citera
2011-06-13, 11:58
Medlem
Det skulle vara intressant om någon kunde nämna tiden då det som är sahara idag var savann, och ungefär vilken tid det tog för det att förändras.

En bidragande faktor tror jag är bönder som avled vatten i koncentrerade mängder för agrikultur. I vilken utsträckning detta har förekommit över tiden vet jag inte, vet bara att det har förekommit.
Citera
2011-06-13, 14:18
Medlem
Psycho-Killers avatar
En del av svaret är att Fenicierna gjorde kalhyggen av stora delar av savannen.
När all större vegetation i form av träd avlägsnas i den värme som det är vid dessa breddgrader finns inget kvar som kan binda fukt, vilket gör att öknen breder ut sig.

Något att tänka på ang det som pågår i Amazonas.
Citera
2011-06-13, 18:11
Medlem
L.A.s avatar
Som sagt, klimatet är komplicerat. Dels påverkas den globala temperaturen av formen på jordens bana, jordaxelns lutning, solcyklerna, mängden växthusgaser i atmosfären, kontinenternas form, istider plus en massa andra saker. Att Afrika torkar ut är inte heller någonting unikt, det verkar som om processen går i cykler där den ena ytterpunkten är ett Afrika med ett band av regnskog längst Västafrikas sydkust och vidare tvärs över Centralafrika till Kenya och Tanzania samt savanner från Sahel till Medelhavet och Kalahari till Godahoppsudden, och den andra ytterpunkten är ett Afrika i princip utan regnskog och där Sahara och Kalahari växer ihop genom en smal remsa i västra Kongo. Klimatförhållandena pendlar mellan dessa två ytterpunkter och vi befinner oss just nu närmare den andra än den första.

Jag är ingen expert på detta område och väljer att därför inte spekulera alltför vilt i varför det ser ut såhär, men en effekt av mänsklig närvaro är det definitivt inte. Min gissning är att det kan kopplas ihop med slutet av den senaste istiden (högre temperatur --> större avdustning vid ekvatorn --> luften vid ekvatorn stiger --> fuktig luft sugs in från vändkretsarna och den torra luften vid ekvatorn tar dess plats --> mer regn vid ekvatorn och mindre vid vändkretsarna).
Citera
2011-06-15, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 101f14k35
Jaha, ville du dra någon koppling till min fråga eller?
Ja på sätt och vis. Man vet att jordens klimat har med solens aktivitet att göra. Solen har flera olika cykler. 3 stk om jag inte minns fel. Hursomhelst kan istiderna bero på en fjärde ännu ej identifierad cykel. Mini-istider förekommer ju, kommer en om 10 år (kanske). Det är nog det spåret du skall in på då det gäller att förklara Sahara - detta spår kommer att leda dig till oändlig visdom och förståelse.
Citera
2011-06-15, 16:16
Medlem
Om du kan din engelska kan du säkert få svar i dessa länkar:

http://www.ted.com/search?q=desert
Citera
2011-06-15, 23:04
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101f14k35
Denna kanske passar bättre i geologi men samtidigt har det med historia göra och stor betydelse historiskt. När man byggde pyramiderna fanns det gott om vatten i området och det var en stor savann (istället för öken) där lejon och elefanter levde. Men sedan hände någonting.. vattnet försvann och det blev ett torrare område och pyramidernas era var därmed över.

1. Varför blev det en öken?
2. Skulle det gå att återställa området till savann idag?
3. Hur hade det påverkat vår historia om det fortfarande varit savann i norra afrika idag?
Pyramiderna byggdes inte när det var gott om vatten i området (om man inte räknar Nilen då förstås), utan senare.
Det är på sfinxen som man hittat erosion troligen orsakad av regn, sfinxen är lite mer problematisk än pyramiderna, då det är ett berg som har huggits till och därmed inte går att åldersbestämma på samma sätt som pyramiderna.
Man har antagit att sfinxen är från ungefär samma tid som pyramiderna, men med tanke på regnerosion så är den nya teorin att sfinxen är betydligt äldre, och då kanske en kvarleva från ett samhälle innan de egyptiska dynastier som byggde pyramider.

1. För att klimatet ändras, jordaxeln rör på sig, istider kommer och går, kontinenter skiftar positioner, berg uppstår, hav formas osv osv.
2. Nej, det finns inte tillräckligt med vatten i området, det handlar inte bara om att växtlighet ska binda fukt, om inte denna fukt finns. Regnmönstren i dagens läge gynnar inte Sahara, och jorderosion har inget med den saken att göra.
3. Hur hade det påverkat vår historia om Skandinavien fortfarande varit täckt av en glaciär? Omöjligt att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Solen flyttar inte på sig nämnvärt.

Klimatet är oerhört komplext och vad som ledde till Nordafrikas uttorkning kan jag inte minnas att jag hört någon bra hypotes för.
Solen flyttar på sig gigantiskt mycket, liksom Jorden, liksom solsystemet osv.

Men just för det här syftet, solen i relation till jorden, så flyttar sig jordaxeln, och gör det ganska kontinuerligt och av olika orsaker.
Jordbävningen utanför Japans kust flyttade Japan cirka 2,4 meter, och jordaxeln nära 10 centimeter.
http://articles.cnn.com/2011-03-12/w...ke?_s=PM:WORLD

Just Nordafrikas uttorkning finns det säkert bra hypoteser för, men det är helt enkelt inte något isolerat fenomen, utan förändringar har skett under hela vår planets existens.
Det är bara att vi sällan ser det ur dess rätt perspektiv.

Nordafrikas uttorkning är t ex inte en större förändring än istidens tillbakagång och skandinaviens landhöjning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Postgla...ndh%C3%B6jning

Att komma ihåg detta gör att domedagsförespråkarna för global uppvärmning och att havets nivå komemr att höjas, sätts mer i perspektiv.
Vi övervärderar människans inflytande och påverkan en hel del, med tanke på de oerhörda krafter det egentligen handlar om.
Citera
2011-06-16, 12:31
Medlem
hannes156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
Of topic kanske men HELA solsystemet rör sig inklusive solen, planeterna snurrar visserligen kring solen dock så rör sig detta sk planetsystem i sig självt i förhållande till den oändliga och ofattbart mystiska rymden.
Hur vet du att rymden är oändlig? Och solen snurrar runt våran galax som rör sig runt om ett gigantiskt svarthål.
Citera
2016-03-06, 01:21
Medlem
Jonassons avatar
Jag har lite svårt att köpa förklaringen att det skulle bero på förändringar i jordaxelns lutning. I så fall borde allt land på samma breddgrad ha påverkats till att bli torrare. Var även arabiska halvön en stäpp innan lutningen ändrades? Hade även Indien och Bortre Indien blivit öknar om de saknat höga bergskedjor som utlöser regn när luften kyls ned över dem?
Citera
2016-03-06, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Jag har lite svårt att köpa förklaringen att det skulle bero på förändringar i jordaxelns lutning. I så fall borde allt land på samma breddgrad ha påverkats till att bli torrare. Var även arabiska halvön en stäpp innan lutningen ändrades? Hade även Indien och Bortre Indien blivit öknar om de saknat höga bergskedjor som utlöser regn när luften kyls ned över dem?

Det beror helt och hållet på jordaxelns lutning. De vindar som cirkulerar runt ekvatorn och fäller ned nederbörd i stora mängder avviker och blir allt torrare och torrare och slutar med att falla ner helt torra tex. i Sahara. Andra öknar finns runt om ekvatorn (norr och söder om) som tidigare också varit grönskande. Om ca. 20000 år kommer dessa områden vara grönskande igen och nya områden kommer att drabbas av torka i takt med att just jordaxelns lutning ändras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in