Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-06, 17:31
  #1
Medlem
jamesdeans avatar
Det här är en "nyhet" som jag själv upptäckt - Centerpartiets nya ordförande Hanna Wagenius vill avkriminalisera knark.

Hanna Wagenius ny CUF-bas

Hanna Wagenius blogginlägg från september 2010 - avkriminalisera knark.

Citat:
Knark är dåligt. Det har vi alla fått lära oss sedan barnsben. Minns ni de där gamla nyfrälsta ex-missbrukarna som kom till skolan och föreläste om hur den första droppen cider förde in dem i ett tungt missbruk med amfetamin, alkohol och till sist heroinet? Likt väckelsepastorer ville de att vi skulle hålla oss borta från allt. Folkölen gjorde att vi ville dricka hembränt som gjorde oss blinda, och haschblosset skulle förvandla oss till hiv-smittade sprutnarkomaner och vi skulle sluta våra dagar med en dubbeldildo i analen likt Marion i Requiem for a Dream.

Riktigt så är det ju inte. För några går det riktigt, riktigt illa och behöver vård, hjälp, vår medmänsklighet och samhällets resurser. För andra slutar det med några jointar under ungdomsåren eller att regelbundet dricka två glas rött på lördagkvällen framför På Spåret.

Hur hemska än narkotikans yttersta konsekvenser är, blir de inte smärre av att vi jagar pundare med polis. Snarare tvärt om. Kriget mot narkotikan skördar offer. Människans jakt mot kickar och berusning har alltid funnits, begär som det finns god ekonomi i, och ett sätt för människor att hitta snabba pengar bortom lagens långa arm. Nu är Sverige visserligen nästan självförsörjande på Cannabis, genom småskaligt odlande, men tyngre substanser importeras med hjälp av organiserad brottslighet, maffia och syndikat. Brottslighet som bara finns där, eftersom man från statligt håll kriminaliserat knarket. Offren är inte i första hand de fåtal som dör av överdoser i Sverige, utan de som tvingas leva i laglöshetens land som odlare eller kurirer.

Att narkotika är olagligt kanske gör att färre svenska 18-åringar testat droger än andra europeiska diton. Kanske är det våra samhällsnormer och starka alkoholkultur som gör att vi nöjt oss med att spy av langad Explorer i buskar som 14-åringar i stället. Kanske skulle en avkriminalisering göra att vi fick fler som gick ett steg för långt i jakten på en kick.

Frågan är om knarkkriget är värt det i längden. Det tar upp ekonomiska och samhälliga resurser som kunde ha gått till vård och omsorg för de som fallit snett och ge tillbaka lite värdighet till de som är fast i beroenden, i stället för att lägga resurserna på att låsa in partyknarknarna på stureplan.
Och för den som inte läst den innan, kanske det bästa argumentet för att släppa knarket fritt, subventionera och bidragisera.
Citera
2011-06-06, 17:39
  #2
Medlem
svampdamps avatar
Handlar detta om cannabis eller narkotika helt generellt?

Citat:
Kanske skulle en avkriminalisering göra att vi fick fler som gick ett steg för långt i jakten på en kick.

Det här är ju det som oroar. Jag vill inte att mina barn ska prova på heroin, amfetamin eller vad fan de kan få för sig.
Citera
2011-06-06, 17:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Handlar detta om cannabis eller narkotika helt generellt?



Det här är ju det som oroar. Jag vill inte att mina barn ska prova på heroin, amfetamin eller vad fan de kan få för sig.

Dessvärre äger du inte dina barn och kan du inte acceptera deras val i livet kanske du borde köpt en hund istället.
Citera
2011-06-06, 17:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Handlar detta om cannabis eller narkotika helt generellt?



Det här är ju det som oroar. Jag vill inte att mina barn ska prova på heroin, amfetamin eller vad fan de kan få för sig.

Dessvärre äger du inte dina barn och kan du inte acceptera deras val i livet kanske du borde köpt en hund istället.

Frågan är vad du vill den dagen han faktiskt råkat fastna i t.ex. ett heroinmissbruk. Vill du då hjälpa honom eller som dagens samhälle gör, frysa ut honom och straffa honom?
Citera
2011-06-06, 17:52
  #5
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Handlar detta om cannabis eller narkotika helt generellt?

Det handlar om all narkotika. Även sexköp och dylika offerlösa brott. Hanna Wagenius är en toppenbrud, hands down. Kul att CUF vågar välja en liberal för en gångs skull.

I övrigt har Hanna ett flashback-konto. Låter henne utveckla sin ståndpunkt i frågan själv.
Citera
2011-06-06, 18:09
  #6
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Detta är ingen nyhet. Hon har ju propagerat för det här i typ ett år. Det och prostitutionen.

Det är ju heller ingen nyhet att CUF eller LUF är mer liberala och radikala än sina moderpartier. Vilket jag tycker är skönt då alla andra ungdomsfördund, SDU, SSU, KDU, VUF och grön undgom bara är en hjärndöd förlängning av det stora partiet.

Tyvärr så kommer dessa radikala åsikter stanna vid ungdomsförbundet och när Hanna vill komma upp på höjdarnivå anpassar hon sin politik...
Citera
2011-06-06, 18:49
  #7
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dino-ZaUrie
Detta är ingen nyhet. Hon har ju propagerat för det här i typ ett år. Det och prostitutionen.

Det är ju heller ingen nyhet att CUF eller LUF är mer liberala och radikala än sina moderpartier. Vilket jag tycker är skönt då alla andra ungdomsfördund, SDU, SSU, KDU, VUF och grön undgom bara är en hjärndöd förlängning av det stora partiet.

Tyvärr så kommer dessa radikala åsikter stanna vid ungdomsförbundet och när Hanna vill komma upp på höjdarnivå anpassar hon sin politik...

Att Hanna har de här åsikterna är ingen nyhet, nej. Däremot är det en nyhet att hon blivit vald som orförande för CUF - det hände igår.

Jag delar din skepticism mot att Hanna kommer behålla sina åsikter. Inte baserat på henne som person, utan helt enkelt baserat på erfarenhet med tidigare politiker. Det verkar snarare vara regel än undantag att så fort en politiker får makt så försvinner alla de kontroversiella åsikter.

Bara det faktumet att Hanna säger att hennes huvudfrågor är att vilja "öka ungas engagemang i samhället, för en grön liberal miljöpolitik och för mänskliga rättigheter i hela världen" oroar mig litegrann. Ingenting om liberalism, frihet, minska statens inflytande över individen... Utan en grön miljöpolitik. Det är ju dock bara ett enda uttalande, så man ska väl inte anta för mycket...
Citera
2011-06-06, 18:56
  #8
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Bara det faktumet att Hanna säger att hennes huvudfrågor är att vilja "öka ungas engagemang i samhället, för en grön liberal miljöpolitik och för mänskliga rättigheter i hela världen" oroar mig litegrann. Ingenting om liberalism, frihet, minska statens inflytande över individen... Utan en grön miljöpolitik. Det är ju dock bara ett enda uttalande, så man ska väl inte anta för mycket...

Ptja, hon vill på sikt avskaffa välfärdsstaten. Det är liberalt. Vidare minskas statens inflytande över individer om man låter individer själva få bestämma hur de vill leva sina liv. Hon vill dessutom minska regleringarna på arbetsmarknaden; avskaffa LAS, sänka arbetsgivaravgifter, låta privata aktörer bygga ut kärnkraftsreaktorer etc.
Citera
2011-06-06, 18:57
  #9
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Att Hanna har de här åsikterna är ingen nyhet, nej. Däremot är det en nyhet att hon blivit vald som orförande för CUF - det hände igår.

Jag delar din skepticism mot att Hanna kommer behålla sina åsikter. Inte baserat på henne som person, utan helt enkelt baserat på erfarenhet med tidigare politiker. Det verkar snarare vara regel än undantag att så fort en politiker får makt så försvinner alla de kontroversiella åsikter.

Bara det faktumet att Hanna säger att hennes huvudfrågor är att vilja "öka ungas engagemang i samhället, för en grön liberal miljöpolitik och för mänskliga rättigheter i hela världen" oroar mig litegrann. Ingenting om liberalism, frihet, minska statens inflytande över individen... Utan en grön miljöpolitik. Det är ju dock bara ett enda uttalande, så man ska väl inte anta för mycket...

Vem var före henne? Trodde att hon faktiskt var ordförande hehe xD

Vi får iaf hoppas att hon inte säljer ut sig för mycket. Skulle vara kul med lite mer liberalare politik kring narkotika och sexhandel

Hon har ju också uttalat sig starkt mot FRA och att man inte ska tro för mycket på att staten vill alltid en väl. Men vad gäller grön miljöpolitik så kan hon ju ändå inte vara värre än MP? Eller?

Är hon mot eller för kärnkraft?
Citera
2011-06-06, 18:58
  #10
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dino-ZaUrie
Är hon mot eller för kärnkraft?

För i benämningen att hon vill tillåta privata aktörer bygga ut kärnkraftsreaktorer. Emot statligt involverande på elmarknaden, sålunda liberalt ställningstagande.
Citera
2011-06-06, 19:03
  #11
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
För i benämningen att hon vill tillåta privata aktörer bygga ut kärnkraftsreaktorer. Emot statligt involverande på elmarknaden, sålunda liberalt ställningstagande.

Aja, hon är iaf inte en miljöpartist
Citera
2011-06-06, 21:47
  #12
Medlem
Disembowlers avatar
Hanna, om du läser detta så grattis. Du har lyckats att intressera mig för att lägga min röst på ditt parti. Det är första gången jag överhuvudtaget tittar på C. För mig har C alltid varit ett blekt bondeparti som gjort poäng av att motarbeta kärnkraften. Maud har inte lockat mig heller. Synd bara att det är CUF och inte moderpartiet som jag fortfarande uppfattar som mossigt.

Driv frågan om cannabislegalisering/avkriminalisering inför 2014 och sannolikheten är stor att ni får många ungas röster. Tyvärr är ni i förbund med djävulen (pun intended) KD, religionsdemagoger alltid som mål att tillskansa sig makt (ministerposter) inom hälsa och sociala frågor. Jfr, alla katolska länder, Irland i synnerhet. Men jag har alltid saknat ett riktigt liberalt parti, FP är bara ett gäng pajasar tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in