2011-06-03, 18:01
Bannlyst
Hur mycket man än må hata, eller blott ogilla, araberna, så går det inte fly från det faktum att de var fantastiskt framstående en gång i tiden, runt år 1000, plus minus nåt hundra år. Läkekonst, filosofi, kemi etc.

Idag är det annorlunda. Araberna är omsprungna av västerlänningarna - rejält, om jag får säga det själv. Min fråga är: varför blev det såhär? Samt: Varför var vi (västerlänningar) så "dumma" och de så kloka? Varför är det tvärtom idag?

Araberna vinner inga Nobelpris. Man läser aldrig om en "fantastisk upptäckt" gjord av en arab. Man lyfter inte allmänt fram araber som intelligenta uppfinnare.

Jag är dåligt påläst i ämnet, det ska erkännas, så jag kan ju såklart ha fel. Men min bild av det hela är så som jag uttryckt mig i detta inlägg.

Diskutera!
Citera
2011-06-03, 18:03
Medlem
Islam hände.
Citera
2011-06-03, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Islam hände.

Är det så enkelt? Nog för att jag tror att det hade enorm inverkan, men så pass? Araberna var ju ganska hyfsade även när islam gjorde intåg. De erövrade ju enorma mängder mark. Iofs tyder väl det mer på våld och aggressivitet än intelligens och förstånd.
Citera
2011-06-03, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmyran
Är det så enkelt? Nog för att jag tror att det hade enorm inverkan, men så pass? Araberna var ju ganska hyfsade även när islam gjorde intåg. De erövrade ju enorma mängder mark. Iofs tyder väl det mer på våld och aggressivitet än intelligens och förstånd.
Näe, finns ju fler saker såklart.

Men religion är ju oftast inte bra, bara att kolla idag. Vilka är det som står i vägen för forskning med stamceller i usa?

Sen är det inte säkert att det var ju araberna som gjorde framstegen, som du själv skriver så erövrade dom enormt mycket och underkuvade sig en hel del folk. Sen har dom tagit åt sig äran för deras bedrifter.

Det är klart att utvecklingen går långsammare när det finns såna här personer http://www.youtube.com/watch?v=wppjYDj9JUc och det här är idag, tänk hur det var för 400 år sedan-
Citera
2011-06-03, 18:33
Medlem
Danskiis avatar
Har väl nånting med de faktum att många av arabländerna inte har varit ett självständigt land över ca: 100 år. Engelsmännen och nårra till har väll vatt där nere och styrt. Nu har de bara diktaturer.

Demokrati saknas. Men som vi alla vet så byggs inte en demokrati upp på ett par år. Det har tatt många hundra år för att få så många demokratiska länder vi har idag.
Och de kommer antagligen ta ett par till för att få hela världen.
Citera
2011-06-03, 18:38
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danskii
Har väl nånting med de faktum att många av arabländerna inte har varit ett självständigt land över ca: 100 år. Engelsmännen och nårra till har väll vatt där nere och styrt. Nu har de bara diktaturer.

Demokrati saknas. Men som vi alla vet så byggs inte en demokrati upp på ett par år. Det har tatt många hundra år för att få så många demokratiska länder vi har idag.
Och de kommer antagligen ta ett par till för att få hela världen.

De halkade efter långt innan dess. Av någon anledning stagnerade den vetenskapliga utvecklingen i Mellanöstern ett tag efter att islam blivit dominerande, sedan har de framför allt vart copycats. Jag är inte så där jätteinsatt dock, men åtminstone Iran/Persien hade en ganska framstående akademisk kultur fram till vadå, kulturrevolutionen 1979, då gick de också under.

Vidare har så vitt jag vet inte islam genomgått någon fas liknande den kristna världens "upplysningstid" alls, utan står kvar och stampar någonstans på medeltiden i allmänhet.
Citera
2011-06-03, 18:39
Medlem
Herkulesbigs avatar
Islam tog död på dem... därför de står stilla idag fortfarande..
Citera
2011-06-03, 18:42
Medlem
Uncle Dukes avatar
Faktum är att islamismen inte är mycket äldre än hundra år. Då återinförde salafister och anhängare till Muhammed al-Wahab (en relativt obskyr 1700-talsfilosof) nästan utdöda traditioner som heltäckande slöjor och våldsam separatism från väst. Innan dess var knappast ett slumpvis valt muslimskt land värre än ett dito västerländskt.
Citera
2011-06-03, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Faktum är att islamismen inte är mycket äldre än hundra år. Då återinförde salafister och anhängare till Muhammed al-Wahab (en relativt obskyr 1700-talsfilosof) nästan utdöda traditioner som heltäckande slöjor och våldsam separatism från väst. Innan dess var knappast ett slumpvis valt muslimskt land värre än ett dito västerländskt.

Det här var intressant. Vill du, eller någon annan, utveckla? Kanske länka till något?
Citera
2011-06-03, 18:50
Medlem
Imperators avatar
Hur mycket av det som Araberna "upptäckte" kring åren 800-1100 var egentligen deras egna upptäckter, och hur mycket var återupptäckt kunskap från Antiken? Mig veterligen ligger emfasen på den senare kategorin.
Citera
2011-06-03, 19:26
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Hur mycket av det som Araberna "upptäckte" kring åren 800-1100 var egentligen deras egna upptäckter, och hur mycket var återupptäckt kunskap från Antiken? Mig veterligen ligger emfasen på den senare kategorin.

eller kina eftersom de hade en arabiskt upptäcktsresande som levde i kina under många år...
Citera
2011-06-03, 20:02
Medlem
mongoler brände ner deras skit och de återhämtade sig inte efter det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in