Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-03-09, 18:45
  #109
Medlem
Islam -> Kusingifte -> inavelsproblem -> Kaosländer.
Citera
2017-03-09, 19:34
  #110
Medlem
Volvo242DLs avatar
Islam -> påtryckningar av "demokrati" från västländer -> identitetsproblem -> Kaosländer -> flyktingströmmar = Kaos i västländerna

Tack så mycket. Inga fler "arabiska vårar" nu. Det räcker mer än väl med det som varit. Skulle vara väldigt klädsamt om västländerna kunde sluta med och blanda sig i andra länders inre angelägenheter och dom gör det ändå så får dom f-n i mig ta konsekvenserna av det också.
Citera
2017-03-18, 04:18
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyhotter
Islam -> Kusingifte -> inavelsproblem -> Kaosländer.

Du har rätt i stora drag, men jag väljer att inflika ett steg:

Islam -> Afrikanska slavar lämnar avtryck i den arabiska genpoolen -> Kusingifte -> inavelsproblem -> Kaosländer

Detta sker alltså rent kronologiskt. Jag menar inte att islam per automatik leder till delvis afrikanska gener. Men genetiska studier visar att den arabiska genpoolen "berikades" med afrikanska gener efter uppkomsten av islam. Manliga afrikanska slavar kastrerades i regel, men de kvinnliga afrikanska slavarna hade möjlighet att sprida sina gener vidare.

Avkomman mellan en arabisk man och en afrikansk kvinna räknades inte som en slav utan hade i alla fall vissa medborgerliga rättigheter.
Citera
2017-03-18, 04:40
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Araberna och egyptierna hade lite försprång med att deras klimat var vänligare tidigare än vårt vilket bidrog till att deras civilisationsutveckling gick lite snabbare i början. Deras "riken" byggde även hårt på en överhet och en underlägsen klass och slavar i stor regi. I takt med att övriga världen började röra på sig och dra ihop sig i städer och större samhällen så tog deras tillkortakommanden ut sin rätt och de hamnade på efterkälken.

De har inte en chans nu heller. Enbart antal har inget med världsherravälde att göra. Den utvecklade världen har allt, de har inget och de rikare arabstaterna köper alla kompetenser de behöver. De är lika korkade som för 600 år sedan fast med mer kapital. Slavarna finns där fortfarande och de lurar politiker att ta på sig huckle och radiostationer att ha tjejjresor dit som vinster (troligen bekostade av muslimska broderskapet via avvägar för att visa hur fint det kommer att bli=vit horslav i pärlemorpalats (hejja morgongänget i gbg som inte fattar nått))

Simple as that!

Det stämmer.

Civilisationsutveckling beror huvudsakligen på två faktorer:
1) Humankapitalet
2) Befolkningstätheten (relativt de kommunikationsmedel som är tillgängliga)

Klimatet gjorde att araberna hade mycket av 2). Däremot hade de ganska mediokra mängder av 1).

Skandinavien hade för 2500 år sedan ganska mycket av 1) men inte så mycket av 2).

Grekland hade tillräckligt mycket av både 1) och 2) för att skapa den första västerländska högkulturen.
Citera
2017-03-18, 12:57
  #113
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmyran
Hur mycket man än må hata, eller blott ogilla, araberna, så går det inte fly från det faktum att de var fantastiskt framstående en gång i tiden, runt år 1000, plus minus nåt hundra år. Läkekonst, filosofi, kemi etc.

Idag är det annorlunda. Araberna är omsprungna av västerlänningarna - rejält, om jag får säga det själv. Min fråga är: varför blev det såhär? Samt: Varför var vi (västerlänningar) så "dumma" och de så kloka? Varför är det tvärtom idag?

Araberna vinner inga Nobelpris. Man läser aldrig om en "fantastisk upptäckt" gjord av en arab. Man lyfter inte allmänt fram araber som intelligenta uppfinnare.

Jag är dåligt påläst i ämnet, det ska erkännas, så jag kan ju såklart ha fel. Men min bild av det hela är så som jag uttryckt mig i detta inlägg.

Diskutera!

Sedan judarna tog över makten i väst, så har väst blomstrat och gått om araberna.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback