• 1
  • 2
2011-05-28, 12:11
Medlem
Hej mina barn!

Jag har inte rengjort min ugn sedan jag flytta in och det var väl 1,5 år sedan och nu här om dagen fick jag för mig att jag ville baka kladdkaka men jag vill inte att den ska smaka gammal ugn för när jag varmt upp ugnen förut så har det kommit vit rök istället för varm luft när jag öppnat den. Jag har provat smörja in ugnen med grumme såpa. Det står på nätet att man ska värma ugnen till 100 grader och sen låta den svalna och det gjorde jag men smuttsen gick ändå inte att ta bort. Sen provade jag att ha ugnen igång på 100 grader i en timme med samma resultat. Det lossnar helt enkelt inte.
Gör jag fel? Finns det andra sätt?
Citera
2011-05-28, 12:35
Medlem
VonUllas avatar
Hej bakmästarn!
Det finns en sprayflaska som är till för just ugnar som du kan köpa i vilken mataffär som helt.
Finns även ett slags skum för ungnsrengöring.
Lycka till
Citera
2011-05-28, 12:52
Medlem
Tack mitt barn.

Jag ska genast bege mig till mataffären! Tack för inspirationen! Du kan få smaka en muffins!

FB-muffins - En inre resa som aldrig slutar.
Citera
2011-05-28, 12:57
Medlem
VonUllas avatar
Ja iväg med dig till affären nu.
Schas bakmästarn! Schas!

Tack för erbjudandet!
Citera
2011-05-28, 14:05
Medlem
Fjuxans avatar
För länge sedan när jag arbeta inom restaurangranchen som kock så hade vi ett medel som man var tvungen att använda mask för, ta mig tusan va starkt det var, det var minsann ingen liten miljöblomma på den flaskan inte men rent blev det.

lite fun-fact där.
Citera
2011-05-28, 23:44
Medlem
Kid-Viciouss avatar
Kan det vara sumagrill du menar Fjuxan??
DEt är tamejfan det starkaste rengöringsmedlet jag har träffat på, Tar bort allt men är inte så rockigt att andas in
Citera
2011-05-29, 00:27
Medlem
Mr.Nutts avatar
Jag har fått det att funka med såpa/diskmedel, men jag fick skrubba som satan, så specialrengöringsmedel låter bra mycket bättre
Citera
2011-05-29, 01:07
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuxan
För länge sedan när jag arbeta inom restaurangranchen som kock så hade vi ett medel som man var tvungen att använda mask för, ta mig tusan va starkt det var, det var minsann ingen liten miljöblomma på den flaskan inte men rent blev det.

lite fun-fact där.

Ännu lite fun-fact, jobbar med att leverera och montera kontorsmöbler. Var på en stor industri en dag och skulle byta ut deras fasta stativ mot stå och sittstativ, de passade då på att rengöra alla skivorna och attiraljer innan jag satte fast dem på sina nya stativ (kontoret var halvt om halvt ute i verkstaden, så det var i princip lika skitigt där inne som där ute). Iallafall, de använde då något medel som luktade apelsin, sjukt gott luktade det, som de använde för att tvätta stansar och plåtmaskiner med! Det roliga var att de då fick för sig att de skulle använda detta medlet för att rengöra skivorna, och rent blev det fan.

Medlet var så starkt att det frätte sönder några tangenter på ett tangentbord de råkade spilla på, och kantlisterna på skivorna (fanérskivor) lossnade, då skiten löste upp limmet Detta hanterade de utan handskar också, haha! Men luktade gott gjorde det!

Någon som vet vad detta medlet heter? Hade vart kul att ha hemma, då det tar bort verkligen ALLT.

Edit: Sorry för stavfel och konstiga meningsuppbyggnader, är riktigt slut i huvudet för tillfället..
Citera
2011-05-29, 14:13
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Ännu lite fun-fact, jobbar med att leverera och montera kontorsmöbler. Var på en stor industri en dag och skulle byta ut deras fasta stativ mot stå och sittstativ, de passade då på att rengöra alla skivorna och attiraljer innan jag satte fast dem på sina nya stativ (kontoret var halvt om halvt ute i verkstaden, så det var i princip lika skitigt där inne som där ute). Iallafall, de använde då något medel som luktade apelsin, sjukt gott luktade det, som de använde för att tvätta stansar och plåtmaskiner med! Det roliga var att de då fick för sig att de skulle använda detta medlet för att rengöra skivorna, och rent blev det fan.

Medlet var så starkt att det frätte sönder några tangenter på ett tangentbord de råkade spilla på, och kantlisterna på skivorna (fanérskivor) lossnade, då skiten löste upp limmet Detta hanterade de utan handskar också, haha! Men luktade gott gjorde det!

Någon som vet vad detta medlet heter? Hade vart kul att ha hemma, då det tar bort verkligen ALLT.

Edit: Sorry för stavfel och konstiga meningsuppbyggnader, är riktigt slut i huvudet för tillfället..
Det skulle kunna vara ett limonen-baserat lösningsmedel. http://en.wikipedia.org/wiki/Limonene
Det fräter inte och är helt OK mot huden, men mot plast och lim lär det vara djävulen.
Citera
2011-05-29, 15:18
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrvarMedKorvar
Hej mina barn!

Jag har inte rengjort min ugn sedan jag flytta in och det var väl 1,5 år sedan och nu här om dagen fick jag för mig att jag ville baka kladdkaka men jag vill inte att den ska smaka gammal ugn för när jag varmt upp ugnen förut så har det kommit vit rök istället för varm luft när jag öppnat den. Jag har provat smörja in ugnen med grumme såpa. Det står på nätet att man ska värma ugnen till 100 grader och sen låta den svalna och det gjorde jag men smuttsen gick ändå inte att ta bort. Sen provade jag att ha ugnen igång på 100 grader i en timme med samma resultat. Det lossnar helt enkelt inte.
Gör jag fel? Finns det andra sätt?

Cillit BANG Anti Fett
http://www.cillitbang.se/products.php
Citera
2011-05-29, 15:42
Medlem
Hade något medel som heter eller kallades 6-11 som vi gjorde rent värmeväxlare med, var tvungen att blanda ut det till 10% men hände att man glömde och körde rent och kan säja att aluminiumväxlarna nästan smälte och metallen blev inte som den var från början. Googlade 6-11 men hittade inget men vet att luftvägarna blev lika rena ifall man tog ett lite för djupt andetag...

Tänkt ofta på det medlet när jag står och skrubbar spis eller ugnen, önskar jag hade en dunk hemma så det skulle gå fortare att städa.
Citera
2011-05-29, 16:22
Medlem
krutkurts avatar
Alla bra rengöringsmedel och färger blir ju förbjudna i det här trädkramarsamhället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in