2011-05-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Kolla på
what in the World Are They Spraying?
Välkommen till verkligheten. WITWATS är ett stort skämt utan något som helst belägg för det som påstås.
Citat:
Hur kommer det sig att alzheimers ökar och den sjukdomen har inte funnits länge.. verkar som äldre påverkas mest av aluminium
Du bör nog intressera dig för de epidemiologiska begreppen incidens respektive prevalens. Det finns ingen ökad incidens vad gäller alzheimers däremot ökar prevalensen men det beror på att populationen blir äldre.

Och Alzheimers är ingen ny sjukdom, den beskrevs 1906 men existerade givetvis långt innan dess.
Citera
2011-05-18, 19:51
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Vill man släppa ut något i luften är det f.ö. oändligt mycket enklare att göra det via skorstenar från industrier än från flygplan.
Men....hur skulle då internetdetektiverna kunna avslöja "Deras" planer? Ingen skulle ju märka det på det sättet.
Citera
2011-05-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundralapp
riktig dumhet är väl endå att tro på gud, religioner osv. men att tro på nånting som faktiskt går att genomföra, vad är det för dumt med det?
Att tro på kondensationsstrimmor som du själv har möjlighet att genomföra gränsar nog till sånt som man klassar som vetande eftersom det går att återupprepa gång på gång med mänsklig kontroll.
Att tro att människan vet allt om universums lagar är nog det dummaste man kan göra.
De flesta religioner säger att det finns saker som vi inte vet. Det låter mycket troligt även om de sen kan sväva ut i sina påståenden om sånt vi inte vet nåt om - men de kan ju ha rätt eftesom det är utanför människans kontroll.

Agnosticism
Citera
2011-05-19, 22:45
Medlem
Jag kör taxi här nere i skåne, och är därför ute under himlen varje dag. Jag har märkt att vissa dagar när himlen är helt molnfri, så är det inte ett ända sträck på himmelen mer än några korta "contrails" efter något flygplan här och där. Men andra molnfria dagar så ser jag flygplan som lämnar långa vita sträck som sträcker från horisonten och så långt ögat kan nå. Efter ett tag blir dessa streck bredare och bredare och bildar tunna moln, och ibland går strecken till och med ihop och bildar ett tunt molntäcke som täcker hela himmelen.

Jag kan inte alls förstå varför contrails blir så olika från dag till dag, och hur vissa plan lämnar korta försvinnande och vissa lämnar långa som inte alls försvinner på samma dag.
Har inte pallat läsa hela tråden än men kan någon snälla förklara det för mig? Vill helst inte tro på att vår regering/militär sprejar något på vår himmel i hemlighet.
Citera
2011-05-19, 23:29
Medlem
Polarlights avatar
Först och främst är detta ämne så blåst att jag bara orkat läsa igenom 2 sidor... Nåja...
Hur pass breda/långa eller hur lång tid en kondensstrimma ligger kvar i luften beror bland annat på vilken temperatur som finns på den höjd där planet är samt hur mycket fukt luften runt omkring innehåller. Alltså inget konstigt med att se syns jättebra ena dagen och knappt syns andra dagen... De atmosfäriska värdena har bara ändrats.
Citera
2011-05-20, 01:44
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallePaLuffen
Jag kan inte alls förstå varför contrails blir så olika från dag till dag, och hur vissa plan lämnar korta försvinnande och vissa lämnar långa som inte alls försvinner på samma dag.
Har inte pallat läsa hela tråden än men kan någon snälla förklara det för mig? Vill helst inte tro på att vår regering/militär sprejar något på vår himmel i hemlighet.
Jag har besvarat just den frågeställningen ett flertal gånger i tråden.

Klicka på mitt namn och välj "hitta alla inlägg av ksv i detta ämne", så blir det lite mindre att läsa.
Citera
2011-05-20, 02:10
Medlem
Jag kan även tillägga att jag hade koll på dessa "trails" som jag hade sett spridits under dagen sen bildats till "moln" som jag då märkte skymde solen. Nej det var inget vanligt moln det var en tunt lager av det som kom från flygplanen. Sen vad dom innehåller är en annan fråga.

Någon som har råd att göra tester på barium och aluminium ? Det kostar en del
Citera
2011-05-20, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Välkommen till verkligheten. WITWATS är ett stort skämt utan något som helst belägg för det som påstås.
Du bör nog intressera dig för de epidemiologiska begreppen incidens respektive prevalens. Det finns ingen ökad incidens vad gäller alzheimers däremot ökar prevalensen men det beror på att populationen blir äldre.

Och Alzheimers är ingen ny sjukdom, den beskrevs 1906 men existerade givetvis långt innan dess.

Hur kan dom inte ha något belägg för det som påstås? Folk blir fundersamma över dessa "moln" flygplan skapar över hela horisonten sen att dom har gjort tester som visar halter av barium och aluminium säger det inte de mesta? Uppe på ett berg hittade dom otrolig höga halter av dessa metaller så var kommer det ifrån? Det kommer ju inte från luften från grunden..
Sen att dom gjorde tester från luft och kunde även hitta spår där. Men jag förstår dig det är skönare att blunda mot den jobbiga sanningen än att öppna ögon för den.. Jag trodde också förut att vi levde i ett perfekt land styrt av underbara människor men tyvärr är det inte sanningen
Citera
2011-05-20, 06:24
Medlem
cephs avatar
Citat:
Någon som har råd att göra tester på barium och aluminium ? Det kostar en del

Ja, någon hundring eller något. Blanda ihop natriumnitrit, salicylsyra, formaldehyd och behandla med ammoniak så har du aluminon, som används inom analytisk kemi för detektion av aluminium (den reagerar genom att ändra färg, tänk lackmuspapper eller något). Du kan köpa det färdigt också.

Vidare så är aluminium ett av de allra vanligaste grundämnena på den här planeten. Barium är inte heller ovanligt. Förstår inte vad du menar är så konstigt med att man hittat det på berg, för övrigt. Man har hittat fossiler av havsdjur uppe på flera tusen meters höjd, det är inte heller konstigt utan förklaras enkelt med geologi och geologiska tidsrymder.

Citat:
Jag trodde också förut att vi levde i ett perfekt land styrt av underbara människor men tyvärr är det inte sanningen

Öh, vem tror egentligen något sådant? Vi lever i ett bräckligt samhälle styrt av idioter. Det faktumet skänker dock inte någon som helst legitimitet åt korkade teorier.
Citera
2011-05-20, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jag har besvarat just den frågeställningen ett flertal gånger i tråden.

Klicka på mitt namn och välj "hitta alla inlägg av ksv i detta ämne", så blir det lite mindre att läsa.

Har läst genom många av dina inlägg, kan dock inte hitta någon vetenskaplig förklaring på hur långa kondensationsstreck skapar moln. Hur kan ett vitt tunt streck expandera så det bildar ett långt moln som är 100 ggr tjockare än än det var när det skapades av planet?

cirrus molnen t.ex är ju en naturlig molnformation, och inte en benämning på expanderade kondensationsstrimmor. De liknas dock med Cirrus moln på t.ex SMHI´s hemsida. Men ingenstans hittar jag en vetenskaplig förklaring på hur kondensationsstrimmor kan expandera med flera hundra procent och ligga kvar i luften i flera timmar.
Så om det nu bara är kondens, så kan man säga att våra flygplan bygger molntäcken som täcker hela himmelen...bara genom kondens.

Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Vidare så är aluminium ett av de allra vanligaste grundämnena på den här planeten. Barium är inte heller ovanligt. Förstår inte vad du menar är så konstigt med att man hittat det på berg, för övrigt. Man har hittat fossiler av havsdjur uppe på flera tusen meters höjd, det är inte heller konstigt utan förklaras enkelt med geologi och geologiska tidsrymder.

Är det inte mångden aluminium och barium det handlar om? inte bara att det finns i luften väll? Vet nån kanske hur de normala värdena av t.ex aluminium är i luften?
Citera
2011-05-20, 15:31
Medlem
Citat:
Hur kan dom inte ha något belägg för det som påstås? Folk blir fundersamma över dessa "moln" flygplan skapar över hela horisonten sen att dom har gjort tester som visar halter av barium och aluminium säger det inte de mesta? Uppe på ett berg hittade dom otrolig höga halter av dessa metaller så var kommer det ifrån? Det kommer ju inte från luften från grunden..
Sen att dom gjorde tester från luft och kunde även hitta spår där. Men jag förstår dig det är skönare att blunda mot den jobbiga sanningen än att öppna ögon för den.. Jag trodde också förut att vi levde i ett perfekt land styrt av underbara människor men tyvärr är det inte sanningen

Visste du att Aluminium är det tredje vanligaste grundämnet? Och vart kommer metaller ifrån?
...mm, just det. Från MARKEN.
Det är fler saker i ditt resonemang som sänker validiteten i teorin.

Hade man velat sprida aluminium från flygplan och uppnå "höga halter" så hade man behövt "speja" ut helt absurda mängder. Miljontals ton.

Varför?
Jo, för aluminium i aerosolform(!) skulle ha en tendens att driva runt med jetströmmarna och hamna...inte alls rakt nedanför där man "sprejat".

Så nä, din teori faller på gymnasiemekanik&kemi.
Citera
2011-05-20, 15:39
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallePaLuffen
Har läst genom många av dina inlägg, kan dock inte hitta någon vetenskaplig förklaring på hur långa kondensationsstreck skapar moln. Hur kan ett vitt tunt streck expandera så det bildar ett långt moln som är 100 ggr tjockare än än det var när det skapades av planet?
Då ska jag göra ett nytt försök att ge en förenklad förklaring.

Normalt sett bildas moln (små synliga vatten- eller ispartiklar) när den relativa luftfuktigheten når 100%, eftersom luften inte längre klarar av att behålla vattenmängden.

Det sker i regel av två anledningar, antingen att luften tillförs fukt eller att temperaturen sjunker. Kall luft klarar inte av att behålla samma mängd fukt och når därför daggpunkten när temperaturen sjunker.
Ett exempel på det är höstdimma. Det är fortfarande varmt om dagarna men när temperaturen sjunker snabbt på natten kyler den kalla marken luftlagret närmast marken till under daggpunkten, varvid dimma uppstår.

Låt oss nu titta på hur ett täcke av cirrusmoln ofta uppstår.

En varmfront är en luftmassa som är relativt varmare och fuktigare än den luftmassan den tränger undan. Eftersom varm luft är lättare än kall luft kommer den nya fuktiga luften lägga sig över den gamla till att börja med, så här: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Warmfront3.png?uselang=sv

Så åtskilliga timmar innan vi börjar märka av någon väderförändring nere på marken sker alltså långt däruppe en process där varm fuktig luft möter en betydligt kallare. Temperaturen på den varma sjunker, samtidigt som fuktighet tillförs den tidigare kalla.
Sakta men säkert kommer den relativa fuktigheten krypa upp... 98% ...99% ....100%. Nu har vi nått ett läge där moln fortfarande inte har bildats, men eftersom luften har 100% fuktighet klarar den å andra sidan heller inte att absorbera det som tillförs t.ex. från ett flygplan.

Efter ytterligare en stund kommer varmmassan att segra och ett cirrustäcke bildas.

Låt oss nu göra en parallell till något som de flesta kan relatera till.
Tänk er en kall vinterdag när ni väntar på bussen. Varje gång ni andas, kommer det en kvast av rök ut ur munnen när ni andas ut, som sedan försvinner på någon sekund.

Varför uppstår det här fenomenet bara ibland?

Svaret är förstås luftens relativa fuktighet.
Är det -20 ute klarar luften inte att innehålla så mycket fukt, utan den relativa luftfuktigheten ligger kanske på 98-99%.
Hade luften legat på 100% skulle det vita utandningsmolnet legat kvar.

I de fall vi ser kondensstrimmor som ligger kvar ett tag, kan vi alltså dra slutsatsen att luften runt flygplanet ligger på nästan 100% luftfuktighet.

För att till slut ge ett direkt svar på din fråga, så är det så att i de fall k-strimmorna ligger kvar permanent har vi alltså 100% luftfuktighet. Luften är så mättad att den klarar inte att absorbera k-strimmorna.

När vi observerar det här fenomenet är det oftast i samband med varmfrontspassage.
Ett täcke av cirrusmoln är på väg att bildas av helt naturliga orsaker, men när flygplan flyger omkring i det här skikten skyndas processen på någon halvtimma eller så.

För den som vill lära sig lite mer, kan jag till att börja med föreslå följande länkar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moln
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4derfront
Senast redigerad av ksv 2011-05-20 kl. 15:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in