2005-09-21, 13:18
Bannlyst
Ni måste tänka i andra banor grabbar... Tänk om det finns flera dimensioner?
Om jag åker tillbaka i tiden ändrar jag en framtid; men den andra kanske också existerar då jag inte åkte tillbaka i tiden?
Citera
2005-09-21, 13:59
Medlem
gunar_prinze_jrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuCe
Tiden har ingen början eller slut så att placera oss på ett bestämt ställe är omöjligt. Det enda som finns är teorier och våran egen tidräkning, som är irrelevant i det här fallet. Om man antar att tiden började vid big bang så fanns det dock en tid dess för innan, för alltid.

du har säkert rätt. du tror altså att tiden fanns innan den startade. du tror också att all tid sker samtidit. (du tror altså inte att tiden har tid) eller?
Citera
2005-09-21, 15:46
Medlem
BuCes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunar_prinze_jr
du har säkert rätt. du tror altså att tiden fanns innan den startade. du tror också att all tid sker samtidit. (du tror altså inte att tiden har tid) eller?

Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka din fråga.

Eftersom ingen vet exakt när universum startade, eller om det är en återkommande process med en sisådär 800 miljarder år mellan varven, så vill jag påstå att tid inte har någon början eller slut. Det kanske fanns ett universum innan vårat skapades?

Om vi fastställer att universum är EXAKT 5 miljarder år gammalt, du ställer in din tidsmaskin på 5,1 miljarder bakåt - vad händer då med dig? Kan du ens ställa in tidsmaskinen på pre-universum tid eller brakar styrenheten ihop då? Om du far bakåt i tiden före skapelsen kan du ju bara inte försvinna?

Nej, forskarnas teorier är troligtvis på rätt spår men de sades säkert för 300 år sedan också. Jämför vad vi vet idag med vad vi visste för 300 år sedan och ställ det i relation med vad vi förhoppningsvis vet om 300 år? Kanske någon otrolig upptäckt gjorts som reviderar hela våran livsåskådning?
Citera
2005-09-21, 17:26
Medlem
gunar_prinze_jrs avatar
Citat:

Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka din fråga.

Eftersom ingen vet exakt när universum startade, eller om det är en återkommande process med en sisådär 800 miljarder år mellan varven, så vill jag påstå att tid inte har någon början eller slut. Det kanske fanns ett universum innan vårat skapades?

Om vi fastställer att universum är EXAKT 5 miljarder år gammalt, du ställer in din tidsmaskin på 5,1 miljarder bakåt - vad händer då med dig? Kan du ens ställa in tidsmaskinen på pre-universum tid eller brakar styrenheten ihop då? Om du far bakåt i tiden före skapelsen kan du ju bara inte försvinna?

Nej, forskarnas teorier är troligtvis på rätt spår men de sades säkert för 300 år sedan också. Jämför vad vi vet idag med vad vi visste för 300 år sedan och ställ det i relation med vad vi förhoppningsvis vet om 300 år? Kanske någon otrolig upptäckt gjorts som reviderar hela våran livsåskådning?

det är sant var en jävlit svår tolkad fråga. det här är uniäfär vad jag mena. du tror att det finns en framtid nu även fast den inte utspelas förens imorn. det jag menad från början var att. ifall tiden startad vid bigbang och skapas suksesivt kanshe ens egen födelse kom ganska nära den delen av tiden som inte finns änu. (framtiden) om det inte finns nån framtid kan ingen resa frånden.
Citera
2005-09-21, 21:14
Medlem
BuCes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunar_prinze_jr
det är sant var en jävlit svår tolkad fråga. det här är uniäfär vad jag mena. du tror att det finns en framtid nu även fast den inte utspelas förens imorn. det jag menad från början var att. ifall tiden startad vid bigbang och skapas suksesivt kanshe ens egen födelse kom ganska nära den delen av tiden som inte finns änu. (framtiden) om det inte finns nån framtid kan ingen resa frånden.

Japp! Jag tror vi pratar om lite olika saker men har samma uppfattning. Helt klart måste det finnas en oändlig framtid redan nu om tidsresor skall vara möjliga.

Det jag menar är att tiden ("tiden" kanske är fel ord) inte har börjat vid något exakt tillfälle. Den har alltid funnits och kommer alltid att finnas, även när allt var och slutligen kommer bli ingenting

Jag mår så jävla bra av att prata om sådant här Måndagsångest ter sig så obetydligt i sammanhanget, haha.
Citera
2005-10-17, 20:45
Medlem
Ralphies avatar
Citat:
Det fanns någon som sade; tidsresor kommer aldrig att bli möjliga för då hade vi märkt av dem vid det här laget. Smart va?

Så, tyvärr.

/B

Visst, förutsatt att tidsresenärerna hade åkt tillbaka till en tidpunkt innan 2005. Det kanske dröjer 50 år till innan vi märker det
Citera
2005-10-17, 21:40
Medlem
BuCes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralphie
Visst, förutsatt att tidsresenärerna hade åkt tillbaka till en tidpunkt innan 2005. Det kanske dröjer 50 år till innan vi märker det

Det var dagens sanning
Citera
2005-10-19, 09:33
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralphie
Om jag hade en tidsmaskin skulle jag iaf ha åkt och checkat läget i Europa mellan 1935 och 45
Citera
2005-10-20, 00:05
Medlem
Hur vet vi att ingen åkt bakåt i tiden och ändrat historien efter eget intresse?

Vi vet egentligen inte ett skit, som nån sa kan de finnas flera dimensioner.
Varje tidsresa skapar en ny tidsparadox och för varje kanske det skapas en ny pararell dimension med nytt händelseförlopp?
Citera
2005-10-20, 17:37
Medlem
Varför diskuteras aldrig resor framåt i tiden? De verkar mycket mer spännande....
Citera
2005-12-28, 14:09
Medlem
Tidsresor

Tror ni att man kan resa i tiden?

Om det nu skulle vara praktiskt möjligt så betyder det, enligt mig, att ordet "nu" förlorar all mening. Isåfall är vårat nu bara ett nu av en oändlig ström av olika nun. Tidsresor betyder att alla våra öden är förutbestämda och redan har hänt. Jag tror inte att det någonsin skulle fungera, vad tror ni?
Citera
2005-12-28, 15:22
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den nya tråden Tidsresor fogades till denna. Även äldre trådar som den som Bleep länkade till, Intressant om tidsresor!, liksom dessa kan kanske vara av intresse:

Tidsmaskin?

Tidsresenärer aka spöken

Finns tiden?

Tid

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in