2005-12-28, 15:48
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
tidsresor kommer ju aldrig att bli av för att om någon skulle lyckas med det konststycket så skulle vi märka det nu. det skulle ju alltid vara nån stolle från 3500-talet som vill se hur det ser ut år 2005 i den staden som jag bor i.

alltså är frågeställningen bara ett huvudbry som aldrig kommer få någon lösning.
Inte nödvändigtvis. Det går lika bra att tänka sig att det inte går att resa längre bakåt i tiden än till den tidpunkt när tidsmaskinen i sig var färdigbyggd.
Citera
2006-01-03, 16:03
Medlem
uniteders avatar
Tidsresor framåt i tiden är absolut möjliga, åtminstone i teorin. Det är "bara" att bygga en tillräckligt snabb rymdraket och ta en liten tur i den nära ljusets hastighet så kommer man snabbt till en avlägsen framtid. Det bryter inte mot några fysikaliska lagar och det uppstår inga oöverkomliga paradoxer.
Att man skulle kunna ta sej tillbaks igen till den tid man ursprungligen kom ifrån är mer orealistiskt, och att man skulle kunna ta sej tillbaks till en tid tidigare än den då tidsmaskinen skapades skulle jag vilja påstå är helt omöjligt.

Det finns två olika sätt som man skulle kunna använda för att färdas bakåt i tiden. Det ena är att accelerera ett föremål till en hastighet högre än ljusets, och den andra är att använda sig av s.k. maskhål.
Metoden att accelerera partiklar förbi ljushastigheten kan vi glömma direkt för det kräver oändligt med energi. Därför kan vi också glömma tanken att färdas till före tidsmaskinen uppfanns, för ett maskhål kräver två öppningar och det kan aldrig finnas en öppning tidigare än vi lärde oss att tillverka dem. Ett maskhål är en "genväg" i rymden som uppstår när rumtiden kröks tillräckligt, och om det går att hålla ett maskhål stabilt skulle det gå att färdas snabbare än ljuset i detta sett från en åskådaren ögon ifall den ena mynningen accelererades bort från den andra.
Det är dock inte särskilt troligt att maskhålen skulle fungera i praktiken.

Om vi ändå antar att det skulle gå att resa tillbaks i tiden m.h.a. maskhål så kommer vi till det kanske mest intressanta, paradoxerna. Vad skulle hända vid t.ex. den klassiska "grandfather paradox", som innebär att man reser tillbaks och dödar sin farfar innan ens far blivit till?
Den lösning jag tycker verkar mest rimlig är att det finns nån naturlag som gör det omöjligt. Att historien skulle ha en tröghet liknande den massa har. Ex. Det är lätt att kasta en liten sten med bara händerna, men du kan inte kasta ett helt hus med samma händer. I historien skulle det innebära att du kan heja på folk, men om du försöker skjuta din farfar kommer pistolen att vara trasig, du kommer att snubbla etc...
Citera
2006-01-03, 18:20
Medlem
Lesseitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniteder
Tidsresor framåt i tiden är absolut möjliga, åtminstone i teorin. Det är "bara" att bygga en tillräckligt snabb rymdraket och ta en liten tur i den nära ljusets hastighet så kommer man snabbt till en avlägsen framtid. Det bryter inte mot några fysikaliska lagar och det uppstår inga oöverkomliga paradoxer.
Att man skulle kunna ta sej tillbaks igen till den tid man ursprungligen kom ifrån är mer orealistiskt, och att man skulle kunna ta sej tillbaks till en tid tidigare än den då tidsmaskinen skapades skulle jag vilja påstå är helt omöjligt.

Det finns två olika sätt som man skulle kunna använda för att färdas bakåt i tiden. Det ena är att accelerera ett föremål till en hastighet högre än ljusets, och den andra är att använda sig av s.k. maskhål.
Metoden att accelerera partiklar förbi ljushastigheten kan vi glömma direkt för det kräver oändligt med energi. Därför kan vi också glömma tanken att färdas till före tidsmaskinen uppfanns, för ett maskhål kräver två öppningar och det kan aldrig finnas en öppning tidigare än vi lärde oss att tillverka dem. Ett maskhål är en "genväg" i rymden som uppstår när rumtiden kröks tillräckligt, och om det går att hålla ett maskhål stabilt skulle det gå att färdas snabbare än ljuset i detta sett från en åskådaren ögon ifall den ena mynningen accelererades bort från den andra.
Det är dock inte särskilt troligt att maskhålen skulle fungera i praktiken.

Om vi ändå antar att det skulle gå att resa tillbaks i tiden m.h.a. maskhål så kommer vi till det kanske mest intressanta, paradoxerna. Vad skulle hända vid t.ex. den klassiska "grandfather paradox", som innebär att man reser tillbaks och dödar sin farfar innan ens far blivit till?
Den lösning jag tycker verkar mest rimlig är att det finns nån naturlag som gör det omöjligt. Att historien skulle ha en tröghet liknande den massa har. Ex. Det är lätt att kasta en liten sten med bara händerna, men du kan inte kasta ett helt hus med samma händer. I historien skulle det innebära att du kan heja på folk, men om du försöker skjuta din farfar kommer pistolen att vara trasig, du kommer att snubbla etc...
Jo, som du säger så ska tidsresor vara teoretiskt möjliga inom de fysikaliska lagarna vi känner till. Fast både framåt och bakåt om jag förstått rätt. Men jag tycker det är minst sagt svårt att greppa, bla pga alla paradoxer. Men du nämner teorier som innefattar hastigheter över ljusets hastighet. Det tillåter ju inte teorin? Och du kan väl inte färdas framåt i tiden bara för att du färdas i hastigheter nära ljusets hastighet?
Citera
2006-01-03, 19:22
Medlem
uniteders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
Jo, som du säger så ska tidsresor vara teoretiskt möjliga inom de fysikaliska lagarna vi känner till. Fast både framåt och bakåt om jag förstått rätt. Men jag tycker det är minst sagt svårt att greppa, bla pga alla paradoxer. Men du nämner teorier som innefattar hastigheter över ljusets hastighet. Det tillåter ju inte teorin? Och du kan väl inte färdas framåt i tiden bara för att du färdas i hastigheter nära ljusets hastighet?

Ja, relativitetsteorin tillåter resor i båda riktningarna, och du har helt rätt i att teorin inte tillåter hastigheter högre än ljusets. Samtidigt krävs det hastigheter högre än ljusets för att färdas bakåt i tiden eftersom tid och rum är sammanbundna. Jag nämnde att ett sätt att resa bakåt i tiden skulle vara att accelerera förbi ljusets hastighet men förkastade denna teori samtidigt.

Jag tycker också att det är svårt att greppa, och har inte riktigt järnkoll på hur det fungerar med maskhål i praktiken, och om tidsresor bakåt ska vara möjliga så är det genom sådana.
Men det blir lite lättare om man tänker rumtiden som ett papper. Om du viker papperet så kommer kortsidorna att komma närmre varann, och på samma sätt kan två punkter i rumtiden komma närmre varann om den böjs. Avståndet mellan kortsidorna på pappret är däremot fortfarande detsamma, liksom de två punkterna i rymden fortfarande har lika stort rum mellan sig även om rumtiden böjs. Om den ena kortsidan på papperet börjar röra sej från den andra kommer en observatör vid kortsidan som är stilla att se det som att den andra rör sig snabbare än ljuset.
Jag hoppas att det går att förstå min beskrivning även om den blev lite rörig.

Och man färdas framåt i tiden om man färdas i hastigheter nära ljusets. Även detta beroende på att rummet och tiden är ett. Det är bevisat att tiden går långsammare vid högre hastigheter och därför skulle du efter en resa i en tillräckligt snabb farkost ha åldrats mindre än dem som är kvar på jorden under tiden. Tiden kommer dock att kännas lika lång för dej som för dem.

Jag skrev ett projektarbete om det här på gymnasiet men det är lite för långt för att sätta in här.
Citera
2006-01-03, 21:58
Medlem
Lesseitss avatar
Citat:
Ja, relativitetsteorin tillåter resor i båda riktningarna, och du har helt rätt i att teorin inte tillåter hastigheter högre än ljusets. Samtidigt krävs det hastigheter högre än ljusets för att färdas bakåt i tiden eftersom tid och rum är sammanbundna. Jag nämnde att ett sätt att resa bakåt i tiden skulle vara att accelerera förbi ljusets hastighet men förkastade denna teori samtidigt.
Om jag förstått rätt så kan en betraktare uppfatta det som att man reser snabbare än ljusets hastighet, men man kan aldrig komma upp i överljushastighet. Därför ville jag avfärda det, vilket du också gjorde, fast jag vill göra det ett steg tidigare.
EDIT: Vi kanske menar i samma steg iaf. Jaja, funkar inte teoretiskt ivf.

Citat:
Jag tycker också att det är svårt att greppa, och har inte riktigt järnkoll på hur det fungerar med maskhål i praktiken, och om tidsresor bakåt ska vara möjliga så är det genom sådana.
Det finns minst ett teoretisk sätt till. Kort så ska det ha med att rotera en "naked singularity" (naken singularitet?) och därmed distortera rymdtiden mha dess gravitation. En av rymddimensionerna ska då ersättas av tidsdimensionen och genom att sen åka in i denna singularitet så ska man kunna färdas i tidsdimensionen.

Citat:
Men det blir lite lättare om man tänker rumtiden som ett papper. Om du viker papperet så kommer kortsidorna att komma närmre varann, och på samma sätt kan två punkter i rumtiden komma närmre varann om den böjs. Avståndet mellan kortsidorna på pappret är däremot fortfarande detsamma, liksom de två punkterna i rymden fortfarande har lika stort rum mellan sig även om rumtiden böjs. Om den ena kortsidan på papperet börjar röra sej från den andra kommer en observatör vid kortsidan som är stilla att se det som att den andra rör sig snabbare än ljuset.
Jag hoppas att det går att förstå min beskrivning även om den blev lite rörig.
Det var ju ett rätt bra sätt att se det. Annars är det ju rätt omöjligt att visualisera 4 dimensioner.

Citat:
Och man färdas framåt i tiden om man färdas i hastigheter nära ljusets. Även detta beroende på att rummet och tiden är ett. Det är bevisat att tiden går långsammare vid högre hastigheter och därför skulle du efter en resa i en tillräckligt snabb farkost ha åldrats mindre än dem som är kvar på jorden under tiden. Tiden kommer dock att kännas lika lång för dej som för dem.
Jo den där är lurig. Lätt att räkna på, svår att greppa om. Men det är väl inte någon tidsresa? För teoretiskt så gäller ju detsamma även vid små hastigheter. Tidsskillnaden är dock försumbar, men inte exakt 0, om inte hastigheten närmar sig ljusets.

Reserverar mig för felaktigheter. Är ingen expert på tidsgrejsimojs, men det är förbryllande intressant.
Citera
2006-01-03, 22:03
Medlem
kyla - hetta

Vissa tror ju att man inte kan existera i samma rum.
Men fundera på detta!

Ju snabbare atomerna rör sig desto varmare blir det.
Vid den absoluta nollpunkten -273? så rör sig fortfarande atomerna men ytters lite.
Om man nu bygger en tidsmaskin och stannar tiden så borde ju hela universum att frysa ihjäl. Stjärnorna borde släckas direkt.
Om man bestämmer sig för att färdas frammåt i tiden om vi säger 10år per sekund så borde atomerna runt omkring röra sig så snabbt att du själv och maskien borde smälta och all annan materia runt omkring dig.....
Citera
2006-01-03, 22:09
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av el.txt
Men fundera på detta!

Vid den absoluta nollpunkten -273? så rör sig fortfarande atomerna men ytters lite.
Om man nu bygger en tidsmaskin och stannar tiden så borde ju hela universum att frysa ihjäl. Stjärnorna borde släckas direkt.
Om man bestämmer sig för att färdas frammåt i tiden om vi säger 10år per sekund så borde atomerna runt omkring röra sig så snabbt att du själv och maskien borde smälta och all annan materia runt omkring dig.....

Nu är detta visserligen bara babbel från din sida (inget illa ment) men jag känner ändå att man borde klargöra vissa saker.

Om någonting ska kunna 'frysa ihjäl' måste det ske en värmetransport bort från objektet. Om tiden står stilla sker ingen sådan transport.
Citera
2006-01-03, 22:14
Medlem
Lesseitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av el.txt
Men fundera på detta!

Njej. Vet inte om jag förstår precis vad du menar, men du kan så att säga inte stanna tiden, men vi kan resa i tiden. Se tiden som en dimension, eller som en lång linje kanske är bättre. Vi kan resa längs med den, men vi kan inte stoppa den, för den är ju redan där. Framtiden finns redan där, vi har inte upplevt den ännu bara.
Citera
2006-01-03, 22:14
Medlem
Rans avatar
En teori (delvis inspirerad av andra teorier) är att oändligt antal gånger varje sekund så delar sig dimensionen i oändligt antal dimensioner. Ungefär som ett träd, om ni förstår... varje ny dimension delar sig sedan i oändligt antal dimensioner.

Åker man sedan tillbaka, så förvrids dimensionerna mer och mer. När man väl går framåt, så hamnar man i en helt ny dimension som skapas (Dimensionerna skapas inte bara "längst fram" utan fortsätter hela tiden.

På något sätt borde dessa dimensioner även korsa varandra kanske?

Ungefär såhär:

http://img340.imageshack.us/img340/9...enzionz9dk.png

Nu orkar jag inte rita längre, men låt säga att vi är i tredje dimensionen i nutid. Om vi åker tillbaka till precis efter big bang (om vi nu utgår från det) så finns det inte en, utan flera dimensioner (oändligt, faktiskt. i bilden är det två st. alltså). Första dimensionsdelningen är extremt liten, totalt omöjlig att följa. Men direkt efter att vi åkt dit, så hamnar vi i nya dimensioner. Nya dimensioner skapas inte bara i nutid, utan även i dåtiden. Att hamna i PRECIS samma dimension som tidigare behövs inte, men man måste hamna i någorlunda lika banor. Då det redan från början finns oändligt antal dimensioner (eller nåja, nästan oändligt) så betyder det att chansen för att hamna i något som liknar "din" dimension är extremt liten.

En annan teori är att direkt när de nya dimensionera skapas så försvinner alla tidigare (för att slippa påfresta universum med oändligt gånger oändligt antal gånger innan... Hur det nu blir nån skillnad), men detta skulle göra att man omöjligt skulle kunna åka tillbaka i tiden, och sånt trams vill vi ju inte höra ^^

Några tankar om detta?
Tycker det låter mer vettigt än "allt existerar samtidigt" då allt trots allt bygger på samma grund enligt teorin.
Citera
2006-01-03, 23:43
Medlem
uniteders avatar
Citat:
Det finns minst ett teoretisk sätt till. Kort så ska det ha med att rotera en "naked singularity" (naken singularitet?) och därmed distortera rymdtiden mha dess gravitation. En av rymddimensionerna ska då ersättas av tidsdimensionen och genom att sen åka in i denna singularitet så ska man kunna färdas i tidsdimensionen.
Intressant! Har aldrig hört talas om detta sätt tidigare.

Citat:
Jo den där är lurig. Lätt att räkna på, svår att greppa om. Men det är väl inte någon tidsresa? För teoretiskt så gäller ju detsamma även vid små hastigheter. Tidsskillnaden är dock försumbar, men inte exakt 0, om inte hastigheten närmar sig ljusets.

Reserverar mig för felaktigheter. Är ingen expert på tidsgrejsimojs, men det är förbryllande intressant.
Det kan ju förstås diskuteras vad som är en tidsresa, men jag skulle klassa det som en tidsresa eftersom ifall man åker tillräckligt fort så kommer man att få se en framtid man aldrig annars hade fått uppleva. Var längesen jag räknade på det så jag har glömt bort formeln men jag hittade iaf ett svar på en uträkning jag gjorde på gymnasiet. Om man färdas med 99.999% av ljushastigheten i fem år så kommer det när man kommer tillbaka att ha förflutit 200 år här på jorden. Måste nästan försöka lära mej igen hur man räknade på det där.
Citera
2006-01-04, 12:17
Medlem
Lesseitss avatar
Citat:
Det kan ju förstås diskuteras vad som är en tidsresa, men jag skulle klassa det som en tidsresa eftersom ifall man åker tillräckligt fort så kommer man att få se en framtid man aldrig annars hade fått uppleva. Var längesen jag räknade på det så jag har glömt bort formeln men jag hittade iaf ett svar på en uträkning jag gjorde på gymnasiet. Om man färdas med 99.999% av ljushastigheten i fem år så kommer det när man kommer tillbaka att ha förflutit 200 år här på jorden. Måste nästan försöka lära mej igen hur man räknade på det där.
Det fenomenet kallas tidsdilation och kan inte ses som någon tidsresa. Vad som händer är att tiden går långsammare för den som åker. När du kommer tillbaka till jorden så befinner du dig i samma tid och rum som de som stannade kvar. Din väg dit var dock väldigt mycket längre i rymddimensionerna, men kortare i tidsdimensionen.

Tidsskillnaden för det är mätbar för tex astronauter som legat i omloppsbana ett längre tag runt jorden. Skulle det kallas tidsresa så har vi redan lyckats. Vi skulle tom kunna kalla varje rörelse en tidsresa isf, fast tidsskillnaden är ju näst intill 0 vid låga hastigheter dock.
Citera
2006-01-04, 13:23
Bannlyst
Vad är ett s.k maskhål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här