Citat:
Ursprungligen postat av uniteder
Ja, relativitetsteorin tillåter resor i båda riktningarna, och du har helt rätt i att teorin inte tillåter hastigheter högre än ljusets. Samtidigt krävs det hastigheter högre än ljusets för att färdas bakåt i tiden eftersom tid och rum är sammanbundna. Jag nämnde att ett sätt att resa bakåt i tiden skulle vara att accelerera förbi ljusets hastighet men förkastade denna teori samtidigt.
Om jag förstått rätt så kan en betraktare uppfatta det som att man reser snabbare än ljusets hastighet, men man kan aldrig komma upp i överljushastighet. Därför ville jag avfärda det, vilket du också gjorde, fast jag vill göra det ett steg tidigare.
EDIT: Vi kanske menar i samma steg iaf.

Jaja, funkar inte teoretiskt ivf.
Citat:
Jag tycker också att det är svårt att greppa, och har inte riktigt järnkoll på hur det fungerar med maskhål i praktiken, och om tidsresor bakåt ska vara möjliga så är det genom sådana.
Det finns minst ett teoretisk sätt till. Kort så ska det ha med att rotera en "naked singularity" (naken singularitet?) och därmed distortera rymdtiden mha dess gravitation. En av rymddimensionerna ska då ersättas av tidsdimensionen och genom att sen åka in i denna singularitet så ska man kunna färdas i tidsdimensionen.
Citat:
Men det blir lite lättare om man tänker rumtiden som ett papper. Om du viker papperet så kommer kortsidorna att komma närmre varann, och på samma sätt kan två punkter i rumtiden komma närmre varann om den böjs. Avståndet mellan kortsidorna på pappret är däremot fortfarande detsamma, liksom de två punkterna i rymden fortfarande har lika stort rum mellan sig även om rumtiden böjs. Om den ena kortsidan på papperet börjar röra sej från den andra kommer en observatör vid kortsidan som är stilla att se det som att den andra rör sig snabbare än ljuset.
Jag hoppas att det går att förstå min beskrivning även om den blev lite rörig.
Det var ju ett rätt bra sätt att se det.

Annars är det ju rätt omöjligt att visualisera 4 dimensioner.
Citat:
Och man färdas framåt i tiden om man färdas i hastigheter nära ljusets. Även detta beroende på att rummet och tiden är ett. Det är bevisat att tiden går långsammare vid högre hastigheter och därför skulle du efter en resa i en tillräckligt snabb farkost ha åldrats mindre än dem som är kvar på jorden under tiden. Tiden kommer dock att kännas lika lång för dej som för dem.
Jo den där är lurig. Lätt att räkna på, svår att greppa om. Men det är väl inte någon tidsresa? För teoretiskt så gäller ju detsamma även vid små hastigheter. Tidsskillnaden är dock försumbar, men inte exakt 0, om inte hastigheten närmar sig ljusets.
Reserverar mig för felaktigheter. Är ingen expert på tidsgrejsimojs, men det är förbryllande intressant.