2010-11-27, 20:52
Medlem
Continental Ops avatar
akelius måste man väl ha stålar insatta hos dem för att få förtur

norrvidden kan jag säga är bra standard och att just det kontoret måste man ringa o tjata på. Jag provade dock aldrig med skriftlig pappersintresseanmälan men de sa att man måste ringa hela tiden, jävla puckon eg, hyresrätt suger men vad gör man om man inte har ett jobb man är säker på.
Citera
2010-12-01, 00:32
Medlem
RedCrabs avatar
Ja du lär inte kunna dricka kranvattnet där nu.
Citera
2010-12-18, 01:28
Medlem
Jag flyttade ifrån Östersund och insåg inte hur trevlig stad det var efter jag flyttat(Jag gillar själva lutningen på staden). Men som sagt det finns sjukt drygt folk där som verkligen tror att dom är något. Bor i Karlstad nu och får ju fan en chock bara när folk säger hej i trapphuset Kroglivet är väl ganska begränsat men duger. Gillar man att åka skidor är det väl Östersund som gäller eftersom det är är rätt nära till Åre, Vemdalen och Bydalen.
Citera
2011-01-16, 17:18
Medlem
Är det någon som vet hur de olika områdena är?
Vad jag fattat av google-maps så verkar den östra sidan av brofästet vara det mest centrala området i Östersund, men hur är det för den som vill skaffa bostad?

Några områden man ska undvika?
Vart är det billigt/dyrt att bo?
Hur skulle de vara att bo på Frösön?
Vilka är bäst att ta kontakt med om man behöver en bostad (att hyra) med kort varsel?

På Östersunds kommunhemsida finns ju en del bostadsbolag listade men nästan inget av dem verkar ju ha några lägenheter tillgänglida att hyra
Citera
2011-01-17, 07:48
Medlem
Continental Ops avatar
akelius äger rätt stora delar av beståndet där, de har även köpt upp av andra bolag under senare år
sätt in stålar hos dem

http://www.akelius.se/spar/foertur-laegenhet.asp
Citera
2011-01-30, 00:36
Medlem
gottmospahedens avatar
Hur ses det på Göteborgare i Östersund?
Citera
2011-05-05, 18:18
Medlem
Jockeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tippxxx
Är det någon som vet hur de olika områdena är?
Vad jag fattat av google-maps så verkar den östra sidan av brofästet vara det mest centrala området i Östersund, men hur är det för den som vill skaffa bostad?

Några områden man ska undvika?
Vart är det billigt/dyrt att bo?
Hur skulle de vara att bo på Frösön?
Vilka är bäst att ta kontakt med om man behöver en bostad (att hyra) med kort varsel?

På Östersunds kommunhemsida finns ju en del bostadsbolag listade men nästan inget av dem verkar ju ha några lägenheter tillgänglida att hyra

Svarar lite sent, men du kanske söker fortfarande.

Ett område du ska "undvika" är väl Torvalla. Väldigt stökigt där borta. Bor väldigt mycket invandrare där, men det ska inte vara lika svårt att få bostad där dock.

Det är väl Torvalla som är billigt då. Och Lugnvik. I centrala Östersund, Frösön och Odensala brukar priserna vara lite högre.

Har bott på Frösön i hela mitt liv och har trivts jättebra. Nu bor jag på söder. Väldigt fint här också.

I Östersund är det väldigt få bostäder att hyra för tillfället dock...
Citera
2011-05-05, 20:46
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockelius

Ett område du ska "undvika" är väl Torvalla. Väldigt stökigt där borta. Bor väldigt mycket invandrare där, men det ska inte vara lika svårt att få bostad där dock.

Det är väl Torvalla som är billigt då. Och Lugnvik. I centrala Östersund, Frösön och Odensala brukar priserna vara lite högre.

Har bott på Frösön i hela mitt liv och har trivts jättebra. Nu bor jag på söder. Väldigt fint här också.

Jag har skrivit det här förut men här kommer det igen alltså. Torvalla hör nu visserligen till de sämre områdena i Östersund men det är i jämtska mått mätt det är mycket invandrare, inte från horisonten hos den som flyttar dit från södra Sverige. Andelen är långt från den kritiska som identifierats (minns inte exakt hur hög den ska vara) innan majoritetsbefolkningen börjar fly en masse. Eftersom det här ändå är Flashback kan det i samma stund vara värt att nämna att i kommunen är 5,9 % av befolkningen utrikes födda och med norrmän och finnar som största grupp. Vilket går att jämföra med städer som Sundsvall 8,3 % - finnar och irakier, Gävle 10,8 % - finnar och irakier, Borlänge 12,6 % - finnar och somalier, Karlstad 9,9 % - irakier och norrmän (Källa). De enda större kommunerna som egentligen går att jämföra (över 40 000 invånare, lägre än 7 % utrikes födda) är Gotland, Kungsbacka, Örnsköldsvik, Skellefteå och Piteå (Hudiksvall och Falun är relativt nära, Hudiksvall en bit under 40 000, Falun nära 8 %). Däremot är det här kommuner med en utspridd befolkning. Närmast Östersunds tätorts 44 000 kommer Skellefteås 32 000. Som östersundare märker man slikt först när man reser runt i andra städer.

Tycker nog att Torvalla kan lämpa sig som ett första område att slå sig ned i, det finns ju så pass många bostäder där. Men just Söder, Odensala och Soliden är helt okej.
Citera
2011-05-05, 22:15
Medlem
Blåst, hårda vintrar, mörker, avsaknad av närhet till nånting, uppförsbackar och sossar. Sura sossar. Surjämtsossar.

Döm själv
Citera
2011-05-06, 17:29
Medlem
outoforders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockelius

Torvalla är lugnt och alltid varit relativt lugnt förutom i lilla torvalla centrum. Är nästan bara på timmervägen och skogsbruksvägen det bor en del invandrare(ja en del det är inte ens särskilt mycket där) vad det nu skulle vara för problem med det resten av torvalla är till övervägande del radhus och villor och det är inget miljonprogramsområde östersunds enda miljonprogramsområden är körfältet,lugnvik och odensala centrum(odenskog) och där är det övervägande del bostadsrätter.

När jag växte upp var det även väldigt billigt att köpa lägenhet i det väldigt mysiga området lillsjön men trots det idylliska radhusliknande utseendet hade det inte så bra rykte för att det var just "lägenheter" i en stadsdelö där det var övervägande villor. Men sedan universitetet kom och bostadspriser allmämt gått upp är det nu tyvärr ganska dyrt att köpa lägenhet där (hade varit skitbilligt dock om man hade jämfört med många andra städer)
Citera
2011-05-08, 16:30
Medlem
slashing_swords avatar
Hur ser det ut i Brunflo då? Är ju en bit utanför men ser ut att vara ett rätt trevligt ställe ändå med bra förbindelser hela vägen in till Östersund centrum?
Citera
2011-05-09, 13:34
Medlem
Ihsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Hur ser det ut i Brunflo då? Är ju en bit utanför men ser ut att vara ett rätt trevligt ställe ändå med bra förbindelser hela vägen in till Östersund centrum?

Brunflo är ett väldigt trevligt ställe att bo på i mitt tycke. Nära till allting och det går en buss till Östersund varje halvtimme. I mitt område bor det endast gamla kärringar och gubbar som snackar skit och dricker kaffe samt någon enstaka barnfamilj. Sen blåser det inte like jävligt som i Östersund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in