Citat:
Ursprungligen postat av Jockelius
Svarar lite sent, men du kanske söker fortfarande.
Ett område du ska "undvika" är väl Torvalla. Väldigt stökigt där borta. Bor väldigt mycket invandrare där, men det ska inte vara lika svårt att få bostad där dock.
Det är väl Torvalla som är billigt då. Och Lugnvik. I centrala Östersund, Frösön och Odensala brukar priserna vara lite högre.
Har bott på Frösön i hela mitt liv och har trivts jättebra. Nu bor jag på söder. Väldigt fint här också.
I Östersund är det väldigt få bostäder att hyra för tillfället dock...
Jag har skrivit det här förut men här kommer det igen alltså. Torvalla hör nu visserligen till de sämre områdena i Östersund men det är i jämtska mått mätt det är mycket invandrare, inte från horisonten hos den som flyttar dit från södra Sverige. Andelen är långt från den kritiska som identifierats (minns inte exakt hur hög den ska vara) innan majoritetsbefolkningen börjar fly en masse. Eftersom det här ändå är Flashback kan det i samma stund vara värt att nämna att i kommunen är 5,9 % av befolkningen utrikes födda och med norrmän och finnar som största grupp. Vilket går att jämföra med städer som Sundsvall 8,3 % - finnar och irakier, Gävle 10,8 % - finnar och irakier, Borlänge 12,6 % - finnar och somalier, Karlstad 9,9 % - irakier och norrmän (
Källa). De enda större kommunerna som egentligen går att jämföra (över 40 000 invånare, lägre än 7 % utrikes födda) är Gotland, Kungsbacka, Örnsköldsvik, Skellefteå och Piteå (Hudiksvall och Falun är relativt nära, Hudiksvall en bit under 40 000, Falun nära 8 %). Däremot är det här kommuner med en utspridd befolkning. Närmast Östersunds tätorts 44 000 kommer Skellefteås 32 000. Som östersundare märker man slikt först när man reser runt i andra städer.
Tycker nog att Torvalla kan lämpa sig som ett första område att slå sig ned i, det finns ju så pass många bostäder där. Men just Söder, Odensala och Soliden är helt okej.