Resultat: .
0%
röster
2011-05-04, 18:54
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozknyberg
Rykten kring Inter...

Nu när Berlusconi satt bollen i rullningen och lovat att återställa ordningen i Milano så skrämmer inte spelare som Ramirez, Poli, Parolo och Criscito särskilt mycket. Det känns snarare som truppspelare, eller osäkra kort om man ska vara lite mer optimistisk. Jag hoppas dock att Moratti landar Tevez eller något annat stort namn i sommar, det hade behövts för att sätta allting på sin spets.

Citat:
Ursprungligen postat av Fotzen
Tror definitivt att Sanchez blir för dyr att lösa och Moratti var ju inte så sugen på att bränna pengar förra året. Det bästa vore att sula iväg Maicon som hade sin peak förra säsongen till Real eller City för ett rejält överpris men det mesta beror väl på hur långt kontrakt han sitter på. Jag hoppas det kommer in en rejäl mittback och en ytterback. Att spela med Chivu och gulingen håller absolut inte och inter kan inte lita på att Samuel och Lucio är skadefria en hel säsongen.

Kan bara hålla med. Frågan är vilken mittback ni skulle landa? Någon ur Sampdorias superduo hade varit en riktig lågoddsare, eller kanske att Kjaer plockas hem till Italien igen? Det känns dock som ett osäkert kort, man vill ju gärna ha en stabil pjäs istället för en handfull labila som det ser ut i dagsläget. För han har väl inte rosat marknaden i Tyskland? Annars finns Britos i Bologna men där kan nog priset trissas upp, om man inte gör det idiotiska och släpper den andra halvan av Viviano.
Senast redigerad av 4522 2011-05-04 kl. 18:58.
2011-05-04, 19:20
Medlem
Fula Gubbens avatar
Hela dagen har gått åt att följa storbranden som pågår precis här i krokarna (en av Stockholms mest hatade byggnader går upp i rök ), men jag kan väl slänga in att dels:
1. luften går ur Serie A-snacket lite grann eftersom den rutinerade karaktären på skribenterna gör att alla räknar med att scudetto-striden är avgjord, och det är trots allt det som det handlar om, men:
2. lanterna-derbyt i helgen kommer att bli extremt intressant, Sampdoria går förstås alltid in för fullt men nu har man dessutom kniven på strupen, samtidigt som Genoa är derby-taggade och inte alls tycks ha lagt av för säsongen. TV4 sänder, söndag kväll, obligatoriskt!

- F.G
2011-05-04, 22:01
Medlem
zachs avatar
Är inne i en negativ spiral när det gäller calcio... Jag vet, Brille har all möjlighet att hiva fram ett par hundra citat som bekräftar min aningen negativa approach till snudd på allt, men ändå...

Fan jag gör mitt dagliga varv i romavärlden, div fansidor, några forum, någon nyhetssida och så och bortser jag från allt med amerikansk touch vilket inkluderar femtusen nya spelare så kan man summera allt jag ser med la tessera del tifoso.
Tittar på gamla bilder. Hur det såg ut när Roma va ett riktigt mittenlag. Utan husgud som Totti. Utan goda framtidsutsikter. Men med en full och fanatisk läktare. Medan det nu ekar, vilket det så skulle göra även om man trycker in Roma på Rambergsvallen.
Och samma utveckling håller ju i sig överallt. Roma, Lazio, Juve har i stort sett halverat sitt snitt på 10 år. Ena matchen får ingen komma in. Andra gånger måste man vara från en viss region, ett par gånger är kraven bh-storlek på 90DD, nån gång är alla myndiga portade... Fan ingen fattar nåt. Och färre och färre bryr sig.

Paradoxalt nog så har jätten Napoli vaknat. Milanolagen är som vanligt där uppe. Roma får in cash och någon jävla gång måste ju oxå Juve vakna PÅ RIKTIGT.
Ur det perspektivet så borde ju intresset vara rätt upptrissat.

Den deprimerade delen av mig tänker just exakt nu... "tänk om det vi nu ser är resultatet av en upptrissad situation. Och inte botten."

Jaja, ett par rediga antidepressiva Peroni är på sin plats nu, jag vet, men måste bara lätta på mitt hjärta först......
2011-05-04, 22:31
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotzen
Tror definitivt att Sanchez blir för dyr att lösa och Moratti var ju inte så sugen på att bränna pengar förra året. Det bästa vore att sula iväg Maicon som hade sin peak förra säsongen till Real eller City för ett rejält överpris men det mesta beror väl på hur långt kontrakt han sitter på. Jag hoppas det kommer in en rejäl mittback och en ytterback. Att spela med Chivu och gulingen håller absolut inte och inter kan inte lita på att Samuel och Lucio är skadefria en hel säsongen.

I nuläget så känns det som att Sanchez blir för dyr men man vet aldrig. Erbjuda lite cash och några unga samt talangfulla lirare till Udinese blir det säkert, frågan är om det räcker. Vet ju att några andra klubbar kan hosta upp cash direkt på bordet liksom. Säljer man Maicon så kommer garanterat en ny ytterback in, Real & Mourinho är nog fortfarande sugna på honom och då kan vi nog få se en ny ytterback. Criscito känns intressant som attan men Preziosi har gått ut och sagt att han kostar runt 18£ milj att få loss.

Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Nu när Berlusconi satt bollen i rullningen och lovat att återställa ordningen i Milano så skrämmer inte spelare som Ramirez, Poli, Parolo och Criscito särskilt mycket. Det känns snarare som truppspelare, eller osäkra kort om man ska vara lite mer optimistisk. Jag hoppas dock att Moratti landar Tevez eller något annat stort namn i sommar, det hade behövts för att sätta allting på sin spets.

Exakt, Milan rustar och då skrämmer inte dessa lirare som det i nuläget ryktas om till Inter. Visst, Poli samt Parolo känns intressanta och har en hel del potentional i sig (Ramirez har jag sett för lite utav) men ändå, ska man fortsätta utmana om Scudetton samt härja ute i Europa så håller inte dessa lirare. Ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Kan bara hålla med. Frågan är vilken mittback ni skulle landa? Någon ur Sampdorias superduo hade varit en riktig lågoddsare, eller kanske att Kjaer plockas hem till Italien igen? Det känns dock som ett osäkert kort, man vill ju gärna ha en stabil pjäs istället för en handfull labila som det ser ut i dagsläget. För han har väl inte rosat marknaden i Tyskland? Annars finns Britos i Bologna men där kan nog priset trissas upp, om man inte gör det idiotiska och släpper den andra halvan av Viviano.

Nu när du nämner Kjaer så hade det varit ett intressant alternativ faktiskt. Silvestre i Catania kanske? Ingen klasslirare direkt men dock en robust back och inte en valp som Ranocchia, frågan är ju hur gammal den karln är? Hur bra är Zapata från Udinese? Frågan är ju verkligen om man behöver satsa så mycket pengar på en mittback då man har både Lucio, Samuel och sen Ranocchia och Chivu som kan lira mittback. Dock så kan man aldrig lita på att Lucio & Samuel är hel vilket gör att man behöver en förstärkning, typ som en Yepes i Milan. Ingen klasslirare direkt men en som man vet vad man får. Kanske tid för Branca att fynda någon rutinerad mittback från Serie A?

Angående Derby della Lanterna, hade totalt glömt bort den matchen! Underbart att man får se den på söndag. Vinst för Genoa och dom skjuter kusinerna ännu längre ner i bottenträsket? Intressant värre!
2011-05-05, 08:49
Medlem
cyberkalles avatar
Ni som har full koll på Italiensk fotboll, var har det gamla anrika laget Verona tagit vägen?

Tänkte göra som FG och hape fast åt motsatt håll och skaffa ett hobbylag och då i Serie A som jag gillar.
Farsgubben bodde nästa uteslutande i Lazise ett litet samhälle nedanför Bardolino och sökte på lag i anknytning till det och tänkte då i första hand på Nisse Liedholms gamla lag Verona men hittade inte dom vare sig i Serie A eller B.

Nåväl får försöka hitta ett annat lag inte någon storklubb.

Bologna har jag varit i några gånger när jag varit och cyklat ett av Italiens största lopp för både elit och motionärer(Nove Colli) samt att dom har en Svensk i laget gör att jag kommer ha dom som hobbylag.
2011-05-05, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Ni som har full koll på Italiensk fotboll, var har det gamla anrika laget Verona tagit vägen?

Tänkte göra som FG och hape fast åt motsatt håll och skaffa ett hobbylag och då i Serie A som jag gillar.
Farsgubben bodde nästa uteslutande i Lazise ett litet samhälle nedanför Bardolino och sökte på lag i anknytning till det och tänkte då i första hand på Nisse Liedholms gamla lag Verona men hittade inte dom vare sig i Serie A eller B.

Bologna har jag varit i några gånger när jag varit och cyklat ett av Italiens största lopp för både elit och motionärer(Nove Colli) samt att dom har en Svensk i laget gör att jag kommer ha dom som hobbylag.
Oh jävlar! Du kommer att få Vivoli på dig....

Om du ska ta något lag i de lägre divisionerna så rekommenderar jag Zemans Foggia.

Men de är ju något svåra att följa via TV.

Bologna är ett bra val. Snygga färger på tröjorna om inte annat..
Senast redigerad av Brille68 2011-05-05 kl. 09:39.
2011-05-05, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Hela dagen har gått åt att följa storbranden som pågår precis här i krokarna (en av Stockholms mest hatade byggnader går upp i rök ), men jag kan väl slänga in att dels:
1. luften går ur Serie A-snacket lite grann eftersom den rutinerade karaktären på skribenterna gör att alla räknar med att scudetto-striden är avgjord, och det är trots allt det som det handlar om, men:
2. lanterna-derbyt i helgen kommer att bli extremt intressant, Sampdoria går förstås alltid in för fullt men nu har man dessutom kniven på strupen, samtidigt som Genoa är derby-taggade och inte alls tycks ha lagt av för säsongen. TV4 sänder, söndag kväll, obligatoriskt!

- F.G
Jo visst fan är det så. Lite som när jag förtvivlat försökte övertyga, främst mig själv, att det fortfarande fanns en anledning till att följa cagliaris matcher. Som att piska en död häst. Men! Det finns kampen om fjärdeplatsen och la Salvezza, samt som sagt Derby della Lanterna. Det borde kunna höja pulsen något?

Jag vill naturligtvis att zach ska må bra, men hans melankoliskt reflekterande inlägg är fantastiska motpoler till den patetiska hysteri som drabbar fotbollsforumet då alla gapar om "el Clasico".

Jag läser just nu "Den siste Gudfadern" som följer Corleone-klanens blodiga öden och äventyr. Har kommit till Mexiko-VM där Italien tog sig till final, och då den svarte fursten, fascisten Borghese, gjorde ett misslyckat kuppförsök. Men först konsulterade han såklart med maffian. Därefter kommer säkert att nämnas Anni di piombo (Röda Brigaderna, Aldo Moro, P2, tusentals döda i politiskt våld medan maffian stärkte sitt grepp), för att följas upp med Mani Pulite/Tangentopoli där hela den politiska kartan ritades om under 1990-talet.

Tider av extrem polarisering av samhället, där calcio var oerhört viktigt och ett sätt att leva ut sina känslor. Ett sätt att känna stolthet både över landet och sitt lag.

Många (inte minst många svenskar) tycker att Berlusconis Italien är extremt, men i själva verket är det jävligt tamt i jämförelse med det kaos som tidigare funnits. På gott, men även naturligtvis ont. En av trenderna är att människor i allmänhet, likt i Sverige, blivit alltmer passiva. Något som Berlusconi i hög grad varit inblandad i genom att media blivit alltmer ytligt i form av Big Brother-TV.

Calcio har följt denna utveckling. Från att ha varit något som man var beredd att riskera livet för, så ser man det alltmer som ett underhållande spektakel som man helst följer från fåtöljen. Man vill se stjärnor utföra konster, och sedan vill man läsa smarriga saker om deras jetset-liv. Man ser England och Spanien som föredöme.
2011-05-05, 09:52
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:

Har för mig att Hellas lirar i Lega Pro 1-A och ligger för tillfälligt på en femte plats i den serien. Roligt med er som tänker skaffa ett "hobbylag" nästa säsong faktiskt, tror FabioAugusto här på FB också tänkte göra det. Roligt att få se fler som skriver här och förhoppningsvis så blir det bättre täckning på lagen i serien. Bologna är ett bra lag att välja med Marco Di Vaio på topp som aldrig verkar sluta göra mål. Sen så lirar ju även Albin där!
2011-05-05, 10:25
Medlem
Citat:

Hellas Verona (saluti) ligger just nu i Lega Pro Prima Divisione A (gamla Serie C) under Serie B. Dom har fortfarande chansen att gå upp men den är liten och börjar rinna ifrån dom. Chievo Verona finns annars, i Serie A. Det andra Verona-laget. Det är ungefär som Lazio/Roma... Chievo kommer alltid vara nr.2.
2011-05-05, 11:26
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Om du ska ta något lag i de lägre divisionerna så rekommenderar jag Zemans Foggia.

Citat:
Ursprungligen postat av Ozknyberg
Har för mig att Hellas lirar i Lega Pro 1-A och ligger för tillfälligt på en femte plats i den serien. Roligt med er som tänker skaffa ett "hobbylag" nästa säsong faktiskt, tror FabioAugusto här på FB också tänkte göra det. Roligt att få se fler som skriver här och förhoppningsvis så blir det bättre täckning på lagen i serien. Bologna är ett bra lag att välja med Marco Di Vaio på topp som aldrig verkar sluta göra mål. Sen så lirar ju även Albin där!

Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Hellas Verona (saluti) ligger just nu i Lega Pro Prima Divisione A (gamla Serie C) under Serie B. Dom har fortfarande chansen att gå upp men den är liten och börjar rinna ifrån dom. Chievo Verona finns annars, i Serie A. Det andra Verona-laget. Det är ungefär som Lazio/Roma... Chievo kommer alltid vara nr.2.

Tackar för era svar.
2011-05-05, 12:20
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Och plocka billiga poäng hos undertecknad, Hellas är ett riktigt skönt gäng i en minst lika vacker region. Vi har ordat om det förut i den här tråden men det är något visst med deras historia, deras scudetto och sedan har man ju haft allsköns spelare också, Preben Elkjaer eller Gianfranco Zigoni, en av dom mest färgstarka karaktärerna någonsin och Italiens svar på George Best. Han drack och älskade kvinnor lika mycket som bilar. En match så filmade han lite, linjedomaren kommer upp till honom och säger "men kom igen, du står ju aldrig upp" då svarade han "det är sant, jag var med en kvinna till fem i morse och är lite trött". Efter slutsignalen går linjedomaren fram och undrar vad han egentligen sa under matchen, då svarar Zigoni "men hur kan du komma och avbryta mig när jag står och pratar? Jag ska köra upp flaggan i röven på dig". Sex matcher och ett halvårs indragen lön blev svaret. Det här är samma spelare som jämförde sig själv med Pelé och Maradona och menade att dom var utomjordingar inom fotbollen. Här har ni honom när han blev petad i en match, på bänken i Hellas; http://files.splinder.com/5697c27a426d6e9116b5367cbfdfc741.jpeg. Cowboybootsen fångades dock inte på den bilden.
Senast redigerad av 4522 2011-05-05 kl. 12:26.
2011-05-05, 13:52
Medlem
Citat:

Senast rök dom ihop med Pavia & snubblade med sig ett kryss. Tror det är nån korpliga det rör sig om, skolkökspersonal mot sopåkare & dylikt.

Giuseppe Giannini fick ju nog, pallade inte ta i skiten längre. Om du var kungen av Rom men likfan blivit känd som fotbollshistoriens största loser så har du nog en del att bearbeta. Försöka lägga alla jävla 7:e platser & torskade semifinaler bakom dig & gå vidare. Finna ro efter karriären. Tänka att "jag var bra", "jag var faktiskt en av bästa", "jag skänkte publiken många fina stunder". Även om hårfästet blivit högre & lockarna tappat sin glans & Coppa Italia-medaljerna devalverats till rena Lilla Sportspegeln så gäller det att hålla huvudet högt & minnas alla de fantastiska åren. Allt som fotbollen gett. Att du gjort något magiskt av ditt liv & nu kan gå ut i medelåldern & njuta av livet med huvudet högt.

Så vaknar du på morgonen. Dags att gå till jobbet. Ännu en träning med Hellas Pellas. Ser dig i spegeln. Tänker "Vad fan håller jag på med"? "Vad fan hände"?

Nej, ska du välja ett lag kring Gardasjön så finns ju faktiskt både Brescia & Vicenza som är riktigt hyfsade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in