2011-04-13, 13:33
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Hmm.. så det finns en ingång direkt till ett badrum med en kärra utanför och en stig som leder via en skog till en djup sjö..

Så lägligt.

Ja, det är en omständighet som är väl värd att beakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag kanske inte ska jämföra på det här sättet, men även MA satt häktad vecka ut och vecka in på sannolika skäl misstänkt för mord. Tidningarna och även polisen? gick även ut med denna information:

Polisen vet nu hur hon mördades, men vad rapporten säger hålls hemligt.

– Vi behåller den informationen för oss själva för tillfället, säger Sven-Åke Petters på polisen i Dalarna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6056533.ab

Vi vet att det slutade med att MA släpptes då mord inte kunde bevisas. Jag hoppas att det inte slutar likadant i detta fall.

Vi kan alltid hålla tummarna för att utredarna har tillräckligt stark bevisning som håller hela vägen till en fällande dom - om det nu är rätt man som sitter häktad. Jag är själv rätt så övertygad om att det är så. Men helt hundra kan man inte vara förrän saken prövas rättsligt, och allra helst i Hovrätten.

Citat:
Ursprungligen postat av Leelooo
Det är väldigt lustigt att han tydligen är såpass smart så att han lyckas gömma hennes kropp så väl (Om han inte fått hjälp med det av någon "rutinerad" förstås). Men åker land och rike runt och ljuger om henne, om sådana saker som verkligen inte var hon. Sånt kommer ju fram till slut! Och då ser det ju inte så bra ut för hans del... Mycket märkligt...

Frekventa droganvändare brukar inte vara de vassaste knivarna i lådan.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Magasinkärra 2028/29 med nedfällbar klaff?

Svårt att hantera en kropp på 170 cm då det inte går att fästa övre delen av kroppen men inte omöjligt bara enormt jobbigt.

En perrongvagn eller skottkärra hade varit mer lämpad för uppgiften.

Av egen erfarenhet att köra svårtransporterade föremål, så kan en magasinkärra säkert vara till stor nytta, även om det finns bättre alternativ att frakta bort en död människa. Har man inte något annat till hands, så är en kärra alltid bättre än att bära något tungt utan några hjälpmedel alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Det finns väl grannar som bor i husen runt om Marinas hus?
Vågar man springa runt med en transportkärra med ett lik på utan att undgå att grannar ser det?

Marina bodde som sagt rätt så ensligt, så det är absolut inget stort problem att kunna smyga runt i omgivningen utan att bli upptäckt. Sedan var inte hennes grannar så särskilt vakna heller, så det lär ju inte ha varit något stort problem att röra sig fritt på kvällar och nätter utan att bli upptäckt. Jag har för mig att det skrivits om hennes grannars vanor och kvällsaktiviteter tidigt i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av mercy
...
2) Hur transporterar man en kropp på ca 80 kg om det kanske är likvärdigt med sin egen kroppsvikt?
Svar: enklast att göra i mindre delar samt minskar risken för upptäckt då detta kan ske i omgångar.
Fördelen är även att man kan gömma kroppen på olika platser...

Enligt min uppfattning så fäster man från många håll en alldeles för stor betydelse kring relativt lätta vikter. Det är lite som när man ställer sig frågande att Elins mördare om på egen hand har kunnat flytta på en sten som väger 83 kilo (mordet i Länsmansgården). Eller som när man ställer sig undrande om Marinas mördare ensam har kunnat hantera en kropp som väger runt 80 kilo. I min värld så är det helt självklart att man - i de båda fallen - lätt på egen hand skulle ha kunnat göra detta. Är man dessutom både exciterad och desperat så lär det ju gå ännu lättare.

I de båda fallen så är det storväxta män det handlar om, så det råder väl knappast något tvivel om att dessa båda män under rädslan av att åka fast lätt kan både flytta och transportera saker som inte ens väger etthundra kilo.

Har nu även en magasinkärra nyttjats till att forsla bort Marina, så skulle jag inte bli förvånad om GM har kunnat köra uppemot en mil innan kraften tagit slut.
Citera
2011-04-13, 13:42
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Jag har precis nyligen fått reda på genom bekantas bekanta att FS tydligen ska ha åkt direkt till Gbg efter att han släpptes förra gången till vänner för att festa och (enligt honom själv) ragga brudar... Efter det ska han ha tagit en ordentlig trip runtom i Sverige för att hälsa på internet vänner ( mer eller mindre våldgästat och sovit hos) och dylikt. Så som jag har fått det berättat för mig så har han varit öppen med att han var misstänkt för mordet på MJ men nekat till dessa bekanta. Dock inte visat några som helst känslor eller oro kring hennes försvinnande. Och ska dessutom ha sagt att han var hemma själv hela tiden tills Polisen kom och hon var ute och "festade" trodde han. Låter som ren skär lögn då MJ vad jag förstått definitivt inte var festar typen...

FS har varit öppen med misstankarna mot sig, kanske inte så konstigt då alla redan vet om det. Hans turné runt om har varit hos vänner från Anstalten.
Göteborgsbesöket har jag hört om, men enl. ett rykte skulle FS ha bott på vandrarhem (om han nu hade pengar till detta?). Det spelar kanske mindre roll vart han bodde och om detta också var hos en vän från Anstalten, men enligt ett inlägg (detta är raderat nu) från FS till en av hans vänner under denna period så skulle han försöka få soc-kontakt i Göteborg. Detta verkar ha misslyckats.

MJ hade gjort slut och stuckit ifrån honom. Men i själva verket hade det varit slut sedan många månader tillbaks. Synd var det om honom i alla fall. Extra mycket eftersom han också blivit misstänkt för mord
Citera
2011-04-13, 13:50
Bannlyst
Då återkommer nästa fråga åter igen!
Varför stod Marinas bil parkerad på långtidsparkeringen?
Vem har ställt bilen där? Marina parkerar inte där för att sedan gå hem igen. F har inget körkort men kan naturligtvis köra ändå, men vem skjutsade isf tillbaka han till huset? Då kan han inte varit ensam. Ställdes bilen dit på parkeringen för att låtsas visa att hon rest iväg och skulle vara borta ett tag?
Citera
2011-04-13, 13:50
Medlem
saffys avatar
Enligt vittnet som mötte bilen, så var det ca 10.50 på fm och bankuttaget var vid 11-tiden. Så det kan stämma tidsmässigt.
Vittnet blev hörd om mötet med bilen flera gånger och var övertygad om att det var en ensam kvinna som körde och ingen satt i passagerarsätet. Det skulle vara om det satt någon i baksätet då.

Jag har också tänkt att det kunde vara MJ som i rasande fart skulle köra ner och ta ut pengar. Men sen är det ju ingen av grannarna som sett bilen komma tillbaka? Kanske FS inte var i huset utan att hon skulle möta honom och ge honom pengarna?
Dom hade grälat den 27 juli, FS födelsedag om jag minns rätt, och han kanske drog iväg då någon skrev i tråden, att han var besviken över sin födelsedag. ( ett gräl som någon hörde på dagen när dom var på Tjörn)
Visst kan man ta fel kod och fel kort om man är förbannad och stressad. Gå tillbaka till bilen och hämta rätt kort och tillbaka och ta ut pengar (därav flera försök)
Men..vad hände sen?
Om det var FS som promenerade vid tre-tiden så kan det varit en annan bil inblandad. Dom har ju inte hittat något i bilarna som var MJ:s.
Citera
2011-04-13, 13:55
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Då återkommer nästa fråga åter igen!
Varför stod Marinas bil parkerad på långtidsparkeringen?
Vem har ställt bilen där? Marina parkerar inte där för att sedan gå hem igen. F har inget körkort men kan naturligtvis köra ändå, men vem skjutsade isf tillbaka han till huset? Då kan han inte varit ensam. Ställdes bilen dit på parkeringen för att låtsas visa att hon rest iväg och skulle vara borta ett tag?

Då polisen knackade dörr i Källdalen trodde de att det var FS som kört bilen på f.m. 28/7. Om det beror på vittnesuppgifter eller teknisk undersökning vet jag inte. Det är vad de sade i alla fall och hoppades grannar kunde peka ut honom som förare, men om någon gjort det vet jag icke.
Citera
2011-04-13, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Enligt vittnet som mötte bilen, så var det ca 10.50 på fm och bankuttaget var vid 11-tiden. Så det kan stämma tidsmässigt.
Vittnet blev hörd om mötet med bilen flera gånger och var övertygad om att det var en ensam kvinna som körde och ingen satt i passagerarsätet. Det skulle vara om det satt någon i baksätet då.

Jag har också tänkt att det kunde vara MJ som i rasande fart skulle köra ner och ta ut pengar. Men sen är det ju ingen av grannarna som sett bilen komma tillbaka? Kanske FS inte var i huset utan att hon skulle möta honom och ge honom pengarna?
Dom hade grälat den 27 juli, FS födelsedag om jag minns rätt, och han kanske drog iväg då någon skrev i tråden, att han var besviken över sin födelsedag. ( ett gräl som någon hörde på dagen när dom var på Tjörn)
Visst kan man ta fel kod och fel kort om man är förbannad och stressad. Gå tillbaka till bilen och hämta rätt kort och tillbaka och ta ut pengar (därav flera försök)
Men..vad hände sen?
Om det var FS som promenerade vid tre-tiden så kan det varit en annan bil inblandad. Dom har ju inte hittat något i bilarna som var MJ:s.
Vad skulle de hitta i MJ:s bilar? Det finns väl inget som säger att hon skulle bli mördad eller liggandes död i någon av bilarna?
Citera
2011-04-13, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Då polisen knackade dörr i Källdalen trodde de att det var FS som kört bilen på f.m. 28/7. Om det beror på vittnesuppgifter eller teknisk undersökning vet jag inte. Det är vad de sade i alla fall och hoppades grannar kunde peka ut honom som förare, men om någon gjort det vet jag icke.
Men då stämmer det inte med det andra vittnet som såg en tjej i ljust uppsatt hår.
F har mörkt hår eller kanske lite gråsprängt.
Eftersom M höll på med dominanta lekar så kanske hon hade en ljus peruk som F lånat för att likna henne?
Citera
2011-04-13, 14:16
Medlem
saffys avatar
Citat:
Vad skulle de hitta i MJ:s bilar? Det finns väl inget som säger att hon skulle bli mördad eller liggandes död i någon av bilarna?

Nä inte mördad men om FS använt bilen för att forsla kroppen. Sen var det ju MJ:s bilar så att det finns hår m m är ju inte konstigt.
Citera
2011-04-13, 14:23
Medlem
saffys avatar
Jag känner personen som mötte bilen, iallafall pratar ibland, och jag vet att polisen frågade om det kunde varit en man som körde. MJ var ju lite rund i ansiktet och föraren tvekade inte..det var en kvinna, men om det var MJ eller en annan kvinna är ju osäkert.
Jag och även den föraren kör denna vägen som sagt nästan varje dag och varken före eller efter, så har jag stött på en likadan bil som MJ hade och inte heller sett någon köra som en idiot på den kuriga vägen.
Om grannarna sett FS så har han isåfall haft en kvinna i bilen, som sedan bytt plats med honom, och som kanske hade körkort. Fort gick det och mitt i vägen kom bilen.

Ja Nillan skriver att FS är smart? Det är ju hennes uppfattning..en som manipulerar sin omgivning kan ju anses smart och som sagt, det beror på vem han föröker lura?
Citera
2011-04-13, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Jag känner personen som mötte bilen, iallafall pratar ibland, och jag vet att polisen frågade om det kunde varit en man som körde. MJ var ju lite rund i ansiktet och föraren tvekade inte..det var en kvinna, men om det var MJ eller en annan kvinna är ju osäkert.
Jag och även den föraren kör denna vägen som sagt nästan varje dag och varken före eller efter, så har jag stött på en likadan bil som MJ hade och inte heller sett någon köra som en idiot på den kuriga vägen.
Om grannarna sett FS så har han isåfall haft en kvinna i bilen, som sedan bytt plats med honom, och som kanske hade körkort. Fort gick det och mitt i vägen kom bilen.

Ja Nillan skriver att FS är smart? Det är ju hennes uppfattning..en som manipulerar sin omgivning kan ju anses smart och som sagt, det beror på vem han föröker lura?
Hur mycket hinner man uppfatta om personer i en bil som kommer i full fart och även mitt på vägen? Jag tror inte att man hinner se att personen som kör har uppsatt hår. Man har nog fullt upp med att fokusera på bilen, mötet mitt på vägen och den höga farten.
Citera
2011-04-13, 15:19
Medlem
Leelooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
FS har varit öppen med misstankarna mot sig, kanske inte så konstigt då alla redan vet om det. Hans turné runt om har varit hos vänner från Anstalten.
Göteborgsbesöket har jag hört om, men enl. ett rykte skulle FS ha bott på vandrarhem (om han nu hade pengar till detta?). Det spelar kanske mindre roll vart han bodde och om detta också var hos en vän från Anstalten, men enligt ett inlägg (detta är raderat nu) från FS till en av hans vänner under denna period så skulle han försöka få soc-kontakt i Göteborg. Detta verkar ha misslyckats.

MJ hade gjort slut och stuckit ifrån honom. Men i själva verket hade det varit slut sedan många månader tillbaks. Synd var det om honom i alla fall. Extra mycket eftersom han också blivit misstänkt för mord

Nja, folk uppe i landet som han varit hos under sin turné visste inte nödvändigtvis om det innan han berättade det! Japp, jag vet att det har varit Anstalten vänner, verkar som att där var det enda stället där han hade "vänner" typ... Sorgligt...
Citera
2011-04-13, 15:49
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Nja, folk uppe i landet som han varit hos under sin turné visste inte nödvändigtvis om det innan han berättade det! Japp, jag vet att det har varit Anstalten vänner, verkar som att där var det enda stället där han hade "vänner" typ... Sorgligt...

En av dem FS bodde hos en längre tid efter hans släpptes ur häktet första gången verkar iaf vara en vän FS haft under en längre tid. Jag behöver inte skriva ut vem, men denne man har tidigare bott i Göteborgstrakten samt kört kollektivtrafik runt omkring. Han har bl.a. lagt ut bilder från Svartedalens naturreservat m.m. på en annan site som numera är nedstängd.
Om FS och denne man kände varandra då denne bodde i GBG-trakten vet jag inte, men det verkar troligt. Denne vän har även skickat pengar till FS tidigare (då FS bodde hos MJ). Hur mycket eller om det hänt flera ggr vet jag inte heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in