2011-04-13, 06:39
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, men som jag skrev, närmare positionering kan bara göras i realtid. Efter ett samtal sparas bara uppgifter om telefon och den mast den var uppkopplad mot. För att göra en triangulering mot en telefon måste den vara påslagen.

Tillägg: Är det en sådan här kärra du menar? http://www.horbybruk.se/EkebyTransport.pdf Ser inte ut att vara idealisk att transportera en kropp i, men det är möjligt.

Jag vet att man har kunnat positionera telefoner även i efterhand, med hjälp av loggar från flera master. På så sätt har man kunnat säga var en telefon har befunnit sig, och om den varit registrerad - av vem.

Jag tror att det är exakt en sådan kärra faktiskt. Hon hade den på baksidan av sitt hus, vid ingången till sitt badrum. En annan gång så stod den i det där garaget precis innan bommen där den allmänna vägen tar slut.
Citera
2011-04-13, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Hon hade den på baksidan av sitt hus, vid ingången till sitt badrum.

Hmm.. så det finns en ingång direkt till ett badrum med en kärra utanför och en stig som leder via en skog till en djup sjö..

Så lägligt.
Citera
2011-04-13, 06:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Hmm.. så det finns en ingång direkt till ett badrum med en kärra utanför och en stig som leder via en skog till en djup sjö..

Så lägligt.
Om kroppen tejpades med packtejp på kärran är det fullt möjligt att transportera kroppen ett par kilometer för hand, även på skogsstigar.

Undrar om kärran finns kvar. Eller användes som sänke?
Citera
2011-04-13, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Undrar om kärran finns kvar. Eller användes som sänke?

Dags att dragga den där sjön kanske.
Citera
2011-04-13, 08:05
Bannlyst
Citat:
I och med att man från spaningsledningens sida i ett tidigt skede gav utredningen en mordstatus så har man med all säkerhet kontrollerat omgivningens samtliga trafikrörelser vad beträffar mobiltelefoni. Har mycket svårt att tänka mig att det funnits någon aktiv telefon - oregistrerad eller inte - som skulle vara okänd för polisen. Har det funnits några okända gärningsmän eller medhjälpare i området, så är dessa redan kända vid det här laget. Den starkare bevisningen - för den som Fredrik sitter häktad - så är det helt andra saker. Vill inte spekulera i vad denna bevisningen innebär, eller hur den ser ut. Men denna bevisning räckte i alla fall till en häktning på sannolika skäl, vilket känns rätt så talande.

Jag kanske inte ska jämföra på det här sättet, men även MA satt häktad vecka ut och vecka in på sannolika skäl misstänkt för mord. Tidningarna och även polisen? gick även ut med denna information:

Polisen vet nu hur hon mördades, men vad rapporten säger hålls hemligt.

– Vi behåller den informationen för oss själva för tillfället, säger Sven-Åke Petters på polisen i Dalarna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6056533.ab

Vi vet att det slutade med att MA släpptes då mord inte kunde bevisas. Jag hoppas att det inte slutar likadant i detta fall.
Citera
2011-04-13, 08:20
Medlem
Leelooos avatar
Citat:
Stämmer bra det. Marina föraktade själva begreppet "festa", så det lär ju vara det minsta som hon gjorde. Hon var dessutom ytterst sparsmakad vad det gällde alkohol. Jag tror att Fredriks alla falska utsagor om henne istället har stärkt misstankarna emot honom. Detta, plus det stärkta bevisningsläget. Han sitter nog bokstavligen mitt i skiten just nu. Det är min tanke.

Det är väldigt lustigt att han tydligen är såpass smart så att han lyckas gömma hennes kropp så väl (Om han inte fått hjälp med det av någon "rutinerad" förstås). Men åker land och rike runt och ljuger om henne, om sådana saker som verkligen inte var hon. Sånt kommer ju fram till slut! Och då ser det ju inte så bra ut för hans del... Mycket märkligt...
Citera
2011-04-13, 10:10
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Jag vet att man har kunnat positionera telefoner även i efterhand, med hjälp av loggar från flera master. På så sätt har man kunnat säga var en telefon har befunnit sig, och om den varit registrerad - av vem.

Jag tror att det är exakt en sådan kärra faktiskt. Hon hade den på baksidan av sitt hus, vid ingången till sitt badrum. En annan gång så stod den i det där garaget precis innan bommen där den allmänna vägen tar slut.

Magasinkärra 2028/29 med nedfällbar klaff?

Svårt att hantera en kropp på 170 cm då det inte går att fästa övre delen av kroppen men inte omöjligt bara enormt jobbigt.

En perrongvagn eller skottkärra hade varit mer lämpad för uppgiften.
Citera
2011-04-13, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Magasinkärra 2028/29 med nedfällbar klaff?

Svårt att hantera en kropp på 170 cm då det inte går att fästa övre delen av kroppen men inte omöjligt bara enormt jobbigt.

Silvertejp eller rep borde funka. Gissar att problemet är ganska litet i en sådan situation.
Citera
2011-04-13, 11:38
Bannlyst
Citat:
Jag vet att man vid misstanken av grövre brott gör extremt noggranna trianguleringar, och särskilt då vid mordutredningar. Sedan är det säkert inte så många aktiva telefoner som man behöver kontrollera i området. De flesta telefonerna går ju säkert att direkt avfärda som "normala" användare - boende, tidningsbud och andra normalt förekommande personers telefoner. Det går att avgränsa sökningarna rätt så ordentligt hos de olika mobiloperatörerna, och man kan faktiskt i vissa fall fastställa positioner med något 50-tal meter när, om man har lite tur. Det är bland annat så som man har hittat bortsprungna barn som inte vetat var de varit, och även en del äldre som virrat bort sig. Man triangulerar dem med en rätt så stor noggrannhet. Så jag tror inte att man behöver arbeta ihjäl sig för att hitta någon oregistrerad nalle i Övre Röra. Det är inte direkt som att försöka att hitta en oreggad kontantkortstelefon under en fullsatt konsert på Ullevi en varm sommarkväll.. Där kan vi tala om många timmars arbete!

Jag har för mig att Marina hade en sådan där gul magasinkärra från Hörby Bruk med luftgummihjul. Kanske kan den ha använts i sådana fall? Kan den uppgiften avfärdas eller bekräftas?
Det finns väl grannar som bor i husen runt om Marinas hus?
Vågar man springa runt med en transportkärra med ett lik på utan att undgå att grannar ser det?
Citera
2011-04-13, 12:24
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Det finns väl grannar som bor i husen runt om Marinas hus?
Vågar man springa runt med en transportkärra med ett lik på utan att undgå att grannar ser det?

Det bär mig verkligen emot att säga det, eftersom det är så hemskt detta; men om M var i delar skulle vissa frågor enklare besvaras. Allt är givetvis bara en teori, en hemskt teori:

1) Varför utgick man så tidigt från att M var mördad i huset eller däromkring?
Svar: teknikerna initialt fanns spår av större blodmängd

2) Hur transporterar man en kropp på ca 80 kg om det kanske är likvärdigt med sin egen kroppsvikt?
Svar: enklast att göra i mindre delar samt minskar risken för upptäckt då detta kan ske i omgångar.
Fördelen är även att man kan gömma kroppen på olika platser.

3) Varför var F i ett rus när föräldrarna kom till bostaden någon dag efter M`s försvinnande?
Svar: jag inbillar mig att en GM efter ett bestialiskt mord kan känna sig både upprymd, ångestladdad, stressad,ledsen m.m. Vore konstigt om man betedde sig som vanligt, särskilt inte om man är intelligent som nillanB sagt att F är. Måste ju finnas mycket att tänka på-både bakåt och framåt.

Tidigt så hade jag teorin att M var utless på F och efter grälet sagt att nu är det nog.Stick!
Då är det inte otroligt att det var hon själv som tog bilen i rasande fart och åkte till bankomaten i upprört tillstånd. Väl där, i emotionellt upplösningstillstånd, slog hon fel kod, kanske blandade ihop det med någon annan kod. Åkte hem och slängde pengarna på F som inte var nöjd med utdelningen och vägrade ge sig av. Sen blev det bråk.

Finns ingen tidslinje vad jag kunnat se. Undrar hur lång tid det var då vittnet såg en kvinna köra i rasande fart till tidpunkten för bankomatuttaget? Skulle det kunna vara en och samma person tidsmässigt?
Senast redigerad av mercy 2011-04-13 kl. 12:27.
Citera
2011-04-13, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det bär mig verkligen emot att säga det, eftersom det är så hemskt detta; men om M var i delar skulle vissa frågor enklare besvaras. Allt är givetvis bara en teori, en hemskt teori:

2) Hur transporterar man en kropp på ca 80 kg om det kanske är likvärdigt med sin egen kroppsvikt?
Svar: enklast att göra i mindre delar samt minskar risken för upptäckt då detta kan ske i omgångar.

3) Varför var F i ett rus när föräldrarna kom till bostaden någon dag efter M`s försvinnande?
Svar: jag inbillar mig att en GM efter ett bestialiskt mord kan känna sig både upprymd, ångestladdad, stressad,ledsen m.m. Vore konstigt om man betedde sig som vanligt, särskilt inte om man är intelligent som nillanB sagt att F är. Måste ju finnas mycket att tänka på-både bakåt och framåt.

Tidigt så hade jag teorin att M var utless på F och efter grälet sagt att nu är det nog.Stick!
Då är det inte otroligt att det var hon själv som tog bilen i rasande fart och åkte till bankomaten i upprört tillstånd. Väl där, i emotionellt upplösningstillstånd, slog hon fel kod, kanske blandade ihop det med någon annan kod. Åkte hem och slängde pengarna på F som inte var nöjd med utdelningen och vägrade ge sig av. Sen blev det bråk.

Finns ingen tidslinje vad jag kunnat se. Undrar hur lång tid det var då vittnet såg en kvinna köra i rasande fart till tidpunkten för bankomatuttaget? Skulle det kunna vara en och samma person tidsmässigt?
Enl pressen tror polisen att M kan vara nedgrävd någonstanns i terrängen runt huset. Troligen måste de ha hittat något redskap vid huset som en spade eller liknande som det fanns spår från både M och F. Där av teorin om nedgrävningen.

Någon i tråden påpekade att M:s facebooksida hade uppdaterats efter hennes försvinnande med att skriva att hon var borta ett tag på resa. F misstänktes då eftersom han kan ha vetat hennes inloggningsuppgifter. De datorer som beslagtogs visar isf när och vilken dator som inloggningen gjordes ifrån. Detta kan ha bundit F.

Ingen vet om kroppen ens finns runt hennes hem, kroppen kan finnas någon helt annanstans, många mil bort.

Ett vittne såg ev. Marinas bil komma i rasande fart med en ljushårig tjej vid ratten. Det kan ha varit Marina.
Hon kan haft med sej F i bilen och under hot tvingas köra till bankomaten för att ta ut pengar till F.
M försöker ta ut pengar men av rädsla eller medvetet slå in fel kod för att bankomaten ska ta kortet.
Behövde han pengar till droger? De är inte billiga!

Att ev Marina körde fort kan ha berott på att hon under hot ville visa vittnet sin uppmärksamhet att hon kom med bilen. En vink att inte något stod rätt till.

Det är min teori.
Senast redigerad av Yznof 2011-04-13 kl. 13:09.
Citera
2011-04-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy

(min fetning)

Ang. fetningen. Jag tror du har en poäng här. MJ hade försökt bli av med FS under lång tid. Kanske att köpa sig fri var ett sista desperat försök från hennes sida. Men kan man inte tänka sig att informationen att FS promenerat med barn i området och att MJ/annan kvinna synts åka snabbt i bil är typiska för just FB. Vi har inte mycket att gå på och därför läggs för mycket vikt vid saker som kanske inte alls hör hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in