• 1
  • 2
2011-03-20, 17:20
Medlem
danny79s avatar
Hur gör ni er fläskkotlett perfekt? Steker ni den lite blodig? Vad kryddar ni med? Eller kanske kokar ni den? Hur gör ni den perfekta fläskkotletten helt enkelt?
Citera
2011-03-20, 17:24
Medlem
Frank.Costanzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danny79
Hur gör ni er fläskkotlett perfekt? Steker ni den lite blodig? Vad kryddar ni med? Eller kanske kokar ni den? Hur gör ni den perfekta fläskkotletten helt enkelt?

Bra tråd!

Jag har undrat länge om det finns någon konstig varelse där ute som kan tillaga en fläskkotlett så att den inte blir som min! Det blir fan alltid helt torr och tråkig inuti. Ska man steka den på låg värme under lång tid eller vad är grejen?
Citera
2011-03-20, 17:30
Medlem
mattkants avatar
Go tråd!
Stek på en jättesnabbis på högsta värme i stekpannan, för att få en aptitlig yta. Koka kotletten tillsammans med buljongtärningar. Ta ur å stek det sista i pannan. Saftig å go!
Citera
2011-03-20, 17:31
Medlem
danny79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Costanza
Bra tråd!

Jag har undrat länge om det finns någon konstig varelse där ute som kan tillaga en fläskkotlett så att den inte blir som min! Det blir fan alltid helt torr och tråkig inuti. Ska man steka den på låg värme under lång tid eller vad är grejen?

Jag själv brukar steka den så den ser liiite rosa i. Då är den saftig. Kryddar den faktiskt med grillkrydda. Blir faktiskt jävligt god. Sen har han debatten om hurvida lite rött grisblod är bra eller ej
Citera
2011-03-20, 17:33
Medlem
danny79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattkant
Go tråd!
Stek på en jättesnabbis på högsta värme i stekpannan, för att få en aptitlig yta. Koka kotletten tillsammans med buljongtärningar. Ta ur å stek det sista i pannan. Saftig å go!

Hur länge ska man koka den? Har försökt men den blev seg som satan.
Citera
2011-03-20, 17:36
Medlem
mattkants avatar
Citat:
Hur länge ska man koka den? Har försökt men den blev seg som satan.
nte koka så den blir klar. Koka med buljong görs för smaken. Svårt att säga tid, men säg 5-10 min, sen ner i stekpannan. Kan faktiskt vara lite rosa om du vill det. Risken för trikiner är så gott som obefintlig these days.

EDIT:
Förtydligande; Stek för yta, koka för smak, stek klart
Citera
2011-03-20, 17:43
Medlem
Moff .. es avatar
Ingen expert, verkligen inte. Men avskyr torra kotletter.

Bryner dem i het panna. Saltar och pepprar. Strör över paprikapulver.
Lite vatten i stekpannan = sky.
In i ugnen med skyn påslaget under folie i minst 20 min (200 grader)
Av med foliet. På med stekta chaminjoner + grädde. In igen i kanske 10-15 minuter.

Klart.

Edit: "bankar ut dem innan stekning". (med knogarna..)
Senast redigerad av Moff .. e 2011-03-20 kl. 17:46.
Citera
2011-03-20, 17:56
Medlem
Citat:
campmastah
Reg: Feb 2011
Varför övh äta fläskkotlett?
Varför övh äta fläskkotlett?
*

En kommentar som var överflödig.
En porkchop är underbart gott och ha undrar ert knep för att göra dem perfekta
Grejen är att fläskkotlett inte ens är gott.
Citera
2011-03-20, 18:04
Medlem
Dirges avatar
Hör kanske inte till ämnet men varför inte köra på karre både billigare och godare. Mina kotletter blir ofta rätt smaklösa o torra. Men något som faktiskt blir ok med kotlett är att göra sambal kotletter i ugnen möra och saftiga och grymt god sås blir det.
Senast redigerad av Dirge 2011-03-20 kl. 18:07.
Citera
2011-03-20, 18:15
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av campmastah
Grejen är att fläskkotlett inte ens är gott.

Grejen är att vissa gillar fläskkotlett och skiter fullständigt i vad andra tycker.
Citera
2011-03-20, 19:28
Medlem
redbull72s avatar
Gjorde kotletter idag, smorde en ugnsform, la i kottletterna med några rejäla smörklickar, krydda med svartpeppar, rosmarin o timjan, hällde i ungf 4 dl grädde så det täckte kotletterna, på med lite soya osså in i 175 gradig ugn i 1 1/2 timme, vart riktigt goda!
Citera
2011-03-20, 19:53
Medlem
FetFulElaks avatar
Mina vänner - ni ska INTE göra era kotletter rosa eller blodiga. Griskött skall ALLTID vara genomstekt. Detta pga risken för trikiner...

Skit samma - en fläskkotlett kan vara riktigt, riktigt gott. Som någon sa: bryn i panna med valfria kryddor och "koka" klart ugn (eller i stekpannan med lock) i dess egen sky, eller grädde...

Tänk på att köttet skall vara rumstempererat och avtorkat när ni steker det - och pannan skall vara HET, vilket också betyder att ni inte ska ha mer än en kotlett i taget.

Nåväl... testa att grilla! Marinera med valfria kryddor (ha dock gärna med någon syra (citron, vinäger) som bryter ned köttets fibrer). Koka den marinerade kotletten och grilla snabbt med valfri glace... mycket gott. I och med att köttet är kokt, så är det röken man vill åt - testa gärna att slänga i spån från äppelträd och lägg på locket på klotgrillen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in