2011-03-13, 11:51
Medlem
pellepoliss avatar
Brorsan hade samma problem med Kommunal.

Han visste att han skulle sluta ett visst datum och han hade för sig att det var en viss uppsägningstid, så han ringde i god tid (6-7 mån) innan han slutade för att kolla läget. Han ringde till sin sektion för att ta reda på mer hur man skulle göra med A-kassa och medlemskap.

Svaret blev att han skulle vara kvar och återkomma den dagen han slutade, så skulle de lösa allt. Han väntade och ringde på dagen och får då prata med en annan tant på sektionen som skrattar och säger att det inte alls går att sluta så direkt. Han har ju tre månaders uppsägningstid. Om man inte har någon inkomst blir kostnaden för Kommunal typ 230:-/mån och totalt skulle det bli 690:-. Det är pengar han kände sig blåst på, eftersom han varit ute i god tid, men helt enkelt blivit lurad att stanna kvar till sista dagen.

Han hörde sig för och undersökte möjligheterna att nå en uppgörelse med dem, men det var inte intressant. Han fick under ett halvårs tid påminnelser om att han skulle betala annars skulle han uteslutas. Han ville gå ut ur både kommunal och A-kassan.

Han betalade inget och ringde kommunal varje gång, för att få hjälp att gå ut, utan att betala, eftersom han kände sig blåst. Men det gick inte, så fort han hade betalat, skulle de hjälpa honom.

En gång när han ringde blev han hotad med kronofogde och tingsrätt om han inte betalade medlemskapet.

Han skickade då massa mail till massa personer i Kommunal och beskrev sin situation. Efter några dagar kom det flera olika brev. En del skrev att han givetvis skulle uteslutas utan att betala något, och beklagade det inträffade. En del krävde att han skulle betala för den tid han varit i "konflikt" och ytterligare tre månader. Sen fick han flera olika bekräftelser med olika uppgörelser på, där en del skrev att han inte längre är medlem och andra skrev att han skulle betala först och gå ur sen.

Hur eller om det har slutat vet jag inte, men Kommunal verkar ha både attitydproblem mot medlemmar och de verkar ha det snurrigt i sina egna led. Alla verkar säga/tycka olika...
Citera
2011-03-13, 18:23
Medlem
Fullfittans avatar
Om hon har en avgift på 600-700 så tjänar hon cirka 40000 vilket innebär att inkomstförsäkringen en ganska tung del av avgiften. Med den lönen som kommunalanställd så är man ju relativt högt uppsatt och jag ser inte riktigt vitsen med att vara med Kommunal för inkomstförsäkringens skull.

Annars får ni väl göra det bästa av situationen och se det positiva med vad ni får för avgiften.
- hemförsäkring för hushållet
- olycksfallsförsäkring för henne (arbete+fritid)
- barngruppliv för era barn (om ni har)
- inkomstförsäkring för henne (vilket är bra om hon nu tjänar 40')
- riktigt bra medlemsrabatt på barnförsäkring och olycksfallsförsäkring för dig

Dvs vill ni omfattas av samma försäkringsskydd som hennes medlemsskap ger er så är det inte så mycket pengar ni faktiskt sparar in varje månad. Jag tvivlar på att ni kan få samma deal med IF/TH/Folksam som LO har med AFA. Särskilt inkomstförsäkringar brukar vara dyra och tecknar hon en sådan privat går ni snarare back på att hon går ur.
Citera
2012-08-27, 12:08
Avslutad
Är det möjligt att straffa sig ur kommunal och ändå behålla A-kassan?
Citera
2012-08-27, 12:58
Avslutad
Hon kanske kan bli sverigedemokrat? Eller mister man a-kassan då också?
Citera
2013-12-27, 10:57
Medlem
Har en liknande erfarenhet från ett annat förbund, efter ett tag fick jag en bekräftelse på att jag lämnat a-kassan men det var tvärtom jag skulle vara kvar där, det verka vara rena kaoset på expeditionen, har säkert ringt dem 5 ggr...ett ex jag gick ur en annan förening efter ett par dagar fick jag ett mejl där de skrev att från det datumet upphör betalningen och att jag är välkommen tillbaka om jag vill, facket däremot känns som stenåldern
Jag ser inte sac eller löntagarna(Sd) som ett alternativ, men undrar hur de som inte är med i facket ex löneförhandla?, det är ju facken som har förhandlingsrätt.
Och om man kommer i en konflikt med företaget eller om det skulle bli uppsägningar, har medlemmarna i facken fördelar då?
Citera
2013-12-27, 21:22
Medlem
Normalt sett, ja.
Vid uppsägningar kommer facket med förhandlingsrätt alltid utgå från att icke-medlemmar skall gå före medlemmar i det förhandlingsbärande facket.
Citera
2013-12-28, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av InUFace
Hej!

Min sambo ringde idag till facket (kommunal) för att begära urträde. Varför är väl ingen överraskning, det är ju SÅINIHELVETE dyrt. Att betala 800 pix i månaden till ett gäng feta femi-kärringar som inte gör ett förbannat dugg är ju hutlöst.

Nu till frågan. Den stammande bulltanten i telefonen påstår att hon har 3 månaders uppsägningstid? Som om det vore nått jävla mobil-abonnemang! Kan detta stämma?

Jag ifrågasatte detta och detta ska ha tillkommit vid ett "kongressbeslut" förra året. Jaha, vad spelar det för roll vad den där "klubben"(för det är det ju man ändå är medlem i trots allt, en sorts klubb) beslutar sinsemellan? Dessa nya "villkor" är ingenting som medlemmar informeras om och knappast något som avtalas mellan parterna. Om de beslutat att det var 70 års uppsägningstid då, vad hände då?

Vidare när min flickvän säger att hon struntar i detta och fortsättningsvis endast ska betala in a-kasseavgiften intar kossan i telefonen en mycket otrevlig attityd och "hotar" med uteslutning ur a-kassan om fackavgiften inte betalas korrekt de resterande 3 månaderna.

Kan detta verkligen vara lagligt? Ett villkor som detta bör ju regleras via t.ex. avtalslagen? Kommer min flickvän verkligen bli blåst på över 2 lök till av dessa jävla idioter?

Haha ja och kommunal är ju också ett av de fack som är allra sämst på att förhandla till sig bättre löner. Fan en undersköterska eller personlig assistent inom kommunen tjänar ju mindre än en Mcdonaldsanställd. Så man undrar ju vad avgiften går till.
Citera
2013-12-28, 00:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Om hon har en avgift på 600-700 så tjänar hon cirka 40000 vilket innebär att inkomstförsäkringen en ganska tung del av avgiften. Med den lönen som kommunalanställd så är man ju relativt högt uppsatt och jag ser inte riktigt vitsen med att vara med Kommunal för inkomstförsäkringens skull.

Annars får ni väl göra det bästa av situationen och se det positiva med vad ni får för avgiften.
- hemförsäkring för hushållet
- olycksfallsförsäkring för henne (arbete+fritid)
- barngruppliv för era barn (om ni har)
- inkomstförsäkring för henne (vilket är bra om hon nu tjänar 40')
- riktigt bra medlemsrabatt på barnförsäkring och olycksfallsförsäkring för dig

Dvs vill ni omfattas av samma försäkringsskydd som hennes medlemsskap ger er så är det inte så mycket pengar ni faktiskt sparar in varje månad. Jag tvivlar på att ni kan få samma deal med IF/TH/Folksam som LO har med AFA. Särskilt inkomstförsäkringar brukar vara dyra och tecknar hon en sådan privat går ni snarare back på att hon går ur.

Högt uppsatta chefer, iaf här i kommunen har avgångsvederlag och är inte ens med i facket och akassa. Det är inte många kommunalanställda som tjänar 40k i månaden. Politiker och chefer ligger på den nivån och högre men när det gäller politiker så finns speciella politiska inkomstgarantier under x antal år och för högre tjänstemän så är det 1-2 års avgångsvederlag med samma lön som på arbetet.
Citera
2013-12-28, 10:36
Medlem
OneBrAiNers avatar
Här finns information om avgifter inom Kommunal

http://www.kommunal.se/Kommunal/Bli-medlem/Vad-kostar-det-att-vara-med-i-Kommunal/#.Ur6Z3oU6Yxk
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in