2011-03-10, 19:42
Medlem
Hej!

Min sambo ringde idag till facket (kommunal) för att begära urträde. Varför är väl ingen överraskning, det är ju SÅINIHELVETE dyrt. Att betala 800 pix i månaden till ett gäng feta femi-kärringar som inte gör ett förbannat dugg är ju hutlöst.

Nu till frågan. Den stammande bulltanten i telefonen påstår att hon har 3 månaders uppsägningstid? Som om det vore nått jävla mobil-abonnemang! Kan detta stämma?

Jag ifrågasatte detta och detta ska ha tillkommit vid ett "kongressbeslut" förra året. Jaha, vad spelar det för roll vad den där "klubben"(för det är det ju man ändå är medlem i trots allt, en sorts klubb) beslutar sinsemellan? Dessa nya "villkor" är ingenting som medlemmar informeras om och knappast något som avtalas mellan parterna. Om de beslutat att det var 70 års uppsägningstid då, vad hände då?

Vidare när min flickvän säger att hon struntar i detta och fortsättningsvis endast ska betala in a-kasseavgiften intar kossan i telefonen en mycket otrevlig attityd och "hotar" med uteslutning ur a-kassan om fackavgiften inte betalas korrekt de resterande 3 månaderna.

Kan detta verkligen vara lagligt? Ett villkor som detta bör ju regleras via t.ex. avtalslagen? Kommer min flickvän verkligen bli blåst på över 2 lök till av dessa jävla idioter?
Citera
2011-03-10, 19:47
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InUFace
Hej!

Min sambo ringde idag till facket (kommunal) för att begära urträde. Varför är väl ingen överraskning, det är ju SÅINIHELVETE dyrt. Att betala 800 pix i månaden till ett gäng feta femi-kärringar som inte gör ett förbannat dugg är ju hutlöst.

Nu till frågan. Den stammande bulltanten i telefonen påstår att hon har 3 månaders uppsägningstid? Som om det vore nått jävla mobil-abonnemang! Kan detta stämma?

Jag ifrågasatte detta och detta ska ha tillkommit vid ett "kongressbeslut" förra året. Jaha, vad spelar det för roll vad den där "klubben"(för det är det ju man ändå är medlem i trots allt, en sorts klubb) beslutar sinsemellan? Dessa nya "villkor" är ingenting som medlemmar informeras om och knappast något som avtalas mellan parterna. Om de beslutat att det var 70 års uppsägningstid då, vad hände då?

Vidare när min flickvän säger att hon struntar i detta och fortsättningsvis endast ska betala in a-kasseavgiften intar kossan i telefonen en mycket otrevlig attityd och "hotar" med uteslutning ur a-kassan om fackavgiften inte betalas korrekt de resterande 3 månaderna.

Kan detta verkligen vara lagligt? Ett villkor som detta bör ju regleras via t.ex. avtalslagen? Kommer min flickvän verkligen bli blåst på över 2 lök till av dessa jävla idioter?
Har du inte skrivit under något avtal gällande "uppsägningstid" så gäller det ingen sådan.
Oavsett vad de har kommit fram till under sina möten.
Citera
2011-03-10, 19:48
Medlem
revodnebs avatar
Tyvärr är kommunal en kommunistorganisation:

http://www.kommunal.se/Kommunal/Om-Kommunal/Stadgar/Kommunals-stadgar/-9-Uttrade/

Så det är nog bara att betala för att slippa uteslutas ur a-kassan. Riktigt vidrigt är det.
Citera
2011-03-10, 19:48
Medlem
Svizzeras avatar
ja, det är helt lagligt och "normalt". det är bara att betala och bita i det sura äpplet.

hon ska säga upp sig skriftligen, skriv brevet helst idag och glöm inte att skicka iväg det imorgon. be om en bekräftelse om att uppsägningen kommit fram.
Citera
2011-03-10, 19:49
Medlem
så vitt jag vet kan man bara straffa sig ur facket genom att inte betala medlems avgiften,
Citera
2011-03-10, 19:49
Medlem
Snöröks avatar
Jag sket i att betala de sista tre månaderna. De skickade en massa påminnelser men enligt lag så får de inte vända sig till inkasso så jag kom i af undan. Det här var för 5år sen tror jag och härom månaden fick jag en bekräftelse på att jag uträtt ur Unionen.

Kolla upp det för säkerhet skull och lycka till!
Citera
2011-03-10, 20:06
Medlem
Matchens avatar
3 månader är visserligen illa nog, men det kunde varit värre. SEF har 6 månaders "uppsägningstid".
Citera
2011-03-10, 20:29
Medlem
sigurts avatar
Om man får sparken eller väljer själv att sluta jobba?

Då skall man likförbannat betala i tre månader till?
Citera
2011-03-10, 20:45
Medlem
Daineas avatar
Som nämnts tidigare borde det gå att straffa ut sig, det har gjorts förr. Själv har jag full förståelse för beslutet, trots att jag normalt sett är fackföreningsvän, då Kommunal är det i särklass mest värdelösa förbundet man kan vara medlem i, de gör inte ett skit för sina medlemmar (iaf inte någon av alla de jag känner som varit/är medlemmar) och har därmed förverkat sin existensrätt.
Citera
2011-03-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Som nämnts tidigare borde det gå att straffa ut sig, det har gjorts förr. Själv har jag full förståelse för beslutet, trots att jag normalt sett är fackföreningsvän, då Kommunal är det i särklass mest värdelösa förbundet man kan vara medlem i, de gör inte ett skit för sina medlemmar (iaf inte någon av alla de jag känner som varit/är medlemmar) och har därmed förverkat sin existensrätt.

Vill bara poängtera att även jag är för själva konceptet fackförening och det sätt dessa en gång fungerade. I dagsläget är jag dock något mer negativt inställd och framförallt till just Kommunal.

Förutom känslan av att de faktiskt utför ett förbannat dåligt arbete är fackföreningskostnaden fullständigt orimlig. ca 800kr/mån, 9600kr/år för de 4 år hon varit medlem = 38400kr

HERREGUD.. Mucho dinero para nada!!
Citera
2011-03-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Om man får sparken eller väljer själv att sluta jobba?

Då skall man likförbannat betala i tre månader till?

Jobbar du inet får du sänkt avgift till 50kr eller något.

Citat:
Ursprungligen postat av Dainea

Jag är högst osäker på att det går att straffa ut sig utan att bli av med A-kassan.
Citera
2011-03-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InUFace
Vill bara poängtera att även jag är för själva konceptet fackförening och det sätt dessa en gång fungerade. I dagsläget är jag dock något mer negativt inställd och framförallt till just Kommunal.

Förutom känslan av att de faktiskt utför ett förbannat dåligt arbete är fackföreningskostnaden fullständigt orimlig. ca 800kr/mån, 9600kr/år för de 4 år hon varit medlem = 38400kr

HERREGUD.. Mucho dinero para nada!!

Men ni betalar väl inte 800 för facket? det brukar ju vara en del av det som går till A-kassan, vilket det rimligen bör vara i kommunal också. Så gissningsvis betalar ni 400 eller något till facket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in