2011-03-02, 21:02
Medlem
SoTireds avatar
Mot slutet av samtalet, ungefär där han börjar prata om att han skulle tillbaka till offret så tycker jag mig höra lite brytning. Inte utpräglad invandrarbrytning men kanske mer som influerad brytning från en mild Rinkeby eller Alby variant.
Vet inte om det stämmer, kanske någon annan hört lika?
Citera
2011-03-02, 21:23
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Om det nu var mördaren som ringde från Karlavägen, varför sa han till larmoperatören just detta när han lika gärna kunde sagt att han ringde från Hötorget eller vad som helst?

Han verkar ju tämligen förvirrad eller så insåg han att telefonkiosken skulle spåras.
Citera
2011-03-02, 22:15
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Mot slutet av samtalet, ungefär där han börjar prata om att han skulle tillbaka till offret så tycker jag mig höra lite brytning. Inte utpräglad invandrarbrytning men kanske mer som influerad brytning från en mild Rinkeby eller Alby variant.
Vet inte om det stämmer, kanske någon annan hört lika?
Det är så utpräglat stockholmska som det kan bli så att man nästan kan tro att hans föräldrar också härstammar från sthlm.
Jag tippar på att mannen som ringer kommer från någon närförort såsom kanske rågsved eller någon annat WT- område.
Det finns ingen rinkebyalbysvenska alls i hans tal.
Dock är han andfådd så det kan låta lite stötigt.

Här är länk till veckans brott och SOS-samtalet.
http://svt.se/2.139877/veckans_brott
Citera
2011-03-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Det är ju det han inte gör. Han tar av på Karlavägen och springer en bra bit in istället för rätt ner till Östermalmstorg, som borde vara det snabbaste och säkraste stället att hitta en telefonkiosk. Kolla på kartan, som GW ritar på svt.play. Tror inte man ser en telefonkiosk i beckmörker så långt bort om man bara lubbar och är anfådd som fan efter att ha bevittnat/utfört ett knivmord,

Att utifrån detta dra slutsatsen att han bor på östermalm i närheten av telefonkiosken känns rätt magert.

Han skulle lika gärna kunna kryssa sig genom kvarteren ner mot stureplan/östermalmstorg. Varför springa Sturegatan rakt ner om du är på flykt undan ett så allvarligt brott?

Jag tror inte den här killen bor i närheten av telefonkiosken eller på östermalm heller för den delen. Han driver planlöst runt i stan, så som pundare och småtjuvar gör, han känner väl till stan. Men sitt hem (om han nu har något) det har han i någon av Stockholms förorter.
Citera
2011-03-02, 23:10
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Förutom kårfesten på KTH så kan man spåna om det fanns andra festligheter den kvällen och natten.
Var det någon fotbollsmatch på stadium den kvällen?
Isf så finns det en del pubar i närheten där det tidigare varit stökigt iom fotbollsmatcher som lockat en del drägg till östermalm.

Jag tror iaf inte på att det är en ensam g.m som utfört detta, utan det är nog minst 2 pers.inblandade, och den som ringde är nog kumpanen till g.m.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2011-03-02 kl. 23:12.
Citera
2011-03-03, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Kan man verkligen vara så säker som GW på åldern?
Det finns ingen anledning att ifrågasätta Leif GW Perssons gärningsmannaprofil som han presenterade i programmet, men det ska framhållas att den bygger på mer än vad som är känt om brottet. Det är nämligen så att polisen har en klar uppfattning om vem som rånmördade Per Häggström. Ett par år efter dådet så greps en kille i Täby som där hade misshandlat en person svårt och efter gärningen ringt och larmat. Han hade begått liknande våldsdåd tidigare och det visade sig också att han hade en koppling till Swartlings ridskola. En slump? Inte enligt polisen, men det gick inte att få fram någon teknisk bevisning mot honom. Hans röst jämfördes förvisso med den från SOS-bandet men det fanns inga karaktäristiska kännetecken såsom talfel eller liknande som gjorde att man kunde dra några bestämda slutsatser i frågan om han var den personen som ringde från telefonkiosken. Mer än så vet jag inte. Källor till detta är fakta som polisen gick ut med i "Cold Case Sverige" för ett antal år sedan samt artikelmaterial där jag läst lite mellan raderna.
Senast redigerad av Blooddust 2011-03-03 kl. 02:48.
Citera
2011-03-03, 05:54
Medlem
vore ju väldigt märkligt om det inte var gärningsmannen som ringde. bara en sådan sak som att han säger att han måste skynda sig för att han vill tillbaka och kolla till offret styrker ju tesen något enormt att det är mördaren som ringer. Hade det varit ett vittne hade han sannolikt stannat kvar tills polisen kom och är det mördaren så är det ju jävligt rimligt att han drar en nödlögn för att kunna avsluta samtalet utan att bli misstänkt för han vill ju inte att polisen riktar in hela sitt fokus på att hitta honom det första dom gör.
Citera
2011-03-03, 08:31
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Hans röst jämfördes förvisso med den från SOS-bandet men det fanns inga karaktäristiska kännetecken såsom talfel eller liknande som gjorde att man kunde dra några bestämda slutsatser i frågan om han var den personen som ringde från telefonkiosken.
Jag trodde att man gjorde en röstanalys/röstidentifiering och såg om kurvorna liknade varandra?
Citera
2011-03-03, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteZombie
Att utifrån detta dra slutsatsen att han bor på östermalm i närheten av telefonkiosken känns rätt magert.

Han skulle lika gärna kunna kryssa sig genom kvarteren ner mot stureplan/östermalmstorg. Varför springa Sturegatan rakt ner om du är på flykt undan ett så allvarligt brott?

Jag tror inte den här killen bor i närheten av telefonkiosken eller på östermalm heller för den delen. Han driver planlöst runt i stan, så som pundare och småtjuvar gör, han känner väl till stan. Men sitt hem (om han nu har något) det har han i någon av Stockholms förorter.

Det är inte heller säkert att han öht hade ett hem, han kanske sov i portar på Östermalm, en bra plats att bryta sig in hos folk och att råna folk. Frågan är kanske var han hade stöldgodset i så fall, men det är en teori. I övrigt fattar jag inte hur GW kan dra slutsatsen att han bor på Östermalm när han precis före säger att i anslutning till mordet ligger en korvkiosk där skumma typer brukar uppehålla sig och handla med droger. Det är väl mer sannolikt att mördaren brukar vistas vid kiosken och dess närområde, än att han bor på Östermalm, eller är kiosken ett tillhåll just för östermalmsknarkare?
Citera
2011-03-03, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Det finns ingen anledning att ifrågasätta Leif GW Perssons gärningsmannaprofil som han presenterade i programmet, men det ska framhållas att den bygger på mer än vad som är känt om brottet. Det är nämligen så att polisen har en klar uppfattning om vem som rånmördade Per Häggström. Ett par år efter dådet så greps en kille i Täby som där hade misshandlat en person svårt och efter gärningen ringt och larmat. Han hade begått liknande våldsdåd tidigare och det visade sig också att han hade en koppling till Swartlings ridskola. En slump? Inte enligt polisen, men det gick inte att få fram någon teknisk bevisning mot honom. Hans röst jämfördes förvisso med den från SOS-bandet men det fanns inga karaktäristiska kännetecken såsom talfel eller liknande som gjorde att man kunde dra några bestämda slutsatser i frågan om han var den personen som ringde från telefonkiosken. Mer än så vet jag inte. Källor till detta är fakta som polisen gick ut med i "Cold Case Sverige" för ett antal år sedan samt artikelmaterial där jag läst lite mellan raderna.

Jag tycker det är märkligt att GW vill att vi ska begränsa oss till folk som bor i närheten av en telefonkiosk på Östermalm, när det stinker förortspundare lång väg om såväl brottet som killen som ringer in larmet.

Utifrån vad som är allmänt känt så finns det all anledning att ifrågasätta delar av GWs gärningsmannaprofil.
Citera
2011-03-03, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
PH hade en tung väska som kan ha hämmat honom.

En grej jag funderar på är GWs teori om att Per upptäckt att han var förföljd och då skulle sprungit in i gränden som jag uppfattar är en återvändsgränd pga att det är ett stängsel där framme. GW menar att Pers avsikt var att klättra över stängslet och gena hem. Nu hade väl iofs Per lite innanför västen, men hur troligt är det beteendet egentligen, att man lite smålullig tror sig klara att klättra upp för ett stängsel, dessutom med en tung väska?
Citera
2011-03-03, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Jag trodde att man gjorde en röstanalys/röstidentifiering och såg om kurvorna liknade varandra?
Ja, jag vet inte mer än att det inte gick att dra några bestämda slutsatser i frågan. Varför det inte var möjligt är en fråga du får rikta till någon expert inom området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in