2011-02-20, 19:41
Medlem
Dr.TobiasFunkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Nej, inte om man behöver dem, har man järnbrist är det nyttigt. Har man däremot för mycket järn i kroppen, ja då är det farligt med järntablettter.

Har man för mycket järn i kroppen så lider man förmodligen av hemakromatos, kroppen kan oftast reglera upptaget av järn men vid t.ex. överdos av järntabletter kan det leda till "iron overload".

från wiki:
"Iron overload

The body is able to substantially reduce the amount of iron it absorbs across the mucosa. It does not seem to be able to entirely shut down the iron transport process. Also, in situations where excess iron damages the intestinal lining itself (for instance, when children eat a large quantity of iron tablets produced for adult consumption), even more iron can enter the bloodstream and cause a potentially deadly syndrome of iron intoxication. Large amounts of free iron in the circulation will cause damage to critical cells in the liver, the heart and other metabolically active organs.

Iron toxicity results when the amount of circulating iron exceeds the amount of transferrin available to bind it, but the body is able to vigorously regulate its iron uptake. Thus, iron toxicity from ingestion is usually the result of extraordinary circumstances like iron tablet overdose[8] rather than variations in diet. Iron toxicity is usually the result of more chronic iron overload syndromes associated with genetic diseases, repeated transfusions or other causes. Classic examples of genetic iron overload includes Hereditary Hemochromatosis (HH) and the more severe disease Juvenile Hemochromatosis (JH) caused by mutations in either the gene RGMc gene, a member of a three gene repulsive guidance molecule family [3], (also called hemojuvelin (HJV), and HFE2), Hemojuvelin, or the HAMP gene that encodes (an iron regulatory peptide)."
Citera
2011-02-20, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.TobiasFunke
Oj vilken tur att du är fysiker. Själv är jag är jag gruvarbetare i grunden och gillar inte heller att tramsa.
Så nu efter många timmars googlande så undrar jag lite om järnet som finns hos cytochromerna i elektrontransportkedjan räknas, du som är fysiker och allt?

Sedan så verkar det ju lite konstigt att det existerar övervikt om kroppen enbart tar upp den mängd näring som behövs, d.v.s. att det är reglerat.

Egentligen är det en milsvid skillnad mellan näring, vitaminer, mineraler och energi. Jag tror doktor Funke får gå tillbaka till böckerna innan han får sin legitimation.
Senast redigerad av krigsmat 2011-02-20 kl. 20:26.
Citera
2011-02-20, 20:28
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.TobiasFunke
Har man för mycket järn i kroppen så lider man förmodligen av hemakromatos, kroppen kan oftast reglera upptaget av järn men vid t.ex. överdos av järntabletter kan det leda till "iron overload".

från wiki:
"Iron overload

The body is able to substantially reduce the amount of iron it absorbs across the mucosa. It does not seem to be able to entirely shut down the iron transport process. Also, in situations where excess iron damages the intestinal lining itself (for instance, when children eat a large quantity of iron tablets produced for adult consumption), even more iron can enter the bloodstream and cause a potentially deadly syndrome of iron intoxication. Large amounts of free iron in the circulation will cause damage to critical cells in the liver, the heart and other metabolically active organs.

Iron toxicity results when the amount of circulating iron exceeds the amount of transferrin available to bind it, but the body is able to vigorously regulate its iron uptake. Thus, iron toxicity from ingestion is usually the result of extraordinary circumstances like iron tablet overdose[8] rather than variations in diet. Iron toxicity is usually the result of more chronic iron overload syndromes associated with genetic diseases, repeated transfusions or other causes. Classic examples of genetic iron overload includes Hereditary Hemochromatosis (HH) and the more severe disease Juvenile Hemochromatosis (JH) caused by mutations in either the gene RGMc gene, a member of a three gene repulsive guidance molecule family [3], (also called hemojuvelin (HJV), and HFE2), Hemojuvelin, or the HAMP gene that encodes (an iron regulatory peptide)."
¨
Grymt att du förtydligade det jag skrev. Stort tack
Citera
2011-02-20, 21:38
Medlem
Dr.TobiasFunkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Egentligen är det en milsvid skillnad mellan näring, vitaminer, mineraler och energi. Jag tror doktor Funke får gå tillbaka till böckerna innan han får sin legitimation.

Jaha då kan du ju beskriva denna milsvida skillnad för du verkar ju verkligen veta vad du pratar om.
Annars kan man ju se i svenska akademins ordlista för en definition av ordet näring.

Du menar alltså trots din påstådda bakgrund som fysiker att energi inte kommer från näring hos människan, jag har dock uppfattat det så att vi inte lever på solljuset eller någon annan energi som vi på något sätt tar upp.
Enligt ditt tidigare inlägg påstod du att "Kroppen tar ju bara upp den näring den behöver" vad inkluderas i detta då, det verkade ju tydligen inkludera järn. Alltså så är näring enligt dig ekvivalent med enbart järn, detta verkar dock inte stämma överens med gemene mans uppfattning av ordet och inte heller med de definitioner som står i de flesta ordlistor.

Du kanske ska snacka lite med Siddan ni verkar vara på ungefär samma nivå när det gäller sådant här.
Citera
2011-02-21, 10:44
Medlem
Även om läkarvetenskapen skulle ha en strikt definition av näring än den vedertagna kan jag inte se logiken. Vi tar ju både upp vitaminer, mineraler, fett, socker, gifter som vi inte behöver. Om vi var så självjusterande skulle förgiftningsproblematik inte existera överhuvudtaget...

Och det finns en anledning till att apotekstanterna gömmer de riktiga järntillskotten bakom disken. Gå och fråga efter Niferex så ska du se att de inte ligger framme på hyllan.
Citera
2011-02-21, 13:40
Medlem
Blompens avatar
Överskott på C-vitaminer pissar man väl ut, men det finns väl andra vitaminer som kan bli ohälsosamma vid överskott? Det måste väl betyda att kroppen tar upp mer än vad den behöver?

Ja, Siddan har säkert ett svar på hur man slipper hemakromatos. Hoppas vi slipper honom på den här tråden.
Citera
2011-02-21, 13:55
Bannlyst
Egentligen vill jag inte hålla på att tramsa om oväsentligheter. Relativitetsteorin ger oss dock att Energi är massan upphöjt i ljusets hastighet. E=MC²

Det går därvidlag inte att dra in begrepp som näring eller vitaminer i den ekvationen.

Jag förstår dock att det är svårt att greppa. Det tog mig ett bra tag att förstå. I vilket material som helst är det tyngden som avgör dess energi. Ju mer tyngd (antal protoner och neutroner i atomkärnan), ju mer potent är materialet.

Det är därför man använder uran i atombomber. Dess atomvikt är 92. Ett tungt ämne med många protoner.

Det enklaste ämnet i universum är väte. Den har en proton och en neutron. Ba så ni vet!

Hoppas du nu inte ElizaC blir sur när jag vill ge er lite grundläggande fysik.

Men rörelseengergi är ett bra sätt att förklara det. Ju tyngre massan är, detstå mer energi. Ju tygre massa destå mer energi. Så enkelt är det. Och ju tyngre det är destå fler protoner finns det i materialet.
Senast redigerad av krigsmat 2011-02-21 kl. 14:50.
Citera
2011-02-21, 14:17
Medlem
Blompens avatar
Citat:
Egentligen vill jag inte hålla på att tramsa om oväsentligheter. Relativitetsteorin ger oss dock att Energi är massan upphöjt i ljusets hastighet. E=MC²

Det går därvidlag inte att dra in begrepp som näring eller vitaminer i den ekvationen.

Jag förstår dock att det är svårt att greppa. Det tog mig ett bra tag att förstå. I vilket material som helst är det tyngden som avgör dess energi. Ju mer tyngd (antal protoner och neutroner i atomkärnan), ju mer potent är materialet.
OK, men är det där ett svar på frågan om kroppen tar upp mer näring än den behöver eller ej? Har det överhuvudtaget med tråden att göra?
Citera
2011-02-21, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blompen
OK, men är det där ett svar på frågan om kroppen tar upp mer näring än den behöver eller ej? Har det överhuvudtaget med tråden att göra?

Egentligen inte. Men försök nu inte att överta mitt övertagande av denna tråd.

Dock kan jag väl i ärlighetens namn säga att jag inte är helt på det klara hur kroppen fixar järn. Askorbinsyra pinkar man ju ut överskottet, och det var väl det jag tänkte på i går.
Senast redigerad av krigsmat 2011-02-21 kl. 14:29.
Citera
2011-02-21, 14:29
Medlem
Blompens avatar
Citat:
Egentligen inte. Men försök nu inte att överta mitt övertagande av denna tråd.

Dock kan jag väl i ärlighetens namn säga att jag inte är helt på det klara hur kroppen fixar järn. Akorbinsyra pinkar man ju ut, och det var väl det jag tänkte på i går.
OK, men jag gissar att du kan få det lite hetare om öronen av andra senare.
Citera
2011-02-21, 17:11
Medlem
Siddans avatar
Här märker man väldigt tydligt vilka som är forumskadade på allvar. Jag hade inte ens tänkt på att involvera mig i denna tråden och ändå blev jag påhoppad här inne. En tråd som handlar om järn

Nu får ni ger. Stackars barn utan fritid
Citera
2011-02-21, 19:18
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag har alltid haft Hb-värde kring 145. Jag lämnar blodprover två gånger varje år, så jag kan ganska säkert säga att det värde ligger ganska högt, men för att testa har jag de senaste veckorna så har jag helt på eget bevåg börjat med Duroferon 100 mg som jag tar morgon och kväll. Detta trots att jag inte är blodgivare och inte kommer bli det.

Jag har lite taskiga blodvärden som jag redan medicineras för, om man nu kan säga att Folacin och Behepan är det. Det har jag på recept, så jag känner inte att Duroferon är omotiverat då jag haft problem med blodbildningen utan att få anemi.

Nu ska jag lämna blodprov denna vecka och jag har inte kört de här mer än ett par veckor, men hoppas så klart att jag kommer ha högre Hb-värde.

Jag vet att om man kommer över 180 i Hb-värde så blir blodet trögflytande, men finns det någon annan fara? Tävlingsidrottare som kommer över 180 får tävlingsförbud eftersom det är hälsovådligt. Så högt vill jag inte komma, men jag vill ändå känna mig piggare.

Skatteskolk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in